Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

23 Березня 2023

“Українець успішний тоді, коли вільний”: які пріоритети визначив Оксен Лісовий для МОН, зокрема у сфері академічної доброчесності

МОН має стати частиною стратегії оборони: у школах, у профтехах і вишах виховувати свідомих громадян і майбутніх розробників технорішень для перемоги, лідерів суспільної думки.

Такий пріоритет роботи МОН визначив на своїй сторінці у Facebook новопризначений міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.

Серед інших напрямів роботи він назвав такі:

  • подальша цифровізація освіти разом із командою Михайла Федорова, створення цифрової екосистеми для дітей, батьків, учителів та освітніх управлінців;
  • адаптація до наслідків війни: відновлення освітньої інфраструктури, створення механізмів для ефективного онлайн-навчання, а там, де дозволяє безпекова ситуація, – повернення до офлайну;
  • створення міжнародної коаліції, що співпрацює з донорами для відновлення освіти і науки;
  • турбота про всіх дітей – і тих, які виїхали за кордон, і тих, які лишаються будь-де в Україні: вимірювання освітніх втрат (не “розривів”, наголосив міністр), розроблення системи їх надолуження, пріоритет ментального здоров’я;
  • визначення ролі вчителя як одного з ключових партнерів, союзників, а не виконавця завдань, “гвинтика бюрократичної машини”; підвищення престижу професії вчителя,  переосмислення вищої педагогічної освіти, перегляд системи оплати праці;
  • пріоритет професійно-технічної освіти.

“Пам’ятаю про одну важливу річ: українець успішний тоді, коли вільний. Тож будуємо вільну освіту для вільних людей”, – наголосив Оксен Лісовий.

Щодо скандалу із плагіатом у власній дисертації міністр зазначив: “Свою дисертацію подав на перевірку до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.  Не менше за інших чекаю на її результати. І, як уже казав, у разі виявлення будь-яких порушень нової культури академічної доброчесності, до формування якої від мене буде особлива увага, відмовлюся від ученого ступеня кандидата наук.  Щойно отримаю висновок – публічно все оприлюдню. Триматися за будь-які звання точно не збираюся. Я прийшов у міністерство не для цього, а робити реформи та працювати на якісну освіту глобального рівня. Наукові ступені й відповідні доплати до них потрібні людям, які займаються наукою, а не іншими сферами діяльності”. 

Він додав, що в галузі потрібна “зміна правил гри”, тож міністр уже подав уряду пропозиції щодо змін у нормативній базі, які дозволятимуть будь-якому громадянину, чиновнику, політику добровільно відмовитися від наукового ступеня, а отже, від усіх надбавок.

Депутати також готують внесення конкретних змін до законодавства щодо всього комплексу питань академічної доброчесності, які будуть мати широку підтримку МОН України.

Зокрема, депутатка Верховної Ради Інна Совсун на своїй Facebook-сторінці зазначила: “З 2020 року у Верховній Раді зареєстровано мій законопроєкт про заборону плагіаторам обіймати посади міністрів. Якби цей закон був прийнятий, перевірка на плагіат відбувалася б автоматично, ще до призначення на посаду, а не люди дізнавалися б про все постфактум. У цій ситуації найкраще, що може зробити новопризначений міністр, це підтримати ухвалення такого законопроєкту та встановити процедуру відмови від наукового ступеня. І бути першим, хто відмовиться, якщо плагіат підтвердять”. 

Серед пріоритетів, на яких, на думку депутатки, має сфокусуватися міністерство за каденції Лісового, такі:

  • організувати безпечне середовище в українських школах, садочках, вишах – потрібні надійні укриття, щоб діти могли навчатися не лише дистанційно;
  • деpycифікувати навчальний процес на всіх рівнях;
  • змінювати навчальні програми, особливо в 5 класах, де розпочалася реформа НУШ;
  • запровадити чіткі, прозорі, зрозумілі кваліфікаційні вимоги для ректорів;
  • провести моніторинг знань, моніторинг освітніх втрат.

Читайте також: “Новий Віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій розповів про пріоритетні напрями роботи”.

Фото: УНІАН


Обговорення