Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

24 Вересня 2024

В українських школах з 1 вересня 2025 року з’являться спецкласи для учнів з ООП

З 1 вересня 2025 року в українських школах створюватимуть нові спеціальні класи для учнів і учениць, які мають особливі освітні потреби. Їх формуватимуть з урахуванням конкретних особливостей розвитку дітей та рівня підтримки, якого вони потребують.

Про це на своїй Facebook-сторінці повідомила заступниця міністра освіти і науки з питань ранньої дошкільної освіти та інклюзії Євгенія Смірнова.

За її словами, таке рішення ухвалили згідно з Національною стратегією зі створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року. Порядок утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти вже затвердили й зареєстрували в Міністерстві юстиції України. Цей документ змінить попередній підхід, передбачений наказом МОН №1224 від 2010 року.

“Нове законодавство – це реальний прогрес на шляху до інклюзивної освіти. Воно не лише закріплює механізми організації спеціальних класів у ЗЗСО, але й покращує умови навчання для дітей з різними освітніми потребами, враховуючи їхні індивідуальні особливості”, – пояснила Євгенія Смірнова.

У коментарі порталу “Українська правда життя” вона також розповіла, що спеціальні класи створюватимуть у школах за місцем проживання дітей з ООП. Рішення про їхнє відкриття ухвалюватимуть засновники ЗЗСО або органи місцевого самоврядування за наявності:

  • дітей з однаковою категорією особливих освітніх потреб;
  • матеріально-технічної бази;
  • кадрового забезпечення.

Як пояснила Євгенія Смірнова, навчання в спеціальному класі відбуватиметься так, як організований освітній процес у спеціальних школах чи навчально-реабілітаційних центрах.

Для спецкласів будуть характерними:

  • мала наповнюваність;
  • навчання за спеціальними програмами;
  • використання спеціальних засобів навчання, підручників і посібників;
  • наявність вчителів-дефектологів, асистентів учителів.

“Спеціальні класи будуть формувати з урахуванням категорії освітніх труднощів, ступеня їх прояву й рівня підтримки, якої потребують учні. Це дасть можливість кожному отримувати саме той рівень допомоги, який відповідає його потребам, без надмірної або недостатньої підтримки. […] Це передбачає адаптацію освітнього середовища, кадрове підкріплення, технічне забезпечення, а також спеціально розроблені програми, які сприятимуть максимальному розвитку індивідуальних здібностей кожної дитини”, – пояснила заступниця міністра освіти і науки.

Згідно з новим порядком, для кожного учня з ООП формуватимуть індивідуальну освітню траєкторію, що передбачатиме розроблення індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану. Завдяки цьому кожна дитина зможе здобувати знання та навички за програмою, яка відповідатиме її здібностям і темпу засвоєння матеріалу. Однак, як пояснила Євгенія Смірнова, педагоги викладатимуть матеріал за спільною навчальною програмою для всіх учнів класу.

За її словами, у початкових спеціальних класах, а також у класах, де навчаються учні з 4 та 5 рівнями підтримки, працюватимуть асистенти вчителя. Вони допомагатимуть педагогам в організації навчання. Крім того, у групах подовженого дня також передбачена посада асистента вихователя.

“Це дасть змогу кожній дитині отримувати індивідуальну підтримку під час уроків, а вчителям – ефективніше організовувати освітній процес”, – додала Євгенія Смірнова.

Вона також розповіла, що для задоволення соціальних потреб дітей у спецкласах зможуть також перебувати асистенти учня (соціальні робітники, батьки чи уповноважені ними особи). Їхнім завданням буде допомогти дитині адаптуватися до освітнього процесу та полегшити інтеграцію в колективі.⠀

Крім того, у школах, за словами Євгенії Смірнової, створять команду психолого-педагогічного супроводу, яка відстежуватиме динаміку розвитку та успіхи школярів з ООП.

Як розповіла заступниця міністра освіти і науки, у ЗЗСО де функціонуватимуть спецкласи, впроваджуватимуть “універсальний дизайн і розумне пристосування”. Тобто створюватимуть спеціальні умови з урахуванням:

  • індивідуальних потреб,
  • можливостей,
  • здібностей,
  • інтересів учнів з ООП.

Наприклад, для дітей з порушеннями слуху використовуватимуть українську жестову мову, для учнів і учениць із порушеннями зору – шрифт Брайля, а також інші допоміжні засоби для навчання й альтернативної комунікації.

Зміни, за словами Євгенії Смірнової, запровадять з 1 вересня 2025 року, аби ЗЗСО мали достатньо часу для підготовки.

“У 20242025 навчальному році заклади освіти продовжуватимуть керуватися чинним Положенням про спеціальні класи, затвердженим ще у 2010 році, але нові правила обіцяють значно покращити якість та ефективність освіти для дітей з ООП”, – резюмувала Євгенія Смірнова.

Читайте також: “Субвенція для підтримки дітей з ООП: як відбувається розподіл коштів на проведення занять і чому в деяких громадах цьогоріч виник дефіцит фінансування”.

Титульне фото: freеpic.com


Обговорення

Розділ створено за підтримки Програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.