Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

7 Жовтня 2023

“Вчися вухами”: нові уроки з української мови, літератури та історії для 8–11 класів

Цього тижня в проєкті “Вчися вухами” від ГО “Смарт освіта” з’явилися вісім нових аудіоуроків – з української мови, літератури та історії України.

Стежити за анонсами уроків можна на сторінці “Вчися вухами” в Instagram.

З української мови для 8 класу вийшов урок на тему “Означення. Прикладка як різновид означення”.

Учням і ученицям на прикладах із фільму “Барбі” пропонують дізнатися про:

  • різновиди означень;
  • різницю між узгодженим і неузгодженим означенням;
  • як німкеня Ліллі стала американкою Барбі та почала боротися зі стереотипами в суспільстві;
  • прикладку як різновид означення.

Слухати можна за посиланням.

З української мови учні й учениці 8 класу можуть прослухати урок на тему “Обставина, порівняльний зворот”. Школярі на прикладах із “Книги-мандрівки. Україна” про художницю Марію Примаченко та мультсеріалу “Дивосвіт” дізнаються про:

  • різновиди обставин;
  • вісім видів обставин за значенням і їхні способи вираження;
  • порівняльні звороти.

Учні й учениці 8 класу можуть прослухати урок з української літератури на тему “Українські народні думи. “Маруся Богуславка”.

Під час прослуховування школярі з’ясують:

  • хто ввів у науковий обіг термін “думи”;
  • чим відрізняються думи від історичних пісень;
  • чому одна й та сама дума могла звучати по-різному;
  • як жили та працювали кобзарі;
  • чому кобзарів переслідували в російській імперії та Радянському Союзі;
  • під час яких подій була створена дума “Маруся Богуславка”;
  • особливості твору “Маруся Богуславка”.

Слухати урок – тут.

З української літератури для 9 класу вийшов урок на тему “Слово о полку Ігоревім”.

Школярам і школяркам пропонують дізнатися:

  • чому стільки розмов про фальсифікації твору та чому “Слово” могло бути написане не в той час, про який розповідає його сюжет;
  • якою була історія відкриття поеми “Слово про похід Ігорів”;
  • хто автор і які у твору жанр та композиція;
  • де у творі саспенс;
  • характеристики персонажів.

Ще один урок для 9 класу з української літератури на тему “Мандрівна академія” Григорій Сковорода. “Бджола та Шершень”.

У фокусі уваги:

  • особливості освіти, яку отримав Григорій Сковорода;
  • аналіз байки “Бджола та Шершень”;
  • мораль байки: праця повинна стати для людини природною потребою, “найсолодшою поживою”.

Посилання – за лінком.

З уроку української літератури для 10 класу “Іван Карпенко-Карий (Тобілевич). “Мартин Боруля” слухачі й слухачки дізнаються:

  • що робив Іван Тобілевич, аби не перевтомлюватися й плідно працювати в театрі;
  • що зробив молодий Тобілевич, аби побачити наживо виставу “Отелло” Шекспіра в Єлисаветграді (Кропивницькому);
  • чому Тобілевич був фанатом Шевченка;
  • як з’явився псевдонім Карпенко-Карий;
  • як була обрана назва “Театр корифеїв”;
  • якими мовами ставили п’єси в Театрі корифеїв;
  • яка сімейна історія Тобілевича лягла в основу трагікомедії “Мартин Боруля”;
  • що потрібно, аби стати “дворянином”, на думку Мартина.

Для учнів і учениць 10 класу доступний урок з історії України на тему “Директорія. Антигетьманське повстання. Акт Злуки”.

Основна увага сфокусована на таких підтемах:

  • чим “узурпатор” Скоропадський не влаштовував українців;
  • утворення опозиційного руху (Український національно-демократичний союз, майбутній Український національний союз) на чолі з Володимиром Винниченком;
  • утворення Директорії для антигетьманського повстання;
  • підтримка повстання (та Директорії) селянами та усусами (Січовими Стрільцями);
  • зречення влади Скоропадським і відновлення Української Народної Республіки;
  • відмінність політики Директорії від політики гетьмана;
  • “трудова інтелігенція” або “нетрудові експлуататорські класи” – український варіант більшовизму Директорії;
  • як більшовицька політика Директорії могла унеможливити Злуку;
  • Акт Злуки УНР і Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР) в Соборну Україну;
  • що відбувалося в Києві в день Соборності 22 січня 1919 року, у річницю ухвалення ІV Універсалу Центральної Ради про державну самостійність УНР;
  • як Трудовий конгрес затвердив акт про створення єдиної Соборної України та висловився проти встановлення в Україні радянської форми правління.

Слухати можна за посиланням.

На уроці з історії України “Радянські концентраційні табори: ГУЛАГ (ГУТАБ)” 11-класники розглянуть:

  • “на одну людину – менш ніж два квадратні метри простору” – що таке ГУЛАГ (ГУТАБ);
  • хто і за що потрапляв у радянські концентраційні табори;
  • що робили в таборах близько 18 мільйонів людей за декілька десятиліть існування ГУЛАГів;
  • як українські ув’язнені організовували аматорські театри на спротив радянській системі;
  • розформування ГУЛАГів: як усе закінчилось.

Читайте також: “Вчися вухами”: нові уроки з української мови та історії України для 7–10 класів”.

Зображення: ГО “Смарт освіта”


Обговорення