Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

3 Вересня 2022

Висновок ІРЦ можна отримати з окупованої території. Інструкція МОН

МОН розробило покрокову інструкцію для батьків дітей, які мають ознаки наявності особливих освітніх потреб, перебувають на тимчасово окупованій території та потребують висновку ІРЦ.

Аби отримати висновок ІРЦ, якщо не має змоги виїхати з окупованої території, батькам слід діяти за таким планом:

  1. Зареєструватися онлайн на порталі ircenter.gov.ua та створити кабінет користувача.
  2. Завантажити до кабінету скановані копії наявних документів:
  • документи, що посвідчують особу;
  • свідоцтво про народження дитини;
  • інші документи, що посвідчують особу, якій проводитиметься комплексна оцінка.

Якщо оригіналів документів з якихось причин немає, можна завантажувати копії та витяги з “Дії”.

  1. Залишити на порталі контактні дані (телефон, електронна адреса, тощо) та дочекатися, поки представник ІРЦ зв’яжеться із заявником.
  2. Представник ІРЦ надасть електронну адресу, на яку потрібно надіслати наступну інформацію (можна підготувати її заздалегідь):
  • малюнки та поробки;
  • шкільні зошити з основних предметів (чи підготовки до школи, якщо дитина ще не досягла шкільного віку);
  • медичні документи та результати обстежень (за наявності);
  • характеристику від вихователів та педагогів (може бути неформальною).
  1. Заповнити анкету щодо ознак наявності особливих освітніх потреб чи надати ІРЦ у зручному форматі відповіді на запитання щодо розвитку дитини. Основні питання можуть бути такими:
  • вага, зріст, наявні за висновками лікарів обмеження зорової чи слухової функції;
  • чи миє дитина самостійно руки, ходить до туалету, здійснює інші дії з самообслуговування;
  • чи роздягається/одягається самостійно, чи може розстібнути / застібнути ґудзик тощо;
  • чи користується ложкою, п’є з чашки;
  • чи добре виконує або має труднощі зі складанням дрібних деталей (розвиток дрібної моторики);
  • чи може затиснути м’ячик та якого розміру (тонус м’язів);
  • чи тримає спину рівно, чи має проблеми під час ходьби, чи часто вдаряється;
  • попросити дитину дати відповідь на запитання “який?” (яке? яка? які?) до слів “мама”, “квітка”, “іграшка”, “день”, “вікно”, “чоботи”, записати відповіді дитини;
  • як довго спроможна зосереджувати увагу на поставленому завданні;
  • дати завдання намалювати малюнок (розкладіть кольорові олівці, один простий олівець і гумку, лист паперу), розпитати, що зображено та чим зумовлений вибір кольорів. Зафіксувати відповіді та описати процес виконання завдання (чи використовувала дитина гумку, чи просила інший лист паперу тощо).
  • чи часто плаче та має поганий настрій (описати конкретні епізоди з життя);
  • чи любить спілкуватися з іншими дітьми;
  • в які види ігор грається, чи грає самостійно тощо.
  1. Записати відео з такими діями дитини:
  • покажіть дитині декілька простих рухів (руки вгору / вниз / у сторони, оплески тощо) та попросіть виконати їх;
  • попросіть дитину повторити за вами вірш чи скоромовку;
  • поставте дитині такі запитання: яка твоя улюблена іграшка? як ти її назвав? розкажи про свою іграшку;
  • поставте запитання: яка твоя улюблена казка? хто тобі в казці найбільше подобається? чому? хто не подобається? чому?;
  • назвіть дитині десять тварин і попросіть її повторити тих, кого вона запам’ятала;
  • попросіть дитину назвати максимальну кількість рослин, що вона знає;
  • дізнайтеся в дитини, яка пора року буде після літа, а яка була перед;
  • запитайте, з ким вона дружить і чим подобається їй її подружка / друг;
  • зніміть відео в такій послідовності: як дитина грається на вулиці та в кімнаті”, як їсть, як одягає та знімає верхній одяг, як взаємодіє з дорослим під час спільної гри чи виконання завдань, як піднімається / спускається сходами, бігає.
  1. Можливо, фахівці ІРЦ попросять виконати додаткові завдання чи конкретизувати потрібну інформацію. Це треба буде зробити.
  2. Отримати повідомлення про готовність висновку та завантажити документ з особистого кабінету на порталі gov.ua.

Ілюстрація: МОН

В МОН також звертають увагу на те, що протягом 3 місяців після припинення воєнного стану, повернення тимчасово окупованої території під юрисдикцію України або з моменту переїзду на підконтрольну територію країни, дитині, яка отримала такий висновок, потрібно буде пройти комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку в найближчому ІРЦ.

Фото: автор – Dmyrto_Z, Depositphotos


Обговорення

Розділ створено за підтримки Програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.