Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

31 Грудня 2021

Як учні у селах уявляють ідеальну школу і що найбільше заважає навчатися – дивіться дослідження

Державна служба якості освіти опублікувала соціологічне дослідження щодо якості освіти в сільських школах.

У межах дослідження учні старших класів розповіли про таке:

  • якими є в їхньому розумінні “ідеальна” та “неідеальна” школи;
  • які їхні погляди на психологічний клімат школи та освітнє середовище;
  • яку підтримку в навчанні практикують їхні вчителі;
  • як учні почуваються в школі;
  • як проводять дозвілля;
  • як планують своє майбутнє.

Учні часто вказували, що їм важко розмежувати шкільне й позашкільне життя. Насамперед тому, що саме в школі вони мають друзів та проводять чимало часу. Вони скаржаться, що інших місць для соціалізації молоді в їхніх селах немає.

Ідеальна школа, на їх думку, – це заклад, де:

  • їх підтримують вчителі й однокласники;
  • дружня й доброзичлива атмосфера;
  • сучасна та якісна інфраструктура;
  • сучасні підходи вчителів до подачі матеріалу;
  • немає цькування та дискримінації.

Учні вважають важливою свою участь у позакласних заходах та в більш системній роботі над облаштуванням території школи, озелененням тощо. Так для них формується сприятливе освітнє середовище – через залученість до ухвалення рішень щодо змін у закладі освіти.

Учні найбільше очікують від учителів підтримки, мотивації, розуміння та поваги. Вони хочуть довіряти вчителям, як другу / подрузі й радитися з різних питань.

Також вони хочуть, щоб учителі цікаво, доступно і професійно викладали матеріал та без перешкод роз’яснювали додатково, якщо учням не зрозуміло щось із предмета. “Ідеальні” вчителі не розділяють клас на “улюбленців” та ставиться до всіх однаково, незалежно від рівня знань або соціального статусу учня.

Позитивні й негативні практики вчителів сільських шкіл

Інфографіка: ДСЯО

І на противагу характеристиками “неідеальної” школи та такими, що потребують змін, є:

  • напружені стосунки між учнями і вчителями;
  • застарілі методи викладання, які не стимулюють зацікавлення до навчання;
  • надмірне навантаження;
  • розрізнення учнів і брак спільних активностей;
  • булінг серед учнів;
  • хвилювання і стрес через оцінки.
Думки учнів сільських шкіл про якість освіти

Інфографіка: ДСЯО

Як про одну з негативних практик у школі учні зазначити про стереотипні та некоректні висловлювання вчителів щодо здібностей учнів та учениць за ознакою статі. Наприклад, судження, “що це тема для хлопців, і дівчатам може бути не цікаво”, коли йдеться про вивчення фізики. Жоден учасник чи учасниця дослідження не бачать доцільності в розділенні класу за статтю під час навчання.

Також дослідники опитали учнів про їхнє ставлення до негативних тверджень (в інфографіці нижче). Понад половина учнів вказали, що жодне з негативних тверджень їх не стосується.

Інфографіка: ДСЯО

Серед бар’єрів для навчання учні називають:

  • надмірне навчальне навантаження, зокрема для тих, хто готуються складати ЗНО;
  • обсяг домашніх завдань, які, за словами учнів, “не встигає перевіряти і сам вчитель”;
  • велика кількість предметів, доцільність яких як обов’язкових незрозуміла учням, застарілі методи й підходи до викладання.

Більшість учасників дослідження стверджували, що школам бракує “сучасності” в облаштуванні освітнього простору. Зокрема:

  • недостатньо сучасних зручних меблів;
  • бракує лабораторій для дослідів на уроках фізики, хімії і біології;
  • надмірне теоретичне викладання предметів і немає практичного складника;
  • немає місця для харчування в школі;
  • брак літератури в шкільних бібліотеках.

Повністю прочитати дослідження можна в документах нижче:

Rural_Schools_Students_Report_2021_SURGe_SQEua

Завантажити PDF

Brief_Rural_Schools_Students_Report_2021_SURGe_SQEua

Завантажити PDF

Раніше ми писали про дослідження PISA про різницю в знаннях школярів у різних країнах під час пандемії

Титульне фото: автор – tan4ikk, Depositphotos


Обговорення