6 715
0
Порівняно з минулим роком, цьогоріч зросла кількість педагогів, які вказують на погіршення результатів навчання своїх учнів з української літератури, алгебри, геометрії та інших предметів.
Про це повідомила Державна служба якості освіти України.
Пандемія Covid-19 і повномасштабне вторгнення росії значним чином вплинули на освітній процес в Україні. Зокрема, декілька років поспіль школярі вимушені були отримувати знання дистанційно. Цьогоріч більшість учнів і учениць змогли повернутися до офлайн-формату та перед педагаоми постало завдання – заповнити прогалини, які з’явилися за роки “дистанційки”.
ДСЯО у співпраці з експертами проєкту “Супровід урядових реформ в Україні” підготували поради для вчителів, як діагностувати та компенсувати навчальні втрати в умовах війни.
Згідно з даними моніторингового дослідження якості організації освітнього процесу під час війни, за спостереженнями вчителів початкових класів, результати навчання учнів і учениць суттєво погіршилися з таких навчальних предметів, як:
та майже не змінилися з:
Про аналогічний стан речей повідомили й педагоги базової освіти. Зокрема, результати тестування учнів 6 і 8 класів з української мови та математики в межах загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти показали, що переважна кількість дітей виконали тести на “середньому рівні”.
Щоб допомогти учням надолужити пропущене і успішно продовжувати навчання, закладам освіти рекомендують відмовитися від “директорських контрольних робіт” і довірити діагностику знань педагогу, який викладає необхідний предмет. Для цього вчителю необхідно:
Варто зазначити, що найчастіше компенсація втрат у навчальному часі відбувається через надання учням навчальних матеріалів і завдань для самоопрацювання.
Крім того, більшість вчителів скаржаться на брак умов та можливостей:
Як визначають фахівці, ідеальної стратегії компенсації навчальних втрат не існує: кожен шлях має свої переваги та недоліки. Тому вибір стратегії та ухвалення рішення щодо кожного учня має бути індивідуальним.
Ознайомитися з прикладами стратегій компенсацій навчальних втрат педагоги можуть у таблиці нижче.
Стратегія | Застосування | Переваги | Недоліки |
---|---|---|---|
Надання додаткових завдань для самостійного опрацювання | Може бути використано при незначних навчальних втратах в окремих учнів та обов’язково з покроковим дистанційним супроводом вчителя та наданням зворотного зв’язку учням | Мінімальне використання ресурсів | Низька ефективність
Підходить здебільшого для учнів із сформованим умінням учитися |
Індивідуальні та групові консультації
та/або Навчання під час канікул |
Може бути використано, коли навчальні втрати є з окремих тем в окремих учнів або у груп учнів | Безпосередня робота з вчителем
Досить висока ефективність Якісний зворотний зв’язок |
Ресурсозатратно
Відсутність коштів на додаткову оплату вчителям. Ризик професійного вигорання вчителів при перевантаженні |
Додатковий рік навчання | Може бути використано для окремих учнів зі значними навчальними втратами, що унеможливлюють опанування навчальної програми наступного класу | Можливість якісно опрацювати пропущений матеріал та компенсувати навчальні втрати | Збільшення часу здобуття загальної середньої освіти та додаткові державні витрати
Може викликати значний стрес та психологічний дискомфорт в учня Ризик зниження мотивації в учня, пропуски занять |
Адаптація календарно-тематичного планування з певного навчального предмета (ущільнення, узагальнення, перерозподіл навчального часу для додаткового вивчення незасвоєних тем) | Може бути використано, коли навчальні прогалини з окремих тем (результатів навчання) виявлено у цілого класу або більшої частини класу | Можливість за короткий час компенсувати навчальні втрати у великої кількості учнів, охопити значну кількість результатів навчання | Ризик накопичення нових навчальних втрат через недостатньо якісне опрацювання нових тем (через ущільнення навчального часу) |
Адаптація навчальної програми (розроблення на рівні школи власної навчальної програми з перерозподілом часу та результатів навчання) | Може бути використано, коли навчальні втрати значні та виявлені у більшості учнів на паралелі | Можливо системно вибудувати процес навчання та врахувати всі виявлені навчальні втрати у великої кількості учнів | Ризик незбалансованого підходу, якщо педагогічні колективи не мають досвіду у розроблені власних навчальних програм
Порушення наступності з іншими освітніми рівнями та закладами освіти |
Застосування технології диференційованого навчання (створення різнорівневих класів або груп учнів у класі) | Може бути використано, якщо виявлено групи учнів з різним рівнем навчальних втрат | Можливість забезпечити різний ступінь педагогічної підтримки та адаптувати навчальну програму під освітні потреби окремих груп учнів | Може викликати зниження мотивації учнів у “слабких” групах, розшарування учнівської спільноти та психологічний дискомфорт |
Читайте також: “Серед топ-50 кращих учителів планети двоє українців: Артур Пройдаков та Людмила Таболіна”
Титульне фото: ddk.dn.ua
Обговорення