36 558
0
На думку більшості опитаних учителів та батьків дітей, учитель має надихати, розуміти та поважати учнів, вміти розкривати їхній потенціал і бути відкритим до спілкування та постійного самовдосконалення.
В опитуванні в межах кампанії “Класний вчитель” на сайті “Нова українська школа” взяли участь 642 респонденти зі всіх областей України.
Бачення ідеального педагога батьками і вчителями здебільшого збігаються, але є невеликі відмінності в очікуваннях.
Так, педагоги головною рисою вчителя вважають вміння зацікавити навчанням і надихати учнівство, тоді як батьки віддають перевагу повазі та рівному ставленню до всіх учнів. За результатами опитування компетентності ідеального педагога ранжовані від найбільш до найменш очікуваних.
Ось такий портрет сучасного вчителя, очікуваний батьками:
Респонденти також оцінювали вплив кожного з учасників освітнього процесу на запровадження нових стандартів навчання від 1 (незначний вплив) до 5 (визначальний вплив).
Більшість зійшлася на думці, що саме вчителі є найважливішими учасниками освітнього процесу й відіграють головну роль у впровадженні новітніх стандартів. На другому місці – шкільні адміністрації. Найменший вплив, на думку респондентів, мають батьки та представники громадськості.
Рейтинг впливовості учасників освітнього процесу:
Також вчителі та батьки оцінювали важливість завдань, що стоять перед школою. Оцінки вчителів та батьків повністю збіглися. Найважливішими вони визнали комфортне та безпечне перебування у школі, психологічний розвиток дитини та отримання нею емоційного задоволення від навчання.
Рейтинг завдань школи за результатами анкетування:
Учасники опитування визначали затребувані компетентності вчителя, залежно від завдань, які перед ним стоять.
Найбільш визначальними для створення безпечного і здорового освітнього середовища батьки і вчителі визначили одні й ті самі компетентності:
Різниця між цими групами полягає лише в тому, що головним для вчителів є забезпечення комфортних та безпечних умов перебування учнівства в школі (74%), а для батьків – турбота про здоров’я та емоційний стан учнів – (63,3%).
Найголовнішою компетентністю вчителя для розкриття потенціалу учня обидві групи респондентів назвали вміння заохочувати учнів до пізнавальної (дослідницької) діяльності – 72% серед батьків та 66% серед учителів. Іншими визначальними компетентностями стали:
У жодному освітньому середовищі немає місця булінгу та конфліктам – з цим погоджуються і батьки, і вчителі. Щоби запобігти їхній появі, педагог повинен:
Бачення вчителів і батьків зійшлося також і щодо налагодження вчителями партнерських стосунків з учасниками освітнього процесу, ТОП–3 визначальних компетентностей для цього:
Найголовніші навички педагогів в контексті впровадження інновацій у навчальному процесі:
Довідка
Опитування не є соціологічним, оскільки неможливо було забезпечити контроль за вибіркою. Воно проводилося методом анонімного анкетування, посилання на яке поширювалось на різних інтернет-майданчиках та в соціальних мережах. Відповідно, результати представляють думку користувачів інтернету.
Метою опитування було допомогти зрозуміти, чого українці очікують від учителів, які саме компетентності та якості, на їхню думку, ті мають опанувати, а також встановити, якою мірою педагоги впливають на впровадження нових стандартів навчання, як порівняти з іншими учасниками освітнього процесу.
Опитування відбулося за ініціативи Міністерства освіти і науки України та Програми ЄС “Прямуємо разом” і проєкту “Навчаємося разом” в межах комунікаційної кампанії “Нове покоління вчителів” за підтримки Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Титульне фото: автор – racorn, Depositphotos
Цей матеріал підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені тут погляди жодним чином не можуть сприйматися як офіційна думка Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Обговорення