10 202
0
Новий проєкт наказу МОН №850 має на меті, щоб якомога більше українських учнів і учениць повернулися до очного навчання там, де це дозволяє безпекова ситуація. Зокрема, це стосується дітей-ВПО, які продовжують навчатися онлайн у “своїх школах”. Утім, згідно із законом України, перевести дитину з одного закладу освіти в інший можна лише за заявою батьків.
Про це в інтерв’ю порталу “Українська правда життя” нагадав освітній омбудсмен Сергій Горбачов.
За його словами, ні в проєкті наказу №850 “Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних ЗЗСО в умовах воєнного стану в Україні”, ні в інших документах немає врегулювання “цієї правової колізії” [нагадаємо, що наразі триває громадське обговорення змін до низки нормативних документів, які стосуються навчання дітей-ВПО й учнів на ТОТ. Подати свої пропозиції для вдосконалення його змісту всі охочі можуть до 9 серпня – ред.].
“Будь-яке складне запитання має універсальну відповідь. Якщо не знаєш, як робити – роби за законом. […] У нас є серйозна загальносуспільна проблема – нехтування законами. Причому іноді – з боку влади. А ще – невміння комунікувати рішення, тим більше контроверсійні”, – пояснив освітній омбудсмен.
Він також додав, що в Україні є значна кількість дітей-ВПО, які мешкають в умовно безпечних регіонах, а навчаються дистанційно у “своєму закладі освіти” (наприклад, у Луганській чи Херсонській школі). На думку Сергія Горбачова, було б логічно, аби така дитина ходила до школи там, де вона перебуває, адже очне навчання сприяє як соціалізації, так і кращій результативності. Але в такому разі, за його словами, заклади освіти:
доведеться закрити, бо там не буде дітей.
“І це величезна проблема, бо закрити школу не так складно. Підписали розпорядження місцевої влади й закрили. А відновлювати як? А що робити з дітьми, які на окупованих територіях? Чи вмістять заклади освіти на тих територіях, де зараз перебувають внутрішньо переміщені учні, усіх дітей? Чи хтось робив прогнозування щодо закриття закладів освіти, вивільнення педагогів, місткості шкіл там, де перебувають ВПО? Такої аналітики ми поки не бачимо”, – додав омбудсмен.
Сергій Горбачов також наголосив, що, згідно зі статтею 55 Закону України “Про освіту”, батьки мають право обирати:
За його словами, батьків ВПО “збираються примусити” обирати заклад освіти для своїх дітей за місцем перебування, погрожуючи позбавити державних виплат (що є порушенням). У деяких регіонах цю ініціативу вже втілюють [нещодавно віцепрем’єр-міністерка, міністерка з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Ірина Верещук повідомила, що ВПО, чиї діти навчаються дистанційно, не позбавлятимуть виплат – ред.].
“Частина переміщених громадян через зміну законодавства вже втратила виплати, але діти продовжують навчатися дистанційно у “своїх школах”. Як влада змусить віддати цих дітей до школи за місцем перебування?”, – продовжує Сергій Горбачов.
На його думку, з громадськістю мала бути активна комунікація щодо наказу №850. Проте, проєкт документа ніде офіційно не оприлюднили. А така таємність, як вважає освітній омбудсмен, лише збільшує критику [нагадаємо, що нещодавно МОН оприлюднило проєкт наказу для громадського обговорення – ред.].
Сергій Горбачов також розповів, що альтернативним варіантом для розв’язання цього питання може бути створення спеціальної програми підтримки закладів освіти, які розташовані на ТОТ і в прифронтових регіонах. Це дасть змогу:
На думку освітнього омбудсмена, якщо запрацює така програма підтримки, дітей-ВПО можна буде залучити до офлайн-навчання там, де вони живуть зараз. Але для цього потрібні зміни в законі й дуже серйозна законодавча робота.
“Наприклад, у Європі дитина має навчатися в школі за місцем проживання. Це закон. Переїхала в інший район – вона має піти там до школи. У нас зараз є право обирати заклад освіти, але немає обов’язку навчатися там, де перебуває дитина. І це конституційне рішення. У найкращих інтересах дитини, щоб вона таки навчалася очно. Але для цього немає правових підстав. Зараз виходить так, що у нас найкращий інтерес – для бюджету, а не дитини”, – пояснив він.
Освітній омбудсмен також додав, що згідно з дослідженнями, чим старша дитина, тим більш придатним для неї є дистанційне навчання, адже вона має навички самоконтролюй самоорганізації.
“У 2020 році випускники, тобто 11-й клас, позитивно сприйняли дистанційне навчання, адже не треба було ходити до школи й вивчати те, що зараз не потрібно, бо ЗНО на носі. Вони більш вільно планували свій час”, – розповів Сергій Горбачов.
Тому, на його думку, найважливіше – це повернути в офлайн учнів молодшої школи, а також змінити підходи до їхнього навчання. Бо в школах досі можна зустріти “совкову ментальність”, згідно з якою діти мають “сидіти смирно, не рухатися, робити, що сказали”, або дитині “знижують оцінку за те, що вона сама знайшла помилку й виправила її. […]
Тому дуже важлива Нова українська школа, яка ставить найважливішим питанням розвитку в дитини вміння рефлексії: розуміти себе, свої дії, аналізувати помилки й виправляти їх, комунікувати”, – резюмував освітній омбудсмен.
Читайте також: “Уряд України затвердив Державний стандарт профільної середньої освіти”.
Титульне фото: МОН
Обговорення