23 Січня 2018
33 007
0
17 січня Кабінет Міністрів України ухвалив Розпорядження № 17-р “Про додаткові заходи щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників у 2018 році”. Оскільки цей документ викликав суспільний резонанс, “Нова українська школа” відповідає на найпоширеніші запитання з цього приводу.
Ні, це Розпорядження діятиме лише у 2018 році – про це зазначено і в самій назві документу.
Цей документ стосується лише початкової освіти, а точніше – лише вчителів, які набиратимуть перший клас в 2018-му році і які вже до вересня 2018 мають отримати необхідний обсяг знань, методик та навичок, щоб працювати за новим державним Стандартом початкової української школи, а також вчителів, які візьмуть перші класи у 2019 році.
Зокрема, в рішенні Кабінету міністрів чітко написано, що це Розпорядження щодо “необхідності проведення у 2018 році додаткових заходів стосовно підвищення кваліфікації педагогічних працівників за Державним стандартом початкової освіти та сучасними освітніми методиками, що базуються на компетентнісному, особистісно-орієнтованому підходах”, а також визначено, кого стосуватиметься підвищення кваліфікації:
– вчителів початкової школи, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/19 і 2019/20 навчальних роках;
– заступників директорів закладів загальної середньої освіти з навчально-виховної роботи в початкових класах;
– вчителів іноземних мов, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/19 навчальному році;
– вчителів закладів загальної середньої освіти (класів), в яких діти навчаються мовами національних меншин.
Розпорядження ухвалили через запуск Нової української школи у 2018 році. Для того, щоб реформа успішно стартувала, потрібно підготувати близько 22 тисячі вчителів за кілька місяців. І важливо, щоб всі 22 тисячі отримали однаковий обов’яковий мінімум знань, необхідних для початку роботи за новим Держстандартом і згідно з новим Закону “Про освіту”.
З боку держави вже впроваджено модулі щодо нових методик навчання в курси Інститутів післядипломної педагогічної освіти, а також у співпраці з громадськими організаціями майже підготовлено тренерів, які навчатимуть вчителів НУШ (до речі, в Розпоряджені зазначено, що МОН має їх затвердити), а також розроблено онлайн-курс, який буде у вільному доступі для всіх охочих (початок курсу – 1 лютого, проте зареєструватися можна вже).
Розпорядження складається з кількох пунктів, і 22 січня фігурує в першому пункті, що стосується розроблення та оприлюднення МОН типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників, проект якої вже давно готувався. І вчора (22 січня) МОН затвердило цю програму.
Про формування ж списку громадських об’єднань і фізичних осіб-підприємців для підвищення кваліфікації вчителів йдеться в третьому пункті. Щодо цього точної дати в документі не визначено.
У Розпорядженні сказано: “затвердити перелік юридичних осіб, зокрема громадських об’єднань, установчими документами яких передбачено провадження освітньої діяльності, фізичних осіб – підприємців, які працюють за кодом згідно з КВЕД 85.5, практичний досвід роботи яких щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників становить не менш як один рік”.
Отже, з цього випливає, що в ГО, яка потрапить у список, має бути передбачено освітню діяльність в установчих документах, а фізичні особи-підприємці мають працювати за КВЕДом 85.5 – середня освіта (це можна перевірити в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, який є відкритим). Водночас у всіх них має бути мінімум рік досвіду роботи щодо підвищення кваліфікації вчителів.
Із впевненістю можна сказати, що серед громадських організацій туди потраплять організації, які вже співпрацювали з МОН під час підготовки вчителів для пілотування нового Стандарту початкової освіти (100 шкіл по всій Україні) і тренерів, які мають навчати вчителів НУШ.
Можете. Для більшої впевненості напишіть про ваше бажання в Міністерство освіти і науки – що ви (або ваша організація) хочете долучитися до підвищення кваліфікації вчителів у цьому році відповідно до Розпорядження КМУ.
Свободу у виборі місця підвищення кваліфікації вчителям надасть Положення “Про підвищення кваліфікації педагогічних працівників”, яке має бути затверджене постановою Кабінету Міністрів і яке почне діяти з 2019 року.
Зараз у МОН триває робота з її створення. Говорити про чіткі дати складно, адже це дуже складна процедура – постанову потрібно прописати так, щоб було неможливо створити будь-які “схеми”, які б дискредитували новий механізм, та передбачити передачу юридичним особам та фізичним особам-підприємцям державних коштів, що виділяються на підвищення кваліфікації.
Водночас для того, щоб було дієвим і корисним, це Положення має бути вбудоване в загальну систему змін у підготовці педагогічних працівників. Щоб визначити загальні засади та напрями діяльності для реформування цієї системи, підготовлено проект Концепції розвитку педагогічної освіти, який розміщено на сайті МОН для громадського обговорення (воно тривало до 19 січня). Зараз у МОН готують підсумковий документ за результатами громадського обговорення, після чого проект Концепції буде винесено на розгляд Колегії МОН.
Безперечно, проект Положення “Про підвищення кваліфікації педагогічних працівників” так само буде винесено на громадське обговорення – тож ви зможете внести свої пропозиції (слідкуйте за оновленнями на цій сторінці сайту МОН або за нашими новинами). Якщо ж у вас є пропозиції ще на стадії створення проекту Положення – напишіть, будь ласка, в міністерство.
Так. Норма Закону “Про освіту” про те, що підвищення кваліфікації вчителя має скласти 150 годин на 5 років і має відбуватись щорічно, вже діє. Для неї немає жодних прикінцевих чи перехідних положень, які б відтерміновували початок дії. Тож підвищення кваліфікації має вже зараховуватись у 150-годинну копілку кожного вчителя.
Окрім того, уже з 1 січня 2018 року вчитель таки отримав деяку свободу в пошуці місця підвищення кваліфікації. У Законі написано, що навчати вчителів можуть робити юридичні особи, що мають ліцензію або акредитовану освітню програму. Зокрема, це можуть бути вищі навчальні заклади.
Редакція “Нової Української Школи” дякує державному експерту директорату стратегічного планування та європейської інтеграції МОН Олександру Сичу
Титульне фото: автор – garagestock, Depositphotos
Обговорення