Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Відповідаємо на ваші питання про атестацію (4 серія)

Однією з цікавих новин освітнього законодавства є поява нової редакції Положення про атестацію педагогічних працівників, що затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 10 вересня 2024 року № 1277 (далі — Положення). Цей наказ набрав чинності 5 листопада 2024 року.

Тож черговий пакет відповідей на питання читачів НУШ буде базуватися вже на нормах “найновішого” Положення.

[Нагадуємо, що раніше ми вже публікували розʼяснення щодо атестації:

У цьому юридичному розʼясненні розповідаємо:

  • коли можна атестуватися вперше і чи можна це зробити, ще навчаючись;
  • коли атестуватися, перейшовши на іншу посаду;
  • чи може вчитель за бажання відкласти атестацію на рік;
  • чи можуть під час позачергової атестації позбавити звання “Старший вчитель”;
  • що робити, якщо всі сертифікати залишилися на ТОТ.

Читайте та діліться з колегами, яким це може стати в пригоді.

1. Коли можна атестуватися вперше? Чи можна це робити під час навчання в університеті?

Стаття 50 Закону України “Про освіту” визначає два види атестації — чергову та позачергову. Педагогічний працівник проходить чергову атестацію не менше одного разу на п’ять років, крім випадків, передбачених законодавством (під законодавством, звісно, мається на увазі вказане вище Положення).

☝️ Одним із оновлень Положення є визначена пунктом 9 розділу I своєрідна “атестація” при прийнятті на роботу, але без проведення будь-яких заходів, пов’язаних із вивченням й оцінюванням діяльності та професійних компетентностей особи, яка приймається на роботу. Насправді подібна норма вже була в Типовому положенні про атестацію педагогічних працівників 2010 року (пункт 4.3 розділу IV).

Як ми вже повідомили, ця “атестація” здійснюється при прийнятті на роботу і у такому випадку атестаційною комісією педагогічним працівникам (особам, призначеним на посади педагогічних працівників) присвоюється кваліфікаційна категорія “спеціаліст”.

Акцентуємо, що кваліфікаційна категорія “спеціаліст” присвоюється педагогічному працівнику, який має

  • освітньо-професійний ступінь фахового молодшого бакалавра,
  • освітній ступінь вищої освіти молодшого бакалавра (освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста),
  • бакалавра чи магістра (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста).

А отже у разі відсутності зазначених ступенів присвоїти кваліфікаційну категорію все ще здобувачу вищої освіти неможливо.

Також треба звернути увагу на фінальні абзаци пункту 9 розділу I Положення, що регулюють особливості атестації осіб, які:

1) не мають педагогічної освіти (тут, звісно, виникає питання – чим спровокована ця умова, а також що робити з тими, які мають педагогічну освіту);

2) мають стаж роботи в одній із галузей економіки (до речі, освіта — це теж галузь економіки згідно з Класифікацією галузей економіки);

3) працюють на посадах педагогічних працівників закладів освіти.

Такі педагогічні працівники можуть атестуватися без дотримання послідовності на присвоєння кваліфікаційної категорії за наявності певного стажу роботи в одній із галузей економіки (від 2 до 7 років). Атестацію таких осіб, які призначені на посади педагогічних працівників у заклади загальної середньої освіти, проводять не раніше ніж через 1 рік після призначення.

2. Коли можна атестуватися, перейшовши на іншу посаду? Це вважатиметься чергова чи позачергова атестація?

Пункт 14 розділу I Положення визначає, що у випадку переведення (призначення) педагогічного працівника на іншу посаду в тому самому чи в іншому закладі освіти за ним зберігаються присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційна категорія та педагогічне звання до наступної атестації. Звернімо увагу, що будь-яка атестація таких педагогічних працівників здійснюється не пізніше ніж через 2 роки після прийняття їх на роботу, тобто переведення (призначення).

А от у разі призначення (переведення) педагогічного працівника в інший заклад освіти на ту посаду, за якою він вже пройшов атестацію, до наступної атестації за ним так само зберігаються присвоєні за результатами попередньої атестації кваліфікаційна категорія та/або педагогічне звання, але чергова атестація таких працівників проводиться в окремі строки (тут варто звернути увагу, що у доступній версії Положення, напевно, є технічна помилка і маються на увазі ті ж самі 2 роки після прийняття на роботу). При цьому позачергова атестація таких працівників обмежень по строках не має.

3. Чи може вчитель сам перенести свою атестацію на рік?

Питання перенесення атестації врегульовано пунктами 1, 6 розділу III Положення. Пункт 1 визначає, що у випадку надходження від педагогічного працівника заяви про перенесення строків чергової атестації, поданій у паперовій чи електронній формі, на електронну пошту чи засобами інформаційно-комунікаційних систем особисто, чи шляхом надсилання на поштову адресу згідно з рішенням суб’єкта створення атестаційної комісії, атестаційна комісія ухвалює рішення про таке перенесення за наявності підстав, визначених Положенням, у строк, що не перевищує 10 календарних днів з дня отримання заяви, та інформує про ухвалене рішення педагогічного працівника.

Згадані вище підстави для перенесення вочевидь визначені пунктом 6, а саме: тимчасова непрацездатність або настання інших обставин, що не залежать від волі педагогічного працівника, який атестується, та перешкоджають проходженню ним атестації, проведення атестації або окремих засідань атестаційної комісії має бути перенесено за рішенням відповідної атестаційної комісії до припинення таких обставин, але не більше ніж на 1 рік.

У такому випадку за педагогічним працівником зберігається раніше присвоєна кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) до проходження ним атестації в порядку, визначеному цим Положенням.

4. Сказали, що якщо я отримаю 2 категорію, то мене позбавлять звання “Старший вчитель”? Чи має на це право атестаційна комісія при позачерговій атестації?

Передусім варто звернути увагу на підпункт 2 пункту 3 наказу Міністерства освіти і науки України від 10 вересня 2024 року № 1277 згідно з яким педагогічним працівникам, яким до набрання чинності цим наказом за результатами попередньої атестації було присвоєно педагогічне звання та які мають відповідний освітньо-професійний ступінь (освітньо-кваліфікаційний рівень), при проведенні чергової атестації встановлюється відповідність (невідповідність) займаній посаді та підтверджується (не підтверджується) педагогічне звання. У випадку підтвердження педагогічного звання педагогічному працівнику присвоюється кваліфікаційна категорія, яка дає право на присвоєння (підтвердження) такого педагогічного звання.

Пункт 10 розділу І Положення визначає, що педагогічні звання присвоюються за результатами атестації педагогічним працівникам із високим професійним рівнем, які зокрема:

  • упроваджують і поширюють методики компетентнісного навчання та нові освітні технології, надають професійну підтримку та допомогу педагогічним працівникам (здійснюють наставництво, супервізію);
  • беруть участь у процедурах і заходах, пов’язаних із забезпеченням якості освіти та впровадженням інновацій, педагогічних новацій і технологій у системі освіти;
  • були визнані переможцями, лауреатами регіональних, всеукраїнських, міжнародних фахових конкурсів, змагань тощо;
  • підготували переможців регіональних, всеукраїнських, міжнародних олімпіад, конкурсів, змагань тощо.

Водночас педагогічні звання “старший викладач”, “старший учитель”, “старший вихователь” (крім педагогічних працівників, які працюють у закладах дошкільної освіти) присвоюються педагогічним працівникам, які працюють на відповідних посадах та яким за результатами попередньої атестації присвоєно (підтверджено) кваліфікаційну категорію не нижче ніж “спеціаліст другої категорії” (для працівників, педагогічні посади яких не передбачають присвоєння кваліфікаційної категорії — найвищий, встановлений відповідно до посади, тарифний розряд), та стаж роботи понад 3 роки.

Пункт 5 розділу І передбачає, що позачергова атестація проводиться за ініціативою педагогічного працівника, або керівника закладу освіти.

За ініціативою керівника закладу освіти проводиться позачергова атестація педагогічного працівника у випадках наявності підстав, які свідчать про зниження якості його педагогічної діяльності, що визначається за результатами аналізу виконання ним посадових обов’язків, передбачених посадовою інструкцією.

Іншими словами, навіть у випадку присвоєння кваліфікаційної категорії “спеціаліст II категорії” за результатами чергової чи позачергової атестації, це не має автоматичного впливу на наявне педагогічне звання “старший учитель”.

5. Мої сертифікати про проходження курсів підвищення кваліфікації залишилися на непідконтрольній Україні території. Чи можна мені пройти атестацію, врахувавши неможливість принести сертифікати?

Згідно зі статтями 50, 59 Закону України “Про освіту” підвищення кваліфікації є необхідною умовою атестації педагогічного працівника. Пункт 8 розділу І оновленого Положення практично не змінив раніше діючі норми, що стосуються підвищення кваліфікації. Так само загальний обсяг (загальна тривалість) підвищення кваліфікації визначається сумарно за останні 5 років перед атестацією та незалежно від суб’єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму, за якими педагогічний працівник пройшов підвищення кваліфікації.

Крім цього, чинним залишився підпункт 5 пункту 3 наказу Міністерства освіти і науки України від 09 вересня 2022 року № 805, згідно з яким мінімальний загальний обсяг (загальна тривалість) підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, необхідний їм для проходження атестації, становить не менше ніж 150 годин або 5 кредитів ЄКТС упродовж п’яти років.

Відносним оновленням можна вважати те, що здобуття освіти в закладі вищої, фахової передвищої освіти наступні 5 років зараховується як підвищення кваліфікації відповідно до законодавства, але ця норма дещо повторює та водночас суперечить пунктам 26, 30 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800. Цей Порядок не передбачає можливості визнавати здобуття освіти в закладі фахової передвищої освіти як підвищення кваліфікації так само як не визначає і строки такого визнання.

З 2019 року згідно з вказаним Порядком перелік виданих документів про підвищення кваліфікації мав оприлюднюватися на вебсайті суб’єкта підвищення кваліфікації протягом 15 календарних днів після їх видачі та містити таку інформацію:

  • прізвище та ініціали (ініціал імені) педагогічного або науково-педагогічного працівника, який пройшов підвищення кваліфікації;
  • форму, вид, тему (напрям, найменування) підвищення кваліфікації та його обсяг (тривалість) в годинах або кредитах ЄКТС;
  • дату видачі та обліковий запис документа про підвищення кваліфікації.

Наявність цієї інформації має довести факти проходження підвищення кваліфікації та відповідно має бути врахована атестаційною комісією при проведенні атестації.

Володимир Божинський, фахівець навчально-наукового інституту “Академія вчительства” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, спеціально для “Нової української школи”

Титульне зображення: автор – Dragon Images, shutterstock.com

Цей матеріал був представлений ГО “Смарт освіта” в рамках Програми сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.

Обговорення