25 Листопада 2024
7 069
0
Нова редакція Положення про атестацію педагогічних працівників, яку нещодавно затвердили (наказом Міністерства освіти і науки України від 10 вересня 2024 року № 1277 (далі — Положення), що набрав чинності 5 листопада 2024 року), так чи так є основним актом законодавства, який регулює питання атестації.
Частину нових норм або деякі змінені формулювання цього Положення деякі освітяни можуть трактувати двозначно. Тож коли справа доходить до практики, виникає купа питань. На частину з них ми спробуємо відповісти в новому юридичному розʼясненні.
[Нагадуємо, що раніше ми вже публікували розʼяснення щодо атестації:
Тому в цьому матеріалі читайте:
Читайте та діліться з колегами, яким це може стати в пригоді.
1. У вчителя у 2024-2025 навчальному році чергова атестація. З лютого 2022 року він мобілізований до лав ЗСУ. Як правильно записати у протоколі рішення щодо його атестації?
По-перше, зверніть увагу, що час перебування педагогічного працівника в соціальних відпустках, відпустках без збереження заробітної плати тривалістю понад 1 рік, на обліку в службі зайнятості, в інших випадках, коли переривається трудова діяльність, увільнення працівника від виконання обов’язків, у зв’язку з мобілізацією, а також період, на який переноситься атестація, до міжатестаційного періоду не зараховуються (згідно з пунктом 7 розділу І Положення).
Якщо працівник, який атестується, тимчасово непрацездатний, або є інші обставини, які не залежать від його волі й перешкоджають проходженню ним атестації, то атестація або окремі засідання атестаційної комісії мають бути перенесені за рішенням атестаційної комісії до припинення таких обставин, але не більше ніж на 1 рік (відповідно до пункту 6 розділу III Положення). У такому випадку за працівником до наступної атестації зберігається та кваліфікаційна категорія (педагогічне звання), яку присвоїли раніше.
Звісно, тут виникають щонайменше два додаткові питання:
Однозначної відповіді у Положенні немає. Але можна прийти до висновку, що інформація про мобілізацію педагогічного працівника є в атестаційної комісії й додаткового бюрократичного кроку (типу подання заяв про перенесення атестації) робити не потрібно. Якщо говорити про кількість разів перенесення атестації, то формулювання “не більше ніж на 1 рік” можна тлумачити по різному. Але водночас треба врахувати, що рішення про перенесення атестації – це рішення конкретної атестаційної комісії, яка створена для проведення атестації у певному навчальному році (пункт 2 розділу II Положення). Тому, на наш погляд, нова атестаційна комісія вже при проведенні атестації у новому навчальному році може ухвалити нове рішення про перенесення атестації ще на рік, оскільки така обставина як мобілізація не припинилася.
2. Працюю в садочку, але не маю фахової дошкільної освіти. Чи можу я атестуватися?
У такому випадку актуальними є одразу дві норми: підпункт 2 пункту 3 наказу Міністерства освіти і науки України від 09 вересня 2022 року № 805, а також підпункт 1 пункту 3 наказу Міністерства освіти і науки України від 10 вересня 2024 року № 1277. Відповідно до них:
1) тих педагогічних працівників, які були прийняті на посади ще до набрання чинності наказу №805, які продовжують працювати у закладах освіти та мають вищу освіту за спеціальностями, що не відповідають навчальним предметам (інтегрованим курсам, дисциплінам), які вони викладають, або педагогічній діяльності за посадою, вважають такими, які мають відповідну для посади професійну кваліфікацію. Вони атестуються на відповідність займаній посаді, їм присвоюють кваліфікаційну категорію та педагогічні звання як таким, які мають відповідну освіту;
2) кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, що були присвоєні до набрання чинності наказу № 1277, є чинними до атестації педагогічних працівників, що була/буде проведена згідно з Положенням.
Цих двох пояснень достатньо для того, щоб зрозуміти про відсутність потреби у “фаховій дошкільній освіті” для проходження атестації на загальних засадах.
Але є ще також і пункт 9 розділу I Положення, який урегульовує особливості атестації осіб, які працюють на посадах педагогічних працівників закладів освіти, але не мають педагогічної освіти та мають стаж роботи в одній із галузей економіки (втім, освіта – це теж галузь економіки). Такі педагогічні працівники можуть атестуватися на присвоєння кваліфікаційної категорії без дотримання послідовності, якщо мають певний стаж роботи в одній із галузей економіки (від 2 до 7 років), а саме:
3. За яких умов директор може понизити категорію?
По-перше, атестаційна комісія ухвалює рішення шляхом голосування простою більшістю голосів. Тобто рішення про присвоєння будь-якої кваліфікаційної категорії так чи так є колегіальним (згідно з пунктом 4 розділу II Положення). У випадку, якщо голоси “за” і “проти” розділилися порівну, атестаційна комісія ухвалює рішення в інтересах педагогічного працівника.
По-друге, позачергову атестацію педагогічного працівника можуть провести за ініціативою керівника закладу освіти лише якщо є підстави, що свідчать про зниження якості педагогічної діяльності працівника (відповідно до пункту 5 розділу І Положення). Ось це “зниження якості” визначається за результатами аналізу виконання ним посадових обов’язків, передбачених посадовою інструкцією.
На жаль, Положення конкретно не врегульовує, що саме є “підставами, які свідчать про зниження якості педагогічної діяльності”, а також хто, коли і як проводить “аналіз виконання посадових обов’язків”. Якщо ці питання не врегульовані внутрішніми документами закладу освіти, то будь-яке подання директора про позачергову атестацію щонайменше можна вважати заздалегідь необгрунтованим.
4. Чи обовʼязково для атестації мати свідоцтво про проходження курсів за основною спеціальністю ОІППО – 75 годин одним курсом?
Стаття 59 Закону України “Про освіту” визначає, що педагогічні працівники мають право підвищувати кваліфікацію у закладах освіти, які мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою. І результати підвищення кваліфікації у саме таких закладах не потребують окремого визнання і підтвердження.
Так само педагогічні працівники можуть підвищувати кваліфікацію і в інших суб’єктів освітньої діяльності, фізичних та юридичних осіб. У такому випадку, результати підвищення кваліфікації працівника має визнати педагогічна рада, видавши окреме рішення.
Нагадаємо, що вид, форму та суб’єкта підвищення кваліфікації обирає педагогічний працівник. На основі пропозицій педагогічних працівників педагогічна рада затверджує річний план підвищення кваліфікації (з відривом чи без відриву від освітнього процесу).
Загальний обсяг (загальну тривалість) підвищення кваліфікації визначають сумарно за останні 5 років перед атестацією та незалежно від суб’єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму, за якими педагогічний працівник пройшов підвищення кваліфікації (згідно з пунктом 8 розділу І Положення).
Мінімальний загальний обсяг (загальна тривалість) підвищення кваліфікації педагогічних працівників шкіл, який/яка їм потрібен/потрібна для проходження атестації, становить не менше ніж 150 годин або 5 кредитів ЄКТС упродовж п’яти років (відповідно до підпункту 5 пункту 3 наказу Міністерства освіти і науки України від 09 вересня 2022 року № 805).
Будь-яких інших обмежень, наприклад, “мати свідоцтво про проходження курсів за основною спеціальністю ОІППО – 75 годин одним курсом” для проходження атестації законодавством не передбачено.
5. У вересні 2024 року до нас приєднали інший заклад освіти, який був реорганізований. Працівники були прийняті до нас у штат. Коли їм можна атестуватися? (Методисти стверджують, що у 2026 році – тобто не пізніше, ніж через 2 роки роботи в закладі. Але якщо вчитель атестувався у 2024–му, то наступний термін мав би бути 2029 рік).
Для початку розберімося з питанням міжатестаційного періоду, з огляду на наше оновлене Положення. Пункт 1 розділу І Положення визначає міжатестаційний період як проміжок часу між проходженням педагогічним працівником попередньої та наступної атестації, що становить, як правило, 5 років.
Втім, пункт 7 розділу І Положення визначає, що міжатестаційний період не може бути меншим ніж 3 роки, крім випадків, якщо позачергову атестацію ініціює сам педагогічний працівник. Час на соціальні відпустки, відпустки без збереження заробітної плати тривалістю понад 1 рік, час на обліку в службі зайнятості, чи в інших випадках, коли переривається трудова діяльність, увільнення працівника від виконання обов’язків, у зв’язку з мобілізацією, а також період, на який переноситься атестація до міжатестаційного періоду не зараховуються.
Варто також звернути увагу, що у випадку зміни роботодавця, а також у випадку реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення), дія трудового договору працівника продовжується, а припинення трудового договору з ініціативи роботодавця можливе лише у випадку скорочення чисельності або штату працівників (відповідно до статті 36 Кодексу законів про працю України та пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП).
А ось пунктом 14 розділу I Положення передбачено, що якщо педагогічного працівника переводять на іншу або на ту саму посаду, за якою він вже пройшов атестацію в іншому чи тому самому закладі освіти, то він атестується не пізніше ніж через 2 роки після прийняття на роботу, тобто переведення (призначення). Так чи так, за такими педагогічними працівниками зберігаються кваліфікаційна категорія та/або педагогічне звання, присвоєні за результатами попередньої атестації.
Виходить, що цілком можлива колізія між пунктами 7 та 14 розділу І Положення в частині терміну проведення атестації й мінімальної тривалості міжатестаційного періоду. Це варто урегулювати через внесення змін до одного з цих пунктів.
Володимир Божинський, фахівець навчально-наукового інституту “Академія вчительства” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, спеціально для “Нової української школи”
Титульне зображення: автор – stockking, freepik.com
Цей матеріал був представлений ГО “Смарт освіта” в рамках Програми сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.
Обговорення