Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Досвід “чартерних шкіл” у США: синергія громади, держави, бізнесу й активних освітян

“Останнім часом у межах свого дослідження щодо публічно-приватного партнерства у загальній середній освіті багато часу виділила на чартерні школи у США, прочитала багато звітів дослідних американських центрів, відгуків від тих, хто ці школи створює, хто там працює і чиї діти мають можливість навчатися у таких закладах”,розповідає викладачка й директорка школи Інна Дьоміна.

ЯКІ ПРОБЛЕМИ ВИРІШУЮТЬ ЧАРТЕРНІ ШКОЛИ

Коли ми чуємо словосполучення “чартерні школи”, то частіше за все на думку спадає “свобода освітньої діяльності та інноваційність”, адже чартерна школа за визначенням є незалежною і громадською.

Це дійсно так, проте виникнення й існування таких шкіл допомагає вирішувати не лише питання якості та інноваційності освіти, а й проблеми створення психологічного комфорту для учнів (боротьба з булінгом у звичайних державних школах через расові та соціокультурні відмінності), згладжувати високу освітню нерівність та інші особливості, характерні для США.

Так, ми зовсім інші, проте наше “і так все знаємо і вміємо” дуже заважає нам оглядатися довкола, дійсно глибоко вивчати міжнародний досвід зі всіма перевагами й недоліками, а не лише “збирати вершки” і модні слівця. Отже, хочу трохи написати про американський досвід чартерних шкіл, який може бути корисним та цікавим не лише мені.

Насправді я чимало не знала про чартерні школи до своєї дослідницької роботи. Хоч чула про них багато, але дуже поверхово, тому раніше сформована думка була нечіткою. Проте, дізнавшись про них глибше, думаю, що багато принципів та ідей чартерних шкіл були б дуже корисними для України. Так, погоджуюся, що після Перемоги, проте дорожню карту варто випрацьовувати заздалегідь, враховуючи всі плюси й мінуси.

БАЛАНС СВОБОДИ Й ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: ЗА ЯКИМИ ПРИНЦИПАМИ ПРАЦЮЮТЬ ЧАРТЕРНІ ШКОЛИ

Усі чартерні школи є державними й безплатними для всіх учнів. Вони діють за незалежним контрактом або “статутом” з уповноваженою агенцією – як правило, некомерційною організацією, державною установою чи університетом. Статут надає школі операційну автономію для досягнення конкретних освітніх цілей щодо навчального плану, персоналу та бюджету. Але чартерна школа зобовʼязана підтримувати державну політику щодо високих стандартів якості освіти. І відверто неуспішні й низькоефективні школи не отримують фінансування. Погані школи закривають. Отже, є якісний постійний моніторинг та необхідність працювати на результат.

Для всіх чартерних шкіл є Модельний Закон, згідно з яким має функціонувати чартерна школа у тому чи тому штаті, проте кожен штат додає до закону необхідні пункти відповідно до своїх особливостей (A model law for supporting the growth of high-quality charter schools). Тобто діяльність є чітко регульованою.

Виникнення чартерних шкіл – це не відбирання можливостей подальшого функціонування у класичних комунальних шкіл, а розширення освітньої мережі, розвʼязання окремих проблем освітньої галузі, підтримка освітньої системи шляхом будівництва нових закладів чи купівлі нових приміщень за кошти Фонду чартерних шкіл, яким управляє держава. Але – увага! – цей фонд здебільшого сформований завдяки приватним компаніям та благодійним фондам, які його фінансують. Ось кілька спонсорів із переліку: Amazon Business, Bill & Melinda Gates Foundation, Doris & Donald Fisher Fund, J.A. and Kathryn Albertson Family Foundation, Google, New Venture Fund та багато інших.

Чартерні школи можуть бути засновані будь-якою зацікавленою стороною, включаючи батьків, членів громади та вчителів. Але чартерна школа, заснована батьками, не фінансується батьківськими коштами. Будь-який освітянин чи група освітян з потужною програмою реалізації своєї чартерної школи, подаючи запит та чіткий план дій, можуть отримати фінансування від Фонду чартерних шкіл. Поки чартерна школа показує результат, вона продовжує отримувати фінансування. Просто згадайте, як багато у нашій країні вчителів-практиків, які могли б запустити гарні школи, але не мають можливості цього зробити через відсутність фінансів.

Чартерна школа часто допомагає в розвитку громади, а такі школи часто виникають як синергія місцевої освітянської спільноти та проактивних членів громади. Тому є широкий вибір шкільних моделей, орієнтованих, наприклад, на STEM, мистецьку освіту, екологічну освіту, школи Монтессорі, школи з глибоким нахилом на профорієнтацію і майбутні карʼєрні можливості – та інші відповідно до запиту громади. Діючи незалежно, чартерні школи можуть створити власну навчальну програму, наймати учителів, визначати власний шкільний календар й адаптуватися до потреб своїх учнів без необхідності проходити складний бюрократичний шлях.

Однак чартерні школи також повинні відповідати тим самим вимогам до академічного тестування, що й інші державні школи, дотримуватися всіх законів про громадянські права. Тому батьки з дітьми мають широкий вибір і можливості. Це надзвичайно важливо.

Ось лише кілька загальних тез щодо функціонування чартерних шкіл. Звісно, є свої переваги й недоліки, про що свідчать дослідження. Не все підходить саме Україні, бо ми маємо свої унікальні історико-культурні передумови й досвід війни.

Це лише один приклад ефективної взаємодії у межах публічно-приватного партнерства. Проте вчора я просто на хвилину замріялася, як наша потужна освітянська спільнота та свідомі батьки отримають шанс та інструменти на реальні зміни в освіті, шанс на можливість впливати на якість освіти, робити її дружньою до Людини.

Мрію про дійсно високий рівень свідомості та відповідальності щодо якості освіти в нашому дійсно громадянському українському суспільстві вільної й незалежної України.

Інна Дьоміна, засновниця і директорка Dominion.School

Титульне фото: reason.org

Матеріали за темою

Обговорення