Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Диджиталізація в початковій школі: друг чи ворог?

Диджиталізація за останні декілька років впевнено увійшла в початкову освіту, інтегрувавши цифрові технології в навчання початкової школи. Відтак змінилися і підходи до навчання: воно стало більш інтерактивним, доступним і ефективним”, – розповідає завідувачка відділу початкової освіти імені О.Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України та координаторка проєкту ГО “СТЕМ Освіта Україна” Оксана Онопрієнко.

У своїй колонці для “НУШ” фахівчиня розповіла:

  • про переваги цифрових навчальних матеріалів;
  • про можливості та варіанти використання аналітичних інструментів цифрових платформ;
  • як диджиталізація може полегшити роботу вчителів і вчительок;
  • про успішний досвід використання цифрових платформ зі штучним інтелектом, зокрема, Eduten;
  • про переваги й недоліки диджиталізації;
  • як безпечно користуватися цифровими ресурсами.

Далі – пряма мова Оксани.

ПЕРЕВАГИ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННІ

Учителі, діти та їхні батьки вже встигли відчути користь цифрових навчальних матеріалів, зокрема:

  • електронних підручників;
  • інтерактивних презентацій;
  • застосунків;
  • цифрових платформ;
  • відеоуроків;
  • онлайн курсів тощо.

Усі ресурси доступні в цифровому форматі цілодобово та без територіальних обмежень, а тому їх можна використовувати в зручний для занять час. До переваг, безумовно, можна додати й можливість опрацьовувати матеріал у комфортному для дитини темпі, а також за потреби повторно його переглядати.

Якщо говорити про дорослих, то використання аналітичних інструментів цифрових платформ дає змогу:

  • миттєво отримувати зворотний зв’язок;
  • легко відстежувати результати навчання дітей;
  • аналізувати прогрес учнівства та визначати освітні втрати, аби вчасно коригувати навчання.

І все це завдяки одному натисканню опції аналітики. Тож в умовах фізичного та емоційного перевантаження такі розробки, безумовно, полегшують роботу педагогів і наближають суспільство до здійснення мрії про персоніфіковане навчання.

ПРО УСПІШНИЙ ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ РЕСУРСІВ

Революційним технологічним кроком стало використання в роботі цифрових платформ на базі штучного інтелекту. ШІ дав змогу адаптувати навчання під індивідуальні потреби дитини, зокрема, пропонувати матеріал відповідно до рівня знань і темпу засвоєння.

Гарним прикладом такої практики є математична цифрова платформа Eduten, створена в Університеті Турку. Можливість працювати з ресурсом платформи українським дітям і вчителям надали у 2023 році за підтримки Посольства Фінляндської Республіки та ГО “СТЕМ освіта Україна”. Тоді ж стартував проєкт Eduten Project Ukraine, що покликаний діагностувати освітні втрати з математики в українських учнів і учениць 1–5-х класів.

Хоча платформа працює в понад п’ятдесяти країнах світу, в Україні це був перший досвід використання штучного інтелекту для:

  • вимірювання ступеня прогалин у знаннях дітей;
  • визначення потрібних конкретній дитині навчальних завдань для покращення математичних навичок.

Аналітика платформи показала високу активність користувачів і результативність їхніх занять. Секрет зацікавленості математичними завданнями не надто мотивованих до навчання учнів і учениць полягає у:

  • використанні на платформі елементів ігрового навчання;
  • варіативності змісту;
  • можливості самостійно обирати рівні складності й послідовність вправ.

Непомітно для себе за короткий час діти виконували (із цікавістю!) у рази більше завдань, ніж під час роботи в паперовому зошиті. Так, 100 % учителів, учасників проєкту, відзначили підвищення успішності учнів у математиці.

НЕГАТИВНІ СТОРОНИ ДИДЖИТАЛІЗАЦІЇ

Попри численні переваги для освіти, диджиталізація має і свої мінуси. Особливо це стосується такої вразливої категорії учнів як молодші школярі. Зокрема:

  • часте, неконтрольоване дорослими, використання гаджетів може призвести до залежності дитини від них;
  • школярі можуть втрачати інтерес до реального навчання, до звичайних дитячих ігор, до спілкування з однолітками тощо;
  • тривале перебування перед екранами спричиняє проблеми зі здоров’ям, такі як погіршення зору, головні болі, проблеми з поставою та зниження фізичної активності;
  • соціальна й емоційна сфери стають вразливішими – загальмовується або ж блокується розвиток соціальних навичок: співпраці, комунікації, емпатії.

Усе це негативно впливає на емоційний, психічний і навіть розумовий розвиток дітей.

Батьки та вчителі давно помітили, що:

  • цифрові пристрої часто відволікають дітей від навчання;
  • спричиняють перевантаження надмірною і невластивою дитячому віку інформацією;
  • постійні сповіщення і пропозиції розваг ускладнюють зосередження на навчальних заняттях.

Складніші та вкрай небезпечні проблеми можуть спіткати дітей у випадках кібербулінгу, небажаного контенту та контактів із незнайомцями. Це вимагає постійного контролю з боку батьків і вчителів.

ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ, ЯКІ ДОПОМОЖУТЬ МОЛОДШИМ ШКОЛЯРАМ БЕЗПЕЧНО КОРИСТУВАТИСЯ ЦИФРОВИМИ РЕСУРСАМИ

  1. Встановіть регламент на використання цифрових пристроїв: для дітей початкової школи – не більше, ніж 1 година на день із перервами кожні 10 хвилин, щоб зменшити навантаження на очі та запобігти втомі.
  2. Створіть безпечне середовище. Для цього використовуйте фільтри та інструменти батьківського контролю для обмеження доступу до небажаного контенту; регулярно перевіряйте історію відвіданих сайтів і використаних додатків. Велике значення також має якість цифрових пристроїв (розмір екрана, помірна яскравість зображень, зрозуміла навігація тощо). Подбайте про достатнє освітлення місця роботи з пристроєм, стежте за поставою дитини.
  3. Навчайте дітей цифрової грамотності. Поясніть дитині основні правила безпеки в інтернеті, зокрема, не розголошувати особисту інформацію та уникати спілкування з незнайомими людьми. Навчіть розпізнавати провокативний контент і повідомляти про нього дорослим.
  4. Супроводжуйте та підтримуйте дітей. Допомагайте дитині користуватися цифровими ресурсами на початкових етапах. Рекомендуйте корисні та цікаві програми, орієнтовані на вік та інтереси дитини. Обговорюйте з дитиною її досвід використання цифрових ресурсів. Дізнавайтеся про враження від програм і додатків. Це сприятиме відкритості та довірі в спілкуванні, покаже вашу готовність допомогти чи підказати корисне.
  5. Використовуйте якісні освітні ресурси – перевірені та рекомендовані фахівцями з розвитку дитини освітні платформи й додатки. Надавайте перевагу ресурсам з інтерактивними завданнями, ігровими елементами та можливістю самостійного вибору темпу виконання і рівня складності.
  6. Будьте прикладом для дитини. Ненав’язливо демонструйте відповідальне ставлення до використання цифрових пристроїв, дотримання встановлених для дитини правил і обмежень. Розширюйте поле інтересів дитини у фізичній активності прогулянками, рухливими іграми, спортом, творчістю, читанням книг, спілкуванням з однолітками.
  7. Встановіть разом із дитиною прості правила користування цифровими ресурсами (їх варто дотримуватися і дорослим).

Отже, цифрові засоби навчання мають як значні переваги, так і суттєві недоліки. Їх ефективне використання в навчанні молодших школярів залежить:

  • від розумного балансування традиційних і цифрових методик та засобів;
  • від усвідомленого підходу вчителів і батьків до організації навчання.

Тож саме від дорослих, які поруч із дитиною, буде залежати чим бути диджиталізації – другом чи ворогом для дитини.

Оксана Онопрієнко, завідувачка відділу початкової освіти імені О.Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України й координаторка проєкту ГО “СТЕМ Освіта Україна”.

Титульне фото: freepic.com

Матеріали за темою

Обговорення