Теми статті: батькам, педагогіка партнерства, російська агресія
8 Вересня 2023
Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий повідомив, що не варто змушувати дитину йти на перший урок, якщо вона не виспалася через повітряні тривоги. “Треба бути реалістами й розуміти, що втомлена дитина навряд зможе сприймати матеріал на уроці та мати необхідний рівень концентрації. Часом дорослим так само складно сфокусуватися після безсонної ночі, тоді що казати про школярів”, – написав міністр.
Звичайно, надмірна тривожність та недосипання не дають змоги дітям ефективно вчитися. А мотивація учня чи учениці до навчання залежить і від її фізичного та ментального здоровʼя, і від правильних, ціннісних повідомлень, які транслюють батьки.
Галина Номировська, психологиня фонду “Голоси дітей” спеціально для “Нової української школи” розповіла про те, як тримати баланс між дисципліною та послабленнями.
У новій колонці Галини читайте:
Безсумнівно. І надмірна тривожність, і недосипання негативно впливають на навчання. Діти не можуть сконцентруватися та повноцінно засвоювати нові знання. Якщо дитина вночі не спатиме тривалий час, зранку вона не зможе сприймати інформацію, а її когнітивні здібності будуть знижені.
До цього може додатися вередливість, роздратованість, або апатія і розгальмованість. Продуктивність навчання в такому стані нульова, тому дитині обов’язково потрібно дати можливість виспатися.
Отже, на питання: “Чи варто будити дитину на урок, якщо вона нещодавно заснула?”, відповідь: однозначно – НІ.
Часті нічні сирени можуть спричинити надмірну тривожність як у дітей, так і в батьків. Втім, поведінка дітей якраз часто дублює поведінку дорослих. Дитяча реакція на нічну повітряну тривогу залежить від багатьох чинників. Зокрема,
Не існує універсальних рецептів, але гарне самопочуття та здатність сприймати інформацію багато в чому залежать від правильно складеного розпорядку дня. Це стосується і дорослих, і дітей, адже дисципліна – це система, яка не пов’язана з емоціями, і прокачується, подібно м’язу.
Батькам необхідно привчатися самим і власним прикладом привчати своїх дітей до певних правил і вимог, які є запорукою спокою і позитивних результатів, навіть в умовах війни та невизначеності.
Серед найбільш ефективних правил, які сприяють знаходженню балансу й допомагають розвивати дисципліну школярів під час війни:
За півтора року повномасштабної війни деякі діти навіть швидше за дорослих адаптувалися до життя в нових умовах.
Якщо дитина скаржиться, що їй стало складно вчитися, варто
Зниження успішності та інших показників – це нормальна реакція дитини на ті ненормальні умови, у яких ми опинилися. Звісно, якщо батьки не можуть самостійно допомогти дитині подолати труднощі в навчанні, треба звернутися по допомогу до вчителя або/та психолога.
Пізнання починається зі здивування!
Мотивуючи, наприклад, першокласників, батькам потрібно максимально виявляти дитячу зацікавленість у навчанні. До стандартних проблем адаптації (новий вчитель, новий клас, освітнє середовище, статус школяра, зміна ігрової діяльності на навчальну) додалося також входження дитини в навчання дистанційно, а це інші умови розвитку й активності.
Звісно, викликати цікавість до навчання має й учитель, проте функції контролю і мотивації здебільшого покладаються на батьків. Тому їм обов’язково треба запитувати в дитини: “Що нового ти дізнався/лася сьогодні на уроці”?, замість “Яку оцінку ти сьогодні отримав/ла”?
Пам’ятаємо – нам не стільки цікаво, яку саме оцінку отримала дитина, скільки те, як вона почувається, наскільки вона впевнена в собі й своїх знаннях. Для однієї дитини оцінка “6” – низька, тоді як для іншої – це велике досягнення.
Завдання дорослих – з’ясувати причини зниження успішності й допомогти їх подолати.
Як мотивувати підлітків і старшокласників до навчання, коли вони втікають у світ ігор, або пишуть усі предмети в одному зошиті, чи відвідують дистанційні уроки з вимкненими камерами? Варто з розумінням, а головне – терпляче поставитися до негативізму, агресивності чи то замкнутості підлітків.
Пам’ятайте: подекуди вони більше, ніж інші вікові групи, страждають від нестабільності. Вони втратили необхідну орієнтацію на цінності та ідеали, адже старі знищені, а нові – не збудовані. Тому компроміс підлітки знаходять у псевдосамореалізації: оригінальне мовлення, нетипова зачіска, дивна музика, втеча від реальності у світ ігор, незвичний одяг.
Деякі батьки підлітків помічають, що успішність дітей суттєво знизилася. Але кожен із нас окремо не може вплинути на час, у який довелося жити нашим дітям. Деякі з них дійсно чимало втратили: дружбу, живе спілкування, спорт, рухливі й командні ігри, радощі, веселощі, море, перше кохання… Тож, по можливості, треба переглянути вимоги й змістити акцент на фізичне та психічне здоров’я дітей. Краще підліткам ставити запитання “Що ти відчуваєш?”, а не “Що ти собі думаєш?”
Якщо навіть десь виникли прогалини в знаннях, поставтеся до цього поблажливо. Втім, нехтувати дисципліною не варто. Наголошуйте на причинній наслідковості й підкріплюйте прикладами із життя: “Ти можеш не чистити зуби й вже за місяць помітиш не дуже приємні зміни”, “Ти можеш не вмикати камеру на уроці й пізніше ти помітиш, що почав гірше комунікувати й не хочеш виходити у світ”.
Навіть якщо зовні підліток не демонструє своє розчарування, страх, відчай, батькам однаково варто бути дуже обачними й делікатними. Ось деякі рекомендації:
Дитина має хотіти ввімкнути камеру на уроці, не тому, що змусив суворий вчитель, не тому, що тато нагримав, а тому, що цікаво, тому що вона поважає і себе, і педагога.
Втім, якщо дитина категорично не хоче вмикати камеру, не треба тиснути на неї. Можливо, на це є особисті причини, які він чи вона не бажає виголошувати. Можливо, варто поговорити про це з психологом.
Отже, підтримувати дисципліну школярів під час війни дуже важливо. З дітьми потрібно проговорити, що вчитися – необхідно. Звісно, бувають надзвичайні випадки, буває складно, але не варто надмірно розслаблятися і лінуватися. Краще говорити дітям:
Абсолютно неприйнятно заперечувати почуття дитини такими фразами як-от: “Усе не так погано! І взагалі ти в безпеці!”, “Порівнюючи з Харковом, Запоріжжям, Херсоном у тебе чудові умови! Чому ж ти не вчишся як слід?!”
Українські діти, на жаль, проходять складні випробування. Але за належної підтримки та розуміння батьків вони можуть продовжувати ефективно вчитися, здобувати знання і готуватися до майбутньої кар’єри та дорослості.
Галина Номировська, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: headtopics.com
Обговорення