Теми статті: батькам, вчителям, директорам, учням
2 Лютого 2024
“За всіма інноваціями стоять Люди. За всіма налагодженими освітніми системами – сукупність великої кількості ефективних щоденних взаємозв’язків Людей. Ми живемо в такі часи, коли, попри бурхливий розвиток технологій і активне залучення ШІ, усе більше зростає роль Вчителя”, – переконана науковиця, викладачка й директорка приватної школи Інна Дьоміна.
У своїй колонці для “НУШ” освітянка розповіла:
Далі – пряма мова.
В умовах постійного змагання між High Tech і High Touch [ред. дослівно з англ. “високі технології” і “високий дотик” (мається на увазі, високий рівень залучення)], коли, за наявності віртуальної реальності, люди однаково прагнуть відвідувати “живі” концерти й на власні очі побачити визначні місця, цінність спільного шляху Вчителя та Учня зростає ще більше.
Звісно, це дискусійне питання, проте, на мою думку, інноваційні підходи й технології – це допоміжні інструменти, володіння якими не є вже чимось надзвичайним, адже цього можна навчитися. А ось навчитися ефективно взаємодіяти з учнями, аби не просто викладати матеріал, а надихати, мотивувати, підтримувати й підштовхувати – це висока майстерність, яку ці всі нові тренди часу лише доповнюють і, можливо, підсилюють.
Уважність, небайдужість і щире вболівання за своїх учнів – складно уявити, коли ШІ все це замінить.
Важливо підкреслити, що коли людина має вже достатній багаж знань і напрацьовані власні стратегії навчання, вона здатна рухатися самостійно, спираючись на різні технологічні можливості, проте не впевнена, що це спрацює з дітьми шкільного віку, які тільки формують свій фундамент.
Тривалий час у багатьох країнах світу обговорюється важливість і практикується підхід inquiry-based learning [ред. навчання на основі зацікавлень учнів]:
Очевидно, що зосередження на запам’ятовуванні й відтворенні, а не на розумінні та навчанні створювати все більше відходить у минуле, а проактивна роль учнів під час навчального процесу стає головною у вивченні більшості предметів і глибоко інтегрується в сучасну освіту.
Завдання, які не мають швидкої заготовленої відповіді, надають значно більше – досвід, який можна накопичувати й врешті-решт навчитися розвʼязувати комплексні задачі, замість “знайти” чи “вгадати” заздалегідь визначену правильну відповідь у тесті. Це значно складніше, тому вчитель-ментор-наставник-науковий керівник відіграє надзвичайно важливу роль.
Реальні завдання і problem-based learning, можливість здійснювати вибір і впливати на свою освітню траєкторію – це ті складники, які здатні зачепити сучасну дитину, що виросла в умовах глибоко діджиталізованого світу.
І завдання сучасного вчителя – навчити користуватися технологіями задля отримання знань і досвіду, проте не замінювати здобування власних досягнень калейдоскопом можливостей віртуальної реальності.
В умовах війни діти як ніколи мають не лише освітні зацікавлення, а й освітні потреби. Мало хто у світі може поділитися подібним досвідом, і те, що дуже часто шукають сьогодні люди одне в одному – це небайдужість.
У небайдужого вчителя з’являються небайдужі учні.
І сьогодні варто говорити не лише про зацікавлення та потреби школярів і школярок, а й учителів. Попри всі перевірені освітні підходи та методики, сучасні освітні тренди й налагоджені системи, надбудовою стає турбота одне про одного в межах маленьких і великих освітніх екосистем. Педагогіка турботи є новим напрямом спільного шляху вчителів та учнів.
Освіта має бути важливою частиною життя громад, а освітні осередки – це вже не лише про навчальні потреби учнів, а і про суспільний розвиток громад. Так, свідомо не вживаю слово “школа”, адже в багатьох куточках нашої країни заклади освіти пошкоджені чи повністю зруйновані, а освітні осередки створюються в будинках культури чи інших можливих місцях.
Через війну нашим дітям передчасно довелося стати дорослими – більш свідомими й відповідальними, аніж їхні однолітки в інших країнах світу.
Тому педагогіка турботи, як новий напрям спільного шляху вчителів і учнів, – це вже давно не лише завдання для шкіл. Зрештою, можливо, учні вже готові до навчання не лише на основі переказування підручників, а й до розвʼязування реальних проблем у своїх громадах, коли отриманий досвід і навички дійсно мають значення.
Інна Дьоміна, засновниця і директорка Dominion.School
Титульне фото: київський ліцей “Голосіївський” №241, авторка – Марія Брикимова, ГО “Смарт освіта”
Обговорення