Українська освітня система вже кілька років перевіряється на міцність: спочатку пандемією Covid-19, а з лютого 2022 року – повномасштабною війною.
Коли ми сподівалися, що ось-ось завершаться безкінечні карантини після щеплення та вчасних протиепідемічних заходів і діти нарешті повернуться до звичного навчання в школах, виявилося, що нас чекає ще більше випробування – учні і вчителі співпрацюють онлайн з укриттів та бомбосховищ, або ж вимушено з-за кордону під шаленим психологічним тиском. Такого досвіду точно ніхто з нас не мав, але ми маємо визнати, що це наша нова реальність.
Частина учнів матимуть змогу навчатися офлайн за умови, якщо заклади освіти дотримаються всіх критеріїв безпеки за вимог ДСНС (а це не лише сам факт наявності укриття, а й відповідні умови для перебування в ньому). Однак велика кількість учнів навчатимуться онлайн. На жаль, ми не знаємо точної дати Перемоги України в цій страшній війні, коли дійсно буде безпечно учням та вчителям повноцінно навчатися в школах офлайн. Проте час спливає, учні й далі навчаються онлайн, і важливо, щоби це було не “для галочки”.
Перед українською освітньою системою з’явилися багато викликів:
- забезпечити якісну освіту в умовах, коли до давно наявних перешкод у навчанні додався глибокий психологічний вплив повномасштабної війни;
- зберегти присутність України в житті дітей за кордоном, коли вони вимушені відвідувати місцеві школи;
- забезпечити необхідними умовами роботи вчителів;
- створити продуктивне середовище для взаємодії в трикутнику “учні–батьки–школа”, у якому відчуватимуться взаєморозуміння та взаємопідтримка. Це теж непросто, адже війна сильно вплинула не лише на дітей, а й на дорослих.
Універсального рецепту немає, та його і складно придумати, адже кожна Школа – це екосистема, у якій важливі абсолютно всі учасники. Але принаймні можемо виокремити головні чинники, від яких загалом залежить успіх нового навчального року в умовах війни:
- прозорі і зрозумілі правила взаємодії для всіх учасників – учнів, учителів та батьків. Якщо немає ясності в тому, де починаються права та обов’язки хоча би однієї зі сторін, з великою ймовірністю почнеться хаос. І це однаково важливо як під час офлайн-, так і онлайн-навчання;
- чесність і відкритість – у такий складний час важливо вибудовувати довірливі стосунки й відверто говорити про те, що хотілося би поліпшити або попереджати про можливі проблеми. Вчасне реагування та рефлексія – один із найкращих чинників якісного навчального процесу з усіх сторін;
- ефективна комунікація та вчасне інформування – коли учні та батьки розуміють, як реалізовуватиметься освітня програма цього навчального року та за яким навчальним планом здійснюватиметься навчання, у який спосіб батьки можуть контактувати з учителями, аби це було всім зручно та доречно, не залишиться місця для недовіри. Натомість формуватиметься здорове освітнє середовище, у якому дитина зможе сконцентруватися на отриманні знань та реалізації себе.
Онлайн не для “галочки” – це коли:
- учні, батьки й учителі мають спільні цінності та формують разом цілі на навчальний рік;
- відповідно по поставлених цілей організовані щоденні рутинні процеси: шляхи взаємодії протягом навчального часу, розклад з урахуванням предметного навантаження та психофізіологічних особливостей учнів кожного класу, можливість долучатися до “живих” уроків чи мати консультації в разі самостійного опанування програми, швидка підтримка з боку школи;
- добре продумані домашні завдання, які підкріплюють та поглиблюють знання, але не перевантажують учнів, які дуже багато часу працюють із гаджетами;
- контроль успішності (платформа для зворотного звʼязку чи спосіб комунікації, за якого батьки та учні мають можливість аналізувати прогрес у навчанні);
- батьки мають можливість контролювати відповідність оцінок знанням дитини;
- гнучкість у потребах та зацікавленнях учнів.
Невдовзі ми ввійдемо в надскладний навчальний рік, але все може бути значно простіше і спокійніше, якщо матимемо школи з ефективними екосистемами. Наша сила – у єдності!
Інна Дьоміна, співзасновниця “SOM.Science. Освітній консалтинг“ та співавторка одного з проєктів інтегрованого курсу “Природничі науки“ для старшої школи, засновниця та директорка школи “Домініон”
Титульне фото: автор – AndrewLozovyi, Depositphotos
Обговорення