Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Освіта без кордонів: перші враження українських батьків та учнів про німецькі школи

“Понад 218 000 дітей українських біженців зараз навчаються в німецьких школах. Те, що батьки найчастіше описують як головні зміни в шкільній освіті їхніх дітей після переїзду за кордон, стосується переходу від “вчителецентризму” до “дитиноцентризму” зміщення акценту з освіти, орієнтованої на вчителя (в Україні), на освіту, орієнтовану на учня (у Німеччині). Саме те, чого мала на меті досягти реформа “Нової української школи””, розповідає наукова співробітниця Центру східноєвропейських та міжнародних студій (ZOiS), соціологиня Олена Підгорна.

У своїй колонці для “НУШ” на основі попередніх результатів дослідження фахівчиня розповіла:

  • про основну відмінність між підходами до навчання в школі між українською та німецькою системами освіти;
  • про те, які переваги вбачають батьки в навчанні дітей у Німеччині, а які – в Україні;
  • як досвід українських біженців може сприяти подальшим реформам української освіти.

Далі – пряма мова.

ВІД ВЛАДИ ВЧИТЕЛЯ ДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ УЧНЯ

24 лютого 2022 року почалося повномасштабне вторгнення росії в Україну, яке триває вже понад 2 роки. Війна змусила мільйони українців покинути свої домівки й шукати безпеки за кордоном. Для сімей з дітьми шкільного віку це також означало перехід від однієї системи освіти до іншої, а отже, необхідність зорієнтуватись у новому шкільному середовищі та способах навчання. Станом на лютий 2024 року в Німеччині отримали тимчасовий захист понад 265 000 українських дітей від 6 до 15 років. З них понад 218 000 вже відвідують місцеві школи.

Аби з’ясувати сприйняття дітьми середнього шкільного віку та їхніми батьками німецьких шкіл, а також змін в освітніх траєкторіях, спричинених війною та міграцією, я провела інтерв’ю в межах поточного дослідження освітнього досвіду українських біженців. Перші результати показують, що основна відмінність, про яку найчастіше говорять сім’ї, – це перехід від освіти, орієнтованої на вчителя в Україні, до освіти, орієнтованої на учня в Німеччині.

Німецька освіта охоплює методи навчання, які зміщують фокус з “викладання” вчителем на “здобування” освіти учнем й передають відповідальність в руки школярів, що дає змогу виховувати в дітях і підлітках автономію та незалежність.

Інтереси учнів і учениць посідають центральне місце, а головне завдання вчителя – не передавати знання, а сприяти активному навчанню школярів і школярок.

Наприклад, сімнадцятирічна Богдана з Харкова, яка вже майже два роки відвідує німецьку школу, порівнює свій новий досвід навчання з українським так:

“[В Україні, – ред.] мене навчили не думати самостійно, а шукати те, що я стану сприймати як правильне. Я боялася щось сказати, дискутувати, бо це сприймалося як сперечання. Якщо твоя думка не збігалася з думкою вчителя, це впливало на оцінки й на ставлення педагога загалом. Тут [у Німеччині, – ред.] мої оцінки – цілковито моя відповідальність. Якщо я не підніму руку на уроці, мене не запитають і я не буду оцінена. […] Моя українська освіта оберталася навколо авторитету вчителя, який найчастіше був побудований на побоюванні наслідків”.

Те, що Богдана описує як освіту, що обертається навколо авторитету вчителя, включає не лише передачу знань, а й соціалізацію та суб’єктивацію учнів. Соціалізація описує спосіб становлення та самоідентифікації учнів як учасників соціальних, культурних і політичних практик. Суб’єктивація стосується того, як школярі та школярки діють за власною ініціативою та беруть на себе відповідальність.

Олеся, мати 14-річної учениці з Херсонської області, говорить: “Тут [у Німеччині, – ред.] учителі пояснюють, не підвищуючи голосу, не виганяють з класу. Діти носять той одяг, у якому їм зручно, а педагоги ніколи не коментують те, як ти одягнений. Якщо ти отримуєш погану оцінку, учитель не оголошує про це публічно, і якщо ти не готовий до уроку, тебе не присоромлять перед усіма”.

Такі відповіді серед опитаних зустрічалися часто, особливо від батьків учнів з особливими освітніми потребами.

БІЛЬШ ПРАКТИЧНЕ НАВЧАННЯ ТА ЗАНУРЕННЯ

Ще одним аспектом освіти, орієнтованої на учня, є актуальність і практичність у реальному світі. Такий підхід можливий за умови, що вчитель має гнучкість у плануванні роботи в класі, а навчальну програму розглядають не як план дій, якого слід дотримуватися, а як пропозицію, що встановлює основні принципи та особливості взаємодії в класі.

Ось як Євгенія з Києва розповіла про навчання своєї 16-річної доньки: “Моя донька вивчає політологію. Почалася війна в Ізраїлі [у Газі, – ред.], і вони це обговорюють. Я не знаю, чи могли б вони коли-небудь робити це в нашій українській школі. [В Україні, – ред.], якщо під час уроку історії ви повинні вивчати певний період, ніхто цього не змінить. Якщо в програмі написано “Єгипет”, ви будете вивчати Єгипет, попри все. Ніхто не запропонує обговорювати щось інше. […] І на уроках мови [в Україні, – ред.] вона вивчала такі речі, як наголос у словах, префікси, суфікси, а тут вчать, як виступати публічно чи писати доповіді. Це те, що тобі знадобиться в житті”.

Крім того, батьки описують українську шкільну програму як більш щільну й складну для розуміння, ніж німецьку. Дехто, як от Ірина, мати двох дітей 11 і 13 років та вчителька з Донецька, вважає це перевагою, особливо в таких предметах, як математика. Такі батьки, як вона, наполягають, щоб їхні діти продовжували онлайн-навчання за українською програмою чи то в рідному закладі освіти, чи то з українськими репетиторами онлайн.

Як стверджує Ірина: “Це дуже низький рівень [у Німеччині, – ред.]. У математиці різниця величезна. […] Якщо вони вивчають кути, то просто вимірюють їх, немає задач на обчислення. […] [В Україні, – ред.] навчальна програма ширша й дає більше знань”.

Щоправда, не всі батьки погоджуються, що більше знань – це краще. За словами Світлани з Києва, матері 15-річної школярки, “ти вчиш багато [в Україні, – ред.], але поверхнево. З літератури, наприклад, втискають 20 романів на рік і потім просто пробігають. Тут [у Німеччині, – ред.] беруть один і десь пів року просто читають і обговорюють його. Тобто тут більш поглиблене навчання”.

“НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА”

Реформа “Нова українська школа”, яка стартувала в Україні у 2016 році, має на меті перетворити всі школи на безпечні простори, де учнів навчають:

  • критично мислити;
  • вільно висловлювати свою думку;
  • отримувати не лише знання, а й уміння застосовувати їх у реальному світі.

Ці цілі збігаються з тим, про що українські сім’ї біженців в Німеччині говорять як про основні позитивні відмінності на користь німецької школи.

До початку повномасштабної війни реформа “НУШ” охопила лише молодші класи, і до того ж була перервана пандемією Covid-19 та іншими проблемами впровадження (про дослідження впровадження реформи НУШ у 5-6 класах докладно читайте за посиланням).

З 24 лютого 2022 року понад 3 700 закладів освіти в Україні внаслідок дій окупантів були пошкоджені, а понад 360 – зруйновані. Держава, громадські організації, залучившись підтримкою міжнародних партнерів, працюють над відбудовою шкіл й відновленням доступу українських дітей до освіти, розуміючи, що реформи в цій сфері мають продовжуватися. Досвід українських родин за кордоном, як, наприклад, у Німеччині, також, імовірно, стане одним із чинників подальшого відходу українських шкіл від авторитарних практик.

Олена Підгорна, соціологиня, наукова співробітниця Центру східноєвропейських та міжнародних студій (ZOiS)

Титульне фото: автор – Thilo Schmuelgen, Reuters

Матеріали за темою

Обговорення