Теми статті: батькам, розʼяснення, російська агресія
24 Січня 2023
“Сьогодні я б хотіла зосередити увагу на “добрих новинах” – ознаках відновлення чи стабілізації стану дітей різного віку, які ми можемо зараз спостерігати. Наші діти (і ми) молодці!” – говорить дитяча та сімейна психологиня Світлана Ройз.
Діти повертаються до “нормальної” поведінки: звичних ігор, творчості, спілкування й навіть бешкетів. Їхні когнітивні процеси активізуються, і батькам важливо розуміти ці зміни, вчасно та правильно на них реагувати.
Багато дітей повертаються до вільної сюжетної гри – рольової, не з однією-двома, а з різними іграшками, із сюжетами, що розвиваються в процесі. Коли дитина грає в гру з одним (травматичним) сюжетом – для дорослих це сигнал, що вона шукає “вихід” зі складної ситуації.
Щодо творчості, то в дітей змінюються теми та сюжети в малюнках: знову з’являється відчуття простору, діти починають промальовувати небо, землю, поступово в багатьох повертаються “здорові” пропорції тіла. Багато дітей стали обирати різноманітнішу гаму кольорів.
Діти знову починають робити 3D-моделі, створюють плани будівель, кімнат, розширюють вибір матеріалів: обирають малювання і олівцями, і маркерами, і фарбами, використовують пластилін і граються із кінетичним піском.
У сфері когнітивних процесів також є позитивні зрушення: поступово повертається можливість читання. На жаль, висновки про навчання та концентрацію уваги робити поки рано.
Найрадісніша, на мій погляд, ознака – до дітей повертається цікавість. Вона може виявлятися в загальному дозволі собі нового і в питаннях: а чому, а як це влаштовано, а можна я спробую… Є й інші питання, пов’язані з контролем і тривогою: а що буде далі, а потім, а потім; а що відбуватиметься, коли ми приїдемо; а що буде, якщо щось станеться. Однак варто пам’ятати, що цікавість протилежна страху. Вона повертається, коли страху стає менше.
Страх, утім, має пригальмувати те, що в пошуках нового з цікавості може бути небезпечним. В оптимальному варіанті страх додає обережності.
Діти виявляють більше інтересу до спілкування. Якщо раніше вони були сфокусовані на батьках, яких боялися відпустити, то зараз поступово можуть розширювати коло контактів з дітьми та дорослими.
Ознакою поліпшення емоційно-психічного стану дітей є те, що повернулися “вікові теми”, ознаки “нормальних” вікових криз. Їхніми індикаторами є питання про секс, стосунки, гроші.
Складний для батьків аспект, який варто взяти до уваги: коли дитина починає процес відновлення, вона повертається спочатку до тієї фази, в якій її застала криза. І діти, які були в стані мобілізації, “видихають”: можуть повертатися до страхів, істерик, інших виявів негативних емоцій.
Також у дітей можуть з’являтися суто матеріальні бажання. Наприклад, дитина раптово може попросити придбати їй інший одяг – обираючи нові моделі, фактуру, колір. Якщо раніше дитина відмовлялася від нового, ця динаміка позитивна. Крім того, дитина може захотіти скуштувати нове, розширити коло звичних харчових продуктів. Солодке в дітей асоціюється із безпекою, тож бажання спробувати щось нове і несолодке теж свідчить про позитивні зрушення.
Індикатором психічно-емоційного стану дитину є й сон. Будь-які зміни у цій сфері можуть свідчити про відновлення після травми: дитина більше спить – мозок відпрацьовує травматичні події; спить менше, ніж раніше, – можливо мозок такої роботи вже не потребує.
Названі ознаки можуть виявлятися і в дітей, що зараз перебувають в Україні, і в тих, хто за кордоном.
Ми маємо бути уважними до ознак стресу – ці знання важливі, щоб не пропустити, коли дитині потрібна підтримка та втручання спеціалістів.
Дуже хочеться, щоб “добрих новин” у нас було дедалі більше.
Світлана Ройз, дитяча й сімейна психологиня
Титульне фото: pressmaster, Depositphotos
Обговорення