Теми статті: вчителям, директорам, закордонний досвід, освітнім управлінцям, підвищення кваліфікації
20 Грудня 2023
Впровадження будь-яких освітніх реформ без роботи з вчителями й директорами неможливе, бо саме вони реалізують зміни на місцях. Тому важливо, аби освітяни перед впровадженням реформ отримували якісне навчання, яке допоможе зрозуміти суть освітніх змін та методи роботи з ними.
Закордонні освітні системи застосовують різні підходи до навчання педагогів – від змін навчальних програм підготовки майбутніх учителів у вишах до підвищення кваліфікації прямо в школах та розвитку цифрових навичок.
Лілія Гриневич, міністерка освіти і науки України 2016–2019 років, перша проректорка Київського університету імені Бориса Грінченка, продовжує серію колонок для “Нової української школи”. У них експертка ділиться результатами своєї частини дослідження “Освіта в часи кризи” від Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD) і розповідає, як можна вдосконалити українську шкільну освіту через переосмислення успішних зарубіжних прикладів.
У третій колонці Лілії Гриневич читайте про успішні приклади професійного розвитку вчителів та директорів шкіл різних країн.
Далі – пряма мова.
У будь-яких освітніх реформах загальної середньої освіти чільне місце посідають вчителі, адже саме вони впроваджують реформи безпосередньо в школах.
Від того, як педагоги зрозуміють мету нових освітніх політик та яких навичок набудуть, аби цю мету втілити в життя, залежить і успіх реформ.
Приклади закордонного досвіду різних країн лише підкреслюють важливість навчання освітян. Зокрема, популярними в професійному розвитку педагогів є такі підходи:
Вчителям, які вже працювали в школах, надали можливість проходити підвищення кваліфікації без відриву від роботи. Тобто педагоги могли набувати нових знань одразу на базі шкіл та визначати самостійно, як і що вивчати відповідно до своїх потреб та потреб кожного класу.
У деяких випадках країни надавали вчителям додаткову автономію у формуванні навчальних програм, реагуючи на особливі освітні потреби учнів. Наприклад, у тій же Естонії чи Португалії педагоги можуть самостійно обирати методи й технології викладання, змінювати навчальні плани для досягнення результатів навчання.
Як я розповідала раніше, в Ірландії розробили спеціальний документ, який містить 24 результати навчання та 8 ключових навичок з описом очікуваних результатів. Такий інструмент допомагає вчителям під час оцінювання учнів. Однак не менш важливо, аби педагоги могли ділитися з однодумцями своїми враженнями та пропозиціями щодо нових освітніх змін.
Тому в шкільному календарі в кожному навчальному році ірландські вчителі мають 22 години для предметно-орієнтованих зустрічей. Вони необхідні для формування спільного розуміння стандартів, очікувань, оцінювання та рефлексії педагогів. Крім цього, у школах працюють консультанти – це досвідчені вчителі з різних предметів, які розробляли програми підтримки колег по всій країні.
Школи переходять від ізольованого існування до культури зв’язку та співпраці між освітянами з різних закладів освіти.
Координатори з розвитку вчителів забезпечують зворотний зв’язок між розробниками нової програми та безпосередньо вчителями. У такий спосіб розробники навчальних програм можуть швидко реагувати на виклики, зауваження і водночас підвищувати довіру до нових реформ.
Також у Делі посилюють лідерські якості директорів за Програмою розвитку кластерного лідерства (Cluster Leadership Development Programme, CLDP). Директори сусідніх шкіл щомісяця збираються разом для взаємного обміну досвідом та фасилітаційного навчання. Це дає змогу краще зрозуміти особливості впровадження нових програм, проблеми, які можуть виникати на цьому шляху, та дізнатися, як можна вирішити ті чи ті складнощі, зважаючи на досвід колег.
Не менш важливо проводити навчання вчителів щодо психоемоційного добробуту, розвитку соціально-емоційних навичок учнів, їхньої підтримки, особливостей роботи та взаємодії з дітьми в несприятливих умовах, як-от війна, природні катастрофи тощо.
Цей досвід в умовах повномасштабної війни в Україні є релевантним і для нас. В українських школах з’являються діти, які втратили домівки, рідних через війну; діти, які пережили окупацію, евакуацію; діти, батьки яких перебувають на фронті, захищаючи Україну тощо. Тому важливо додатково розповідати педагогам, як взаємодіяти з такими учнями, як їх підтримати, а чого, можливо, робити не варто.
[Ред. – Рекомендації щодо психоемоційного стану можна знайти на безплатній психологічній платформі Resilience.help з навчально-методичними ресурсами, інструментами, статтями з психологічної підтримки освітянам, батькам та шкільним психологам. Також на платформі розміщена інформація про різні тренінги для освітян та шкільних психологів від ГО “Смарт освіта” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”].
Крім соціально-емоційних навичок та розвитку нових компетентностей, зверну увагу й на цифрові навички педагогів. Адже в сучасному світі ці навички також допомагають освіті під час криз. Зокрема, під час навчання в умовах пандемії та війни “дистанційка” допомогла продовжувати навчання дітей попри складні виклики.
Додам, що від початку пандемії COVID-19 українські школи значно підвищили рівень цифровізації навчання. Значна частина закладів освіти перейшла на електронний документообіг, з’явилися цифрові освітні ресурси, як-от “Всеукраїнська школа онлайн”, де для учнів 5–11 класів доступні дистанційні уроки з різних предметів. Також із 2020 року в Україні працює онлайн-платформа “Дія.Освіта”, де можна знайти освітні серіали та вебкурси з різних професій.
Плануючи подальший розвиток цифрових технологій в освіті України, може бути корисним і досвід інших країн, зокрема, щодо того, як розвʼязувати проблему із технічним забезпеченням шкіл та учнів.
Програма спрямована на розбудову технологічної інфраструктури шкіл і передбачає надання доступу до інтернету. Програму почали впроваджувати ще в 1990-х роках і вже до 2001 року Естонія змогла стати першою країною в Європі, де всі школи отримали доступ до інтернету та обладнання для навчання і викладання.
Крім цього, до навчальних програм місцевих шкіл увійшла цифрова грамотність. Її викладають окремим предметом. Розвинувши ці навички в учнів та вчителів заздалегідь, Естонія змогла ефективно організувати онлайн-навчання під час пандемії.
Також у Фінляндії мають намір створити електронний реєстр обов’язкової освіти, де міститимуться дані про навчання учнів і фахівців, відповідальних за супровід кожного/ої учня/учениці. У такий спосіб країна відстежуватиме, чи навчаються діти. Українській освіті теж міг би бути корисний такий реєстр, подібний до фінського, який би відстежував індивідуальну освітню траєкторію кожного учня чи учениці, особливо в разі великих прогалин у знаннях, пов’язаних із війною.
У такий спосіб за допомогою розробки і оцифровування навчальних матеріалів можна поліпшити і збільшити навчально-методичне забезпечення з різних предметів, від відсутності якого потерпають українські вчителі.
Зокрема, “розумні класи” обладнали/ще обладнають:
Також у лютому 2023 року в Південній Кореї оголосили план реформи освіти, зосереджений на цифровій трансформації й персоналізованому навчанні.
Так, з 2025 року в країні планують поетапно впроваджувати в навчання “Асистентів вчителя” – це підручники на основі штучного інтелекту (ШІ) з математики, англійської мови та інформатики.
Крім цього, запровадять репетиторство з математики з використанням ШІ. Окремо створюватимуть і нові освітні програми відповідно до “розумної школи” за принципом індивідуалізованого навчання (сприйняття кожного чи кожної учня/учениці як окремої особи). Для цього вчителі пройшли спеціальні програми професійного розвитку.
Таке залучення цифрових технологій до освітніх програм та забезпечення індивідуалізованого навчання досить важливе і для України, адже через війну діти мають різні освітні втрати та розриви, які потребують індивідуального підходу.
Звісно, через повномасштабне вторгнення росії розвиток сфери підвищення кваліфікації педагогів в Україні значно уповільнився. Серед причин, зокрема, і згортання цільових субвенцій через брак коштів у бюджеті.
Аби підтримати наших педагогів та покращити процес підвищення їхньої кваліфікації, виходячи з досвіду вищезгаданих країн, можна:
Щоби й далі впроваджувати реформу НУШ, зокрема, у базовій та старшій школі, українських вчителів та директорів шкіл необхідно заохочувати продовжувати пошук можливостей навчання та професійного розвитку. Бо від того, наскільки обізнаними будуть вчителі в нових освітніх змінах, як трактуватимуть їх та впроваджуватимуть на практиці, залежить і успіх реформи.
Читайте також попередні колонки із цієї серії від Лілії Гриневич:
Лілія Гриневич, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: intercultural-learning.eu
Обговорення