Теми статті: батькам, вчителям, громадянська освіта, директорам, освітній простір, освітнім управлінцям, учням, фінансування освіти
4 Червня 2024
“26 % українських підлітків планують виїхати з України після школи. Насправді ця кількість може бути й більшою: майже стільки ж школярів і школярок (переважно з малих громад) вагаються з відповіддю, а, значить, думають про такий сценарій, але не знають куди саме, як цей процес забезпечити, де дізнаватися інформацію тощо. Тому працювати із цими підлітками, показувати їм можливості й шляхи розвитку вдома – буквально вдома, у своїй громаді – справді важливо. І дуже реально”, – вважає Христина Кащук, лідерка програми UActive благодійного фонду savED.
У своїй колонці для “НУШ” Христина поділилася спостереженнями за старшими школярами й школярками за півтора року роботи й розповіла про:
Далі – пряма мова Христини.
Згадані вище цифри (про 26 %) нам відкрило дослідження про освіту та два роки повномасштабного вторгнення.
Чи є з-поміж відсоткових співвідношень категорій підлітків ті, на кого нам потрібно звертати свою увагу насамперед? Ні. Кожна із цих груп є однаково важливою, щоб шукати підхід і спільно працювати. Тому savED обрав собі як фокус роботу саме зі школярами в постраждалих від війни регіонах. А на їхніх малих громадах зосереджена наша підліткова програма.
У березні 2023 року наша команда в партнерстві з американською неурядовою організацією Spirit of America запустили першу хвилю освітньої програми для підлітків, які хочуть творити зміни у своїх громадах – UActive. Це був пілотний проєкт, розрахований лише на 5 шкіл. Тоді ми хвилювалися, як працювати з обраними аудиторіями. Наприклад:
Бо кожна громада, з якою ми працюємо, мала досвід окупації або активних бойових дій.
Сьогодні UActive – це освітня програма, яка працює в трьох регіонах, має понад 500 випускників і 23 втілені проєкти наших підлітків. Наприклад, у квітні ми були в мандрівці Миколаївщиною, де наші школярі й школярки вже втілили 5 проєктів для своїх громад.
Важливо не просто дати підліткам інструменти до втілення змін чи можливості працювати з крутими менторами або відомими спікерами.
Головне – показати їм:
Й ось мої інсайти й спостереження за рік такої праці.
Комфортне середовище болить найбільше.
Молодь, з якою ми працюємо, – це підлітки з невеличких містечок, селищ і сіл трьох областей:
Команди із цих громад працюють над ідеями, які бентежать їх найбільше. Хтось 9 місяців був під окупацією, втрачав рідних і близьких, давно не бачив друзів, які виїхали за кордон – тому хоче створити місце і простір, які б відновили можливість зустрічатися, спілкуватися, працювати з молодшими дітьми в селі й давати їм кращі можливості. Для когось спільне благо є точкою старту нової ідеї. Тому створення парків чи відновлення водойми – поширена ідея учасників програми.
Ми бачимо, наскільки для підлітків важливо не шукати кращого місця у великому місті чи за кордоном, а створювати таке місце в себе вдома.
В одному із сіл на Миколаївщині, яке довгий час перебувало під окупацією, ідеєю команди стало створення молодіжного простору та спортивної зали. За два роки війни в школи досі немає відремонтованого укриття, і, як наслідок, 165 учнів та учениць вчаться дистанційно.
Пам’ятаю, як приїхали до них уперше в листопаді. Хвилювалися і ми, і наші учасники: вони – від нашого приїзду, а ми – від того, що діти боялися з нами розмовляти. У квітні командою приїхали вже на відкриття їхнього проєкту і зрозуміли, що це справжня синергійна робота учнів та учениць, крутої менторки, яка вже є для них рольовою моделлю, і сильної підтримки вчительки та директорки закладу освіти.
UActiveці були в центрі дійсно грандіозної події для їхнього села – запрошували діток і їхніх батьків до активностей, проводили для малюків ігри й конкурси,
а головне – вони вільно і впевнено говорили про свої мрії. Вважаю, що це найбільше наше досягнення.
Адже програмою і наполегливою роботою менторки ми повернули їм відчуття впевненості й бажання мріяти відважно, стали для них опорою в задумах і ідеях.
⚡ Порада для вчителів: для підлітків важливо розуміти, що їх готові слухати та підтримувати, а їхні наставники можуть ділитись як своїми сильними сторонами, так і:
Бо і вчитель, і ментор – це така ж людина, яку потрібно підсилювати та якій треба допомагати. Саме тоді дорослі стають рольовими моделями й сильною опорою. Бо виявляти свої слабкості може й має кожен, чого дітей теж важливо навчити.
Школа була і є епіцентром подій у громаді для підлітків.
Ми бачимо, що важливе значення для команди підлітків і втілення їхніх ідей має школа. Вона стає безпечним середовищем для креативності, творчості, (однозначно) підтримки не лише під час навчання і реалізації конкретного проєкту в межах програми, але й усіх наступних ідей.
До слова, відчутно, що школа є центром лідерства в громаді й часто рушієм змін у ній.
Звичайно, на першому етапі подачі заявки лідерство на себе беруть директори. Вчителі ж після оголошення результатів конкурсу з відбору перебирають відповідальність у роботі з командою на себе.
Але дуже часто, коли є готовність і бажання директора, то без тандему вчителя й адміністрації школи не обійтись. І це дуже позитивно впливає на:
У більшості випадків освітяни навчаються разом із командами, зокрема, проходять повноцінну, але більш стиснуту програму перед формуванням команд і старту UActive зокрема. Потім – допрацьовують із дітьми. Та головне – усі мають запал, бажання і натхнення досягати нових знань і навичок. Тобто фактично вчаться всі: і дорослі, і трошки молодші.
⚡ Порада для вчителів: тут знову, як і в минулій тезі, спрацьовує приклад вчителя. Коли школярі бачать, що їхні близькі дорослі продовжують вчитися – це підсилює їхню мотивацію. Вони інакше ставляться до процесу навчання і важливості продовження освіти впродовж усього життя. Саме тому школа – це епіцентр подій, з якого починаються активності підлітків.
Офлайн-спілкування підліткам бракує найдужче.
Деякі з учасників ділилися, що до участі в програмі через ковід, війну й суцільний онлайн, знали про своїх однокласників хіба їхні імена та сильні сторони в навчанні. Умовою участі в програмі була офлайн-взаємодія команди між собою, а також із ментором і вчителем. Пів року такого командотворення:
Вони усвідомлюють наскільки круто, що вони є одне в одного як справжня команда.
А ще бажання частіше бачитися офлайн ми простежуємо в тому, яку проблему інфраструктурними рішеннями намагаються вирішити команди. Майже в кожній із презентацій під час напрацювання дерева проблем звучить “нестача соціальної взаємодії”. А далі вже йдеться про дуже соціальні проєкти та рішення, якими команди підлітків хочуть допомогти не лише своїм одноліткам, а й учням із молодшої школи, військовим, людям літнього віку тощо. Багато команд продовжують працювати й після завершення програми, зокрема, формують нові команди й шукають однодумців.
Якось наші випускники із Чернігівщини ділилися своєю новою ідеєю щодо проєкту. Я запитала, чому саме гурток із 3D-моделювання для початкових класів, чому навчання для вчителів? Адже наразі ці хлопці й дівчата закінчують школу, а проєкт – на перспективу та постійну роботу.
Відповідь була такою: вони хочуть показати приклад, якою крутою може бути освіта в селі, а головне, що можливості доступні кожному, незалежно від географії.
Ми й далі продовжуємо роботу із цією командою, а зовсім скоро відбудеться відкриття класу з 3D-моделювання.
⚡ Порада для вчителів. В Україні є багато програм для молоді, на які можна легко податися. Вони доступні, безплатні, переважно націлені на роботу в малих громадах.
Діти не можуть бути об’єднані лише навчанням. Школа є місцем, де молоді люди проводять 90 % свого часу, знаходять друзів і спілкуються.
Саме додаткові навчальні та грантові програми для закладів освіти – можливість для освітян:
Впевнена, що відчуття причетності до творення соціально важливих ініціатив – це найкращий поштовх для проведення часу разом офлайн і із соціальною користю, і з можливістю рости разом інтелектуально й емоційно.
Креативні ідеї школярів – додатковий ресурс до якісних змін у громаді.
Взаємодія школи з громадою дуже важлива. І, коли ми говоримо “громада”, то йдеться не лише про очільників, а загалом про мешканців ОТГ. Бо кожен проєкт та ідея покликані вирішувати виклики громади. Утім, вони різняться цільовою аудиторією, тематиками та локаціями для втілення.
На початку навчальної частини підлітки роблять дослідження у своїх громадах – визначають, який виклик має подолати їхня ідея. Для цього важливо:
Згодом відбувається підготовка до пітчингу, під час якого команди насправді починають шукати потенційних партнерів і можливості для додаткового фінансування. І тут усе ж ключовою залишається роль очільників громади. Саме вони можуть підказати, яке місце для втілення проєкту краще обрати, яку підтримку зі свого боку готові забезпечити. Це абсолютний win-win для обох сторін:
Часто ідеї стають настільки близькими для громад, що вони самостійно підтримують втілення проєктів фінансово, навіть більшою сумою, ніж грант від програми.
У нас є чудовий приклад сталості проєкту в селі на Київщині, де за пів року після втілення своєї ініціативи підлітки навчили мешканців свого та декількох сусідніх сіл сортувати пластик та відправляти його школярам на переробку. Далі підлітки трансформують цей пластик у щось нове й корисне.
Через такі ініціативи й програми молодь та громада виходять на інший рівень комунікації й будують між собою діалог, щоб обмінюватися думками й ідеями. Кожна зі сторін постає переможцем, бо це можливість чути й бути почутим, чого часто бракує для втілення класних ініціатив.
Нам усім часто бракує певності. Особливо, коли щось є зовсім новим та ще не випробуваним. Саме в такі моменти потрібно йти назустріч викликам:
Після майже півтора року інтенсивної роботи з освітою в малих громадах, ми впевнені, що участь у таких програмах – лише в радість.
Мрійте буйно та дійте відважно! Надихайте та надихайтеся. Є багато тих, хто готовий вас на цьому шляху підсилювати.
Христина Кащук, лідерка програми UActive від благодійного фонду savED, спеціально для “Нової української школи”
Усі фото: UActive
Обговорення