Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Як розвивати навички самоорганізації в учнів

Після закінчення початкової школи, в якій учитель визначав структуру дня та організовував освітнє середовище, вже з п’ятого класу діти поступово починають відпрацьовувати навички самоорганізації та тайм-менеджменту. Звичайно, цей процес дуже складний і тривалий, а результати такої роботи видно не одразу. Окрім того, кожна дитина має свої психофізіологічні особливості й історію спілкування в сім’ї, що також має значний вплив на формування цих навичок та умінь.

На початку нового шкільного життя в середній школі в особистому арсеналі учнів немає достатньо інструментів, щоб зосередитися на навчанні, тримати свої емоції під контролем, пристосовуватися до змін та успішно переборювати розчарування через невдачі в навчанні або спілкуванні з однокласниками та вчителями.

Шкільне середовище – це модель суспільства, в якій дитина має можливість помилятися, проходити шлях від невдач до успіху, вчитися співіснувати з іншими членами такого середовища, отримуючи безцінні навички, наявність яких суттєво впливатиме на її майбутнє.

Яка роль учителів у такому разі? Насамперед, учителі мають діяти злагоджено, узгоджувати основні правила шкільного життя, розуміти принципи проведення занять колег. Також можна скористатися простими рекомендаціями:

  1. Створити позитивне навчальне середовище. У класі учні почуватимуться безпечно, коли розумітимуть, що вчитель підкреслює сильні сторони кожного, а розвиток слабких сторін є спільним завданням робочої групи “вчитель-учні”. Також у такому середовищі проблеми поведінки вирішують через спільні обговорення та ухвалення рішень, розробку внутрішніх правил та діяльність, що сприяє командній роботі.
  2. Чіткі очікування від спільної діяльності. Учні почуватимуться впевненіше, коли знатимуть розклад занять, кореляцію між оцінкою та переліком завдань, характеристику умінь та навичок, які отримають після вивчення теми чи курсу, чіткі дедлайни виконання проектів, складання заліків і дати контрольних робіт, алгоритми дій у разі відсутності в школі та можливості надолужити пропущені заняття.
  3. Надавати інструменти ефективного навчання. Під час планування заняття намагайтеся закладати відпрацювання окремих навчальних тренажерів, які потім учні зможуть застосовувати поза роботою у класі. Наприклад, створення ментальних карт, опорних конспектів за допомогою схем та замальовок, навчальних коміксів, рецензій на фільми, відгуки до творів з літератури, есе з різних тем тощо. Ці інструменти допоможуть учням самостійно заглиблюватися в окремі теми, розробляти навчальні проекти у групах, розвивати самостійність у виконанні домашніх завдань та займатися самоосвітою.
  4. Шкільний щоденник як органайзер. Тривалий час шкільні щоденники асоціювалися з чимось негативним, а іноді на них зовсім не звертають уваги. Проте щоденник може мати нову роль – особистого органайзера, планера, в якому фіксуються різноманітні справи, що потрібно виконати, а не бути місцем спілкування батьків та вчителів. Набагато ефективніше перенести таке спілкування в інший формат, щоб щоденник не був болісним нагадуванням про минулі невдачі. Якщо зі шкільного щоденника все ж важко зробити планер, то запропонуйте учням вести окремий записничок. Це значно покращить самоорганізацію та особистий тайм-менеджмент.
  5. Рефлексія. Дуже важливо надавати можливість рефлексувати не лише учням, а й самим давати зворотний зв’язок дітям. Для покращення своєї поведінки дітям потрібні об’єктивні відгуки й побажання від дорослих. Не обов’язково завжди обговорювати – іноді це може відбуватися у форматі листування. Такі вправи допомагають учням самостійно скоригувати свою поведінку, не просто реагувати на емоції, а бути менеджерами емоцій, усвідомлювати свої почуття перед якимись діями.

Навички самоорганізації та самоосвіти – напевне, чи не найголовніший результат шкільного життя. Вони формуються тривалий час, але постійний злагоджений рух учнів та вчителів приносить плоди.

Інна Дьоміна, співзасновниця “SOM.Science. Освітній консалтинг” та співавторка одного з проектів інтегрованого курсу “Природничі науки” для старшої школи, співзасновниця та керівниця навчального процесу Загальноосвітньої школиClaris Verbi

Фото: автор – ArturVerkhovetskiy, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення