Як вчителі можуть допомогти учням створити проект для GoF: поради і кейси

TV Lab, Ролердром “Березівка”, Робокод 10 + – це назви шкільних проектів, які зібрали чи збирають кошти на платформі GoF. Це краудфандинг – тобто проекти фінансують люди. Розмістити проект на цій платформі можуть усі, проте до цього відбувається велика робота.

Команда GoF і Станіслав Дрогаєв з Impact Hub Odessa розповідають про те, як створити проект разом з учнями, що потрібно, щоб він зібрав кошти на крудфандингу. А також про проекти, що вийшли з інкубатора GoCreate, який вони спільно запустили.

Кілька місяців тому команди GoF і Impact Hub Odessa зібрали команди щонайменше з 5-ти учнів і одного дорослого, щоб допомогти їм зробити проект. Так виник Інкубатор учнівських проектів GoCreate.

Це тренінгова програма для учнів і вчителів, яка складається з двох модулів: “Планування проектів” і “Основи фандрейзингу”.

“Ми витратили день, щоб розібратися, про що вони мріють, що їх турбує чи дратує в школі чи навколо школи, – розповідає Станіслав Дрогаєв. – На другий день ми показували їм вдалі та невдалі відео; описи проектів, які зібрали кошти, та ті – які не зібрали навіть половини. Як працюють у соцмережах одні та інші. Маючи два варіанти, вони змогли самі зрозуміти, який текст вони мусять написати”.

Пілотували програму GoCreate школи Одеської області. Після доопрацювання, проекти команд-переможців розмістили на GoF для збору коштів.

Усі команди проходили відбір. Важливий критерій – щоб ідея, а потім проект, нестандартно вирішувала проблему школи. Наприклад, ідея перетворити клас на простір, де всі діти будуть проводити час цікаво – малювати, вивчати робототехніку, дивитися навчальні фільми або просто спілкуватися. Це відрізняється від знайомого всім – “школі потрібна матеріально-технічна база”. Створення такого простору – це, радше, вдалий і важливий підхід до покращення комунікації між вчителями й учнями.

Проекти-переможці

Ролердром “Березівка”

Кирило Семенков мріяв про ролики. Його захоплювало, що ролики у світі – це серйозний вид спорту і Кирило може стати найкращим у ролеспорті. Ролики йому подарували. А от місця, де навчитися їздити, – не було. Не лежати ж роликам просто так 🙂 Кирило вишукував великі шматки дороги з хорошим асфальтом, щоб краще розганятися. Їздив на перервах по шкільному коридору, за що, мабуть, отримував прочуханки від вчителів.

Згодом у Кирила з’явилася ідея – створити у своєму місті Березівка справжній ролердром. Розказав друзям, вони – своїм друзям, і ця ідея об’єднала аж три школи міста. Вирішили, що все буде по-справжньому, як у великому спорті – не тільки ролики, а ще й скейтборди і велосипеди. Діти своєю ідеєю так захопили містян, що вся Березівка займалася промоцією ролердрому. Підключили до розробки професійних проектувальників з Одеси, знайшли територію, де буде ролердром, склали кошторис усього необхідного.

Фото: GoF

Проект зібрав 100% фінансування, тому ролердром готується до відкриття. Так проект виглядав на сайті GoF протягом кампанії.

Робокод 10 +

Настя ніколи не підозрювала, що їй подобається робототехніка. Якось дівчину запросили в команду волонтерів-організаторів у міський клуб “РобоКод”. Настя завжди була активною, тому пропозиція була за адресою. А те, що їй доведеться розібратися в робототехніці, зовсім не лякало. Навпаки, стало цікаво – що воно таке?

За півроку Настя опанувала весь базовий курс з робототехніки. Складнішого напряму в клубі не було, а вивчати робототехніку Настя хотіла далі. Її так це захопило, що придумала розширити курс, створивши спеціальний напрям для учнів від 10 років. Ідея зібрала велику команду вчителів і учнів. Після доопрацювань проект відправили на GoCreate. Зараз “Робокод 10 +” продовжує збирати кошти на платформі GoF.

Фото: GoF

TV Lab

Троє друзів – Костя, Яна і Ксюша – навчаються в одній школі. Костя – журналіст шкільного телебачення. Саме він переконав дівчат, що їм варто спробувати себе в журналістиці. Так Ксюша з Яною стали часиною команди шкільного телебачення – першого в Одесі серед усіх шкіл. Фізика і математика, якими цікавляться дівчата, зовсім не завадили цьому. Ксюша займається репортажною відеозйомкою і мріє створити відеопроект з розповідями про вулички старої Одеси. Яна – авторка програми “Ліцейський вісник”, в якій розповідає про шкільні новини. За 2 роки існування шкільного телебачення команда створила понад 200 відео про життя ліцеїстів. Самі пишуть сценарії, знімають, монтують.

Фото: GoF

Костя, як справжній стратег, хоче розширити шкільне телебачення до Лабораторії журналістики. Планів на майбутнє – безліч. Наприклад, є ідея провести фестиваль медіамистецтва серед шкіл Одеси й області. Для фестивалю готове майже все, не вистачає лише професійної техніки. Проект збирає гроші за цим посиланням.

“AgroSmart”

Настя обожнює природничі науки. Спостерігає, як розквітає ромашка або зеленіє м’ята. І не просто спостерігає, а вивчає, записує кожну зміну в кольорі, рості. Дівчина так захопилася такими дослідженнями, що вивчила всі рослини в природничому класі.

У Насті з’явилася ідея – висадити на шкільному подвір’ї багато рослин, щоб проводити там досліди. Ідею підтримала вся школа. Ба більше, тепер це буде шкільний простір з ландшафтним дизайном від самих учнів, зони для відкритих уроків, спеціальне місце для дослідів. А ще там ирощуватимуть продукцію для шкільного фітобару, а може і зелень для їдальні. Збір коштів триває тут.

Фото: GoF

Місто майстрів

П’ятий проект програми GoCreate – “Місто майстрів”. Команда завершує остаточний варіант і скоро запустить його на GoF. Основна ідея “Міста майстрів” – хлопці з команди безкоштовно ремонтують велосипеди, інвалідні візки.

GoF планує адаптувати програму GoCreate для інших міст, щоб залучити до проектного навчання більше шкіл. Поки ж пропонуємо поради, як зробити проект самостійно.

Поради від Impact Hub Odessa

Станіслав Дрогаєв виступив на (не)конференції mini-EdCamp Полтава.

Роботу над проектом треба подавати не як щось серйозне, що учням треба обов’язково зробити, а як гру про зміни, в яку ви пропонуєте пограти.

Правила гри:

1. Добровільна участь. Навіть якщо вам дуже хочеться, не підштовхуйте дітей до цієї гри. Це має бути їхній вибір. Вчителі запитують: “Як же їм це сказати?”. Дуже просто: “Сьогодні замість класної години буде збір зворотного зв’язку щодо школи. Ми пограємо з вами в журналістів (чи в слідчих). Ваше завдання – з’ясувати один в одного, де в школі не задовольняються ваші потреби і хто до цього причетний”. Наприкінці треба запитати, чи є хтось, хто готовий попрацювати всерйоз.

2. Обов’язково 5+ учнів у команді (максимум – не обмежений).

3. Важливо, щоб з учнями був дорослий, який у цей час буде не вчителем, а людиною, яка ставитиме запитання та мотивуватиме. Не відчуваючи підтримки, вони можуть покинути проект.

4. Навіть, якщо учні вже мають ідею, вони мусять опитати не тільки дітей, а й тих, хто безпосередньо пов’язаний з проблемою або міг би допомогти.

5. Часом діти за кілька тижнів кидають ідею. Це, насамперед, відбувається тому, що вони не дуже добре розраховують сили. Вони ще не здатні до кінця зрозуміти, що буде траплятися під час розвитку проекту, які складнощі будуть. Тому важливо на першому проекті сказати їм: “Обирайте ту проблему, на рішення якої вам не потрібні інші дорослі, та таку – яку ви можете вирішити за один місяць”.

6. Не потрібно оминати помилок. Навіть якщо учні не впорались, то вони отримали досвід, як не треба робити, та зрозуміли, що можна покращити.

7. Саме учні мають займатися проектом. У вас буде велике бажання додати щось своє. Але краще уникати порад, поправок, власного досвіду. Роль дорослого поруч (він має бути лише один) – це любляча бабуся чи дідусь. Вони дивуються: “як вам це вдалося?”, “я б так не змогла/не зміг”, “ви такі молодці!”, “а що ви хочете робити далі? – вау, круто!”. Хваліть дітей і будьте враженими тим, що вони роблять.

8. Люблячий дорослий цікавиться тим, що роблять діти, тому ставить багато запитань. Чому ви вирішили робити саме так? Як би ви це покращили? Що ви могли б зробити по-іншому?

Цікавтеся тим, що учні бачать у своїй роботі. Це найбільш ефективно в довгій перспективі, аніж просто сказати “у вас тут щось зі звуком”. Оминайте критику, бо ваше завдання – не навчити, а створити середовище.

9. Дуже важливі люди – наставники. У кожного з нас немає повного набору компетенцій, потрібних для реалізації проекту і відстеження, що відбувається в команді, як учасники себе почувають. Тому є люди ззовні, які не витрачають багато часу на команду - лише годину на тиждень. Це цілеспрямована консультація стосовно якогось фаху.

У кожного є знайомі і знайомі знайомих, які вміють знімати і монтувати відео, фотографувати, писати тексти тощо. Жодного разу в нас не траплялося, щоб ми не зібрали команду наставників, де б не була школа. Наприклад, школа в Білгород-Дністровському районі, до якої 30 км потрібно їхати півтори години – така там дорога. У селі живуть 800 людей, і в жодної немає професійної камери. Тож учні зробили привід, щоб регіональний телеканал приїхав до них і зняв та змонтував відео.

Краще мати кілька наставників. Також допомогти можуть не байдужі люди. Важливо не боятися розмовляти з ними, запитувати, як вони бачать розвиток проекту. І обов’язково звітувати. Якщо ваш проект триває місяць, то потрібно хоча б двічі на тиждень публікувати те, що відбувається. Навіть якщо вам здається, що у вас є тільки помилки. Про помилки слід розповідати насамперед. Якщо команда припустилася помилки, ваше завдання як наставника запитати учнів: “Як ви вважаєте, чи слід про це сказати. До яких наслідків призведе, якщо ви не скажете про свої помилки? Як ви можете розповісти про свої помилки так, щоб люди продовжувати вам довіряти?”.

Якщо у вас довготривалий проект, і ви не зможете зібрати гроші самі (наприклад, кілька тисяч гривень можна зібрати під час ярмарку), то виходьте на краудфандинг.

7 кроків для збору коштів. Поради від GoF

1. Ідея. Сформулюйте свою ідею одним реченням, поставте його на початок опису. Так ви “відсієте” зайве, і люди розумітимуть конкретну мету проекту.

2. Назва. Влучна назва – це 50% успіху. Вона має підкреслювати переваги й новизну ідеї, добре запам’ятовуватись, робити проект популярним. Наприклад, “Music Room” м вдала назва. Вона коротка, можна припустити, що йтиметься про музику і шкільний клас. Погана назва для проекту – “Чарівний простір”. З неї не зрозуміло, який це простір, для кого він і що в ньому робитимуть. Як-то кажуть, вдало назвеш – більше збереш:)

3. Опис проекту. Розкажіть про проект так, щоб у людей виникло бажання одразу профінансувати його. Цей опис має містити найголовніше – ваші думки, чому проект важливий для вас і наскільки він корисний для суспільства. Пам’ятайте про спокійний і позитивний тон, власну позицію, роздуми або аналіз, який вас спонукав до створення проекту. Не нав’язуйте, але переконуйте.

4. Бюджет. Платформа GoF приймає проекти з бюджетом від 5000 гривень. Детально прораховуйте вартість товарів, які вам необхідні. Заздалегідь оберіть магазини або виробників. Важливо: GoF працює тільки з українськими виробниками та інтернет-магазинами, в яких можливий безготівковий рахунок.

5. Візуальне наповнення проекту. Люди захочуть побачити й почути вас, тому візуальне наповнення – обов’язкове. Напишіть сценарій і зніміть відео, де ви розповідаєте про себе і свою ідею. 1-3 хвилини – достатньо. Зробіть кілька якісних емоційних фото, які допоможуть розкрити зміст проекту. Якщо є додаткова візуалізація – інфографіка, діаграма чи таблиці – додавайте. Це підтвердить серйозність проекту і вашу відповідальність.

6. Просування проекту. Кампанія для збору коштів триває 60 днів. Протягом цього часу ви стаєте публічною особою, яка розповідає про свій проект через різні канали комунікації. Важливо продумати рекламну стратегію – де говорити, як написати, хто підтримає медійно, яких лідерів думок залучити для публічної підтримки проекту. Зробіть свої соціальні мережі власними ЗМІ, де ви будете популяризувати проект.

Хай це стане спільною справою класу і школи. Так ви ще більше об’єднаєтеся. Це буде корисно і для навчання – наприклад, на уроці української мови можна всім класом придумати рекламний текст для посту у Facebook.

7. Доступність і активність. Вказуйте свої прямі контакти на платформі GoF та інших каналах комунікації. Людям важливо знати, що ви доступні й готові до двосторонньої комунікації. Проявляйте активність і наголошуйте, що готові контактувати з кожним доброчинцем.

Ліна Мачульська, PR GoF

Вікторія Топол, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – lenetssergey, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення