Як поєднати онлайн і офлайн на уроці? Три історії успіху

Діти чи не з самого народження користуються смартфонами та планшетами, тому вже з першого класу вчитель конкурує з технологіями за увагу учнів. А як щодо перетворення конкурента на союзника?

Технологія змішаного навчання відповідає на цей виклик поєднанням онлайн- та офлайн-форм викладання, і багато вчителів уже впроваджують її на своїх уроках. Навіть у сільських опорних школах, що пройшли програму “Пілот24” організації Pro.Svit, понад 40% учителів використовують елементи змішаного навчання на кожному уроці.

Прихильники традиційного способу навчання мають аргументи проти: мовляв, школа не забезпечує необхідною технікою, влада не забезпечує відповідно розробленими навчальними програмами, не кожен предмет можна так викладати…

Можна й далі шукати аргументи проти, а можна діяти. І проекти на освітньому спільнокошті GoFundEd з впровадження змішаного навчання для різних предметів доводять, що все можливо, і агенти змін в різних куточків країни мають контраргументи для скептиків.

Онлайн-алгебра в селі

Директор НВК у селі Козьова, що на Львівщині, Оксана Клепуц пройшла свій шлях від сумнівів до масштабного впровадження технології змішаного навчання в школі разом з проектом Змішане навчання – ключ до змін.

Оксана – демократичний директор і відкритий до нових методик вчитель. Проте навіть вона не відразу повірила в те, що українські школи готові до змішаного навчання.

Уперше Оксана почула про цю технологію під час програми “Про.Навички”, яку пройшла тричі. І лише за другим разом зважилась запропонувати змішане навчання вчителям. Вона якраз познайомилася з Іллею Філіповим (керівник освітнього проекту EdEra – ред.), який зі своєю командою на EdEra був готовий допомогти у створенні необхідного онлайн-контенту для уроків.

Обговорили спільно з колегами цю можливість, було чимало сумнівів. Особливо завзято протестувала вчителька математики. Та пізніше саме вона долучилася до активної роботи.

“Кожен учень має власний кабінет користувача на платформі з доступом до електронного підручника, з можливістю користуватися підказками та перевіряти виконані завдання”. Фото: автор – AndreyPopov, Depositphotos

Так у сільської школи з’явився власний закритий онлайн-курс з алгебри для 7 класу на EdEra. Вчителька використовувала його для уроків за методом “ротація за станціями” (коли різні групи учнів працюють над різними завданнями; докладніше про цей метод читайте далі), потім додавала правки та рекомендації до курсу, нові приклади.

Кожен учень має власний кабінет користувача на платформі з доступом до електронного підручника, з можливістю користуватися підказками та перевіряти виконані завдання. Учитель має права адміністратора – додає матеріали, розсилає завдання, відстежує прогрес.

Офлайн-активності на уроці скеровані на практичне застосування отриманих знань у групах.

За рахунок такої організації навчання:

  • учні вмотивовані здобувати знання самостійно, застосовувати їх, мають навички командної роботи, прийняття рішень, комплексного розв’язання проблем, творчого мислення, керування емоціями;
  • підвищується самооцінка учнів і вчителів;
  • налагоджуються партнерські стосунки між учителями, учнями і батьками;
  • змінюються пріоритети використання інтернет-ресурсів (фокус на навчальному матеріалі, а не на соцмережі та іграх).

Крім учительки математики, ще десятеро педагогів цієї школи “заразилися” вірусом змішаного навчання. Зараз цю технологію використовують також учителі початкових класів та предметники – з історії, англійської мови, інформатики та природознавства. Педагоги Козівського НВК також опанували LearningApps – навчальний додаток, за допомогою якого можна створювати власні завдання.

Проект згуртував батьків та випускників навколо потреб школи. Для використання е-підручників і забезпечення онлайн-складової змішаного навчання, необхідно було придбати щонайменше 10 планшетів (плнашети використовують не індивідуально).

Оксана Клепуц розповідає: “Для мене найважливіше – що нам допомогли люди, яких ми навіть не знали: вони дякували нам за те, що ми взялися за змішане навчання. Гарні побажання від доброчинців ми навіть зачитували вчителям – це вплинуло на їхню мотивацію”.

Після завершення терміну кампанії на GoFundEd виявилося, що не всі охочі встигли підтримати проект. Завдяки фінансовій підтримці одного з випускників школи вдалося подати заявку на конкурс мікропроектів місцевого розвитку, де потрібно було мати стартову частину коштів.

Важливість змін зрозуміли і батьки. Їх так надихнули відгуки доброчинців на платформі, що вони за 2 дні з власної ініціативи зібрали 16 тисяч гривень і додали до стартової суми мікропроекту. Так у НВК, крім планшетів, з’явилися ще 6 телевізорів зі smart-приставками, 12 ноутбуків, 5 проекторів і 2 набори конструкторів Lego для гуртку робототехніки.

Навчання граючись

Вчителька початкових класів Бабинської СЗШ Чернівецької області Ірина Сосніна добре знає, що сучасні діти не можуть всидіти на місці ні хвилини. Оскільки в цьому віці гра є основою їхнього життя, модель змішаного навчання “ротація за станціями” ідеально підходить для роботи на уроці в початковій школі. Для цього їм потрібні були планшети, і вчителька створила проект Змішане навчання в початковій школі.

Свою мотивацію Ірина описала так: “Мені, як вчителю, на уроці не вистачає отого різнобарв’я кольорів, індивідуальності, блиску в очах та вільного польоту думок кожного учня. Уже в 2–3 класі в них помітно зникає інтерес до навчання. Саме тому в мене і виникла ідея – завдяки технології “змішане навчання” створити активне та комфортне середовище для розвитку дитини”.

Як поєднати онлайн і офлайн на уроці? Три історії успіху

“Завдяки технології “змішане навчання” можна створити активне та комфортне середовище для розвитку дитини”. Фото: автор – ilona75, Depositphotos

На уроках математики частина учнів Ірини виконує традиційні завдання та співпрацює в групах і парах, а паралельно частина дітей працює онлайн. Для цього вчителька зареєструвала весь клас на онлайн-платформі Вчи.юа.

Програма на платформі не обмежує дитину в часі і кількості завдань. Кожна дитина має доступ до своєї сторінки й може виконувати завдання в будь-який час. Якщо не зробили щось на уроці, роблять вдома і навіть на перерві – просто тому що цікаво.

Ірина радіє: “Розумію, що не даремно працювали над проектом, коли учні просять планшет на перерві, залишаються після уроків, ідуть в бібліотеку (там є доступ до інтернету), щоб “пограти в математику”.

Для уроків читання краще підходить модель “перевернутий клас”. Майже до кожного уроку Ірина знайшла відеоролики на YouTube. Але завдання не просто прослухати чи переглянути ролик, а звірити його із написаним у підручнику. Так розвивають критичне мислення.

Кожен урок природознавства – це невеличкий проект. Учні співпрацюють у групах, шукають інформацію, аналізують її, роблять власні висновки. Під час екскурсій теж шкають відповіді на запитання в інтернеті і, опрацювавши їх, переносять на папір (створюють міні-проект).

Ірина зізнається: “Наразі в нас існує проблема з українською мовою. На цих уроках ми використовуємо планшети як онлайн-словники та довідники. Але для повноцінного змішаного навчання бракує онлайн-платформи на кшталт “Вчи.юа” з української мови. Шукаю чогось подібного, адже бачу, як в дітей зникає бажання вивчати мову. І це мене дуже турбує!”.

Про результати проекту Ірина розповідає так: “Завдяки змішаному навчанню мої четвертокласники вже вчаться співпрацювати в команді, дискутувати, вести перемовини, творчо мислити, вирішувати реальні проблеми, самостійно працювати та знаходити в мережі інтернет відповіді на запитання, які ставить перед ними життя”.

Перезавантаження української мови

Автори проекту ПЕРЕZАВАNТАЖЕNNЯ Ольга Герасіна та Олеся Чайківська з гімназії ім. В. Чорновола м. Южне, що на Одещині, діляться спостереженнями:

“Поєднання “комп’ютер і українська мова” сприймається як щось дивне. Насправді для впровадження змішаного навчання не має значення, який це предмет. Важливо, яку інформацію вчитель доносить до учнів, як готується до уроку, як відпрацьовує на уроці, як діти це сприймають. Тобто головне – це мета, а засоби і матеріали знайдуться”.

Активні вчительки пройшли навчання у Лабораторії освітніх змін проекту Impact Hub Odessa за програмою Про.Навички. Там дізналися про технологію змішаного навчання. Впровадження почали зі створення комфортного простору. Знайшли в школі приміщення з Wi-Fi – актову залу. Для уроку знесли туди всі наявні в школі ноутбуки (навіть директорський), парти розставили для зручності роботи в групах, для настрою застелили яскраві килимочки.

У викладанні української мови діють методи “перевернутий клас” і “ротація за станціями”. У першому випадку завдання вчителя – знайти той цікавий і потрібний матеріал, який діти зможуть опанувати самотужки онлайн, а потім влаштувати дискусії та командну роботу на уроці.

Підручники вже не цікаві дітям, вони надають перевагу відеоконтенту, який сприймають на слух і візуально. Діти можуть поставити відео на паузу і осмислити, ще раз передивитися.

До проекту вдалось залучити місцеве телебачення “Мы и город”, яке готове безкоштовно допомагати вчителям створювати відеоуроки для учнів. Наразі вчителі користуються уроками з EdEra, але учні хочуть бачити на відео своїх вчителів.

Ольга Герасіна ділиться методикою: “Я створила для своїх учнів акаунти на платформі Classroom і туди надсилала їм для перегляду теоретичний матеріал – відео, тренажери, гугл-форми. Вони вдома відпрацьовували теорію, переглядали стільки разів, скільки їм потрібно, щоб засвоїти”.

У методі “ротація за станціями” вчитель окремо працює з маленькою групкою офлайн, віч-на-віч, бачить рівень дітей, може дати окремій дитині індивідуальну консультацію. У цей час друга група працює онлайн, третя – працює над якимось творчим проектом. Потім учні міняються.

Групи учнів встигають відвідати декілька станцій — пограти в ігри онлайн чи офлайн, попрацювати з учителем, виконати творче завдання.

Для створення ігрового контенту вчителі часто користуються відомими платформами, наприклад, Kahoot.

Для школи перші уроки у форматі змішаного навчання стали справжньою подією! Колеги-вчителі приходили подивитися, що відбувається на уроках української мови та літератури, як ці уроки сприймають учні. А учні захопилися – по-іншому вже й не хочуть.

Олеся Чайківська розповідає: “Я помітила, що після таких занять діти почувають себе набагато комфортніше. Вони вчаться для себе, працюють у своєму темпі і отримують від цього задоволення. Діти, що працювали за цією технологією, уже інакше працювати не хочуть. Це формує зовсім інший світогляд”.

Тому поступово в школі утворилась група з 10 ініціативних вчителів, які готові впроваджувати змішане навчання і на своїх предметах. Для цього актової зали і позичених у вчителів та диретора ноутбуків вже замало. Для ПЕРЕZАВАNТАЖЕNNЯ всієї школи вчителям знадобилося ще 3 обладнаних простори. Для однієї з таких класних кімнат вони збирали кошти на ультрабуки та навушники на GoFundEd.

“Для перезавантаження вчителям знадобилося три обладнаних простори”. Фото: автор – pressmaster, Depositphotos

Підтримка громади перевершила всі очікування – вдалося зібрати майже 130% запланованої суми, а це означає дев’ять ультрабуків та навушників замість семи!

Ольга і Олеся активно діляться своїм практичним досвідом застосування технології змішаного навчання на уроках: влаштовують майстер-класи для вчителів з області, беруть участь у дискусіях в Одесі та Києві. Цього року планують провести (не)конференцію EdCamp, результатом якої бачать залучення ще більшої кількості вчителів та шкіл до використання елементів змішаного навчання на уроках.

Отже, для впровадження змішаного навчання не обов’язково чекати на чітко прописані плани. Використовуйте різні онлайн-ресурси, експериментуйте, фіксуйте результат. Будь-який предмет можна викладати за допомогою технології змішаного навчання і таким чином виховувати в дітей здатність співпрацювати з іншими людьми, вміння висловлювати власну думку, критичне та системне мислення, вміння конструктивно керувати емоціями, приймати рішення, розв’язувати проблеми.

Титульне фото: автор – duiwoy, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення