Курс “Громадянська освіта” для 10-класників. Про права і свободи людини

Міністерство освіти і науки України розробило концепцію розвитку громадянської освіти в Україні. А вже з нового навчального року учні 10-х класів вивчатимуть інтегрований курс “Громадянська освіта”. “Нова українська школа” продовжує серію публікацій про цей курс.

У цьому матеріалі ми дамо відповіді на запитання до другої теми курсу “Права і свободи людини”.

Шукайте всі статті цієї серії під темою “громадянська освіта” (натиснувши “Всі теми” в лівому верхньому куті).

– Чим права людини відрізняються від обов’язків громадянина?

  • Імперативність. Використання своїх прав – це можливість, натомість дотримання обов’язків – необхідність;
  • Відповідальність. Невиконання обов’язків, що спричинило негативні наслідки, карається законами. За відмову від використання права така відповідальність не передбачена;
  • Коло осіб. Обов’язки накладені на значно менше коло людей. Наприклад, велика кількість обов’язків не стосується недієздатних осіб і дітей та водночас на них поширюються всі права людини.

– Які борці за права людини відомі в Україні?

  • Петро Григоренко (1907-1987) – дисидент, захисник релігійних і етнічних меншин. Виступав на захист кримсько-татарського народу і його права на репатріацію, права етнічних німців і євреїв, виступав проти релігійної і етнічної дискримінації, зокрема і українського народу.
  • В’ячеслав Чорновіл (1937-1999) – політик, публіцист, діяч руху Опору проти зросійщення та національної дискримінації українського народу. Один з найяскравіших організаторів та активістів національно-визвольного руху шістдесятників.

Серед сучасних правозахисників можна навести такі приклади:

  • Семен Глузман – колишній дисидент та політв’язень, директор Українсько-американського бюро захисту прав людини, зараз є захисником ув’язненого в Росії українського режисера Олега Сенцова.
  • Святослав Літинський і Роман Матис– активісти, які борються за використання українського маркування на іноземній техніці (пральних машинках, мікрохвильовках), володіння держслужбовцями українською мовою, право українців заповнювати паспорт лише державною мовою, наявність україномовних інтернет-ресурів.

– Які права учневі надає школа?

Відповідно до статті 51 Закону України “Про освіту”, основними правами учнів як учасників навчально-виховного процесу є:

  • право на навчання для здобуття відповідного освітнього рівня;
  • вибір навчального закладу, форми навчання та позакласних занять;
  • користування навчальною, науковою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою базою навчального закладу;
  • доступ до інформації в усіх галузях науки;
  • участь в олімпіадах, виставках, конкурсах;
  • участь в об’єднаннях громадян (законодавством України передбачено створення молодіжних та дитячих громадських організацій);
  • право на безпечні та нешкідливі умови навчання;
  • користування послугами закладів охорони здоров’я, засобами лікування, профілактики захворювань та зміцнення здоров’я;
  • право на захист від будь-яких форм експлуатації, фізичного та психічного насильства, від дій педагогічних та інших працівників, які порушують права або принижують їх честь і гідність;
  • право на безкоштовне регулярне підвезення до школи і зі школи рейсовим транспортом або транспортом підприємств, установ та організацій для учнів, які проживають у сільській місцевості на відстані понад 3 км від школи.

– Які документи захищають права людини на юридичному рівні?

Якими методами можна пояснити дитині її права?

  • Можна намалювати “дерево прав людини”, де групи учнів (від 3 до 5 осіб) мають розташувати права, які знають, на гілках.
  • Можна також намалювати таблицю, де учні мають написати відгалуження та уточнення до кожного з основоположних прав і свобод людини (на їхню думку). У таблиці мають бути громадянські (особисті), політичні, соціально-економічні, культурні, екологічні, права в галузі правосуддя. Вчитель пише на дошці назви основоположних прав, що ліворуч, учні вказують права, які виходять з основоположних, у колонці праворуч. Вчитель звіряє результати з правильними відповідями. Це виглядає так (до речі, це перелік усіх основоположних правл людини):

  • Запропонуйте учням поміркувати про те, чи можна жертвувати правами однієї людини задля захисту прав багатьох. Можна провести дебати щодо цього. Запропонуйте конкретну тезу, яка б звужувала права одного задля захисту прав багатьох, і об’єднайте учнів у команди “за” і “проти”.
  • Організуйте з учнями фото-флешмоб, запропонуйте подумати про те, що їх найбільше цікавить. Наприклад, на тему “Ми з тобою особливі”, “Я – проти дискримінації”. Нехай учні вигадають слогани та презентують мету проведення флешмобу.

Аби відповісти на запитання, ми обирали інформацію із запропонованих підручників для курсу “Громадянська освіта”.

Якщо у вас є додаткові запитання щодо курсу, пропонуємо писати нам (натиснувши “Напишіть нам” у правому верхньому куті).

Марія Марковська, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: автор – poznyakov, Depositphotos

Обговорення