Відповідаємо на запитання. Навчання і забезпечення класів НУШ

Продовжуємо відповідати на запитання читачів, які щодня отримуємо на нашу електронну скриньку. У цій добірці – відповіді про:

  • предмет “Я досліджую світ”;
  • календарне планування з навчання грамоти;
  • розподіл годин між українською мовою та навчанням грамоти в російськомовному класі;
  • інформатику в перших класах;
  • додаткові канікули у ІІІ чверті для першокласників;
  • календарне планування для 1 класу для шкіл з російською мовою навчання;
  • крайній термін схвалення освітньої програми школи;
  • поділ класу дві групи у 1 класі для вивчення різних іноземних мов;
  • окремий план виховної години для 1 класу;
  • чи мають право профільні методисти перевіряти вчителя на уроці;
  • поділ на три підгрупи для вивчення іноземної мови у 1 класі;
  • коли першокласники отримають підручники;
  • чи мають батьки закуповувати навчальні матеріали і меблі для класів НУШ;
  • перелік обладнання і навчальних матеріалів для класів НУШ;
  • чи можна зменшити тривалість перебування першачків у школі за рахунок зменшення перерв;
  • навантаження на учнів перших класів;
  • сімейну форму освіту;
  • чи може працювати вчителем людина без педагогічної освіти.

– У предметі “Я досліджую світ” має бути 5 уроків, а за програмою Савченко – 3. Де взяти ще 2 години?

Кількість годин у предметах визгачає Типовий навчальний план типової освітньої програм. За типовою освітньою програмою О.Я. Савченко, на предмет “Я досліджую світ” відведено 3 години.

– Під час складання календарно-тематичного планування з навчання грамоти за програмою Савченко, чи слід інтегровані уроки записувати окремо від інших?

У календарному плані навчання грамоти і письмо (українська мова) є інтегрованим курсом, для нього складається єдиний план так само, як і на математику чи “Я досліджую світ”. Українська мова і “Я досліджую світ” – це різні курси, тобто, до кожного потрібно писати свій календарний план.

– Як відбувається розподіл годин між українською мовою та навчанням грамоти в російськомовному класі за програмою Савченко?

Заклад освіти самостійно складає навчальний план, в якому визначає розподіл годин між українською і російською мовами.

– У програмі Савченко дуже мало сказано про інформатику для 1 класу. Надайте роз’яснення, програми, рекомендації, хоча б щось для роботи.

В 1 класу немає інформатики.

– Чи залишаться додаткові канікули у ІІІ чверті для першокласників НУШ? Якщо так, то як тоді виконати програмовий матеріал, якщо в плані 35 тижнів?

Рішення, чи влаштовувати першокласникам додаткові канікули, ухвалює місцева влада.

Минулого навчального року більшість зі 100 пілотних шкіл не встигали розглянути всі теми, тому останню використали для “екскурсійного тижня”.

– Де знайти календарне планування для 1 класу для шкіл з російською мовою навчання?

Календарне планування складає вчитель.

– Коли крайній термін схвалення освітньої програми школи?

Крайній термін затвердження освітньої програми встановлює керівництво закладу освіти.

– У 1 класі 15 учнів. 8 учнів хочуть вивчати німецьку мову, 7 – англійську. Як відбуватиметься вибір мови – за більшістю голосів чи інакше? І чи можливий поділ на 2 групи: на німецьку і англійську. Якщо це все неможливо, чи можна взяти з варіативної частини години для вивчення англійськоії мови?

Усе перелічене можливе. Але рішення щодо того, які мови викладати, ухвалює заклад освіти.

– Чи має вчитель складати окремий план виховної години для 1 класу, який затверджує завуч? Якими документами це підтверджується?

План складається для групи подовженого дня. Відповідно до Порядку створення ГПД у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН від 25.06.2018 №677, вихователь працює з учнями відповідно до щоденного плану роботи вихователя, який, як правило, включає: прогулянку, самопідготовку, виховні бесіди, дидактичні та рольові ігри тощо.

План роботи вихователь групи подовженого дня погоджує із заступником керівника закладу загальної середньої освіти з виховної роботи. План затверджує керівник цього закладу.

– Чи мають право профільні методисти приходити на уроки до вчителя (1 клас НУШ) з перевіркою.

Це питання до органів місцевого самоврядування. Водночас, згідно з законами “Про освіту” і “Про загальну середню освіту”, до повноважень методистів не належить здійснення контролю.

– Чи правомірний поділ на три підгрупи для вивчення англійської мови у 1 класі (3 години на тиждень) за програмою поглибленого вивчення англійської мови у початковій школі ліцею, який є правонаступником спеціалізованої школи з поглибленим вивченням англійської мови?

Поділ класу на групи відбувається відповідно до наказу МОН від 20.02.2002 № 128 “Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах”.

У ньому написано, що для поглибленого вивчення іноземної мови клас ділиться на 3 групи по 8-10 учнів.

– Коли першокласники отримають підручники?

Через ряд судових процесів між видавцями та МОН і велике навантаження на друкарні (вони цього року друкують підручники для 1, 5 та 10 класів), відбулися затримки із друком підручників. Отже, очікувані терміни поставок підручників для першачків – вересень-жовтень.

Водночас, зараз є електронні версії підручників.

– Чи можна у межах програми Шияна працювати за підручником з української мови іншого авторського колективу?

Учитель має академічну свободу, зокрема й у виборі навчальних матеріалів. Якщо ви розумієте, як пов’язати цей підручник з програмою – то можна.

– Чи мають батьки закуповувати навчальні матеріали і меблі для класів НУШ?

Батьки не мають нічго купувати. За цим посиланням – лист-роз’яснення МОН щодо цього.

Інформацію щодо закупівель ви можете дізнатись в місцевому управлінні освіти. Саме воно має здійснювати закупівлі. Якщо не вдається з’ясувати інформацію телефоном, можна надіслати запит на публчну інформацію та учтонити, скільки коштів і на що виділено з державного і місцевого бюджетів, коли відбулися (відбудуться закупівлі) і які строки поставок обладнання. Ось тут є інструкція, як це робити.

Також за цим посиланням збираємо інформацію про розподіл і використання коштів. Подивіться, можливо, там є інформація щодо території, на якій розташована ваша школа.

Батьки мають право щось закуповувати для школи, але не зобов’язані. Адже це благодійна діяльність, яка, згідно з законом “Про благодійну діяльність та благодійні організації” є добровільною.

– Чим повинна бути забезпечена школа відновідно до НУШ-стандартів?

Примірний перелік забезпечення класів НУШ є за цим посиланням.

– В учнів 1 класів тривалість уроку складає 35 хвилин, проте уроки для них починаються відповідно до загальних дзвінків школи. Виходить, що перерва між заняттями теж 30 хвилин. Отже, 15 хвилин діти продовжують сидіти і чекати на початок уроку. У мого сина 4 уроки на день, які починаються 8.20 та закінчуються о 12.20. Чи має право школа запровадити для 1 класів інший розклад початку занять? Чому шестирічні діти мають проводити по 4 години на день в школі, з яких занять лише 2 години?

Так, школа має право це зробити. Проте тоді зіткнеться з іншою проблемою – вчителю потрібно буде відпрацьовувати додатковий час. Докладно про це написано за цим посиланням.

Радимо вам звернутись поговорити з вчителем і директором школи, щоб знайти прийнятний і для батьків, і для школи варіант.

– Чи має рацію директорка школи, що у 1 класу по п’ять уроків?

Є лише обмеження щодо тижневого навантаження на учнів. Згідно з типовими освітніми програмами, у перших класах воно не має перевищувати 20 годин (сюди не входить фізкультура).

– Маємо заяву від батьків про переведення дитини 4-го класу на сімейну (домашню) форму навчання. Пропонували батькам екстернатну форму, але вони не згодні. Якими документами керуватися (крім закону “Про освіту”)?

Положення про сімейну освіту ще розробляється. Ця форма згадана в законі “Про освіту”, проте ще немає процедури, як її реалізувати.

– Чи може референт-перекладач проводити уроки англійської в 1 класі?

Якщо ця людина не має педагогічної освіти, вона має право пропрацювати в школі рік. У разі бажання продовжити роботу, вона мусить отримати кваліфікацію педагогічного працівника.

У частині 5 статті 58 Закону “Про освіту” зазначено таке:

“Особи, які здобули вищу, фахову передвищу чи професійну (професійно-технічну) освіту за іншою спеціальністю та яким не було присвоєно професійну кваліфікацію педагогічного працівника, можуть бути призначені на посаду педагогічного працівника строком на один рік.

Особам, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, професійна кваліфікація педагогічного працівника може бути присвоєна закладом вищої чи післядипломної освіти або відповідним кваліфікаційним центром після одного року роботи на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, за умови успішного складення кваліфікаційного іспиту відповідно до кваліфікаційних вимог до педагогічного працівника чи відповідного професійного стандарту (за наявності)”.

Отже, людина може працювати вчителем, не маючи педагогічної освіти, не більше року. Після цього це буде можливо за умови складання відповідного іспиту. Уже відомі випадки, коли люди без педагогічної освіти працюють у школах, паралельно здобуваючи освіту у виші за заочною формою.

“Нова українська школа”

Обговорення