Теми статті: батькам, вчителям, дружня школа, педагогіка партнерства, учням
27 Лютого 2024
3 713
0
Від антистрес-іграшок та дерев’яних роботів до меблів та фільтрів для води в укриття. І все це з найпростіших підручних матеріалів! Такі вироби створювали вчителі разом із дітьми в межах участі в Інженерному тижні-2024, мета якого – зацікавити учнів та учениць наукою і дати поштовх до розвитку власного інженерного потенціалу.
Хоч цьогоріч Інженерний тиждень уже завершився, та команда поділилася з “Новою українською школою” готовими інструкціями зі створення різних виробів, щоби якомога більше учнів змогли дослідити свій інженерний потенціал. Знайти та завантажити їх ви зможете в нашому новому матеріалі.
Зокрема, прочитавши статтю, ви дізнаєтеся:
“Раніше ми розповідали учням про інженерію як щось таке, що, можливо, знадобиться їм у майбутньому. Сьогодні ж ми всі трохи інженери. Коли через обстріли в нас вимикається світло чи немає води, або ж коли перебираємося в укриття і маємо там зручно облаштувати простір… Тут скрізь стануть у пригоді інженерні навички. Розвинути їх у собі допомагають наші завдання”, – каже Олена Шульга, керівниця громадської організації “Про.Про.Лаб”, координаторка “Інженерного тижня”, який реалізують у межах програми TOLOCAR за підтримки Федерального уряду Німеччини.
Ілюстративне фото: Інженерний тиждень у Київській гімназії східних мов. Авторка – Марія Брикимова
Темою цьогорічного Інженерного тижня обрали самозарадність. Адже вміння бути самозарадними посилює нашу незалежність від зовнішньої допомоги, розвиває відповідальність та прискорює нас.
Крім того, самозарадність – важливий складник розвитку креативності, кажуть організатори проєкту.
У цьому контексті команда запропонувала вчителям провести такі тематичні уроки й надала відповідні методичні матеріали:
Разом із вчителями учні отримали змогу змайструвати меблі з картону, дізналися про альтернативні способи збору та очищення води, робили різні портативні освітлювальні прилади, механічні іграшки з мінімальної кількості матеріалів. Також педагоги могли доповнити завдання власними STEM-активностями (додаткові завдання, науковий ярмарок, конкурси, квести, презентації доробок школярів або чогось іншого).
Ілюстративне фото: діти майструють механічний телефон у Київській гімназії східних мов. Авторка – Марія Брикимова
Загалом, щоб узяти участь в Інженерному тижні у 2024 році, зареєструвалося понад 1 900 шкіл (цікаво, що найбільше закладів освіти із Донеччини – 187). Інженерні уроки українські освітяни провели й у Польщі, Литві, Словаччині та Угорщині для дітей, які змушені були поїхати з України через повномасштабну війну.
Попри російську агресію та життєві труднощі вчителі, учні та батьки з прифронтових областей також долучалися до Інженерного тижня. Педагоги кажуть, що навіть у дистанційному форматі завдання допомогли урізноманітнити уроки та проявити креатив учнів.
Як зазначила Тетяна Таган, вчителька математики опорного закладу “Успіх” Краматорської міської ради (Донеччина), дистанційне навчання досить одноманітне. І хоча вчителі намагаються використовувати різні інтерактивні форми подання інформації, дітям не вистачає живого спілкування поза шкільними уроками. Завдання від Інженерного тижня, за словами вчительки, змогли розвантажити дітей та відкрити в них нові вміння.
“Для нашого Лисичанського ліцею № 27 (Луганщина) участь в Інженерному тижні – це можливість бути разом усією ліцейною родиною, бо наразі Лисичанськ – це окупована територія. росіяни позбавили нас можливості навчатися в рідній школі, але не відібрали жагу до навчання! Нехай це й дистанційна форма, але з дітьми працюють педагоги-фахівці, які не бояться експериментувати та вчать дітей STEM-технологій”, – ділиться Світлана Борзенкова, директорка ліцею.
За її словами, виконання спільних проєктів об’єднує і вчителів, й учнів, і батьків та нагадує про те, що вони – єдині, частина Лисичанської громади.
“Учні кожної паралелі мали своє завдання. Наприклад, учні початкової школи робили дитячі іграшки, паралель п’ятих класів – механічний телефон, шестикласники працювали над виготовленням підставки для телефону та планшету. Сьомі класи виготовляли дощолов, восьмі – фільтр для води, дев’яті – робили меблі для укриття, а 10–11-ті класи розробляли 3D-модель укриття та меблі для нього”, – пригадує освітянка.
Наприклад, ось такі іграшки-ходунки виготовляли учні 3 класу:
На жаль, умови, у яких опинилися діти, не всім дали змогу придбати якісний матеріал для виготовлення виробів. Але це не стало на заваді. Вихід було знайдено – використовували картонні коробки з-під гуманітарної допомоги. Адже головним стало бажання майструвати, вигадувати, спільно працювати. Це дало змогу хоч на трохи відволіктися від складних реалій життя, підсумувала Світлана Борзенкова.
Команда Київської гімназії Східних мов № 1 теж активно інтегрувала процес створення інженерних виробів в уроки математики, фізики, технологій, хімії, інформатики тощо.
Інженерний тиждень у Київській гімназії східних мов. Авторка – Марія Брикимова
“Упродовж тижня інженерні активності перетворили наші шкільні уроки на цікаві інженерні майстерні. Наші учні й учениці точно навчилися краще працювати в команді, мали можливість сформувати уявлення про пріоритети майбутньої професії, навчилися проявляти ініціативу”, – ділиться Наталія Литвин, вчителька математики в гімназії.
Ілюстративне фото: учні виконують інженерні завдання в Київській гімназії східних мов. Авторка – Марія Брикимова
Ілюстративне фото: учні виконують інженерні завдання в Київській гімназії східних мов. Авторка – Марія Брикимова
Активно долучилися до Інженерного тижня і вчителі Коломийського ліцею № 1 імені В. Стефаника. Загалом участь узяли 86 педагогів ліцею та 1 242 учні. Серед них – 20 учнів з особливими освітніми потребами, додала Мар’яна Лисишин, заступниця директора з виховної роботи.
Частина виробів, які змайстрували учні Коломийського ліцею № 1 під час Інженерного тижня. Фото надала Мар’яна Лисишин
“Учням початкових класів особливо цікаво було створювати механічний телефон, про який вони, як виявилося, навіть не чули, бо ж користуються смартфонами. Старшокласники створили фільтри для води в укриття. А вчителі інтегрували розроблення на різних предметах. Наприклад, на технологіях учні майстрували будинок чи стілець із картону, а вже на уроках англійської вчились описувати їхні деталі англійською мовою”, – ділиться заступниця.
Які ж вироби стали найпопулярнішими серед дітей цього року та як їх змайструвати – розповідаємо далі.
💡 Крісло Одома
Учні Київської гімназії східних мов змайстрували крісло Одома. Авторка – Марія Брикимова
Цей виріб може доповнити шкільне укриття, водночас він не потребує залучення великих коштів – лише підручні матеріали. Учні зможуть застосувати свої знання з фізики та геометрії про статику, розподіл навантаження, міцність матеріалів. Це завдання краще давати учням старших класів.
Щоби змайструвати крісло Одома, вам знадобиться:
Крок за кроком:
Докладну інструкцію можна завантажити за посиланням.
Власну відеоінструкцію записали учні Київської гімназії східних мов № 1:
А учениці 6-А класу гімназії показали, як зробити мініверсію крісла:
💡 Перекотиполе – іграшка-антистрес
Учні майструють іграшку “Перекотиполе” в Царичанському ліцеї (Дніпропетровщина). Джерело: соцмережі ліцею
Вам знадобиться:
Крок за кроком:
Докладну інструкцію завантажуйте тут.
💡 Картонний пуф
Картонний пуф, який змайстрували учасники Інженерного тижня. Джерело: соцмережі проєкту
Вам знадобиться:
Крок за кроком:
Завантажуйте покрокову інструкцію тут, а викрійку – ось тут.
💡 Портативний мініліхтарик
Учні однієї зі шкіл, які взяли участь в Інженерному тижні. Фото надали організатори проєкту
Що знадобиться:
Крок за кроком:
Як зібрати ліхтарик:
Інструкцію можна завантажити тут, а креслення для ліхтарика – тут.
💡 Дерев’яний робот “Спільник”
Джерело фото: фейсбук Інженерного тижня
Його можуть змайструвати учні 6−12 років (початкова та середня школа).
Що знадобиться:
Крок за кроком:
Тут хай діти не стримують фантазію. Ось декілька зображень для натхнення та покрокова інструкція.
💡 Тіп-топ
Іграшки, які змайстрували учні Лисичанського ліцею № 27. Фото надала директорка Світлана Борзенкова
Заспокійлива іграшка для дітей 6–10 років (молодша та середня школа).
Що знадобиться:
Крок за кроком:
Докладну інструкцію завантажуйте за посиланням.
💡 Прискорювач літаків
Джерело фото: фейсбук Інженерного тижня
Саморобна машинка для дітей віком 8–12 років (початкова та середня школа).
Що знадобиться:
Крок за кроком:
Докладну інструкцію завантажуйте за посиланням.
За новинами про проведення наступних Інженерних тижнів радимо стежити на сайті проєкту та в соцмережах.
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Фото: Марія Брикимова (ГО “Смарт освіта”) та фейсбук Інженерного тижня
Обговорення