Теми статті: розʼяснення, російська агресія
27 Січня 2025
16 560
0
Минулого тижня шкільна освітянська спільнота, особливо – її чоловіча частина – була схвильована інформацією про те, що у липні-серпні чоловіки-вчителі можуть втратити свої законне право на відстрочку від мобілізації.
Така ситуація склалася через те, що постанова Кабінету Міністрів України від 31 грудня 2024 р. № 1558 містить суперечливу норму, яка не враховує особливості освітнього законодавства. Загострилося питання ще й тому, що не було зрозумілого пояснення: що ж сталося і які можливі наслідки.
Тому для авдиторії медіа “НУШ” я підготував пояснення з посиланнями на відповідні нормативні документи, виокремлюючи суттєве у текстах цих документів.
Отже, 16 січня 2025 року набула чинності вказана постанова Кабінету Міністрів України “Про внесення до деяких постанов Кабінету Міністрів України змін щодо окремих питань ведення військового обліку та призову громадян під час мобілізації”, яка мала на меті впорядкувати деякі питання мобілізації та надання відстрочок певним категоріям громадян.
Цим документом внесені зміни до іншої постанови КМУ від 16 травня 2024 р. № 560, “Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період“.
Давайте пройдемо покроково по цим документам, щоб розібратися, чому ці зміни створили неоднозначну ситуацію з наданням відстрочок від мобілізації педагогам-чоловікам.
Пункт 60 постанови Кабміну від 16 травня 2024 р. № 560 (в редакції від 16.01.2025 року) містить таке визначення:
“Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період особам, зазначеним у підпункті 2 пункту 2 додатка 5, надається до завершення навчального року, але не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку”.
Тобто після завершення навчального року відстрочка не діятиме. Формулювання “не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку”, означає, що педагог має право на відстрочку тільки на той час, коли працює у відповідному закладі освіти. І якщо він звільняється, то відстрочка вже не діє.
Тепер дивимося підпункт 2 пункту 2 Додатка 5: хто ж має право на таку відстрочку?
Відповідно до цього списку, право на відстрочку мають:
2) наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти за умови, що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки.
Звернемо увагу, що цей перелік – точна цитата пункту 2 частини 3 статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
І ось саме тут виникає розрив: бо під час підготовки постанови Кабміну її автори не врахували, що
навчальний рік у закладах загальної середньої освіти триває не весь календарний рік, а з 1 вересня до 30 червня наступного року, а у закладах професійної (професійно-технічної) освіти тривалість навчального року “не перевищує 40 навчальних тижнів“.
Стосовно шкіл ця норма закріплена Законом України “Про повну загальну середню освіту“, де частина 3 статті 10 визначає, що
“Освітній процес у закладах загальної середньої освіти організовується в межах навчального року, що розпочинається у День знань – 1 вересня, триває не менше 175 навчальних днів і закінчується не пізніше 1 липня наступного року. Якщо 1 вересня припадає на вихідний день, навчальний рік розпочинається у перший за ним робочий день”.
На час дії воєнного стану тривалість навчального року визначає Кабінет Міністрів України своїми щорічними постановами. У 2025 році навчальний рік, відповідно до постанови КМУ від 23 липня 2024 р. № 841 “Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні” визначено таким чином:
“1. Установити у закладах загальної середньої освіти тривалість 2024/25 навчального року з 2 вересня 2024 р. до 30 червня 2025 року.”
Після хвилі запитань та прохань уточнити інформацію Міністерство оборони виступило з роз’ясненням, де чомусь не згадані вчителі, а лише студенти та викладачі. І там знову міститься хибне твердження, що “навчальний рік триває з 1 вересня по 31 серпня”. А це, як ми вже побачили, зовсім не так.
Тобто, якщо слідувати визначенням постанови Кабінету Міністрів України, після завершення навчального року вчителі-чоловіки у школах та системі професійної освіти не мають права на відстрочку від мобілізації.
За всієї поваги до Міністерства оборони, яке стверджує, що “канікули та закінчення навчального року не є підставою для втрати права на відстрочку”, ми чудово розуміємо, що працівники ТЦК керуватимуться не цими (чи будь-якими іншими) роз’ясненнями, а виключно постановою КМУ, де чітко визначено: відстрочка педагогам закладів загальної середньої освіти та профтеху після завершення навчального року не надається.
Звісно, у нас діє Закон України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, який згадано вище і який, за всіма юридичними нормами, має вищу силу над підзаконним нормативно-правовими актами (наприклад, постанови Кабміну чи накази МОН).
Але проблема у тому, що чимало українських посадових осіб виконують не закони, а саме постанови та накази.
Це, на жаль, дуже типова для України ситуація, коли підзаконний акт чомусь стає для частини чиновників вищим за закон.
Тому з 1 липня 2025 року є надзвичайно велика вірогідність, що вчителі-чоловіки, які мають законне право на відстрочку від мобілізації, почнуть отримувати повістки. Саме через те, що у постанові вказано, що відстрочка діє “до завершення навчального року”.
Тут не можу не згадати історію з сертифікацією вчителів, коли колег, які отримали сертифікат, чимало директорів шкіл незаконно змушували проходити атестацію, бо так вимагав застарілий наказ МОН ще 2010 року. І це незважаючи на те, що частина 7 статті 49 Закону України “Про повну загальну середню освіту” (ухваленого 2020 році) прямо визначає, що “успішне проходження сертифікації зараховується як проходження атестації педагогічним працівником“.
Тільки після тривалих спроб залагодити це питання воно було вирішене лише у 2022 році прийняттям нової редакції “Положення про атестацію педагогічних працівників”. А до того сотні вчителів змушені були доводити очевидне: закон має вищу силу.
Я дуже сподіваюся, що неточність у постанові Кабміну буде виправлена – і законні права педагогів не будуть порушуватись.
Фото: https://www.freepik.com/
Обговорення