Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Тарас Шевченко та його друзі. Інтерактивний інтегрований урок для учнів 5–9 класів

Тарас Шевченко – не лише видатний український поет, який залишив слід в історії, а справжній літературний і художній спадок майбутнім поколінням українців. Його ім’я також стало символом свободи, боротьби за справедливість і незламного духу українського народу. Але чи знаємо ми, хто був поруч із ним на цьому шляху? Які люди надихали його та підтримували? 

До дня народження Кобзаря медіа “Нова українська школа” публікує методичну розробку інтегрованого уроку для учнів 5 – 9 класів, який допоможе пізнати Тараса Шевченка не лише як творця, але й як людину серед друзів, однодумців та соратників; дізнатися, як оточення поета впливало на нього, а також зрозуміти, чому дружба, взаємодопомога та прагнення до свободи – особливо важливі для сучасного покоління українців.

Авторка - Ярослава Музиченко, музейний педагог, авторка розробок освітніх дитячих програм та занять, книжок з історії та культури, наукова співробітниця Національного центру народної культури “Музей Івана Гончара”.

Тривалість: 45 хв

Актуальність

Тема свободи актуальна завжди. Тарас Шевченко – символ поступу українців до особистої та національної свободи впродовж понад 160 років, таким залишається й досі.

Анотація

Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти” – говорить прислів’я. У ході цього інтегрованого уроку школярі дізнаються про Тараса через його друзів – художників, письменників, громадських діячів.

Цей урок поєднує інформацію з предметів: історія, література, мистецтво.

Основний меседж: свобода, взаємодопомога, дружба – основа справедливого, успішного суспільства.

Формат уроку: командна робота. Учні об’єднуються у групи: художники, літератори, громадські діячі. Гравці команд стануть ніби відомими друзями Тараса: дізнаються цікаві факти про них. Кожна група готує свою програму, яку презентує в кінці перед усіма іншими:

  • “Художники” розповідають усім історію про викуп Шевченка з неволі і демонструють виставку репродукцій картин.
  • Поети” знайомлять усіх з історією книжки “Кобзар”.
  • “Кирило-мефодіївці” розповідають про Братство та його ідею.

Через діяльність у групах ми пробуджуємо зацікавлення, радість, зміцнюємо дружні взаємини у спільноті. Пізнавати Шевченка в такій формі – весело й цікаво.

Мета і завдання

  • Зацікавити дітей постаттю Тараса Шевченка.
  • Допомогти дітям скласти уявлення про багатогранність постаті Тараса.
  • Дати можливість потренуватися в командній роботі, підготуванні групових проектів.

МАТЕРІАЛИ

  • Фліпчарт (дошка)
  • Автопортрет молодого Шевченка
  • Ватман
  • Маркери
  • 3 столи і накриття для них
Локація Про що мова Атрибути
Художники

Іван Сошенко

Карл Брюллов

Аполлон Мокрицький

Василь Григорóвич

Діти розглядають картини Шевченка, беруть портрети художників, слухають коротку оповідь про кожного.

Дізнаються історію викупу Тараса з рабства та історію.

Програють ситуацію викупу.

Готують виставку картин Тараса.

  • Палітра
  • Пензлі
  • Кілька тюбиків олійної фарби
  • Папір
  • Мольберт
  • Репродукції картин Шевченка
Письменники

Євген Гребінка

Пантелеймон Куліш

Варвара Репніна

Діти стають поетами – друзями Шевченка. Обговорюють його поетичну творчість. Дізнаються про історію книжки “Кобзар”.
  • Перо (з гусака чи лебедя)
  • Каламар
  • Ротапринт Шевченкового вірша й підпису
  • “Кобзар”
Громадські діячі

Микола Костомаров

Микола Гулак

Василь Білозерський

Діти тут – громадські діячі. Дізнаються про місію громадських діячів, про Кирило-Мефодіївське братство, боротьбу з кріпосницьким рабством, просвітницьку й політичну працю Тараса.
  • Ксерокс: Книга буття українського народу
  • Образ Кирила і Мефодія

ДЕТАЛЬНИЙ ОПИС ПРОГРАМИ

Приблизний таймінг:

1. – 10 хв. Вітання, актуалізація, оголошення теми.

2. – 15 хв. Робота в групах.

3. – 20 хв. Презентація результатів групової роботи.

1.ВІТАННЯ, ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ

Учитель:

Хто знає, яка людина для українського народу є символом свободи?

Так, Тарас Шевченко (прикріплює до фліп-чарту портрет молодого Тараса Шевченка). А чому?

Діти відповідають.

Учитель:

Згадаймо. Тарас Шевченко народився невільним. Тоді велика частина українців була в рабстві “кріпацтві”. Кріпаки були прикріплені до пана-поміщика.

Коли Тарасові було 24 роки, друзі викупили його з кріпацтва. Після цього він дев’ять років був вільним – малював, писав вірші, працював у археологічній експедиції, перечитав безліч книжок, мандрував, закохувався.

У своїх віршах він закликав до звільнення українців з кайданів російської імперії. Тому російський цар відправив Шевченка на 10 років у солдати із забороною писати і малювати. Уявляєте, як то було творчій людині? Але друзі допомогли йому і він таємно і писав, і малював. До речі, друзі називали його “веселим шибеником“.

Із 47 років свого життя Шевченко всього 13 був вільною людиною. Проте став для всього людства символом свободи. Тому йому стоїть найбільше пам’ятників у світі. І його книга “Кобзар” перекладена 140 мовами.

Цікаво, що Тарас поєднав у собі Схід і Захід України. Адже один дід його був з Бойківщини, що на Заході, а інший – із Наддніпрянщини, з Черкащини.

Сьогодні ми з вами дізнаємося, якою людиною був Тарас Шевченко – письменник, художник і громадський діяч. Є приказка: “Скажи мені хто твій друг і я скажу, хто ти“. От і ми будемо дізнаватися про Шевченка через його друзів.

2. РОБОТА В ГРУПАХ

Мета і завдання роботи в групах:

  • Ознайомити дітей із друзями Шевченка
  • Ознайомити з діяльністю Шевченка в обраній галузі.

Учні об’єднуються у три групи: художники, поети і громадські діячі. Кожна група працює за окремим столом. На кожному з них – тематичні міні-експозиції (див. табличку з матеріалами для груп).

1. ДРУЗІ – ХУДОЖНИКИ

Учні розглядають і обговорюють репродукції картин Тараса Шевченка. Міркують, про що думав і що відчував художник, коли це малював.

 

C:\Users\ts\Desktop\МУЗИЧЕНКО-22\ВЕСНА-2022\УВ-УКР-Всесвіт\УВ-НАЦІОНАЛЬНІ-Свята\ШЕВЧЕНКО_Програма_\Р-Ш-ХУДОЖНИКИ\Ш-ХУД-ЗОБРАЖ\Kateryna_Taras-Shevchenko_1842_P-o.jpg

Катерина

 

Портрет дівчини з собакою

Портрет дівчини з собакою

 

https://lh6.ggpht.com/_0ob9WzPAIoA/R8vUDWIxvzI/AAAAAAAAAP8/XyGX75tMdNw/s800/0075.jpg

Селянська родина

 

C:\Users\ts\Desktop\МУЗИЧЕНКО-22\ВЕСНА-2022\УВ-УКР-Всесвіт\УВ-НАЦІОНАЛЬНІ-Свята\ШЕВЧЕНКО_Програма_\Р-Ш-ХУДОЖНИКИ\Ш-ХУД-ЗОБРАЖ\Шевченко-kiev_kostel.jpg

Київ. Олександрівський костел

 

C:\Users\ts\Desktop\МУЗИЧЕНКО-22\ВЕСНА-2022\УВ-УКР-Всесвіт\УВ-НАЦІОНАЛЬНІ-Свята\ШЕВЧЕНКО_Програма_\Р-Ш-ХУДОЖНИКИ\Ш-ХУД-ЗОБРАЖ\Шевченко_askoldova.jpg

Київ. Аскольдова могила

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Shevchenko-kazashka.jpg

Казашка Катя

 

https://tarasshevchenko.at.ua/_ph/4/2/843256364.jpg?1707583182

Портрет Ганни Закревської

 

https://www.t-shevchenko.name/files/THSh/paints/1961-07a/092.jpg

У Києві. Офорт

Розповідь про Тараса-художника.

Тарас Шевченко є автором понад тисячі картин. 

Він працював художником в Археографічній комісії. Археографи – це вчені, які досліджують стародавні письмена, упорядковують із них архіви. Археологи також запрошували Тараса в свої експедиції. Він там замальовував скарби, які вони відшукали під землею. А ще пам’ятки старовини, яких багато на той час було по Україні: церкви, будинки видатних людей, могили-кургани. А потім описував ці пам’ятки у своїх літературних творах.

Шевченко був академіком мистецтв у техніці офорту. Офорт – це різновид гравюри. Художник вишкрябує спеціальним інструментом зображення на мідній дошці. Потім цю дошку із зображенням покривають фарбою і роблять відтиск на папері. В техніці офорту Шевченко зобразив багато пам’яток української культури.

 

Зображення, що містить одежа, у приміщенні, стіна, Обличчя людини Вміст, створений ШІ, може бути неправильним.

Тарас Шевченко. Офорт “Дари в Чигирині 1649 року” (1844)

1650-ті роки – то був складний час вибору для України. Українці воювали за незалежність, за власну державу. Боротьба була успішною, але потрібні були союзники. На цьому офорті Шевченка ми бачимо, як до резиденції гетьмана Богдана Хмельницького прийшли троє послів – від Туреччини, від Польщі та від Московщини. Гетьман обрав Московщину і уклав із нею військовий союз. Після цього Московське царство обманом зробило Україну залежною. А саме невдовзі назвало себе росією.

На другому плані картини бачимо козацьку раду.

Постать, на яку падає світло, – це сам гетьман, а людина праворуч, що розводить руками – полковник Іван Богун. Він застерігав проти єднання із московським царем.

На стіні вітальні Богдана Хмельницького бачимо картину.

Зображення, що містить ескіз, картина, малюнок, ссавець Вміст, створений ШІ, може бути неправильним.

Що це за картина, як гадаєте?

Народна картина “Козак Мамай”.

Тарас Шевченко дуже любив цей сюжет.

Були часи, коли така картина була вдома у дуже багатьох українців. Тут зображений мирний воїн. Його шабля висить на дереві-дубі, його спис встромлений у землю. Козак грає на кобзі і молиться. Та тільки-но на рідний край нападають вороги – він вирушає в бій, стає на захист свого народу.

C:\Users\ts\Desktop\МУЗИЧЕНКО-22\ВЕСНА-2022\МІГ-НЦНК-Гончара-23\Н-МІГ-7.02-ІДЕНТ-НАРМИСТВ\ІЛ\Козак-МАМАЙ\Mamay-МІГ.jpg

Козак-запорожець. Народна картина. Музей Івана Гончара.

 

Викуп Тараса

Учні розглядають портрет Василя Жуковського роботи Карла Брюллова. Портрети Брюллова, Івана Сошенка, Аполлона Мокрицького, мистецтвознавця Василя Григорóвича, Олексія Венеціанова.

Читають історію викупу Тараса з рабства та роль у цій справі кожного із зображених на портретах художників.

Художники:

Іван Сошенко

Карл Брюллов

Аполлон Мокрицький

Олексій Венеціанов

Мистецтвознавець Василь Григорóвич

ІВАН СОШЕНКО

Один із найближчих друзів Тараса Шевченка, український художник.

Із ним Тарас познайомився у Літньому саду в Петербурзі. Петербург був тоді столицею Російської імперії. Туди привіз Тараса пан Енгельгардт. Це велике місто розташоване на півночі, тому там довга зима і коротке літо. Ночі влітку світлі, тому й звуться “білі”. Отож, після робочого дня, уночі Тарас ходив у Літній сад малювати.

Іван Сошенко познайомив Тараса з багатьма відомими людьми, які також стали допомагати Шевченкові. Деякий час Шевченко і Сошенко жили на одній квартирі.

ОЛЕКСІЙ ВЕНЕЦІАНОВ

Відомий художник. Син грека з Ніжина (Чернігівщина) й українки. Навчаючись у гімназії, товаришував із Євгеном Гребінкою. Був учителем художника Івана Сошенка. Допомагав викупити Тараса з кріпацтва.

ВАСИЛЬ ГРИГОРÓВИЧ

Відомий історик мистецтв, працював в Академії мистецтв у Петербурзі.

Він шанував козацькі традиції. Підтримував молодих українських художників, які навчалися в Петербурзі. Допомагав викупити Тараса з кріпацтва.

Василь Григорóвич та Олексій Венеціанов товаришували з відомим поетом Василем Жуковським (вихователем царя Олександра I). Вони розповіли Жуковському про Шевченка.

Тарас називав Василя Григорóвича: “батьку мій рідний”. І присвятив йому свою поему “Гайдамаки”.

АПОЛЛОН МОКРИЦЬКИЙ

Аполлон був улюбленим учнем Івана Котляревського в Полтавському будинку виховання дітей бідних дворян. Він закінчив Ніжинську гімназію. У цьому закладі він подружився з Євгеном Гребінкою, Миколою Гоголем.

В Академії мистецтв у Петербурзі був одним з кращих учнів художника Карла Брюллова і привів Тараса Шевченка до нього в майстерню.

КАРЛ БРЮЛЛОВ

Карл Брюллов (портрет роботи Тараса Шевченка)

Вважався найкращим художником того часу. Коли друзі познайомили Брюллова з Шевченком, той похвалив Тарасові малюнки та вірші і запропонував йому стати своїм учнем.

Щоб викупити Шевченка з кріпацького рабства, Брюллов намалював портрет поета, учителя царських дітей Василя Жуковського. Цей портрет розіграли у лотереї і на отримані гроші викупили Тараса.

Згодом Карл Брюллов одержав дозвіл виїхати з Російської імперії в улюблену Італію. За легендою, коли він дістався кордону, то перевдягся і викинув старий одяг, бо “не хотів брати з собою навіть пилюку росії”.

РОЗПОВІДЬ ПРО ВИКУП ТАРАСА З КРІПАЦТВА

Іван Сошенко того дня малював картину із зображенням євангеліста. Відчинив вікно, відчувши запах весни. “Раптом, — згадує він, — в кімнату мою через вікно стрибає Тарас, перекидає мого євангеліста, кидається до мене на шию і кричить: “Свобода! Свобода!” — “Чи не здурів ти, Тарасе?” А він все стрибає і кричить: “Свобода! Свобода!” Зрозумівши, в чому справа, я в свою чергу став душити його в обіймах і цілувати. Ця сцена закінчилась тим, що ми обидва розплакалися, як діти”.

4 травня 1838 року Тарас Шевченко став вільним

За рік до цього художник Іван Сошенко познайомив Тараса із секретарем Академії мистецтв Василем Григорóвичем та з багатьма художниками.

Після знайомства з відомим художником Карлом Брюлловим Шевченко став навчатися в Академії мистецтв.

Карл Брюллов загорівся ідеєю визволити Тараса з рабства. Він поїхав до його “пана”, поміщика Павла Енгельгардта і попросив відпустити Шевченка на волю. Однак Енгельгардт думав лише про гроші. Він назвав ціну викупу за Тараса – 2500 тодішніх російських рублів. Це вп’ятеро перевищувало звичайну на той час ціну за кріпака. За такі гроші можна було купити 45 кілограмів чистого срібла.

Шевченкові друзі об’єдналися, щоб зібрати потрібну суму грошей. Поет Василь Жуковський попросив Карла Брюллова намалювати його портрет, щоб розіграти його в приватній лотереї. Цей портрет став шедевром портретного мистецтва і символом співпраці людей доброї волі. 

Першу лотерею розіграли в царській сім’ї, від неї одержали 1000 рублів. Решту грошей пожертвували десятеро друзів Шевченка: українці, німці, поляки і один росіянин. Зібрану суму передали панові Енгельгардту.

4 травня 1838 року на квартирі Карла Брюллова зустрілись Аполлон Мокрицький, Василь Жуковський, Михайло Вієльгорський і Тарас Шевченко. Поет Василь Жуковський вручив Тарасу документ про звільнення від кріпацтва.

 

“Відпускна” Тараса Шевченка

 

Карл Брюллов. Портрет поета Василя Жуковського

 

Георгій Меліхов. Молодий Шевченко в майстерні Карла Брюллова

Учні готують “виставку картин Тараса Шевченка”: прикріплюють репродукції у файлах до великого планшета або аркуша ватмана.

2. ДРУЗІ-ПОЕТИ

Перед учнями розкладені портрети друзів Шевченка – письменників. Також каламар (чорнильниця), гусяче перо, інше письменницьке приладдя, подібне до тогочасних, репринт автографа Шевченка, книжка “Кобзар”. Діти все це розглядають та згадують, які вірші Шевченка вони знають.

Як і чим писали в часи Тараса Шевченка?

У давнину чорнило робили із суміші сажі, вугілля, кори дуба або волоського горіха. У часи козаччини популярним стало чорнило з ягід бузини.

Чорнило наливали у каламар.

Каламар. 17 ст. З колекції Музею Івана Гончара

 

Чорнильниця-каламар. XVI ст. Україна. Чернігівський історичний музей ім. Василя Тарновського

Писали гусячим пером – пір’їною гусака.

Історія виходу першого видання “Кобзаря” 1840 року

Тарас Шевченко назвав першу книжку своїх віршів “Кобзар”. Тарасові було тоді 26 років, а книжка складалася лише з восьми творів. Згодом Шевченкові друзі впорядкували у велику книжку усі його вірші. Вона також називається “Кобзар”. І самого Шевченка стали називати Кобзарем.

А чому він так назвав свою книжку? Знаєте?

Кобза – це старовинний музичний інструмент. Цей інструмент можна побачити на народній картині „Козак Мамай”. На кобзі грали кобзарі – незрячі співці, які мандрували Україною.

Кобзарів можна назвати “хранителями історії”. Адже був час, коли українці не мали держави. Загарбники робили так, щоб вони забули про волю й незалежність. І тоді кобзарі своїми думами і піснями нагадували українцям про волелюбних козаків-лицарів. Розповідали про визвольні походи і славні перемоги, про побратимство й взаємодопомогу. Вірші Тараса Шевченка також про це…

У 1847 році Тараса Шевченка арештували жандарми російського царя. А його книжку “Кобзар” царська Росія заборонила. Люди переписували її від руки і дарували знайомим. А один примірник переписали та розмалювали його друзі й подарували Шевченкові, коли він повернувся із заслання.

Кобза. Майстер – Микола Будник

 

Опанас Сластіон. Кобзар Самійло Яшний.

 

РезуÐ

Пов’язане зображення

Літератори:

Пантелеймон Куліш

Євген Гребінка

Варвара Репніна

ПАНТЕЛЕЙМОН КУЛІШ

Тарас Шевченко. Пантелеймон Куліш

Письменник, історик, етнограф, перекладач, видавець. Куліш разом із Тарасом Шевченком започаткували класичну українську поезію.

Пантелеймон Куліш підготував перший підручник з історії України “Повість про український народ”. Він написав низку історичних романів, серед яких “Чорна Рада”. Переклав Біблію українською мовою.

Боярином на весіллі Панька був його веселий друг – Тарас Шевченко.

Пантелеймон Куліш разом із Тарасом Шевченком був членом таємного Кирило-Мефодіївського братства.

ЄВГЕН ГРЕБІНКА

Тарас Шевченко. Євген Гребінка

Письменник і видавець. Написав байки, які кожен українець читав у свої шкільні роки. Видав першу антологію української літератури – альманах “Ластівка”.

Допомагав викупити Тараса Шевченка з кріпацтва. Домігся, щоб “Кобзар” був виданий окремою книгою.

Із Шевченком його познайомив художник Іван Сошенко. У домі Гребінки відбувалися літературні вечори, на які збиралися відомі письменники, художники, театрали. У бібліотеці Гребінки Шевченко читав книги з історії України, збірки українського фольклору і твори тодішніх українських і польських письменників.

Під впливом поезії Гребінки Тарас почав писати вірші.

ВАРВАРА РЕПНІНА

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Varvara_Volkonskaya_Repnina.jpg

Тарас Шевченко. Портрет Варвари Рєпніної

Княжна. Розумна, освічена, знала кілька іноземних мов. Талановита письменниця. Була захоплена талантом і поезією Шевченка і закохалася в нього на все життя. Однак любов не була взаємною. І княжна вирішила, що їй Богом призначено стати ангелом-охоронцем поета.

Варвара допомагала поширювати мистецькі твори Тараса Шевченка з серії “Мальовнича Україна”. Вона листувалася з поетом під час його заслання.

3. ДРУЗІ – ГРОМАДСЬКІ ДІЯЧІ

Перед учнями портрети членів таємного товариства – Кирило-Мефодіївського братства, ікона святих Кирила і Мефодія.

Тарас не терпів ніякої неволі. Тому виступав за визволення українців від кріпацтва, від панування російських “бар” та польських “панів”. А також від поміщиків-рабовласників українського походження, які слугували російському цареві.

Тарас Шевченко дуже цікавився історією і культурою слов’ян. Які ви знаєте слов’янські народи? Правильно, це українці, поляки, білоруси, чехи, серби, хорвати, болгари. Ці народи говорять слов’янськими мовами. Поляки говорять якою мовою? Так, польською. Українці? – Українською. Чехи? –Чеською.

О, та ви справжні славісти! Славісти – це вчені, які досліджують мову, культуру й історію слов’янських народів. Тарас Шевченко теж був славістом. Він знав кілька слов’янських мов. Написав поему “Єретик” про видатного діяча чеського народу – Яна Гуса.

Тарас був членом Кирило-Мефодіївського братства. Мріяв про братерську демократичну державу слов’ян”.

КИРИЛО-МЕФОДІЇВСЬКЕ БРАТСТВО

Це товариство стало першою українською політичною організацією.

Місія братчиків – боротьба з кріпосницьким рабством, об’єднання слов’ян задля визволення слов’янських народів з імперської неволі. І вільна Україна.

Організацію назвали на честь відомих слов’янських просвітителів, святих Кирила і Мефодія.

Знаком братства став перстень з написом “Св. Кирило і Мефодій, січень 1846”.

Мета й завдання товариства були описані у “Книзі буття українського народу“.

Кирило-Мефодіївське братство ставило своїм головними завданнями:

  • знищення царизму і скасування кріпацтва, побудову справедливого суспільства на засадах християнської моралі;
  • створення демократичної конфедерації слов’янських народів, яку очолить Україна;

Члени братства поширювали твори Тараса Шевченка, досліджували українську історію та культуру, збирали кошти на відкриття українських шкіл.

Братчики Микола Костомаров, Пантелеймон Куліш, Василь Білозерський вважали, що досягти мети можна через просвіту, написання книг, лекції.

А Тарас Шевченко, Микола Гулак і Олексій Навроцький вважали, що потрібне всенародне повстання.

Російський цар та його поплічники не хотіли, щоб Україна ставала вільною. Зрадник розповів поплічникам царя про Братство. І влада російської імперії арештувала членів Кирило-Мефодіївського братства.

“175 років створення Кирило-Мефодіївського товариства” — пам’ятна монета номіналом 5 гривень, випущена Національним банком України у 2020 р.

Святі просвітителі Кирило і Мефодій

Кожен охочий відчути себе у ролі братчика таємного товариства бере портрет із текстом і читає про людину, про яку буде розповідати на презентації роботи групи.

Громадські діячі:

Микола Гулак

Микола Костомаров

Василь Білозерський

МИКОЛА ГУЛАК

Математик, історик, правозахисник, філософ. Походив із козацько-старшинського роду. Разом із Миколою Костомаровим і Василем Білозерським заснував Кирило-Мефодіївське братство. 1847 р. його заарештували і ув’язнили. Під час слідства тримався мужньо, відмовився давати свідчення проти друзів і назвати будь-кого з учасників братства.

Повернувшись із заслання, викладав математику й історію у гімназіях Одеси та Криму.

МИКОЛА КОСТОМАРОВ

Історик. Викладав історію у Київському університеті св. Володимира. Казав, що творчість Тараса Шевченка – то всенародний скарб.

Миколу Костомарова арештували в день його весілля. І відправили у заслання. Коли він повернувся до Петербурга, то зустрівся зі старими друзями – Паньком Кулішем і Василем Білозерським. Разом вони створили й очолили українську організацію “Громада”.

ВАСИЛЬ БІЛОЗЕРСЬКИЙ

Громадський діяч, журналіст. Царський уряд заарештував Василя Білозерського і заслав далеко від рідного дому. Коли Білозерський звільнився із заслання, то оселився в Петербурзі. Там видавав перший український щомісячний журнал “Основа”.

Пам’ятник Тарасові Шевченку у Вашингтоні, США.

Скульптор – Лео Мол (Леонід Молодожанин).

Відкриття пам’ятника Тарасові Шевченку у Вашингтоні. 1964.

Із промови екс-президента США Дуайта Ейзенгауера на відкритті пам’ятника Тарасові Шевченку у Вашинґтоні, 27 червня 1964 року.

“…Тиранія і гніт сьогодні не різняться від тиранії і гніту за часів Тараса Шевченка.
Сьогодні, як і тоді, тиранія означає зосередження всієї влади в руках елітарної групи, урядового бюро, однієї людини. Це значить, що кінцеві рішення, які стосуються кожного аспекту життя, залежать не від самого народу, а від тиранів.
Шевченко зазнав того роду урядових узурпацій, рішень, та він вважав, що має терпіти сам за себе.
Але він звитяжець волі не тільки для себе самого. Коли він говорив про українську незалежність від російського колоніального правління, він ставив під загрозу свою власну волю.
Коли ж він приєднався до Братства, ціллю якого було встановлення республіканської форми влади в країнах Східної Європи, його ув’язнено – навіть відібрано йому право вживати олівця й папір, щоб записувати свої думи про волю…
…Його постать, що стоїть тут, у серці столиці країни, близько амбасад, де її можуть бачити представники майже всіх країн світу, є світлим символом його волелюбності.
Вона промовляє до мільйонів гноблених. Вона дає їм постійну заохоту боротись безупину проти комуністичної тиранії, аж доки одного дня буде досягнена кінцева перемога, що напевно станеться…
Якщо б Шевченко жив сьогодні, він був би у першому ряду цього великого змагання.
Безупинною нашою працею та за Божою допомогою одного дня настане нова доба, доба вселюдського миру з волею і справедливістю для всіх”.

3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ГРУПОВОЇ РОБОТИ

Учні сходяться разом, діляться тим, про що дізналися.

“Художники” розповідають усім історію про викуп Шевченка з неволі та про друзів Тараса – художників. Також демонструють репродукції картин Шевченка.

Поети” розповідають про друзів-літераторів, показують автограф Шевченка, “Кобзар” і розповідають історію видання “Кобзаря”.

“Кирило-мефодіївці” розповідають про своє Братство та про братчиків – друзів Тараса.

ДОДАТКОВО: ПОСЛУХАТИ – ПОДИВИТИСЯ – ПОЧИТАТИ

ПІСНІ – АУДІО ТА КЛІПИ

НАШ ОТАМАН ГАМАЛІЯ

Фата Моргана, Олексій Керекеша.

ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ

Фата Моргана, Олексій Керекеша.

ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ

Христина Соловій

ГЕЙ, ЛІТА ОРЕЛ, ЛІТА СИЗИЙ

Фата Моргана, Олексій Керекеша.

ОЙ ЛІТА ОРЕЛ, ЛІТА СИЗИЙ

Тарас Житинський

ГЕЙ ЛІТА ОРЕЛ, ЛІТА СИЗИЙ

Василь Жданкін

БАНДУРИСТЕ, ОРЛЕ СИЗИЙ

Зимовий сад, Олександр Тищенко

БАНДУРИСТЕ, ОРЛЕ СИЗИЙ

Гурт “Шпилясті кобзарі”

РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ

Олег Александров, 7 років

ЗАПОВІТ

Микола Осадчий

ОЙ КРИКНУЛИ СІРІ ГУСИ

(Музика Миколи Лисенка)

Виконує: Володя Самайда, Сашко Лірник і Григорій Лук’яненко.

ЩО ПОДИВИТИСЯ З ДІТЬМИ

Як Тарас Шевченко став зіркою. Мультсеріал “Книга-мандрівка. Україна”.

Тарас Шевченко. Заповіт (серіал, 11 серій) 1996.

ДОКУМЕНТАЛЬНІ

Київ Кобзаря

Видатні українці. Тарас Шевченко

Той хто прорік націю. Фільм 66

ЩО ПОЧИТАТИ

  1. 10 фактів про ікону святителя Тарасія — небесного покровителя Тараса Шевченка.
  2. Видатні українці. Тарас Шевченко.
  3. Грабовський, Сергій. Європеєць Шевченко у часи пост-постмодерну. Газета День, березень 2014 р.
  4. Єгорова, Алла. Шевченко та його друзі. // Освітній портал “Класна оцінка”. – 13 січня 2014.
  5. Зайцев Павло. Варвара Репніна.

 Головне фото - ZeFt.in.ua

 

Матеріали за темою

Обговорення