У цей складний для України час, коли наша культурна спадщина потребує особливого захисту, вшанування 18 квітня Дня пам’яток історії та культури набуває ще більшої цінності. Це не просто дата в календарі – це нагадування про нашу силу, єдність і багатогранну історію, яка живе в кожному з нас. Це нагадування всім нам, що ми – не самі по собі, що ми – ланка у нерозривному ланцюзі поколінь українців.
Для педагогів цей день – можливість не лише передати знання про минуле, а й допомогти учням усвідомити цінність своєї культури, її унікальність та значення для майбутніх поколінь.
Чому це важливо саме зараз?
- Збереження історичної пам’яті – ми допомагаємо дітям відчути зв’язок із минулим, розуміти, що вони є спадкоємцями великої культурної спадщини.
- Формування національної свідомості – нагадуємо учням про силу та стійкість українського народу, його героїчне минуле.
- Захист та цінування культурних пам’яток – навчаємо дітей берегти історичні надбання як невід’ємну частину нашої ідентичності.
- Розвиток критичного мислення – допомагаємо учням глибше розуміти історичні події та значення культурної спадщини, що сприяє усвідомленню її справжньої цінності.
Як ми можемо відзначити цей день?
Цей день – чудова нагода вкотре нагадати собі та дітям, що культура та історія – це те, що робить нас сильнішими, допомагає зберігати нашу ідентичність і надихає на майбутнє. Для того, щоб зробити процес навчання ще більш захоплюючим та ефективним, пропонуємо використати розробки тематичних днів, адаптовані до різних вікових груп.
Ці розробки, дозволять занурити учнів у світ історії та культури, використовуючи інтегрований підхід. Кожен тематичний день містить різноманітні завдання, ігри та творчі проекти, що відповідають віковим особливостям дітей, сприяючи розвитку їхніх пізнавальних, творчих та комунікативних навичок.
Медіа “Нова українська школа” пропонує колегам серію методичних розробок, своєрідний методичний конструктор, використовуючи елементи якого ми можемо урізноманітнити заняття з дітьми, зробити їх такими, що краще запам’ятовуються привертають увагу до нашої багатовікової спадщини.
Ці розробки спеціально для медіа “НУШ” підготувала вчитель-методист, заступник директора з навчально-виховної роботи Комунального закладу загальної середньої освіти Балабинського ліцею “Престиж” Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області Юлія Штанько.
Сьогодні – перший матеріал із цієї серії, призначений для використання у 1 та 2 класі.
1- 2 класи.
Тематичний день “Казкові замки та легенди України”
Мета: ознайомити учнів із замками України, їхніми легендами та культурною спадщиною через інтегроване навчання.
Формат: навчальні предмети об’єднані в одну тематичну лінію.
Тривалість: один навчальний день
1. Ранкова зустріч
1. Вітання “Чарівні ворота”
Учні стають у коло, а вчитель або обраний учень виконує роль “вартового замку” – стоїть біля “воріт” (дві парти/дуга з рук). Правило входу до казкового замку: Щоб пройти, кожен учень має назвати своє “лицарське” або “казкове” ім’я (наприклад, Лицар Добро, Принцеса Сонячний Промінь, Будівничий Тарас, Чарівник Мудрість).
2. Обмін інформацією “Ключі від замку”
Учні отримують паперові ключі (або картки у формі ключа), на яких записані запитання. Вони передають ключ по колу та відповідають на запитання.
- Чи хотів би ти жити у замку? Чому?
- Як ти уявляєш життя в середньовічному замку?
- Яку суперсилу ти хотів би мати, якби був лицарем або чарівником?
- Яка легенда чи казка пов’язана з замками тобі найбільше подобається?
3. Групове заняття “Будуємо замок”
Учні об’єднуються в команди й отримують завдання створити власний замок із кубиків LEGO.
4. Щоденні новини “Таємничий лист із минулого”
Учитель зачитує “старовинний” лист, ніби його знайшли в старому замку. Учні мають відгадати, хто його написав та про що йде мова.
“Вітаю, відважні мандрівники! Ви опинилися біля замку, який приховує давню таємницю. Колись тут жив мудрий король, і тільки той, хто розгадає його загадку, дізнається про скарб, що захований у стінах фортеці…”
- Як ти думаєш, що це за скарб?
- Чому люди вигадували легенди про замки?
- Чи можливо, що у твоєму місті чи селі є схожі історії?
2. Мовно-літературна галузь
1. “Письмо для себе” (творче письмо)
- “Мій казковий замок” – учні малюють свій уявний замок і підписують його частини (брама, вежа, міст, скарб).
- “Я – герой легенди” – діти обирають, ким би вони були у замку (лицар, принцеса, король, мудрець), малюють себе та дописують своє ім’я та роль.
2. “Читання для себе” (самостійне читання)
- Картинка + слово – розглядати ілюстрації замків та їхніх мешканців, знаходити підписи та читати їх (наприклад, “Лицар”, “Замок”, “Брама”).
- “Слово-слідопит” – знайти у тексті знайомі слова (“меч”, “замок”, “князь”) та обвести їх.
- Читання казки (адаптованої) – невелика історія про замок із простими реченнями.
3. “Читання для когось” (виразне читання вголос)
Колись давно, в Україні, будували великі кам’яні будинки. Їх називали замками. (зображення замку). Замки були дуже міцними, з високими стінами та вежами. (зображення вежі). У замках жили лицарі, які захищали свою землю. (зображення лицаря).
4. “Робота зі словами” (лексичні ігри)
- Гра “Заклинання” – вчитель називає слово, а учні мають придумати до нього чарівне продовження (“меч – металевий”, “замок – великий”).
- Склади слово – учні отримують картки з буквами і мають скласти слово (“замок”, “щит”).
5. “Слухання” (активне слухання)
- “Таємничий звук” – учні слухають запис (дзвін мечів, звук кроків у замку, шум вітру) і відгадують, що це.
- Слухання легенд – після прослуховування короткої легенди діти малюють її героя.
3. Математична галузь
Математика самостійно
- Робота з геобордом. Побудувати “замок”.

Геоборд. Джерело: https://atlas.kh.ua/
Почніть із побудови великого квадрата або прямокутника, що буде основою замку.
Додайте менші квадрати або прямокутники по боках або зверху, щоб зобразити стіни та башти.
Використовуйте гумки, щоб створити зубчасті верхівки стін (чергуючи гумки на сусідніх кілочках верхньої лінії).
Зобразіть ворота – пропустіть одну або дві гумки в нижній частині однієї зі стін.
- Розрахувати, скільки фігур потрібно, щоб збудувати макет фортеці (наприклад, скільки трикутників потрібно для дахів, скільки прямокутників для веж).
Математика разом
- Визначення розмірів замкової вежі (робота з довжиною, висотою).
- Ключ від замку” (Розв’язування виразів)
Лицар загубив ключ від замку. Його можна знайти, розв’язавши математичні завдання! Відповіді вказують на номер букви в алфавіті, що утворює слово “ключ”.
- “Лицарський турнір” (Математичний квест)
Щоб вибратися з зачарованого замку, треба знайти правильний шлях через лабіринт. Діти мають карту замку з кількома шляхами. На кожному роздоріжжі є математичні завдання. Тільки правильна відповідь дозволяє рухатися далі.
Математичне письмо
- “Драконова головоломка” Запропонуйте дітям розв’язати математичні ребуси

4. Мистецька галузь
- Лицарський герб. Познайомте дітей з поняттям герба та його символічним значенням.Запропонуйте створити власний герб лицаря, який живе в замку.
- “Вітраж замкового вікна”. Познайомте дітей з технікою вітражу. Запропонуйте створити вітражне вікно для замку, використовуючи кольоровий папір або плівку.
- “Легенда в музиці”. Виберіть одну з легенд про замки України та запропонуйте дітям створити музичну ілюстрацію до неї.
- “Танці в замку”. Познайомте дітей з танцями, які були популярні в середньовіччі (наприклад, менует, гальярда, павана).Запропонуйте їм розучити кілька простих рухів та створити власний танець, який би відображав атмосферу замкового балу.
5. Природнича галузь
Тема: “Де будували замки?”
- Дослідження: Діти розглядають мапу України та знаходять місця, де розташовані замки.
- Експеримент: “Чому замки будували на горбах?” (моделювання фортеці з піску/пластиліну).
- Які природні матеріали використовували для будівництва замків?
- Чому біля замків часто були річки або ліси?
6. Фізкультурна галузь
Тема:”Лицарські змагання”
- “Перестрибни через рів” (стрибки через мотузку).
- “Передай меч” (естафета з м’ячем).
- “Замкова брама” (гра в “воротаря”, де потрібно “пройти” у ворота замку, не зачепивши перешкоду).
7. Підсумок дня. Спільне фото для “Книги Легенд”
- Фотосесія з елементами костюмів: Учні можуть одягнути елементи в костюмів героїв з легенд та міфів (наприклад, Івасик-Телесик, Котигорошко, русалки, дракони).
- Фото на тлі старовинної будівлі: Виберіть місце з історичною атмосферою, наприклад, замок, стару церкву, музей.
- Фото з книгами: Учні можуть тримати в руках книги з легендами або сидіти навколо великої книги.
- Фото з реквізитом: Використовуйте реквізит, пов’язаний з легендами та міфами (наприклад, меч, щит, корона, чарівна паличка).
Фото – “Козак Мамай”, зі збірки Музею Івана Гончара
Наступна публікація – матеріал для 3-4 класів: “ Скарби минулого – спадщина для майбутнього”.
Обговорення