Теми статті: історія України, матеріали для уроків, методичні матеріали, початкова освіта
8 Квітня 2025
1 113
0
Медіа “Нова українська школа” продовжує серію методичних розробок до Дня пам’яток історії та культури України, який відзначається 18 квітня.
Це – своєрідний методичний конструктор, використовуючи елементи якого, ми можемо урізноманітнити заняття з дітьми, зробити їх такими, що краще запам’ятовуються, привертають увагу до нашої багатовікової спадщини. Ці розробки спеціально для медіа “НУШ” підготувала вчитель-методист, заступник директора з навчально-виховної роботи Комунального закладу загальної середньої освіти Балабинського ліцею “Престиж” Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області Юлія Штанько.
Вчора ми оприлюднили першу частину цих рекомендацій: матеріали для 1-2 класів.
А сьогодні пропонуємо матеріал для 3-4 класів: “ Скарби минулого – спадщина для майбутнього”.
Мета: Познайомити учнів із визначними історико-культурними пам’ятками України, їхнім значенням для національної ідентичності. Сприяти розвитку патріотизму, пізнавальної активності, креативності через міжпредметне навчання.
Формат: навчальні предмети об’єднані в одну тематичну лінію.
Тривалість: один навчальний день
1. Вітання “Доторкнись до минулого”
Учитель приносить торбинку зі “старовинними предметами” (писанка, вишита серветка, чеканка, глиняний посуд тощо або використовує зображення). Кожен учень обирає предмет і розповідає, з чим у нього асоціюється цей об’єкт.
2. Обмін інформацією “Скарб родини”
Вчитель показує предмет (наприклад, старе фото, вишиванку, книгу, іграшку) та розповідає коротку пов’язану з ним історію. Наприклад: “Це вишиванка моєї прабабусі. Вона її вишила в 1940 році…”
3. Групове заняття “Музей майбутнього”
Клас об’єднується у групи за власними вподобаннями та інтересами.
Завдання для груп: Розробити ідею проєкту музею, в якому виставлено культурну спадщину України за планом:
4. Щоденні новини “Пам’ятка дня: Історія, що оживає”
Що розповісти. Коротко про історію створення, хто її збудував або знайшов, які важливі події з нею пов’язані, її сучасний стан та значення для громади.
Цікавий факт. Додати одну маловідому або цікаву деталь про цю пам’ятку.
Візуалізація. Якщо можливо, показати фотографію або коротке відео про пам’ятку.
Ідея: Підібрати ритмічні вірші про конкретні пам’ятки України (наприклад, Золоті ворота, Софійський собор, козацьку чайку, писанку).
Ідея: Обрати невеликі, емоційні уривки з народних легенд, що пояснюють походження назв міст, гір, річок або розповідають про героїчні події, пов’язані з певними місцями.
Ідея: Знайти короткі описи старовинних українських предметів (вишиванка, рушник, глечик, коса, плуг) та їхнього значення в минулому.
Робота зі словами
Творчі проєкти
Завдання: Обговорити в класі, які предмети, листи, малюнки, фотографії вони хотіли б передати майбутнім учням, щоб розповісти про своє життя сьогодні.
Результат: Створення спільної “капсули часу” та її символічне “закопування” (наприклад, у шкільному музеї або спеціальній коробці).
Слухання:
Математика самостійно
Завдання 1 “Софія Київська”
Софія Київська має 5 великих куполів. Якщо кожен купол вкритий золотом вагою 238 кг, то скільки кілограмів золота використано загалом?
Площа підлоги головного залу – прямокутник 25 м × 12 м. Обчисли площу.
Підлога храму викладена мозаїкою. На кожен квадратний метр потрібно 140 плиток. Скільки плиток потрібно для всього залу?
Завдання 2 “Мандрівка до Кам’янець-Подільської фортеці””
Стіни фортеці мають довжину 153 м, 217 м і 184 м. Яка загальна довжина цих стін?
Висота трьох веж фортеці: 32 м, 27 м і 35 м. Яка середня висота веж?
Гід сказав, що від головного входу до південної брами 2 км. Учні пройшли 1250 м. Скільки ще залишилося?
Завдання 3 “Таємниці Херсонесу Таврійського”
Екскурсія триває з 10:15 до 12:05. Скільки триває екскурсія?
У музеї є 5 кам’яних плит, кожна важить 142 кг. Яка загальна вага плит?
Археологи знайшли 450 старовинних монет. Їх розклали в 9 однакових коробок. Скільки монет в одній коробці?
Математика разом
Завдання 1. Львівський годинник часу
На ратуші у Львові встановлено старовинний годинник. Час на годиннику — 14:35.
Завдання 2. Площа Софії Київської
Уяви, що площа навколо Софії Київської має форму прямокутника зі сторонами 150 м і 80 м.
Завдання 3. Скарби Кам’янець-Подільської фортеці
Під час уявної екскурсії до фортеці діти знайшли старовинну карту з підказками. На ній зазначено:
У скрині №1 – 358 монет, у скрині №2 – на 124 монети більше, ніж у першій, а в третій – у 2 рази менше, ніж у другій.
Математичне письмо
Завдання: Намалювати або створити аплікацію оберега, натхненного українськими пам’ятками – наприклад, вишитими рушниками, козацькими шаблями, орнаментами з кераміки Трипілля, мозаїкою Софії Київської.
Результат: виставка створених оберегів
Завдання: Намалюй уявне вікно, яке веде в минуле України. У цьому “вікні” зобрази одну з історико-культурних пам’яток (наприклад, Києво-Печерську лавру, фортецю у Хотині чи Золоті ворота) так, як ти її уявляєш у часи розквіту.
Результат: створення виставкової галереї
Завдання: розфарбуй шаблон орнаменту, взятого з українських вишиванок або архітектурних прикрас пам’яток.
Результат: створення власного варіану “вишивки майбутнього”.
Завдання: Використовуючи картон, папір, тканину та інші матеріали, створити модель старовинного українського одягу або народної іграшки.
Результат: Виставка створених моделей з їхнім описом.
Завдання: Обрати історичну подію або постать з минулого України та створити серію малюнків, що ілюструють її.
Результат: Створення коміксу або книжки-картинки.
Завдання: Написати невелику п’єсу або радіовиставу, що розповідає про якусь подію з минулого або про життя давніх людей.
Результат: Інсценізація п’єси або запис радіовистави.
Дослідницькі проекти
Завдання: Дослідити історію своєї родини. Запитати у старших родичів про їхнє дитинство, важливі події, старі фотографії, сімейні реліквії.
Результат: Створення генеалогічного дерева, альбому зі старими фотографіями та історіями, презентація про свою родину.
Завдання: Дізнатися, на честь кого або чого названі вулиці, які знаходяться поруч зі школою або домом. Знайти цікаві факти про цих людей або події.
Результат: Створення карти з позначеними вулицями та короткими розповідями про їхню історію, буклет або презентація.
Завдання: Знайти вдома або відвідати місцевий музей і дослідити старовинні предмети (посуд, одяг, інструменти тощо). Дізнатися, як ними користувалися раніше.
Результат: Малюнки або фотографії предметів з їхнім описом, невелика виставка в класі, презентація.
Завдання: Обрати декілька українських народних казок, прочитати їх, проаналізувати головних героїв, мораль казок, їхні символи.
Результат: Інсценізація казки, створення ілюстрацій до казок, написання власного продовження або нової казки в народному стилі.
Завдання: Дослідити історію української національної валюти, дізнатися про її різні види, символи на банкнотах.
Результат: Створення плакату з зображеннями різних гривень та їхнім описом, презентація.
Завдання: Використовуючи текстовий редактор та графічний редактор (наприклад, Paint, Canva), створити електронну книгу з історіями, фотографіями та малюнками про свою родину.
Результат: Електронна книга у форматі PDF або презентації.
Завдання: Дослідити стародавні українські ігри (наприклад, “гуси-лебеді”, “квач”, “джгутик”). Створити презентацію (наприклад, у PowerPoint або Google Slides) з описом правил, ілюстраціями або навіть короткими відеоінструкціями.
Результат: Презентація, яку можна продемонструвати однокласникам.
Завдання: Використовуючи онлайн-інструменти для створення вікторин (наприклад, Kahoot!, Quizizz), розробити інтерактивну вікторину з питаннями про історію, культуру та видатних людей свого регіону.
Результат: Готова онлайн-вікторина, в яку можуть грати однокласники.
Завдання: Обрати цікаву легенду про свій населений пункт. Використовуючи просте програмне забезпечення для створення анімації (наприклад, Scratch, Animate CC (якщо доступний)), створити коротку анімаційну історію.
Результат: Короткий анімаційний ролик.
Завдання: Якщо клас збирав якісь старовинні предмети, створити просту веб-сторінку (можна використовувати безкоштовні конструктори сайтів, наприклад, Google Sites) з фотографіями та описом цих предметів.
Результат: Проста веб-сторінка, доступна для перегляду.
Завдання: Вивчити правила стародавніх українських рухливих ігор. Організувати та провести ці ігри на шкільному подвір’ї або спортивному майданчику.
Результат: Проведення ігор та звіт (фото, відео, опис вражень).
Завдання: Дізнатися, які види фізичної активності були поширені серед людей у минулому (наприклад, ковальська справа, жнива, танці). Створити комплекс вправ, що імітують ці рухи, адаптований для сучасних дітей.
Результат: Опис та демонстрація комплексу вправ.
Завдання: Придумати та організувати спортивні змагання, використовуючи елементи народних ігор або традиційних видів фізичної активності (наприклад, перетягування канату, стрибки в мішках, біг з коромислом (імітація)).
Результат: Проведення змагань та підбиття підсумків.
Завдання: Запитати у старших родичів про їхні улюблені рухливі ігри в дитинстві. Зняти відеоролик, де учні показують, як грати в ці ігри.
Результат: Короткий відеоролик з демонстрацією ігор.
Завдання: Створити маршрут на місцевості (наприклад, на території школи або парку), позначивши “станції”, пов’язані з історією козацтва або народними традиціями. На кожній станції учні виконують певне фізичне завдання або відповідають на питання.
Результат: Схема маршруту та проведення квесту.
Підсумок дня. Фотосесія “Ми – хранителі минулого”:
Ідея: Організувати тематичну фотосесію. Учні можуть використовувати елементи одягу, предмети, створені протягом дня, або просто зробити пам’ятні фотографії в цікавих позах.
Фото автора
Обговорення