936
0
У період глибоких змін та викликів для української освіти — від втрат через війну до перегляду освітніх підходів — освітяни активно досліджують можливості штучного інтелекту. Та чи може він стати “порятунком” для шкіл і вчителів? У студії онлайн-освіти EdEra переконані: ШІ не замінить педагога, але може значно підсилити його роботу, якщо застосовувати його правильно. Про це говорив Ілля Філіпов — засновник студії EdEra — у подкасті “Економічної правди” “ШІлософія”.
Пасивне навчання — у минулому
Засновник студії EdEra Ілля Філіпов наголошує: найменш ефективним типом навчання є пасивне — коли учень лише споживає інформацію, без синтезу, практики чи взаємодії. За його словами, активне навчання — коли учень осмислює, взаємодіє та створює — є набагато продуктивнішим. Саме тому в EdEra приділяють велику увагу методичному дизайну своїх курсів.
“Ми створюємо продукти так, щоби вони були нетривіальними. Наприклад, курс “Мовити. Мотиви” допомагає перейти на українську мову не через правила, а через приклади цікавих людей, які самі перейшли на українську. У нас, наприклад, Ірена Карпа розповідає про лайку українською. Це працює на мотиваційному рівні”, — зазначає Ілля Філіпов.
Освіта як спільнота, а не тільки контент
У студії також наголошують: сучасна освіта — це не лише зміст, а й спільнота. Деякі освітні продукти EdEra об’єднують тисячі людей, які щодня підтримують одне одного. Наприклад, після програми для підприємців, розробленої спільно з Google, понад 1000 учасників продовжують взаємодіяти, обмінюватися досвідом і розвиватися разом.
У студії активно впроваджують ШІ у свої внутрішні процеси: для пришвидшення розробки курсів, генерації матеріалів, тестування. Зараз у команді працюють над інтеграцією ШІ як персонального ментора. Проте наголошують: важливо не лише “вшити” технологію, а й перевірити якість її роботи.
“Ми не просто даємо штучному інтелекту педагогіку і курси — ми перевіряємо, наскільки добре він справляється з менторством, оцінюванням, побудовою персонального треку. Це складна робота”, — зазначає Філіпов.
На думку експерта, найбільше проблем із впровадженням ШІ виникає там, де вчителі сприймають себе як єдине джерело знань. У такому випадку технологія може сприйматись як загроза. Натомість ті педагоги, які вбачають у собі роль наставника, можуть використати ШІ як потужного асистента, що підсилює їхню роботу.
“Коли ти не конкуруєш із ШІ, а починаєш думати: “Як мені використати його в роботі з конкретним класом?”, — ти стаєш ще кращим педагогом”, — вважає засновник EdEra.
Під час розмови Ілля Філіпов також звернув увагу на важливість міжпредметної інтеграції. Наприклад, твори української літератури, які діти читають у 9 класі, часто відображають соціально-економічні реалії того ж періоду, що й теми з історії. ШІ міг би стати містком між предметами — допомагаючи учням зрозуміти, як один контекст підсилює інший.
До того ж Міністерство освіти зараз працює над переосмисленням освітніх галузей та структури профільної школи. За словами Філіпова, цей процес має включати синхронізацію дисциплін, розвиток персоналізованих треків навчання та використання ШІ не для заміни, а для підтримки і вирівнювання якості освіти.
Штучний інтелект не є чарівною паличкою для української освіти. Але він уже сьогодні може підтримати вчителя, надати учню більш персоналізований досвід і зменшити розрив у можливостях. Усе залежить від того, хто і як використовує ці інструменти.
“Головне — не боятися технологій, а навчитися працювати з ними так, щоб вони підсилювали нас. Тоді ми зможемо створити справді сильну і сучасну систему освіти”, — резюмує Ілля Філіпов.
Нагадаємо, медіа “НУШ” писало про штучний інтелект у перевірці підручників: революція чи ризик?
Фото — freepik
Обговорення