Теми статті: батькам, вчителям, директорам, освітнім управлінцям
19 Червня 2025
5 202
0
Попри виклики сьогодення, українські вчителі продовжують залишатися у професії – з любові до дітей, віри у те, що вчителі важливі, та відданості професії. Саме такі висновки можна зробити із результатів анонімного онлайн-опитування, проведеного медіа “НУШ”, у якому взяли участь 242 педагоги.
Найпоширенішою причиною, що утримує вчителів в освіті, стала любов до роботи й учнів – цю відповідь обрали понад 60% респондентів. Майже кожен третій учасник вірить у зміни та реформи. Однак 32,6% визнали, що залишаються в освіті через відсутність альтернатив. Варто також відзначити, що значна частина педагогів не зважає на труднощі, а зберігає вірність професії.
Детальніше про те, що мотивує педагогів до цього, а також з якими проблемами вони стикаються, – далі у матеріалі.
Одразу зауважимо: це опитування не є і не може бути репрезентативним. У ньому взяли участь 242 педагоги, які самі того побажали. Але навіть така вибірка дає можливість зробити певні висновки. І якщо коротко описати, хто ці люди – це ті, хто вже багато років тримає на своїх плечах школу. У буквальному сенсі.
83,5% опитаних – жінки, і 16,5% – чоловіки. Це типовий портрет сучасної української школи, де переважно жінки є її опорою – від перших класів до старшої школи.
Найбільше серед респондентів - тих, хто працює в освіті від 20 до 30 років – 76 осіб. Ще 69 педагогів мають 10–20 років досвіду. А 45 вчителів працюють у школі від 30 до 40 років. Тобто, це покоління вчителів, яке починало ще в 90-х або на початку 2000-х. Уявіть собі – майже половина з них починала працювати ще за часів Радянського Союзу, і залишаються в освіті донині.
Це говорить про одне: незважаючи на зміни в системі, у країні, в суспільстві – багато українських вчителів залишаються вірними професії десятиліттями.
Якщо подивитися уважніше на поєднання статі й стажу, стає зрозуміло: в усіх вікових і професійних категоріях жінки домінують. Наприклад:
Сумарна частка відповідей на це запитання може перевищувати 100%, оскільки респонденти могли обрати кілька варіантів відповіді. Найчастіше вчителі говорили про те, що їх привело в професію покликання або щире бажання працювати з дітьми – цю відповідь обрали 168 осіб (69,4%). Багато з них також вказали любов до навчання, внутрішній імпульс допомагати і те, що “вчитель – це більше ніж професія”.
“Я не бачила себе ніде, крім школи. Бабуся була філологинею, я дуже її любила. І ще в 4–5 років я вже була поруч із нею на уроках”, – поділилась одна з учасниць опитування.
На другому місці – освіта за фахом (121 вчитель, 50%). У багатьох педагогів цей вибір був логічним продовженням студентського шляху: вступили до педагогічного вишу – пішли працювати за спеціальністю. Але навіть тут ми почули глибокі людські історії, які варті уваги і шани.
“Я з династії вчителів, тому вибір був невеликий. Мрій було багато, але перемогла думка мами й бабусі… Я дуже любила свою першу вчительку. Спочатку хотіла бути акторкою, та не наважилась навіть сказати про це вголос. Проте тепер мої акторські здібності дуже допомагають мені в класі”, – поділилася одна з педагогинь.
Стабільність роботи згадали 42 педагоги (17,4%). Для них важливою була передбачуваність: гарантована зайнятість, соціальний захист, зрозумілий графік.
Ще по 24 респонденти (9,9%) згадали випадковість або відсутність альтернатив. Хтось опинився в школі “тимчасово”, а залишився надовго. Інші – не змогли знайти іншу роботу або дослухалися до поради батьків.
Окремі вчителі вирішили поділитися й іншою мотивацією.
“Мені дуже подобається працювати з дітьми. Уже в 15 років я була помічником вихователя в дитячому садку. Діти – це наше майбутнє. А зараз, коли йде війна, я відчуваю, що моя праця ще важливіша”, – написала одна з учасниць опитування.
Ще одна вчителька написала:
“Я хотіла прищепити дітям любов до художньої літератури. Хотіла навчити їх відчувати слово, насолоджуватись ним. Це – моя маленька місія”.
З огляду на ці дані, можна зробити короткий висновок: для більшості вчителів поштовхом до обрання професії стало покликання, інтерес до навчання дітей, прагнення бути корисними. Часто вибір визначали також освіта, сімейні традиції чи приклади наставників. А для декого це був просто збіг обставин, який із часом перетворився на справу життя.
Відповідальність, любов, але й безвихідь: чому вчителі залишаються у професії
Коли порівнюємо, чим керувалися педагоги на початку кар’єри, і що мотивує їх залишатися у професії зараз, можна простежити зміну фокусу: від мрій та ідеалів – до обов’язку, звички або навіть безвиході. У цій зміні ставлення - відображення реальної картини стану освіти та позиції більшості вчителів сьогодні.
На запитання “Що мотивує вас залишатися у професії зараз?” відповіді виявилися різноманітними, але більш вкоріненими у реальність – часом вони непрості й навіть жорсткі.
Тут також можна було обрати кілька варіантів, тому сумарно може бути більше 100%.
Найпоширенішою мотивацією для педагогів залишається любов до дітей і самої суті викладання. Її згадали 158 респондентів, тобто 65,3% від загальної кількості. Для багатьох це – джерело натхнення, що не зникає навіть на тлі війни, втоми, викликів і розчарувань. Саме це дає вчителям сили продовжувати працювати.
“Учні та їхні батьки задоволені моєю працею”, – говорить один із педагогів.
Другим за значущістю мотивом стало почуття відповідальності – його вказали 101 педагог, або 41,7%. Це не лише професійний обов’язок, а й глибоке усвідомлення: діти потребують підтримки, тому залишити їх зараз - це складний моральний вибір, на який не кожна або кожен наважується. Часто це звучало як внутрішній компроміс – “залишаюся не тому, що хочу, а тому, що мушу”.
“Спочатку була надія на краще. Потім не мала можливості отримати іншу освіту”, – написала одна із вчительок.
“Вже через умовно 7 років – на пенсію”, – говорить ще один з респондентів.
76 опитаних (31,4%) зазначили, що їх мотивує соціальна значущість професії. У контексті війни, невизначеності та постійного тиску багато вчителів сприймають себе як частину опори для суспільства.
Водночас близько третини опитаних – 72 особи (29,8%) – чесно відповіли, що залишаються у професії ще й через відсутність альтернатив. Деякі з них вже не бачать варіантів для зміни професії, хтось вважає, що втратив шанси реалізувати себе в іншій сфері, а хтось говорить про фінансову пастку.
“(Чому залишаюсь у професії? – ред.) Бо не мала матеріальної підтримки. Працювати прибиральницею з вищою освітою не є прийнятним. Хоча зарплата вчителя недалеко відійшла від зарплати двірника… А тепер треба допрацювати”, – говорить одна з вчительок.
Дехто розповів, що залишатиметься вчителювати в українській школі, поки не знайде альтернативної роботи за кордоном.
Серед відповідей були і такі:
“Мотивація знищена вщент! Найкраща мотивація – це гроші”.
Ще 52 особи (21,5%) згадали, що залишаються у професії завдяки колективу – підтримці колег, командній роботі, адже це не лише професійне середовище, а й людський зв’язок, який часто допомагає триматися.
Запитання “З якими основними труднощами ви стикаєтеся у своїй роботі?” та “Чи відчуваєте ви професійне вигорання?” відображають не лише зовнішні проблеми освітньої системи, а й внутрішній стан педагогів.
Респонденти мали змогу обрати кілька відповідей або додати власні формулювання. Аналіз 242 відповідей показав, що більшість труднощів – системного характеру й напряму пов’язані з емоційним виснаженням.
Однією з найболючіших тем стала низька заробітна плата – її згадали 217 (89,7%) учасників опитування. У багатьох відповідях звучить розчарування у відсутності справедливої фінансової оцінки праці вчителя. Фінансове питання постає не просто як побутова складність, а як фактор, що безпосередньо впливає на мотивацію залишатися в професії.
Також близько 180 (74%) педагогів нарікають на перевантаження документацією. Йдеться як про паперову, так і про електронну звітність, яка часто має формальний характер і забирає час, необхідний для підготовки до уроків або роботи з учнями. Це породжує у педагогів відчуття бюрократичної пастки, в якій фаховість поступається безглуздим вимогам системи “бо так хоче начальство”.
Крім того, 163 педагоги (67%) вказали на надмірне емоційне навантаження. У поєднанні з недостатньою підтримкою, високими очікуваннями та слабким суспільним розумінням ці фактори призводять до внутрішнього вигорання.
До цього додається ще одна вагома причина – багато педагогів відчувають недостатню повагу до вчителя. Її також згадали 163 учасники. У відповідях простежується глибоке розчарування в тому, як професію сприймають батьки, громада, чиновники. Одна з респонденток написала:
“Якби не було знецінення з боку влади та суспільства, таке майже не виникало б. Всі лізуть у педагогіку, намагаючись критикувати вчителів… а коли це не спрацьовує – винні знову вчителі”.
125 учасників (майже 52%) також згадали агресивну або непередбачувану поведінку з боку учнів чи батьків. Це не просто поодинокі випадки – для багатьох це стало частиною щоденного досвіду, який виснажує і демотивує.
Нерідко вчителі вказували на нестачу ресурсів – матеріалів, техніки, обладнання, а також старі кабінети і відсутність сучасних дидактичних засобів. Цю проблему озвучили 93 респонденти.
Додатково лунали відповіді про труднощі, пов’язані з адаптацією до цифрових змін: 35 педагогів згадали, що вимоги цифровізації часто стають для них бар’єром, а не ресурсом для поліпшення роботи.
Серед молодих учителів відчутною є ще одна проблема – слабка підготовка до реалій шкільного життя. На це звернули увагу 29 опитаних (12%).
Окрім основних блоків, у відкритих відповідях з’являлися також своєрідні ізольовані формулювання, що заслуговують окремої уваги. Наприклад, один педагог написав:
“Учителів перетворили на аніматорів, ще червоний ніс залишилось причепити. Де в моїх посадових обов’язках написано, що я маю робити фотозвіт виконаної роботи? Абсурд”.
Інший вказав на втрату балансу між особистим і професійним життям, адже “робота ніколи не закінчується з останнім дзвінком”.
Також згадувалася відсутність ефективного керівництва або слабка управлінська підтримка з боку адміністрації.
Ці системні труднощі закономірно могли призвести до емоційного виснаження. На запитання “Чи відчуваєте ви професійне вигорання?” 110 респондентів (45,5%) відповіли: “Час від часу”, а ще 77 осіб (31,8%) – “Так, регулярно”. Це означає, що понад 3/4 опитаних стикаються з емоційним вигоранням у тій чи іншій формі.
“Дуже яскраво відчувається вигорання. Якби була змога, то обрала би вислугу [вихід на пенсію за вислугою років - НУШ]. Розумію, що зараз маю багато досвіду і знань, але бажання працювати вже немає”, – написала одна із вчительок.
До слова, раніше медіа “НУШ” публікувало поради психологів щодо того, як вчителю впоратися із професійним вигоранням.
Дехто з педагогів написав, що почав відчувати вигорання після початку повномасштабного вторгнення.
Лише 17% зазначили, що поки не відчули цього стану. Ще 8 осіб відповіли, що їм важко дати однозначну відповідь. Попри це, є й оптимістичні коментарі. Один з респондентів написав:
“Навпаки, діти як вогники, запалюють мене, мій настрій!”
Питання про адміністративну підтримку виявилось доволі показовим – не лише у цифрах, а й у коментарях педагогів. Вони мали змогу обрати один або кілька варіантів, а також додати власну відповідь. Загалом це дозволило побачити широкий спектр досвіду вчителів – від вдячності до відвертого розчарування.
Найпоширенішою відповіддю стало “Так” – її обрали 94 педагоги, тобто 38,8%. Вони відчувають, що мають підтримку керівництва, і, найімовірніше, працюють у стабільному середовищі. Частина з них коментарів не залишила, проте сам вибір цього варіанту – уже свідчення певного рівня довіри.
Ще 88 респондентів (36,4%) обрали відповідь “Частково”. Цей варіант виявився майже таким же популярним, як і повна підтримка, і часто доповнювався уточненнями в коментарях. Він відображає змішаний досвід: іноді є підтримка в побутових або організаційних питаннях, але не вистачає глибшої взаємодії чи захисту в конфліктних ситуаціях.
Відповідь “Ні” надали 44 вчителя (18,2%) – майже кожен п’ятий учасник. Вони говорили як про відсутність допомоги, так і про прояви тиску або байдужості. Деякі педагоги зазначають категорично:
Ще 8 респондентів (3,3%) зазначили, що не зверталися за підтримкою, а отже, не можуть оцінити її наявність або ефективність.
Деякі відповіді були унікальними, сформульованими в довільній формі. Вони заслуговують особливої уваги:
Відданість своїй професії не означає відсутності сумнівів. Запитання про те, чи думали вчителі залишити професію, виявилось одним із найбільш емоційно забарвлених у нашому імпровізованому дослідженні.
Лише 14% респондентів (34 особи) відповіли, що ніколи не мали таких думок. Решта – тією чи іншою мірою – визнають, що у них виникало бажання звільнитися.
“Так, неодноразово”, заявили 90 вчителів, тобто 37,2%. Ще 84 педагоги (34,7%) обрали варіант “Інколи виникають”.
А 22 особи (9,1%) відверто заявили, що вже планують залишити професію.
Окремі відповіді були особливо емоційними, сформульованими у вільній формі:
За яких умов вчителі залишилися б у професії загалом чи надовго?
На відміну від відповідей на попереднє запитання, у цьому випадку домінують більш конструктивні: чіткі умови, які респонденти сприймають як “поріг надії”.
Найчастішою була відповідь “Вища зарплата” – її згадали 144 учасники (59,5%). Це не дивно: фінансова мотивація – основа професійної стабільності, а в умовах, коли педагоги змушені працювати понаднормово або шукати додаткові заробітки, вона набуває критичного значення.
Другий найпопулярніший варіант – “Чітка державна стратегія розвитку освіти” – 35 згадок (14,5%), що свідчить про потребу в прогнозованості, баченнях і послідовності з боку освітньої політики.
Далі за частотою згадувались:
Поза основним блоком відповідей були присутні також і персональні формулювання:
Серед відповідей на запитання про умови, за яких учителі залишилися б у професії надовго, були й більш розгорнуті особисті позиції.
Одна з таких – потужне бачення змін, необхідних у школі:
“Право школи відраховувати учнів, які заважають працювати іншим… Право вчителя проводити уроки так, як він вважає за потрібне… Має бути чітке оцінювання… електронна платформа без паперів… Зарплата – нормальною в Києві могла б бути $3000. Має бути можливість професійного зростання… Держава має зробити відповідальними батьків у тих родинах, де діти спілкуються на перервах російською… Коли це вимагають лише від школи, вчителі знову у всьому винні”.
Підсумуємо: вчителі не втрачають любові до справи, але часто їм бракує відчуття безпеки, державної та адміністративної підтримки. Також важливе окреслення зрозумілих перспектив.
Розмірковуючи над гіпотетичною можливістю змінити щось у школі негайно, вчителі поділилися низкою конкретних дій, з яких – якби була така можливість – почали б першочергово. Вони охоплюють різні рівні шкільного життя: від фінансів і оцінювання учнів до стосунків з батьками і ролі вчителя в системі. Більшість відповідей можна згрупувати в кілька ключових тем.
Найчастіше педагоги згадують перевантаження документацією як одну з головних перепон у повноцінній роботі з дітьми:
Фінансове забезпечення – друга за частотою болюча тема для педагогів. Багато вчителів зазначають, що оплата праці не відповідає ні навантаженню, ні вимогам:
Учителі прагнуть до більшої професійної автономії:
Проблемою залишається подекуди велика кількість дітей у класі, що ускладнює ефективне навчання:
Деякі респонденти висловлюють недовіру до реалізації поточних реформ:
Водночас дехто пропонує не скасувати, а спростити оцінювання в НУШ:
“Воно лише забирає багато часу та енергії вчителя, а в результаті зводиться до однієї оцінки; здійснити доплату вчителям, які впроваджують реформу НУШ у старшій школі”.
Серед відповідей педагогів вирізняється окремий блок побажань, що стосується вдосконалення оцінювання та умов технічної роботи. Чимало вчителів наголошують на необхідності повернення традиційної системи оцінювання в молодшій школі.
Крім того, деякі вчителі озвучили як першочергове технічне оновлення – зокрема, забезпечення всіх класів необхідною технікою та перехід до електронної документації:
На це запитання відповіли 220 педагогів. З них лише приблизно половина впевнено відповіли, що бачать себе у професії надалі. Орієнтовно чверть педагогів ствердно відповіли “ні” або висловили сумніви щодо того, що залишаться у школі. Решта – висловили умовні, обережні або невизначені позиції. Крім того, частина респондентів передпенсійного та пенсійного віку цілком логічно зауважили, що це запитання для них не має сенсу.
Ця група вчителів бачить себе у школі через 5 років. Деякі респонденти з ентузіазмом розповідають про розвиток і вдосконалення:
Дехто написав, що продовжить працювати вчителем, але не у державній школі.
Велика частина відповідей – з важливою приміткою: залишусь, якщо зміниться система, якщо піднімуть зарплату, якщо зміниться керівництво тощо:
Ці відповіді свідчать про розчарування, втому або повну втрату мотивації:
Є й ті, хто сумнівається, обирає гібридні чи незалежні формати або просто не визначився:
Однак, попри численні виклики, навантаження та сумніви, більшість вчителів не лише залишаються у професії, а й глибоко усвідомлюють її цінність. Це найкраще видно у відповідях на запитання про ті моменти, коли вони особливо відчували сенс своєї роботи. Йдеться не лише про результати чи похвалу – це про зв’язок, визнання і довіру, які народжуються між учителем, учнями та їхніми родинами.
Часто вчителів згадують моменти про вдячність від учнів або батьків:
Також усвідомлення сенсу своєї праці для вчителя приходить у мить, коли учень долає складність, робить прорив у розумінні певних речей та/або дисциплін:
“Кожного разу (усвідомлюю сенс професії – ред.), коли я бачу очі дитини, яка/який зрозумів/ла те, що складно давалося. Лише це поки що тримає в професії”.
Ці моменти можуть бути простими, але дуже емоційними – як, наприклад, щирі реакції дітей на підтримку та навчання:
“Блиск в очах учнів, щирість, радість і розуміння того, що вчитель допоміг йому/їй вирости”.
Іноді сенс власної праці педагогам відкривається під час уроку – коли діти не просто слухають, а захоплено включаються у процес:
“Цей момент… коли учні захопилися предметом, ставлять багато цікавих запитань на уроці”.
Унікальні й натхненні висловлювання дітей, які демонструють креативність та нестандартне мислення, теж стають особливими моментами для педагогів:
“Коли у дитини з’являється цікава думка, геніальна ідея, оригінальний погляд на літературний твір, від яких мурахи біжать по шкірі. І дитина сяє від учительского захвату її талантом і розумом”.
Підтвердження значущості вчительської праці може надійти й здалеку – у повідомленні від колишнього учня, який реалізував свій потенціал завдяки вчителю:
“Коли дитина вчиться за кордоном, надсилає скрін, де всі оцінки з математики “відмінно”, і пише: “Дякую за любов до математики”.
Зрештою, один із найбільш вражаючих досвідів – це момент, коли учень не просто засвоює знання, а перевершує вчителя. Це – справжній показник, зауважує один із педагогів:
“Одним із найбільш надихаючих моментів у моїй роботі був випадок, коли учень, якому я лише дала базові знання з роботи з комп’ютером, згодом настільки захопився цією сферою, що значно перевершив мене у вміннях. Спостерігати, як він самостійно розвивається, вивчає нові технології, ділиться знаннями з іншими – це справжнє підтвердження того, що моя праця має сенс. У такі моменти розумієш, що вчитель не завжди має бути найкращим у всьому – головне, надихнути і запалити інтерес”.
Попри втому, перевантаження і системні труднощі – вчителі залишаються. Не тому, що їм усе підходить, а тому, що більшість відчувають відповідальність за свій вибір: один, п’ять, десять чи тридцять років тому. Бо пам’ятають очі дитини, яка щойно щось зрозуміла. Бо отримують повідомлення від колишніх учнів з простим “дякую”. Бо бачать, як навіть найсором’язливіший школяр раптом тягне руку й висловлює нестандартну думку.
Ці моменти – не так часто, як хотілося б. Вони не гучні, але саме вони тримають у професії. І навіть коли педагоги говорять про втому, вигорання, бажання змін, вони шукають умови, в яких зможуть залишатися не “всупереч”, а “завдяки”.
Це опитування – не лише про проблеми. Це про людей, які вірять, що їхня робота має сенс. І про те, що варто зробити все, аби вони мали змогу цю віру зберегти. Бо #вчителіважливі.
Обговорення