43
0
Попри повномасштабну війну, держава реалізувала системні реформи на всіх рівнях — від дошкілля до науки, а також заклала фундамент для довгострокових змін. Наразі МОН приорітезує свою увагу на розбудові системи освіти і науки, що гарантує рівні можливості, підтримує індивідуальні освітні траєкторії та сприяє розвитку людського потенціалу.
Спікеркою МОН на брифінгу виступила Надія Кузьмичова, заступниця міністра освіти і науки України, яка доповіла про реалізацію системних реформ на всіх рівнях середньої освіти.
“Попри військові виклики, освіту на паузу поставити ми не можемо – це один з пріоритетів держави. Тому що саме від того, що відбувається в освіті, залежить подальша сталість. Всі дії та політики МОН в напряму загальної середньої освіти (ЗСО) поєднані в три ключові блоки та саме за ними ми рухались у 2025 році, і саме за ними будемо нарощувати свій потенціал у 2026 році. Ці три ключових блоки – трансформація змісту освіту, простору освіти і вчитель, якій викладає оновлений зміст в оновленому просторі”, – зазначила Надія Кузьмичова.
Новий зміст і нові сенси
У Державний бюджет на 2026 рік закладено підвищення зарплат учителів, викладачів та науково-педагогічних працівників — на 30% з 1 січня і на 20% з 1 вересня. Також зберігається доплата за роботу в несприятливих умовах праці — 2 тис. грн для всіх учителів і 4 тис. грн для педагогів, які працюють очно на прифронтових територіях (суми після сплати податків).
У 2025 році запроваджено нові інструменти професійного розвитку педагогів, зокрема модель фінансування підвищення кваліфікації “Гроші ходять за вчителем”, яку буде реалізовано через платформу “Вектор”. Забезпечено визнання педагогічного стажу для вчителів, які працюють за кордоном, а також на фінальному етапі перебуває рішення про рівні можливості підвищення кваліфікації для педагогів, залучених до роботи з українськими дітьми поза межами країни.
У 2025 році МОН продовжило оновлення нормативної бази та розвиток освітніх мереж з запровадженням національного експерименту з пілотування нових типів ЗДО.
У позашкільній освіті перезавантажено олімпіадний і турнірний рух, розпочато модернізацію системи управління позашкіллям та затверджено концепцію його розвитку, звітує МОН.
Хоча негаразди трапляються та потребують системного підходу для запобігання повторень – медіа НУШ розповідало, що “Олімпіаду з інформатики скасовано за добу до проведення”.
Розвиток безпечного й сучасного освітнього простору став одним із ключових пріоритетів МОН. У 2025 році держава інвестувала в будівництво та облаштування 96 підземних шкіл-укриттів, 70 шкільних автобусів, 120 сучасних просторів, 103 шкільних кухонь і їдалень, а також 963 оснащених осередків “Захисту України”.
“Коли ми говоримо про створення безпечних умов, де б діти могли навчатись з мінімальними перериваннями на повітряні тривоги, то тут ключовий фокус на прифронтові території, де облаштовуються в першу чергу підземні школи, які дорівнюють якісному протирадіаційному укриттю. Таке укриття має зонування – харчоблок, де діти можуть пообідати, зона сучасного обладнання, кімнати психологічного та іншого розвантаження. В підсумку в такому підземному укритті може навчатись 500 і більше дітей в комфортних авдиторіях”, – окреслила інфраструктурний напрямок зусиль МОН Надія Кузьмичова.
У межах проєкту #100 майстерень заклади професійної та фахової передвищої освіти отримали сучасне обладнання, провели ремонти в навчальних приміщеннях та укриттях закладів.
Уперше проведено закупівлю 110 електронних додатків до підручників. Впорядковується і система QR-кодів, з якими впродовж 2025 року також спостерігались певні проблеми – “Посилання, які ведуть в нікуди. Що робити з некоректними QR-кодами у підручниках”.
Запрацювала єдина система вступу іноземців. Упроваджено сервіс автоматичного отримання та продовження відстрочення, а понад 185 тис. педагогів підвищили цифрову компетентність.
Понад 2,7 тис. шкіл підʼєднано до державної освітньої екосистеми Мрія.
Докладніше зі звітом МОН можна ознайомитись за посиланням.
Нагадаємо, раніше медіа НУШ розповідало про проблемні напрями, які також потребують уваги МОН, але не увійшли в річний звіт – “Ремонт, соцмережі, звіти: вчителі виконують обов’язки, не передбачені посадовою інструкцією”.
Фото – медіа НУШ.
Обговорення