Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

23 Грудня 2025

Поставити освіту на паузу ми не можемо: чого очікувати освітянам у 2026 році

Міністерство освіти і науки підбило підсумки 2025 року у напряму середньої освіти – сьогодні в Українському медіацентрі відбулась презентація результатів роботи та окреслені плани на наступний рік.

Попри повномасштабну війну, держава реалізувала системні реформи на всіх рівнях — від дошкілля до науки, а також заклала фундамент для довгострокових змін. Наразі МОН приорітезує свою увагу на розбудові системи освіти і науки, що гарантує рівні можливості, підтримує індивідуальні освітні траєкторії та сприяє розвитку людського потенціалу.

Спікеркою МОН на брифінгу виступила Надія Кузьмичова, заступниця міністра освіти і науки України, яка доповіла про реалізацію системних реформ на всіх рівнях середньої освіти.

“Попри військові виклики, освіту на паузу поставити ми не можемо – це один з пріоритетів держави. Тому що саме від того, що відбувається в освіті, залежить подальша сталість. Всі дії та політики МОН в напряму загальної середньої освіти (ЗСО) поєднані в три ключові блоки та саме за ними ми рухались у 2025 році, і саме за ними будемо нарощувати свій потенціал у 2026 році. Ці три ключових блоки – трансформація змісту освіту, простору освіти і вчитель, якій викладає оновлений зміст в оновленому просторі”, – зазначила Надія Кузьмичова.

Новий зміст і нові сенси

  • Затверджено новий Державний стандарт дошкільної освіти, який визначає єдині орієнтири розвитку дитини.
  • Розпочато пілотування реформи старшої школи у 30 ліцеях із 19 областей, а також затверджено Типову освітню програму профільної середньої освіти й модельні навчальні програми.
  • У межах політики “Освіта для життя” школи впроваджують оновлені підходи до викладання ключових освітніх галузей. Окрему увагу надано удосконаленню механізмів забезпечення якості навчальних матеріалів: скориговано процедури апробації, експертизи та доставлення підручників з урахуванням потреб учителів і учнів.
  • Забезпечено освітній зв’язок з українськими дітьми за кордоном і на тимчасово окупованих територіях. Докладніше про це читайте в публікації медіа НУШ – “Стало відомо, скільки дітей в окупації навчаються на педагогічному патронажі”.
  • У професійній освіті набув чинності Закон України “Про професійну освіту”, який зменшує бюрократію, дає фінансову та управлінську автономію, посилює роль бізнесу та наглядових рад.

Інвестиції в педагогів

У Державний бюджет на 2026 рік закладено підвищення зарплат учителів, викладачів та науково-педагогічних працівників — на 30% з 1 січня і на 20% з 1 вересня. Також зберігається доплата за роботу в несприятливих умовах праці — 2 тис. грн для всіх учителів і 4 тис. грн для педагогів, які працюють очно на прифронтових територіях (суми після сплати податків).

У 2025 році запроваджено нові інструменти професійного розвитку педагогів, зокрема модель фінансування підвищення кваліфікації “Гроші ходять за вчителем”, яку буде реалізовано через платформу “Вектор”. Забезпечено визнання педагогічного стажу для вчителів, які працюють за кордоном, а також на фінальному етапі перебуває рішення про рівні можливості підвищення кваліфікації для педагогів, залучених до роботи з українськими дітьми поза межами країни.

Сильна система й мережа

У 2025 році МОН продовжило оновлення нормативної бази та розвиток освітніх мереж з запровадженням національного експерименту з пілотування нових типів ЗДО.

У позашкільній освіті перезавантажено олімпіадний і турнірний рух, розпочато модернізацію системи управління позашкіллям та затверджено концепцію його розвитку, звітує МОН.

Хоча негаразди трапляються та потребують системного підходу для запобігання повторень – медіа НУШ розповідало, що “Олімпіаду з інформатики скасовано за добу до проведення”.

Сучасний і безпечний

Розвиток безпечного й сучасного освітнього простору став одним із ключових пріоритетів МОН. У 2025 році держава інвестувала в будівництво та облаштування 96 підземних шкіл-укриттів, 70 шкільних автобусів, 120 сучасних просторів, 103 шкільних кухонь і їдалень, а також 963 оснащених осередків “Захисту України”.

“Коли ми говоримо про створення безпечних умов, де б діти могли навчатись з мінімальними перериваннями на повітряні тривоги, то тут ключовий фокус на прифронтові території, де облаштовуються в першу чергу підземні школи, які дорівнюють якісному протирадіаційному укриттю. Таке укриття має зонування – харчоблок, де діти можуть пообідати, зона сучасного обладнання, кімнати психологічного та іншого розвантаження. В підсумку в такому підземному укритті може навчатись 500 і більше дітей в комфортних авдиторіях”, – окреслила інфраструктурний напрямок зусиль МОН Надія Кузьмичова.

У межах проєкту #100 майстерень заклади професійної та фахової передвищої освіти отримали сучасне обладнання, провели ремонти в навчальних приміщеннях та укриттях закладів.

Уперше проведено закупівлю 110 електронних додатків до підручників. Впорядковується і система QR-кодів, з якими впродовж 2025 року також спостерігались певні проблеми – “Посилання, які ведуть в нікуди. Що робити з некоректними QR-кодами у підручниках”.

Запрацювала єдина система вступу іноземців. Упроваджено сервіс автоматичного отримання та продовження відстрочення, а понад 185 тис. педагогів підвищили цифрову компетентність.

Понад 2,7 тис. шкіл підʼєднано до державної освітньої екосистеми Мрія.

Докладніше зі звітом МОН можна ознайомитись за посиланням.

Коротко про плани МОН у 2026 році:

  • Розширення пілоту “Освіта для життя” – 200 шкіл (математика, соціальна і здоровозбережувальна, фізична культура, мовно-літературна галузь (українська мова).
  • Доставлення 100% накладу підручників за новим механізмом – від видавництв до шкіл.
  • Дворічний цикл підручникотворення.
  • Реалізація політики “Гроші входять за вчителем” - 100к учителів + 200 провайдерів.
  • Пілотування “Профільної” в 150 ліцеях – 10 млн грн на заклад.
  • Продовження будівництва та ремонт укриттів – 5 млрд грн.
  • Продовження модернізації освітніх просторів у гімназіях – приблизно 1 млрд грн.
  • Створення ще 95 осередків ЗУ.

Нагадаємо, раніше медіа НУШ розповідало про проблемні напрями, які також потребують уваги МОН, але не увійшли в річний звіт – “Ремонт, соцмережі, звіти: вчителі виконують обов’язки, не передбачені посадовою інструкцією”.

Фото – медіа НУШ.

 

 


Обговорення