Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

“Гроші ходять за вчителем”. На прохання медіа НУШ, МОН відповіло на питання вчительства

Програма “Гроші ходять за вчителем” — це пілотна державна політика, яку запроваджує Міністерство освіти та науки України для фінансування професійного розвитку педагогів. Напередодні навчального року нову політику презентували на Серпневій конференції.

Суть політики така: держава нараховує кожному вчителю або вчительці певну суму грошей на віртуальний рахунок на платформі “Вектор” (vector.uied.gov.ua), і педагоги самостійно оплачують обрані курси підвищення кваліфікації. Обирати курси вчитель/ка може на цій самій платформі.

Ця система, на відміну від чинної, вертикального підпорядкування, - гнучка і дозволяє вчительству обирати власну траєкторію навчання.

Реєстрація учасників пілотного проєкту відкривається у грудні 2025 року. Але повноцінний запуск політики “Гроші ходять за вчителем” відбудеться вже у 2026 році.

Ця політика викликала багато питань. Ми зібрали їх та передали в Міністерство освіти та науки. Надаємо детальні роз’яснення від МОН.

 

Які зміни були внесені до Постанови № 800, та яка їхня мета?

Мета змін – удосконалити підходи до підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, підвищити якість та забезпечити прозорість послуг підвищення кваліфікації.

Ключовою зміною є запровадження державної інформаційно-комунікаційної системи підтримки та забезпечення професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників — цифрової платформи “Вектор”

Запровадження такої системи дозволить:

  • забезпечити облік програм та виданих документів;
  • підтверджувати достовірність документів про підвищення кваліфікації;
  • зробити ринок послуг підвищення кваліфікації відкритим і зрозумілим для педагогів;
  • формувати дані для ухвалення управлінських рішень щодо професійного розвитку педагогів на державному та місцевому рівнях

Що саме змінюється для суб’єктів підвищення кваліфікації.

З 1 липня 2026 року всі суб’єкти підвищення кваліфікації будуть обов’язково:

  • вносити на платформу “Вектор” інформацію про програми підвищення кваліфікації, ліцензії (за наявності) та дані про видані документи;
  • у строк не більше 15 робочих днів після видачі документа вносити дані про нього до платформи “Вектор”;
  • забезпечувати виконання програми та відповідність її структури Типовій програмі – якщо вона розроблена на її основі.

Документ про підвищення кваліфікації може оформлюватися самим суб’єктом, проте його дані повинні бути внесені до платформи “Вектор”

Чи потрібно суб’єктам підвищення кваліфікації негайно переходити на нові вимоги? З якого часу зміни постанови починають діяти?

Ні, зміни не діють негайно.

Дата початку застосування – 1 липня 2026 року.

Саме з цього моменту суб’єкти матимуть обов’язок:

  • використовувати платформу “Вектор”;
  • вносити програми, ліцензії та видані документи;
  • формувати програми відповідно до вимог;
  • дотримуватись строку у 15 робочих днів для внесення даних про документи.

До цього часу триває перехідний період, коли суб’єкти можуть поступово адаптовувати свої програми та процедури.

Чи з’явилися нові вимоги до програм підвищення кваліфікації? Якщо так — які саме?

Так. Нові вимоги стосуються програм, що розробляються на основі Типових програм. Такі програми мають:

  • відповідати структурі Типової програми;
  • містити напрями, зміст, форму/форми підвищення кваліфікації;
  • визначати перелік компетентностей, які формуються або вдосконалюються;
  • містити розподіл годин за видами діяльності;
  • мати обсяг не менший, ніж у Типовій програмі.

Що змінюється для педагогічних і науково-педагогічних працівників?

Загальні підходи до планування підвищення кваліфікації залишаються незмінними.

Заклади освіти і надалі формують орієнтовний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників згідно з Постановою № 800.

Педагоги зберігають право вільного вибору суб’єктів підвищення кваліфікації, але отримають більше інформації про програми та результативність цих програм.
Саме через Платформу “Вектор” вони зможуть бачити програми - їхній обсяг, зміст, форму, компетентності, а також – чи передбачає програма присвоєння часткової освітньої або професійної кваліфікації.

Також супервізія може бути визнана педагогічної радою як форма підвищення кваліфікації – у разі проходження супервізії педагогічна рада може зарахувати її як підвищення кваліфікації (але не більше 30 годин або 1 кредиту ЄКТС на рік).

Постанова № 800 та пілот “Гроші ходять за вчителем”: де перетинаються та які мають відмінності?

Механізм “Гроші ходять за вчителем” визначений постановою Кабінету Міністрів України № 1439 від 5 листопада 2025 року “Про реалізацію експериментального проєкту щодо закупівлі послуг з підвищення кваліфікації та супервізії педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти”.
Він запроваджується як пілотний інструмент фінансування підвищення кваліфікації для визначеної цільової групи педагогічних працівників.

А постанова № 800 визначає порядок підвищення кваліфікації для всієї системи освіти.
Вона встановлює єдині для країни правила щодо вимог до програм, документів, суб’єктів підвищення кваліфікації та обліку результатів навчання. Зміни до постанови уточнюють ці вимоги та поширюються на всіх педагогічних і науково-педагогічних працівників, незалежно від участі у пілотному проєкті.

Натомість механізм “Гроші ходять за вчителем” застосовується лише в межах пілотування. Його завдання - пілотувати новий підхід до фінансування, за якого педагог отримує можливість самостійно обирати програму підвищення кваліфікації, а послуга оплачується за рахунок бюджетних коштів, передбачених у межах пілоту.

Попри різні функції, документи перетинаються у частині використання спільних цифрових інструментів.
Запроваджена Постановою № 800 Платформа “Вектор” стане основним засобом обліку програм і документів. У рамках пілоту Платформа “Вектор” почне працювати раніше — з грудня 2025 року, тоді як для всіх суб’єктів підвищення кваліфікації її використання стане обов’язковим з 1 липня 2026 року.

Також для участі в пілоті всі суб’єкти підвищення кваліфікації мають відповідати вимогам Постанови № 800 і також умовам участі в експериментальному проекті.

Чи обов’язкова участь вчителів та суб’єктів в пілоті “Гроші ходять за вчителем”.

Участь добровільна для всіх учасників.

Хто може взяти участь в пілотуванні?

Долучитися зможуть педагогічні працівники, які обіймають посаду вчителя, директора або заступника директора закладу загальної середньої освіти та:

  • викладають у 7–9-х класах, де реалізується Державний стандарт базової середньої освіти;
  • та/або працюють у 10-х (пілотних) класах у межах реалізації Державного стандарту профільної середньої освіти у 2026/27 навчальному році.

Для участі достатньо відповідати одній із цих категорій — наприклад, бути вчителем 7-го класу.

Нагадаємо, раніше медіа НУШ розповідало про платформу, яку розробила та безкоштовно передала державі громадська організація “ЕдКемп Україна”.

Фото - зроблене ШІ

 

Матеріали за темою

Обговорення