Міжнародне моніторингове дослідження PISA, у якому українські здобувачі освіти вперше взяли участь 2018 року, орієнтоване на комплексне оцінювання готовності 15-річок (середній вік закінчення загальнообов’язкового циклу навчання в переважній кількості країн) до навчання на інших рівнях та застосування набутих компетентностей у реальних ситуаціях.
Наступне дослідження заплановане на 2021 рік, де в пріоритеті буде математика, але все ж таки моніторинг комплексний і містить перевірку ще й читацької та природничо-наукової грамотності.
Проблемним моментом формування природничо-науковою грамотності, якщо порівняти з математичною та читацькою, є розподіл матеріалу між різними курсами та предметами (фізика, біологія, географія, хімія, астрономія тощо), які часто між собою не синхронізовані.
ДО ЧОГО ГОТУВАТИСЯ
Тематичний зміст PISA зі сфери природничо-наукової грамотності, можна розподілити на три великі категорії:
1. Фізичні системи (приблизно 37% завдань), що орієнтуються на зміст таких предметів та курсів як фізика, хімія і природознавство
Конкретизуємо тематично:
- структура речовини (наприклад, елементарні частинки, хімічний зв’язок);
- властивості речовини (наприклад, зміни стану, тепло- й електропровідність);
- хімічні зміни речовин (наприклад, хімічні реакції, передавання енергії, кислоти / основи);
- рух і сили (наприклад, швидкість, тертя), дія на відстані (наприклад, магнітні, гравітаційні й електростатичні сили);
- енергія та її перетворення (наприклад, збереження, розсіювання, хімічні реакції);
- взаємодія між енергією та речовиною (наприклад, світло й радіохвилі, звукові й сейсмічні хвилі).
2. Живі системи (приблизно 37% завдань), що орієнтуються на зміст таких предметів та курсів як біологія і природознавство
Конкретизуємо тематично:
- клітина (наприклад, структури й функції, ДНК, рослинний і тваринний світи);
- поняття “організм” (наприклад, одноклітинні й багатоклітинні організми);
- людина (наприклад, здоров’я, харчування, системи травлення, дихання, кровообігу, виділення, розмноження та зв’язок між ними);
- популяція (наприклад, види, еволюція, біорізноманіття, генетичні різновиди);
- екосистема (наприклад, харчові ланцюги, матерія та потік енергії);
- біосфера (наприклад, обслуговування й захист екосистеми).
3. Земні й космічні системи (приблизно 26% завдань), що орієнтуються на зміст таких предметів та курсів як географія, природознавство й астрономія.
Конкретизуємо тематично:
- структура земних систем (наприклад, літосфери, атмосфери, гідросфери);
- енергія в земних системах (наприклад, джерела, світовий клімат);
- зміни в земних системах (наприклад, плитотектоніка, геохімічні цикли, конструктивні й деструктивні сили);
- історія Землі (наприклад, скам’янілості, походження й еволюція);
- Земля в космосі (наприклад, сила тяжіння, сонячні системи, галактики);
- історія та масштаби Всесвіту (наприклад, світловий рік, теорія великого вибуху тощо).
ОСНОВНІ ВИКЛИКИ
Курси природничого циклу побудовані так, що по завершенні 9 класу (основна категорія респондентів моніторингу) не передбачено узагальнювального розділу чи блоку, орієнтованого на систематизацію матеріалу.
Формується така ситуація, що великі та вагомі тематичні блоки, на які орієнтується моніторинг, розглядаються в другому півріччі 9 класу: з фізики – це “Рух і взаємодія. Закони збереження”; з біології – “Еволюція органічного світу”, “Надорганізмові біологічні системи”; з географії та хімії неузгодженість полягає в тому, що в 9 класі частину часу розглядають матеріал, що не охоплює моніторинг. Такі тематичні блоки як “Історія та масштаби всесвіту”, “Земля в космосі” частково розглядаються на природознавстві, але ґрунтовно – переважно на заняттях астрономії в 11 класі.
Доступні матеріали дають змогу розподілити завдання на три групи:
- які занурюють у професійну діяльність у сфері природничих наук та проведення досліджень;
- які спрямовують на опрацювання наукової літератури (статей, книг тощо);
- які спрямовують науково пояснювати локальні явища та процеси, що ґрунтуються на особистому досвіді, пов’язані зі здоров’ям, хобі, побутом тощо.
ПОТРІБНО ЗВЕРНУТИ УВАГУ
- У шкільній практиці було б доцільно реалізувати інтегровані курси (наприклад, через варіативний складник) природничого спрямування та інтегровані заняття, що би сприяли синхронізації компетентностей, сформованих під час вивчення природничих курсів та предметів.
- Під час викладання таких предметів як фізика, географія, біологія та хімія, що складаються із системи курсів, було б доцільно наприкінці 9 класу (закінчення рівня загальної базової середньої освіти) реалізувати узагальнювальні тематичні блоки, які допомогли б систематизувати попередньо опрацьований матеріал.
- Через факультативи, курси за вибором, гуртки висвітлити астрономічну тематику.
- Також буде доцільно використовувати більше завдань, контекстно орієнтованих на життєві ситуації – ті, що моделюють професійну діяльність у природничо-науковій сфері та стимулюють опрацьовувати статті з журналів, газет тощо.
- Використовувати більше завдань комплексного характеру, які розкривають якісні показники компетентності учня.
Віктор Надтока, старший науковий співробітник відділу навчання географії та економіки Інституту педагогіки НАПН України
Титульне фото: автор – alexraths, Depositphotos
Обговорення