Що можуть зробити освітні управлінці та вчителі, щоби покращити успішність учнів та їхні соціально-емоційні навички?
Організація економічного співробітництва та розвитку, спираючись на результати PISA-2018 та TALIS-2018 (міжнародне дослідження, яке вивчає середовища навчання та викладання), у своєму звіті вказує, на що треба звернути увагу.
Водночас, автори зауважують, що порад, які покращують навчання й викладання для всіх, – немає. Потрібно брати до уваги контекст та великий обсяг даних.
“Нова українська школа” переказує головні тези частини звіту про те, що означають висновки з дослідження для освітньої політики.
МЕНШЕ АДМІНІСТРАТИВНОЇ РОБОТИ Й БІЛЬШЕ ЧАСУ НА УЧНІВ
Варто проаналізувати, на що вчителі витрачають час у класі, і пошукати способи зменшити витрати на адміністративні завдання й підтримання дисципліни.
Як зменшити час на підтримання дисципліни:
- Покращити стосунки з учнями, які більш схильні порушувати правила. Наприклад, вони можуть брати участь у позаурочних активностях. Хороші стосунки з учнями також сприяють їхньому когнітивному й соціально-емоційному розвитку.
- Керувати конфліктами й дозволяти учням працювати разом, щоби вони ставали більш автономними під час навчання.
- Обладнати клас так, щоб учні краще фокусувалися і взаємодіяли.
- Шукати способи зменшити кількість шуму на уроках. Можна використовувати чіткі візуальні позначення (створити барометр шуму в класі) або запропонувати послухати тишу.
Оцінювання:
- Регулярне оцінювання робіт дає вчителю не тільки картину прогресу учнів, але й можливість визначити, які навчальний зміст та підходи застосовувати. Для учнів – це регулярний зворотний зв’язок та варіанти, як покращити свої досягнення.
- Регулярне формувальне оцінювання створює можливості для конструктивного зворотного зв’язку, який допомагає будувати довірливі стосунки між учителем та учнями.
- Варто переглянути розклад, щоби переконатися, що вчитель присвячує достатньо часу аналізу робіт учнів та донесенню інформації про їхній прогрес.
- Навантаження – важливий чинник стресу для вчителів, а оцінювання учнівських робіт – одне з найбільш часозатратних завдань, тому варто дослідити, як можна використовувати технології, щоб учителі менше часу витрачали на виправлення помилок і більше займалися формувальною частиною оцінювання.
ПРОПАГУВАТИ В ШКОЛАХ КУЛЬТУРУ, ЯКА СТАВИТЬ У ЦЕНТР ДОСЯГНЕННЯ
Учні:
- Учні, які регулярно отримують зворотний зв’язок від учителів, можуть бути краще готовими до подолання прогалин у навчанні.
- Регулярне тестування дає учням стимул покращувати результати. Особливо це працює з хлопчиками й у тих випадках, коли вчителі проводять власні тести.
- Тестування і зворотний зв’язок можуть дати учням відчуття, що вони мають змогу впливати на своє навчання.
Вчителі:
- Школа має акцентувати увагу не тільки на досягненнях учнів, але й на досягненнях учителів. Лідерам шкіл варто виховувати вчительське почуття відповідальності за успішність учнів.
- Оцінювання вчителів можна використовувати для підвищення ефективності та рівності учнів у навчанні (особливо це стосується стимулювання до навчання хлопчиків, щоби подолати відставання від дівчат).
- Оцінювання і зворотний зв’язок щодо роботи вчителя – важливі для ефективності школи й освітньої системи. Зовнішнє оцінювання вчителів, яке вважається більш об’єктивним, ніж те, яке робить керівництво школи чи колеги, може бути особливо ефективним.
Результати PISA-2018 виявили, що більшої справедливості можна досягти, коли є баланс між автономією школи та централізованими заходами підзвітності.
ОПТИМІЗУВАТИ РОЗПОДІЛ УЧНІВ ТА ВЧИТЕЛІВ МІЖ КЛАСАМИ
- Школам варто розподіляти учнів класами настільки рівномірно, наскільки це можливо: так, щоб учні з вразливих соціально-економічних груп навчалися з академічно обдарованими учнями. Це допомагає усунути не лише різницю в навчальних досягненнях, але й розв’язати проблеми самооцінки.
- Так само школам варто оптимізувати розподіл учителів між класами. Для учнів краще, коли їх навчають учителі з різним бекграундом (ідеться також про стать). Що більше вчителів із різним досвідом, то більше навчальних підходів застосовується, і є більше уявлень про можливості та зацікавлення учнів, а також рольові моделі для учнів.
- Можна також запрошувати дорослих, які можуть надихати учнів і мають риси / особливості, яких не мають учителі. Навіть короткі включення ефективно усувають прогалини між дівчатами і хлопцями в навчальних досягненнях, а також у освітніх та професійних устремліннях.
БУТИ УВАЖНИМ ДО ТОГО, ЧИ ЗАДОВОЛЕНИЙ УЧИТЕЛЬ РОБОТОЮ
- Те, наскільки вчителі задоволені роботою і як вони почуваються, впливає на учнів. Тобто що більше вчителі задоволені – то кращі досягнення учнів.
- Управлінцям і керівникам варто переглянути умови праці вчителів, щоби визначити сфери, які варто покращити. Найкорисніше це може бути в найбільш неблагополучних школах, де вчителі мають найважчі умови праці.
- Дуже важливе якісне обладнання кабінетів природничих наук, оскільки вчителі наукових дисциплін – більш чутливі до робочого середовища.
- Учителі мають уважно організовувати свою роботу і стежити за навантаженням, щоби кількість робочих годин, а також інтенсивність роботи не перевищувала критичних значень. Завдання адміністрації школи – забезпечити посильну для вчителя кількість завдань.
- Варто шукати баланс між учительським завантаженням і рівнем стресу, який воно спричиняє. Якщо невелика кількість стресу може давати сили і сприяти відчуттю відданості справі, то якщо зайти задалеко – це може спричинити вигорання.
ЗАЛУЧАТИ БАТЬКІВ, ЩОБИ БУДУВАТИ ПОЗИТИВНУ ШКІЛЬНУ КУЛЬТУРУ
- Варто частіше залучати батьків, щоби вони допомагали створювати позитивне навчальне середовище в школах. Наприклад, батьків можна заохочувати обговорювати вдома з дітьми освітні теми, допомагати з домашньою роботою і стежити за прогресом дитини в навчанні.
- Також школи можуть запрошувати батьків частіше брати участь у вирішенні шкільних справ та активностях.
- Школи можуть доносити до батьків, що їхня залученість дасть змогу мати найкраще розуміння навчального середовища, а отже, діти бачитимуть, що освіта – це важливо.
- Завдяки залученню батьків, можна також збільшити матеріальний або людський ресурс, особливо, якщо він у школі обмежений.
- Деякі школи створили спільноти-хаби, які поєднують школу і громаду, включають освіту, охорону здоров’я й центри для всіх членів громади.
Надія Швадчак, “Нова українська школа”
Фото: автор – AllaSerebrina, Depositphotos
Обговорення