Теми статті: англійська мова, вчителям
12 Листопада 2021
4 476
0
“Українська система освіти побудована так, що перший іспит учні складають наприкінці 9 класу. Тому діти дуже стресують. Аби такого не відбувалося, Cambridge English дає можливість складати іспити кожні 2 роки. Це допомагає показувати прогрес у вивченні англійської мови й формувати вміння складати екзамени”, – пояснює керівник із розвитку Cambridge Assessment English в Україні Дарина Сіжук.
В Україні з’являються величезна кількість освітніх установ, які спеціалізуються на підготовці до міжнародних екзаменів, серед найбільш популярних – Cambridge English, IELTS. Сьогодні сертифікати отримують не лише випускники задля вступу до вищих навчальних закладів за кордоном, але і школярі та вчителі.
Читайте в статті “Нової української школи” про таке:
Розповідають:
Cambridge Assessment English – це підрозділ Кембриджського університету.
“Наша місія – допомагати мільйонам людей вивчати англійську мову та доводити свої вміння світу. Для нас вивчення англійської – це більше, ніж просто іспити та оцінки. Йдеться про впевненість у спілкуванні та отримання доступу до збагачення можливостей і досвіду протягом усього життя”, – каже Дарина Сіжук.
Cambridge Assessment English розробляє всесвітньо відомі екзамени з англійської мови для неносіїв, які проводяться у 135 країнах авторизованими екзаменаційними центрами, 14 з яких розташовані в Україні.
Сambridge Assessment English займається розвитком мережі цих авторизованих екзаменаційних центрів, яким надано право адмініструвати екзамени, а також центрами з підготовки до екзаменів Сambridge English. Останні готують кандидатів за кембриджською методикою до складання екзаменів відповідно до їхнього рівня знання мови.
Центрами підготовки можуть стати навіть школи чи репетитори. Педагоги, які готують учнів до міжнародних іспитів, розповідають про такі переваги від їх складання: ці учні краще працюють на уроках англійської, розуміють кінцеву мету навчання та відчувають причетність до чітко визначених критеріїв і визнаних у всьому світі стандартів сертифікатів, спостерігають за своїм прогресом та стають впевненішими не лише у використанні англійської, а й загалом.
Бути центром підготовки вигідно, бо так учні отримують більше можливостей для вивчення мови, а Сambridge English і екзаменаційні центри всіляко підтримують центри підготовки та вчителів.
“2014 року в Україні започаткували програму підтримки підготовчих центрів: пропонуємо маркетингову підтримку з боку Кембриджського університету (спеціально розроблений логотип, таблички, сертифікат, аби відзначити партнерів), доступ до бази даних, де центри з підготовки можуть відслідковувати успішність своїх студентів, порівнювати результати. Усе це – безплатно”, – пояснює Дарина Сіжук.
До того ж екзаменаційні центри влаштовують методичні семінари й вебінари для педагогів, зустрічі з батьками (адже здебільшого рішення про складання іспитів ухвалюють саме батьки, бо вони платні).
Щороку іспити складають понад 7 мільйонів людей. За словами Дарини, в останні роки цікавість до міжнародних іспитів серед батьків в Україні зростає. Саме вони приходять до навчальних закладів із запитом про перевірку рівня англійської мови дитини за міжнародними стандартами.
Так відбувається тому, припускає Дарина, що в останні 2 роки навчання було здебільшого онлайн, батьки були активно до нього залучені й хочуть перевірити, як за міжнародним рівнем навчається їхня дитина. Тобто для контролю й додаткової мотивації.
Дарина пояснює, що насамперед кембриджські іспити розроблені для допомоги у вивченні англійської. Вони роблять його більш практичним та орієнтованим на реальні ситуації спілкування, а також відповідно до визнаних у світі рівнів знання мови. У школах учні часто змінюють підручники й рівні, але прогресу немає. Натомість екзамени Сambridge English перевіряють використання англійської в життєвих ситуаціях. Таким чином підготовка до іспитів може бути елементом навчання.
І тут важливо мотивувати дітей вчити англійську не щоби скласти екзамен, а щоби бути успішними. А іспит і сертифікат можуть просто підтвердити знання.
“Ми консультуємо центри щодо ефективної підготовки учнів до складання екзаменів, радимо, які навчальні ресурси краще використовувати та підказуємо, як адаптувати навчальні навчальні матеріали до екзаменаційної підготовки”, – говорить Дарина.
Ось, що треба зробити вчителям англійської, репетиторам чи мовним школам, аби стати авторизованими центрами підготовки до міжнародних іспитів з англійської мови:
1. Майбутні центри підготовки мають визначитися з авторизованим екзаменаційним центром, у якому учні складатимуть іспити.
Навіть якщо підготовчий центр розташований у невеликому місті, де немає екзаменаційного центру, – це не проблема. Якщо збирається група кандидатів, екзаменаційний центр проводить виїзну сесію з дотриманням усіх стандартів Сambridge Assessment English. Потрібна кількість учасників варіюється від центру до центру.
2. Сконтактувати з екзаменаційним центром та повідомити, що школа чи інший навчальний заклад хоче зареєструватися як центр із підготовки до іспитів.
“Я раджу це робити, навіть якщо кандидатів на навчання ще немає. Адже центри з підготовки отримують на нашому онлайн-порталі багато матеріалів, які варто дослідити”, – каже Дарина Сіжук.
До того ж на своїх сайтах екзаменаційні центри часто публікують пропозиції для співпраці з центрами підготовки. Це можуть бути знижки на складання іспитів, додаткові семінари чи інша підтримка.
3. Вас реєструють як офіційний центр із підготовки до екзаменів. Освітня установа чи людина отримує свій номер, доступ до платформи – і може розпочинати підготовку студентів.
4. Насамперед варто переглянути каталог Cambridge University Press. Це – офіційні матеріали з підготовки до іспитів.
5. Важливо визначитися, який іспит складатиме школа, навчальний заклад чи учитель, аби стати центром підготовки. Наприклад, B1 Preliminary for Schools чи B2 First for Schools. Екзаменаційний центр назве вартість і можливі дати складання іспиту.
6. Реєстрація учасників на іспити відбувається за 6–8 тижнів для паперових версій та за 2–3 тижні для комп’ютерних версій екзаменів. Гарячий сезон – кінець навчального року. Якщо ви плануєте виїзну сесію й кандидатів буде орієнтовно 20, екзаменаційний центр підкаже зручні дати й коли треба реєструвати кандидатів.
Важливо прочитати, що саме перевіряє кожне завдання, зрозуміти принципи. Адже мета – не оцінювання заради оцінювання, а виявити сформованість певних умінь.
Те саме варто зробити і перед складанням іспиту. Вчитель може рекомендувати скласти іспит лише деяким учням, а іншим, якщо вони ще не готові, – почекати й підготуватися чи скласти екзамен нижчого рівня.
“Адже ми хочемо, щоби досвід складання іспитів мотивував до вивчення англійської мови, – пояснює Дарина. – Перший секрет – це правильно дібраний екзамен, який відповідає рівню учнів, другий – якісні матеріали, які використовують у підготовці (акцент на вивченні та вдосконаленні англійської, а не на вправах), третій – мотивація”.
У світі підготовчими центрами стають переважно приватні школи. В Україні серед таких центрів багато комунальних шкіл.
Чому?
Часто батьки не довіряють викладанню англійської в школі. Тому деякі школи починали підготовку до іспитів як спосіб довести батькам: те, як вчителі навчають учнів англійської, відповідає міжнародним стандартам.
Можливість підготуватися до іспитів прямо в школі підтверджує небайдужість учителя до своєї роботи та готовність перевіряти її за міжнародними стандартами. Так, наприклад, сталося в Спеціалізованій школі №25 із поглибленим вивченням іноземних мов у Вінниці.
“Я шукала різні шляхи, як довести: знання, які ми даємо дітям на уроках, мають підґрунтя, діти мають високі вміння в спілкуванні іноземною мовою”, – розповідає вчителька англійської мови Анна Дученко.
Тоді, понад 5 років тому, іспити в початковій школі зовсім не були популярними. Якщо йшлося про рівень В2, визнаний у всьому світі й потрібний для вступу в університет або виїзду за кордон, то діти й батьки розуміли важливість іспитів. А якщо – про початковий рівень, батьки не розуміли, для чого потрібні такі іспити. Хоч сертифікат також визнаний у всьому світі, але не має такої ваги.
Батькам було важко пояснити, чому важливо складати іспити, починаючи з 2 класу, і поступово рости разом із ними.
“Справжня мета криється набагато глибше – не просто в сертифікаті чи підтвердженні знань. Іспит – це велика мотивація, адже дитина бачить свій результат та отримує величезний запал на вивчення англійської мови надалі”, – розповідає вчителька.
Зрештою, педагоги попросили батьків довіритися їм і самим переконатися, що це працює. Батьки погодилися, тож у школі відкрили сертифікований центр із підготовки до міжнародних іспитів з англійської мови. І якщо в перший рік іспит складали 11 дітей, то нині – понад 100 щороку.
Заняття відбуваються двічі на тиждень, і, за словами Анни, діти чудово справляються. Вони не перевантажені домашніми завданнями, бо ті розроблені в цікавій ігровій формі.
“Учні із захопленням біжать додому й виконують завдання, є багато онлайн-ресурсів, які їм допомагають. Я працюю і вчителькою в школі, і педагогинею з підготовки, тому, як ніхто, бачу прогрес.
Результативність дітей на шкільних уроках англійської зростає, якщо порівняти з тими, хто не відвідують підготовчі заняття. Навіть найменш активні діти стають активнішими й позитивніше сприймають вивчення мови”, – ділиться Анна.
Якщо спочатку дітей було важко мотивувати, то тепер вони бачать свій результат. І ті, хто спробували себе на початковому рівні, займаються далі й готуються до іспитів на наступних рівнях. Нині учні проходять підготовку за рівнем В1, хоча вони вже випустилися з 25-ї школи й ходять у старшу.
Тепер батьки й самі запитують про іспити в учителів, каже вчителька. Уже не потрібно їх мотивувати – вони діляться результатами одні з одними, бачать приклади, сертифікати з високими балами. Здебільшого учні 25-ї школи складають іспити на максимальні бали.
Cambridge Assessment English також дає можливість розвиватися учителям: проводить тренінги, семінари, конференції. Педагоги можуть проходити курси і складати окремі іспити з методики викладання англійської (ТКТ, CELTA, Delta).
Тепер Анна і її колега – екзаменаторки та сертифіковані експертки Кембриджського університету. Вони пройшли підготовку і єдині у своєму регіоні мають право приймати усні іспити.
А ще якось авторка підручника з підготовки до іспитів проводила тренінг у цій школі. Згодом вона надіслала відео дітям, а ті надіслали їй у відповідь – таке неформальне спілкування. Так учні відчули, що не просто навчаються за підручником, а отримали можливість побачити його авторку та носійку мови.
Наталія Сушкова викладає англійську понад 20 років. Вона працювала в школі й завжди намагалася розвиватися, їздила на курси, отримувала категорії, працювала за кордоном. Коли 2010 року повернулася в Україну, заснувала мовну студію “Language Studio Kiddieland-S”.
“Я завжди хотіла, щоб у дітей, які в мене займаються, були перспектива і зростання. Я готувала їх до вступу у виші Польщі, Чехії, Іспанії, Німеччини. Там завжди вимагали документи для підтвердження мовного рівня. Коли підготовлені мною діти успішно склали міжнародні іспити, зрозуміла, що таку підготовку можна пропонувати й іншим”, – говорить Наталія.
Жінка знайшла екзаменаційний центр, який є платиновим партнером Cambridge English, – і 4 роки тому почала співпрацю. У 2018 році їй присвоїли звання партнера. Здебільшого працює з групами школярів, але кілька разів готувала дорослих. Нині також працює з педагогами.
За словами Наталії, більшість учнів, які отримали один рівень, хочуть отримати наступний.
Вона бачить такі переваги співпраці з Cambridge Assessment English:
“Велике значення має бренд. Cambridge English – це бренд, якому довіряють. У них неперевершені програми з підготовки – усе розкладено “по поличках”. А скласти екзамен – мотивація для учнів. Якщо дитина просто вчить мову в школі, це часто ні до чого не призводить. Натомість тут є мета”.
Є й учні, яким важко дається мова, але завдяки чітким “сходинкам” Cambridge English їх вдається зацікавити, каже Наталія. Учням важливо, що вони навчаються й досягають результатів за визнаними в усьому світі стандартами.
Нещодавно Наталія відвідала одну зі шкіл Барселони, яка проводить підготовку до мовних іспитів, та була приємно вражена: вчителі-носії мови використовують ті самі підручники і програми, що й вона.
Завдяки підтвердженому рівню англійської учениця Наталії закінчила бакалаврат у Польщі, а магістратуру – в Іспанії, де нині й живе; інша учениця отримала бюджетне місце в університеті Німеччини, а нині працює в Китаї в мовній школі; багато дітей їздять за Work and Travel; ще одна учениця отримала роботу в бутику в Дубаї, який продає найдорожчі годинники, на місце претендували 40 людей.
Учні Катерини Махової мають подібні здобутки – навчання в закордонних вишах і високооплачувану роботу. 5 років тому вона відкрила мовну школу “Success” в Ізмаїлі Одеської області. Тоді, каже, складання іспитів було новинкою для всіх.
У перший рік іспити склали тільки 10 людей. Найважче було пояснити батькам, чому це важливо, каже Катерина. Усе зводилося до того, чи звільнить це дитину від шкільного екзамену або ЗНО.
А цьогоріч уже є 126 кандидатів. Також завдяки співпраці з Cambridge English підвищилися критерії й вимоги до викладачів мовної школи. З обов’язкових – перед початком роботи скласти міжнародні іспити. Адже готувати дітей, не розуміючи процесу, важко.
“Окрім цього, співпраця з Cambridge English відрізняє “Success” від мовних шкіл у місті. Попри те, що місто маленьке, конкуренція є. І це нам допомагає бути попереду. Діти, які складали міжнародні іспити з нами, приходять здобувати інші ступені за деякий час. 90% студентів рухаються вперед і підвищують рівень”, – каже Катерина.
Вона також пояснює, що підготовчими матеріалами, якими забезпечує Cambridge Assessment English, може скористатися будь-який педагог. Єдине й найважливіше запитання: “чи вмієте ви цим користуватися?”.
“Загалом це класна можливість навчатися не тільки учням, а й учителям. Це постійна мотивація йти вперед. І найважливіше, що дає міжнародний іспит учням, – досвід і впевненість у собі. Фактично, ми навчаємо не тільки мови – а як із нею жити в реальному житті. Іспит дає можливість вільно почуватися у світі, а не тільки на папері”, – завершує Катерина Махова.
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – wedmov, Depositphotos
Партнерський матеріал
Обговорення