Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

“Онлайн-урок – це не лекція”: 20 популярних освітніх платформ, які стануть в пригоді вчителям на дистанційці

За майже три роки дистанційного навчання, спочатку через пандемію Covid-19, а тепер через повномасштабну війну, вчителі та школи знайшли зручні для себе онлайн-платформи. Вони допомагають вести електронний документообіг, спілкуватися з учнями, перевіряти виконані ними завдання тощо. Онлайн-розроблень багато, а вчителі начебто можуть обирати їх на свій розсуд.

Як виявляється, свобода вибору діє не скрізь. Вчитель математики Вишнівського ліцею “Ідеал” Юрій Токар розповів “Новій українській школі”, що адміністрація вимагає проводити дистанційні уроки лише з платформи Classroom, яка потребує якісного інтернет-зв’язку.

“Через слабкий інтернет 70–80 % учнівських фото (їхні домашні, контрольні та самостійні) не відкриваються, а інколи уроки перериваються. Тоді ми з учнями переходимо з Classroom в Zoom. Торік я проводив уроки, використовуючи саме дистанційну платформу Zoom, доволі зручну й невибагливу до якості інтернету. А свої домашні, самостійні та контрольні роботи учні надсилали мені на Viber чи електронну пошту. Цього ж навчального року директорка ліцею забажала, щоб уроки проводилися лише в Classroom. То нам треба проводити уроки чи чіплятися за назву платформи?”, – цікавиться Юрій Токар.

  • Чому в “Ідеалі” віддали перевагу Google Education;
  • що каже закон про середню освіту щодо вибору онлайн-ресурсів;
  • яким платформам віддають перевагу вчителі;
  • топ ресурсів для цікавого дистанційного навчання – читайте про все це в статті “Нової української школи”.

У ПРІОРИТЕТІ – ЗАХИСТ ДАНИХ

Як саме проходять онлайн-уроки в ліцеї “Ідеал”, розповіла його директорка Лідія Жайворонок. Цього року заклад справді перейшов на корпоративну платформу Google Education, до складу якої входить Classroom, Meet, Google-документи та таблиці. Таке рішення ухвалили на педагогічній раді.

Як каже директорка, для тих вчителів, які не опанували Google Education, організували навчальні курси. Платформа зручна в користуванні та дає змогу швидко передавати інформацію педагогам старшої чи початкової школи: усі повідомлення надходять на пошту.

“Для навчання нам достатньо тих додатків, які є в Google Education, тим паче, що ці сервіси більш продуктивні та захищені. Величезний плюс цієї платформи – саме захист. Бо в нас був випадок, коли у Zoom приєдналися учні з іншої школи та зірвали урок. У Google Education ми захищені від подібних інцидентів”, – пояснює Лідія Жайворонок.

Торік у деяких школах дійсно зривалися дистанційні уроки, які проводилися через Zoom. У соцмережах ширився челендж “Кинь покликання – зірвемо урок“. Учні ділилися лінком на урок зі сторонніми особами, ті приєднувалися на заняття під іменем когось з учнів, вигукували нецензурні слова або поширювали на екрані свої відеоролики. Через це частина шкіл відмовилася від Zoom, віддаючи перевагу сервісам Google.

ТВОРЧЕ НАПОВНЕННЯ УРОКІВ ЗАКОН НЕ ОБМЕЖУЄ

У законі “Про освіту” йдеться, що вчитель має академічну свободу. А це самостійність і незалежність під час педагогічної, науково-педагогічної, наукової та/або інноваційної діяльності, що здійснюється на принципах свободи слова, думки й творчості.

Як пояснює директорка київської гімназії № 34 “Либідь” Алевтина Багінська, закон дає змогу вчителям обирати, як саме викладати матеріал – за якими методами та технологіями. Аби лиш це не суперечило законодавству та погоджувалося з рекомендованими МОН освітніми програмами.

“Я бачила допис Юрія Токаря на освітньому форумі й здивувалася. Бо в нас немає подібних обмежень для вчителів. Є чітко визначені платформи лише для комунікації. Для спілкування учнів із вчителями й вчителів між собою та з адміністрацією працює корпоративна пошта. Початкова школа працює з платформою HUMAN, а середня та старша з 2020 року з платформою Prosvita.

Раніше Prosvita мала обмежений функціонал, а нині тут є все для роботи вчителя: зворотний зв’язок із дитиною, перевірка домашніх завдань, бібліотека електронних ресурсів, база тестів, розклад уроків, чати для комунікації дітей та вчителів і батьків. Кожна дитина має свій логін та пароль, і батьки теж, що дає змогу відстежувати успішність дитини. Є можливість проводити відеоконференції, є планувальник, звіти, план роботи та трансляції уроків”, – ділиться досвідом Алевтина.

Здебільшого вчителі гімназії проводять уроки в Zoom, дуже рідко користуються Skype та Google Meet. Та перш ніж знайти те, що зручно, у гімназії перепробували чимало інших ресурсів: “МійКлас”, Classroom, Microsoft Teams тощо.

Щоби провести тестування школярів, вчителі гімназії працюють із платформами “Всеосвіта” та “На урок”. Використовують наявну базу тестів та розробляють власні. А також шукають інші дистанційні ресурси, які допоможуть у навчанні.

Ми даємо право вчителю обирати, із чим цікаво працювати йому та дитині. Іноді учні нам щось підказують. З їхньою допомогою ми знайшли застосунок для англійської мови, де є короткі відео, подібні до тих, що в TikTok, на 2–3 хвилини. Тепер хочемо зробити акцент на невеликих сюжетах та роликах, показувати їх на уроках, щоби діти із цікавістю пізнавали нову інформацію”, – зазначає директорка “Либеді”.

“КОРИСТУЄМОСЯ ТИМ, ЩО ЗРУЧНО, ОРІЄНТУЮЧИСЬ НА РЕЗУЛЬТАТ”

Для вчительки української мови та літератури школи № 294 Деснянського району Києва Марини Давидяк важливо, аби діти із цікавістю виконували завдання, а не назва платформи. Оскільки часто зникає електроенергія, а школярі приєднуються до уроків із різних регіонів та країн, то вчителька спілкується з багатьма навіть через Viber. Сюди ж діти скидають свої домашні завдання, тут же вчителька може створити для них тести на перевірку вивченої теми.

Також освітянка користується платформами “Всеосвіта” або “На урок”, де можна створити власні тести, а учням скинути посилання на них. Для онлайн-уроків Марина використовує Google Meet. Якщо ж зникає електроенергія, діти за можливості виконують завдання у Classroom.

“Ми не обмежені у виборі платформ, а користуємося тим, що зручно, орієнтуючись на результат. Бо буває, що в дітей не відкриваються якісь файли, через що вони не можуть виконати домашнє завдання. Тоді шукаємо інший спосіб для зв’язку: надсилаю завдання у Viber чи на електронну пошту”, – додає Марина Давидяк.

ДІТЯМ НУШ ДО ВПОДОБИ РУХЛИВІ ТА ЯСКРАВІ ЕЛЕМЕНТИ УРОКІВ

Вчителька біології однієї з приватних онлайн-шкіл Ольга Халепа теж віддає перевагу Zoom. За її словами, платформа має все, щоби провести повноцінний урок. Хоча шкільна адміністрація не обмежує вчителів, якими ресурсами та програмами користуватися.

Як розповідає освітянка, їй до вподоби саме Zoom, бо тут можна швидко перемкнутися на відео в YouTube, переглянути презентації, а діти можуть виконувати онлайн-тести. Ольга Халепа бере їх з онлайн-платформи “На урок”, де є готові розроблення, або готує власні. Учні ж надсилають у відповідь скриншоти зроблених завдань.

Презентації до уроків Ольга Халепа готує сама, додаючи мультимедійні елементи. Каже, що учні, особливо п’ятикласники НУШ, проявляють цікавість до всього яскравого, ігрового та рухливого, тому робить презентації саме такими.

Свій урок я намагаюся провести так, аби діти, незалежно від віку та класу, були активні та включені в хід уроку. Бо онлайн-урок – це не лекція, учні мають відчувати, що вони учасники навчального процесу. Для цього на уроці постійно змінюються види діяльності: з’являється якась вправа на повторення чи тести, або ж ставлю запитання на логіку чи якесь проблемне питання, за яке діти отримують бали. Учні знають, що можу запитати будь-кого в будь-який момент, і такий підхід їм подобається”, – розповідає Ольга Халепа.

ЯК І ДЕ ОРГАНІЗУВАТИ ЦІКАВИЙ ОНЛАЙН-УРОК

Тож для комунікації школи обирають одну чи дві платформи, щоби всі дані про навчальний процес були в одному місці. А як наповнити урок, звідки взяти додаткові матеріали, тести чи презентації – вчителі не обмежені у виборі.

Пропонуємо найпопулярніші серед освітян онлайн-платформи, які допоможуть організувати дистанційне навчання, приміром, вести журнали та комунікувати з учнями:

  • HUMAN – система допомагає вести електронний документообіг, проводити онлайн-уроки, здавати та перевіряти домашні завдання, отримувати від учнів зворотний зв’язок та спілкуватися. Вчителі можуть створювати на платформі власні уроки та користуватися ними далі. Базова версія програми безоплатна, її функціоналу вистачає для дистанційного навчання.
  • Prosvita – освітня платформа з безплатним стартовим пакетом послуг для державних шкіл, дає доступ із будь-якого електронного пристрою до щоденника та навчальних досягнень, освітніх матеріалів, онлайн-уроків та домашніх завдань. Батьки бачать успіхи дитини та виконання домашки, а учні бачать свої завдання та можуть завантажити їх навіть із телефона.
  • Google classroom – безплатний вебсервіс, створений Google для закладів освіти. Вчителі можуть створювати та перевіряти завдання, які зберігаються в окремих папках учнів на Google-диску. Дані про виконані школярами завдання постійно оновлюються, вчителі можуть залишати коментарі до перевіреної роботи.
  • MOODLE – навчальна платформа, де є змога представляти навчальний матеріал у різних форматах (текст, презентація, відеоматеріал, вебсторінка); тестувати та опитувати школярів із використанням запитань закритого і відкритого типу; виконувати завдання з можливістю пересилати відповідні файли. Користування сервісом не потребує оплати.
  • Нові знання – безплатна платформа для дистанційного навчання, де є електронні класні щоденники та журнали, розклад уроків та доступ до інтерактивних підручників. Щоби доєднатися до неї, заклад освіти має бути учасником системи “КУРС “Школа””.
  • Єдина школа – безплатна онлайн-платформа, доступ до якої мають вчителі, учні та батьки за допомогою додатку в смартфоні. Батьки мають доступ до електронного журналу та щоденника, можуть контролювати присутність своєї дитини на уроках та стежити за її успішністю. Вчитель може створювати домашні завдання з аудіо- чи відеофайлами, а також розробляти тести.
  • Мій Клас – електронна платформа, яка допомагає провести дистанційні уроки, тут зібрані готові завдання та тести різних видів складності, є можливість автоматично перевіряти роботи учнів та виставляти оцінки, вчитель може створювати свої робочі програми на сайті. Батьки одержують щотижневі звіти про успішність дітей, а доступ до учнівських профілів мають лише ідентифіковані вчителі. Користування сервісом безплатне, існує платна опція з розширеними функціями “Мій+”.

А ці ресурси допоможуть підготувати цікаві завдання для учнів:

  • Всеукраїнська школа онлайн – безплатна платформа для дистанційного та змішаного навчання учнів 5–11 класів. На ній зібрані відеоуроки, тести та матеріали для самостійної роботи з 18 основних предметів.
  • GoogleDoc – безплатна програма, що дає змогу використовувати вордівські документи як дошку чи зошит для спільної роботи вчителя та учнів.
  • Paint – платформа, яку вчителі використовують як дошку, на якій можна креслити та малювати. Або ж працювати над шкільними домашніми завданнями. Утім, не передбачена взаємодія учня та вчителя. Користування сервісом не потребує оплати.
  • Сonceptboard – частково безплатний інтернет-ресурс, має функції програми Paint та дає змогу спільно працювати над завданнями. Для цього вчитель має завантажити матеріали на платформу та надати доступ до них учням (через QR-код чи запрошення на електронну пошту).
  • Liveworksheets – сайт безплатних інтерактивних завдань на будь-які теми. Вчитель може знаходити готові вправи або створити власні. Свої завдання можна зберігати в інтерактивному зошиті, який зберігається на сайті. На сайті учень може самостійно перевірити помилки або надіслати результат на електронну адресу вчителя.
  • LearningApps – безоплатна платформа, яка дає змогу створювати інтерактивні ігри та вправи з різних предметів. До вправ можна додавати фото, картинки, звук або відео. На платформі є вже готові завдання, які можна редагувати.
  • Nearpod – це частково безоплатна онлайн-платформа для створення живих уроків (більшість функцій платні). Якщо ж користуватися повною версію програми, можна сконструювати онлайн-урок, додаючи презентації PowerPoint, створюючи власні слайди з аудіо та відео, картинками та текстом, вставляючи відео із Youtube.
  • Kahoot – ігрова навчальна платформа, де ігри створені у форматі тестів із кількома варіантами відповідей. Доступ до тесту можна отримати через веббраузер або додаток “Kahoot!”.
  • Всеосвіта – безплатна платформа для підвищення кваліфікації вчителів, яка з 2020 року додала нові функції. Вчителі можуть створювати тут домашні завдання та перевіряти їх, розробляти власні тести та користуватися онлайн-бібліотекою методичних матеріалів.
  • На урок – освітній проєкт, який безплатно дає змогу вчителям поліпшити свої вміння, а також створювати тести, користуватися бібліотекою готових розроблень, залучати учнів до олімпіад та конкурсів чи онлайн-курсів.
  • Classtime – онлайн-платформа з безплатним та преміумдоступом. Безплатний варіант дає змогу провести оцінювання учнів дистанційно та в класі. Вчителі можуть створювати інтерактивні уроки, додаючи відео, формули або використовуючи бібліотеку з-понад 30 тисяч питань.
  • Padlet – мультимедійний ресурс, де можна безоплатно створювати, редагувати та зберігати інформацію. Це віртуальна стіна, на яку можна прикріплювати фото, файли, покликання на інтернет-сторінки та замітки.
  • Easy test maker – сервіс для створення тестів, у яких можна вибирати правильні та помилкові твердження. Сервіс перемішує питання і варіанти відповідей, щоб учні не списували. У безплатній версії можна створити 25 тестів, у платній – необмежену кількість.

Інна Лиховид, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – Gorodenkoff, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення