5 386
0
У грудні 2022 року стартував новий проєкт від ГО “Смарт освіта” – “Скриня в укриття“. Днями 15 скринь вирушають до різних закладів освіти України. Команда “Смарт освіти”, експерти та психологи підібрали й наповнили скрині спеціальними речами, які допомагатимуть дітям різного віку впоратися з тривожністю, а вчителям – організувати дозвілля для учнів в укритті. Зокрема, у цій скрині вони зможуть знайти антистресові іграшки, зігріваючі пледи, настільні ігри, освітлювальні прилади тощо. З особливою увагою експерти підійшли до вибору книжок у скрині. Акцентували на тому, аби дитяча література була змістовною, проте не обтяжливою. Звісно ж, з урахуванням інтересів дітей.
Вибір книг здійснювала лабораторія дитячого читання “БараБука” Національного центру “Мала академія наук України” на чолі з літературознавицею, письменницею та керівницею лабораторії Тетяною Стус. У скринях – книги українських авторів, зокрема, Андрія Кокотюхи, Галини Ткачук, Петра Яценка, Ірини Громової, Світлани Ройз, Івана Андрусяка, Олександра Шатохіна, Насті Музиченко, Слави Світової (для молодшої школи), Ольги Купріян, Мії Марченко, Володимира Нікітенко, Кирила Безкоровайного, Володимира Арєнєва (середня школа), Андрія Бачинського, Наталії Довгопол, Анни Просвєтової, Олени Алчанової, Наталії Матолінець, Валентина Захабура, Оксани Лущевської (старша школа) тощо.
“Передусім зважали на ситуацію, у якій діти триматимуть книжки в руках: прихисток від небезпеки. Їхній зміст має бути нетравматичним, без депресивного контексту. Звертали увагу й на ілюстрації, зокрема, на кольорову гаму, яка прямо впливатиме на сприйняття в такому місці й за таких обставин, – каже Тетяна Стус. – Окрім цього, добір здійснювали за віковими категоріями та жанровим різноманіттям для кожного віку. Мова як про відволікання дітей цікавим пізнавальним контентом чи занурення в динамічні сюжети, так і про потенціал тексту давати емоційну стабільність.
Велике значення відіграє також поліграфічна та візуальна якість книжок – їх має бути приємно тримати в руках. Важлива й можливість придбати видання в книгарнях чи взяти в бібліотеках, якщо читання в укритті сподобається і діти захочуть продовжити вдома. Ці книжки написані відомими авторами, видані в провідних українських видавництвах. Тож якість книжок перевірена десятками тисяч читачів і відзнаками фахової спільноти”.
Докладніше в підбірці ми розповімо про наш особистий ТОП-10.
1. “Як весело в будинку “вау!” Андрія Кокотюхи
Чарівні істоти так завзято мірялися силами, що їхні світи не витримали й луснули! А ті, хто вцілів, кинулися рятуватися в людському світі. Вони знайшли прихисток у великому будинку “Вау”.
У книзі читачі зустрінуть багато містичних істот: відьми, русалки, привиди, гноми, вампіри та інші – усі намагаються співіснувати з людьми. Ці створіння змушені порозумітися між собою, стати добрими сусідами, та ще і пристосуватися до реалій так, аби не втратити власну сутність. Тож тут щодня трапляються веселі історії: то домовик свариться з відьмою, яка розводить безлад своїм зіллям, то привидам важко знайти тих, хто їх боїться, а вампір, якому заборонили полювати, не знає як впоратися з нудьгою. Книга легка, весела та захоплює кумедними ситуаціями з першої сторінки.
2. “Морськосвинський детектив” Івана Андрусяка
“Морськосвинський детектив”- книга, яка увійшла до списку Дитячої Книги року ВВС-2020.
Вона складається з трьох історій, у кожній із яких свин Жерар розплутує загадки місцевої тваринницької громади. Усі тварини з околиць звертаються до Жерара, коли стаються злочини. Свин допомагає їм за смачний гонорар. Які це історії? Хтось лякає добрих тварин, краде котячий сніданок. Читаючи, діти вчаться ловити злочинців та розвивають дедукцію і логіку.
3. “Моя подруга з темної матерії” Кирила Безкоровайного
Це дитяча пізнавальна література. Книга увійшла до фіналу конкурсу Книга року BBC-2020. Тут ми дізнаємося більше про те, як народжуються зірки та із чого складається темна матерія, яку вважають однією з таємниць Всесвіту.
Головний герой книги народився в сім’ї астрофізиків, у його мами є власний телескоп, який вона успадкувала від прадіда. Тому хлопчик проводить багато часу дивлячись на небо крізь телескоп. Цікаво те, що в головного героя немає імені. Читач, наприклад, може приміряти своє ім’я. Ми ж часто ставимо себе на місце героїв книг та уявляємо, як блукаємо сюжетами, приміряючи на себе різні ролі, емпатуємо та проживаємо історії разом із ними.
Ця книга про пригоди та дружбу, у хлопчика є подруга Буся, з якою він мандрує космосом. Вона надзвичайна, бо зроблена з темної матерії. Тому вона в космосі як “риба у воді”. Буся має цікаві повсякденні обов’язки: збирати докупи уламки зниклих зірок, аби утворити нові зірки, штовхати зірки в галактиках. Але Буся, попри свої здібності, звичайна дитина, яка не терпить обману та яку легко образити. Тому, коли головний герой розбив мамин телескоп та збрехав батькам, що це Буся, вона на нього образилася та більше ніколи не прилітала.
4. “Ключі сили” Світлани Ройз
Це книга про усвідомлене проживання емоцій дітьми. “Ключі сили” можуть стати ресурсом для розвитку емоційного інтелекту дитини. Оскільки тут діти отримають знання про те, як ми сумуємо, чи можемо виявляти злість і як це робити “правильно”, аби не провокувати агресії, але й не придушувати свої емоції, як впоратися зі страхом темряви, як нас заряджає радість і як навчитися радіти навіть дрібницям. Ця книга для вдумливого читання, її хочеться цитувати:
“Злість – важлива. Це емоція. А от те, коли і як ми її виявляємо, це наша поведінка. Емоція виникає сама по собі. А от будь-яка наша дія, наша поведінка – це вже наш вибір”.
“Дія, яку ми вчинили під впливом злості, називається Агресією. Ти злишся, що програв, – це емоція. Ти злий, бо хтось узяв твою річ без дозволу, – це емоція. Ти відразу вдарив цю людину – це агресивна дія, це поведінка. Або ти сказав: “Це моє, я злюся, коли беруть мої речі без дозволу. Віддай!”. Це також дія, але вона конструктивна”.
5. “Дуб трьох лісовиків” Галини Ткачук
Це книга, яка дарує гарний настрій. Тут у центрі уваги троє друзів-лісовиків – Очеретяник, Комаха й Гайстра. Вони живуть у дубі, який стоїть посеред лісової галявини біля озера. У книзі відображено їхнє повсякденне життя: спілкування з лісовими мешканцями, турбота про ліс, організація свят, багато клопотів і казкових пригод.
Домівка лісовиків має три поверхи. На першому, у корінні дуба, жив Очеретянник; на другому, у стовбурі – Комаха; на третьому, на гіллі була хатина Гайстра, схожа на велике гніздо.
У книзі – захопливі та багаті описи героїв, а також оригінальні імена: “Прізвисько Гайстра було Довгоногий. Бо ноги він мав і справді довжелезні. Але найцікавіше в них було зовсім не це. А те, що ступні Гайстра були схожі на ступні лелеки. Такими ногами дуже легко мандрувати по землі, воді, траві й болоту. Саме це Гайстер здебільшого й робив”.
6. “Мирослава та інші з нашого двору” Ольги Купріян
Це щира та кумедна повість про те, які дива та перипетії спіткають нас у дитинстві, коли тобі 10 років і ти на літніх канікулах.
Герої повісті, Микита та Мирослава, дружать, мають конфлікти й примирення, вчаться заробляти перші гроші, вигулюючи собаку баби Соні чи маленьку Злату. Вони проживають усі радощі й сум разом та, головне, вміють радіти та цінувати дрібнички, як-от, клаптик літака “Мрія” в небі.
7. “Примари Чорної діброви” Андрія Бачинського
Головний герой Роман їде в село на канікули. Там він багато спілкується з друзями та дідусем, який розповідає про свої мандри.
Друзі звикли щороку на літніх канікулах ходити на річку та плавати наввипередки. Але цьогоріч чужинці захотіли знищити ріку та вирубати Чорну діброву, на їхньому місці зробити аквапарк із великим басейном. Місцеве населення змовчувало. Але діти вирішують брати ситуацію у свої руки. Їх підтримує дідусь Андрій своїми порадами.
8. “Заклятий меч” Володимира Арєнєва
“Заклятий меч” – це історія про любов і ненависть, а також про відповідальність, щедрість та щирість, про примноження зла й повернення добра сторицею.
На титулці не випадково вказано, що це “повість-фантазія”. Тут фігурують фольклорні та міфологічні образи та символи. Зокрема, на сторінках зустрічаємо Бабу Ягу, втілену в образі Брамниці, Перевізника, бога Одіна (скандинавська міфологія).
Центральна метафора книги – меч із кургану. Він має реальне підґрунтя: історія про те, як в Україну повернувся меч, який раніше викрали чорні археологи. Його намагалися навіть вивезти з країни на продаж, але дивом меч таки повернувся до нас. Володимир Арєнєв у повісті фантазує про те, як цей меч міг потрапити в Україну, використовуючи скандинавську міфологію. На перший погляд, може здатися дивним, чому саме скандинавська, але насправді наші первісні міфологічні уявлення досить схожі. Навіть скандинавські руни (їхнє виникнення – 5 тисяч років тому) ми зустрічаємо значно раніше, але у вигляді трипільських логографів (близько 8 тисяч років тому, одна з перших писемностей світу).
9. “Мандрівний цирк сріблястої пані” Наталії Довгопол
Герої роману пізнають гіркоту зрад і поразок, вирушаючи в мандрівку українськими землями початку XX століття, намагаються знайти спільну мову з дивовижними істотами з давніх легенд.
За сюжетом події крутяться довкола мандрівного цирку фрау Ґріте. Цирк досить незвичайний, оскільки його власниця проти вистав із тваринами, та єдина тварина, яка з’являється в неї на арені – ручний сріблястий вовк. Цирк переживає тяжкі часи, бо чоловік фрау виявився авантюристом та зник безвісти, а трупу спіткали фінансові скрутнощі. Та ще і їхній коронний номер – виступ ручного вовка – на межі провалу, оскільки одна юна глядачка вийшла на сцену та приборкала звіра. Але цирк зі своїм смугастим шатром постійно вирушає далі, зустрічаючи різних людей, перевертнів та нові пригоди.
10. “13 ключів для розуміння себе, свого оточення та своїх стосунків” Анни Просвєтової
13 ключів – книга-порадниця, не лише для дівчат, але і для їхніх мам. Книга про самоусвідомлення, перипетії особистого життя, взаємини. Це 13 розділів-ключів: життєві оповіді героїнь, які успішно подолали особисті проблеми та пройшли певні життєві випробування. Тут є практичні поради з прикладами. “13 ключів” варто читати, аби
Анна Шевчук (Люднова), спеціально для “Нової української школи”
Зображення: ГО “Смарт освіта”
Проєкт “Скриня в укриття” здійснює ГО “Смарт освіта” за підтримки ChildFund, МБО “Фонд Східна Європа” та Terre des Hommes.
Обговорення