Теми статті: вчителям, література, матеріали для уроків, якість освіти
14 Вересня 2023
9 607
0
Курс “Української літератури” одинадцятикласники шкіл України починають із циклу уроків про митців періоду “Розстріляного відродження”. Як включити дітей із першої теми, використавши символи, групову роботу, відео та аудіо формати, цифрові застосунки, звʼязок із реальністю? Які домашні завдання підібрати, аби продовжити “активне навчання” вдома?
“Нова українська школа” підготувала різні варіанти вправ та методик для використання вчителями на уроках, які допоможуть якнайкраще дослідити тему разом з учнями (нагадуємо, що такі розробки в розділі “Матеріали для уроків” тепер зʼявлятимуться на “НУШ” частіше).
Зберігайте, діліться та використовуйте!
На етапі мотивації важливо визначити один символ-якорець, який для кожного учня буде співзвучним до центрального поняття теми чи уроку.
Почніть із себе: розкажіть учням, про що для вас цей період? Які асоціації чи символи ви бачите, коли досліджуєте цю тему?
Згадайте, що під час вивчення творів художньої літератури ми часто використовуємо метод “услід за автором”. Запропонуйте учням у цьому блоці спробувати метод “услід за символом”, який буде супроводжувати їх під час дослідження цієї теми чи й усіх тем розділу.
Наприклад, “у мене 20–30 роки XX століття та генерація розстріляного відродження асоціюються з квітковим полем, цвіт якого жорстоко і швидко зрізали. Квіти впали додолу, а стирчаки – залишилися. Цвіт нації пішов. Однак ми змогли зібрати квіти докупи, створити з них букет та залишити його у вазі. Мій символ-якорець – цвіт”.
Вправа:
Програми курсів “Історія України”, “Мистецтво”, “Зарубіжна література” передбачають вивчення тем, які пов’язані зі вступним блоком “Української літератури” в 11 класі. Тобто попереднє ознайомлення з епохою, суспільно-історичними умовами розвитку, особливостями модерних стилів та жанрів уже мало відбутися в учнів раніше. Тому на етапі актуалізації, учитель може посилатися на попередньо набуті знання.
Що важливо?
У блоці актуалізації знань можна використовувати групову роботу:
Цей блок допоможе реалізувати завдання програми: учні та учениці мають вміти аргументовано і грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-історичних умов розвитку української літератури XX ст. та визначати роль і місце української культури у світовому контексті.
За вимогами програми, учні мають знати
На цьому етапі доцільним буде використати матеріал підручника про літературні угрупування або ж запропонувати інші джерела інформації.
Чергуйте формати взаємодій:
Проблемне питання цього блоку: “Чому саме у 20–30 роках XX століття збільшилася кількість літературних угрупувань та організацій? Як це впливало на літературно-мистецький процес періоду?”
За програмою, учень має знати та розповідати про масові репресії письменників у 1930-ті роки, аналізувати причини втручання влади в мистецький процес, а також пояснювати поняття “Розстріляного відродження”.
Починаючи вивчення цього періоду, запропонуйте учням попередньо (“перевернутий клас”) ознайомитися з матеріалами до теми у відео чи аудіоформаті. Така форма роботи прокачає навичку роботи із цифровими ресурсами та дасть можливість учням бути в контексті вивченого матеріалу.
Важливо попередньо дати дітям запитання-маяки з акцентами, на які вони мають звертати увагу під час перегляду чи прослуховування. Відтак обговорення переглянутого чи прослуханого варто починати саме із цих запитань.
Наприклад:
Матеріали у відеоформаті:
Матеріали в аудіоформаті:
Після обговорення попередніх запитань запропонуйте учням роботу із цифровими або друкованими текстами:
Приклади текстів:
Відвідайте з учнями віртуальні екскурсії до музеїв митців періоду розстріляного відродження або ж помандруйте в Google maps, досліджуючи місця пам’яті, присвячені письменникам.
Також можна створити власну художню галерею з портретів письменників та художників, використовуючи штучний інтелект.
Усе, що близьке, розуміється та відчувається завжди краще. Продемонструйте учням взаємозв’язок епохи розстріляного відродження з нашими днями.
Запропонуйте дітям дослідити вишиті елементи. Закцентуйте, що в такому випадку одяг набуває символічного значення.
А навесні 2022 року в цей дім влучив російський снаряд. Епохи переплелися. Коло замкнулося.
Поверніться до вишиванки й розкажіть, що на сорочці є символи:
Вправа: запропонуйте учням створити власний дизайн вишиванки, шопера, футболки на яких би вони зобразили погляди, фрази, символи, пов’язані з митцями доби розстріляного відродження.
Обираючи формат домашнього завдання, пам’ятайте про варіації та диференціацію. Адже кожна дитина повинна мати простір вибору й можливість рухатися власною освітньою траєкторією. Тому ви можете надавати одночасно й різнорівневі завдання, і різні варіанти завдань однієї складності. Найважливіше в такій формі взаємодії – мета.
Варіант домашнього завдання № 1
Як узагальнення до теми про митців “Розстріляного відродження”, можна обрати завдання зі створення постера за мотивами фільму “Червоний ренесанс”, використовуючи застосунок Canva. Так ми одночасно поєднуємо змістовий складник та роботу із цифровими ресурсами.
Не менш важливим у цьому завданні є і художня концепція оформлення постера: її можна обирати відповідно до естетики доби “Розстріляного відродження”. Зазвичай учні обирають відтінки червоного та чорного, а також шрифти в стилі листів, що вийшли з-під друкарських машинок. Такі деталі допомагають дітям краще зрозуміти та відчути сенси епохи, яку вони вивчають.
Обов’язковою умовою перед роботою в будь-якому цифровому застосунку є інструкція-нагадування та визначення чітких критеріїв щодо виконання завдання.
Якщо ви часто використовуєте одні й ті ж застосунки, можна записати коротку відеоінструкцію, де пояснити базову навігацію сайту.
Також пам’ятайте, що хтось з учнів може не мати доступу до застосунку через персональний комп’ютер, тому запропонуйте створити постер, використовуючи папір, ручки та фарби або ж техніку колажування.
Інструкції для виконання постера-відгуку:
Запропонуйте це завдання після першого уроку або як підсумок усієї теми з вивчення митців періоду “Розстріляного відродження”.
Фінальним етапом може бути презентація робіт у класі та обговорення. Або ж можна розмістити постери на спільній цифровій платформі, наприклад Padlet, де учні зможуть коментувати та оцінювати роботи одне одного. Такий формат можливий і за офлайн, і за онлайн-навчання.
Перед стартом роботи з подібними форматами взаємодій нагадуйте дітям про структуру якісного зворотного зв’язку та критерії до виконання тих чи тих завдань.
Варіант домашнього завдання № 2
Запропонуйте дві теми есе:
Третю залиште відкритою: кожен учень може обрати свою тему, а замість есе – етюд чи будь-яку художню форму. Поверніться до символу, з яким кожен починав тему чи урок. Символ може стати початком для написання есе чи етюду – рухайтеся вслід за символом, розвиваючи образне та критичне мислення.
Нагадайте учням види есе та структуру.
Тексти учнівських есе можна використовувати, як матеріал для пропрацювання навички аналітичного читання. Учні обмінюються роботами, читають есе та формулюють по 3 запитання до текстів. Питання повинні поглибити думку автора щодо запропонованих тез, аргументів чи прикладів. Також можна використовувати техніку “5 чому?” Формат відповідей обирайте самостійно: очно або письмово. У такий спосіб ви зможете залучити декілька навичок одночасно.
Варіант домашнього завдання № 3
На основі матеріалів есе (із нотатки 5) можна почати дискусійний чи дебатний блок, адже в класі можуть бути діти з протилежними поглядами на запропоновані теми.
Ознайомте учнів із форматом ведення дискусії чи дебатів у форматі Карла Поппера.
Варіант домашнього завдання № 4
Найважливіше під час конструювання уроку – відштовхуватися від рівня вашого класу та запиту учнів щодо різних форматів взаємодій. Тому четвертого варіанту не пропонуємо 🙂 Але нагадуємо, що саме ви разом з учнями створюєте нескінченну кількість варіацій. Головне, завжди пам’ятайте про мету. Навіщо та чи та методична форма з’являється у вашому уроці.
Проблемним запитанням можете обрати тему есе, але видозмініть її. Наприклад, “Митець VS влада: чи можлива свобода творчості?”
Після ознайомлення з біографією та творчістю кожного письменника в циклі тем запропонуйте учням заповнювати табличку.
Використовуйте елементи дизайн-мислення. Почніть із першого етапу – “емпатія”.
Дайте відповіді на запитання:
Поміркуйте:
Другий етап – “прототипування”.
Вилаштуйте візуально можливі моделі взаємодії для митця в період 20–30 років XX століття.
На третьому етапі створіть один формат на вибір у якому запропонуйте ваш варіант розвʼязання проблемного питання:
Катерина Молодик, методистка “Нової української школи”
Титульне фото: ГО “Смарт освіта“
Обговорення