Теми статті: аудіоуроки, батькам, вчителям, дистанційна освіта, учням, якість освіти
13 Лютого 2024
4 131
0
Скільки часу вчитель проводить у школі? Навантаження на одну тарифну ставку за законом – не менше ніж 18 годин на тиждень. Та реальність (і наше аналітичне дослідження) свідчить про інше. Часу завжди замало: години швидко розходяться на підготовку до майбутніх уроків; паперову роботу; відпрацювання матеріалу, якщо урок “пропав” через тривогу…
Та що, коли низку задач можна оптимізувати? Не відкинути, не знизити рівень підготовки та подачі, а зробити так, аби й часу більше, і матеріал добре опрацьований? Аби всі були цілі й ситі, розповідаємо про інструмент, що допоможе зробити щоденну роботу вчителя простішою та, можливо, приємнішою.
У новій статті поділимося:
Подкасти перестали бути лише розвагою і, серед іншого, впевнено облаштувалися в освітній сфері. Вони зручні тим, що опановувати матеріал можна в будь-який комфортний час: в автобусі дорогою додому, під час пробіжки чи просто лежачи на дивані. Принцип “вчитися можна де завгодно” став ключовим для проєкту “Вчися вухами”.
Цей проєкт пропонує 335 аудіоуроків для учнів 7–11 класів з
Записи короткі: від 10 до 20 (рідко трохи більше) хвилин на одну тему, матеріал викладений легко і з прикладами.
Ми поговорили з двома вчительками, які вже використовують аудіоуроки у своїй роботі: це Людмила Власенко, вчителька української мови та літератури й Антоніна Макаревич, вчителька історії та громадянської освіти. До речі, і Людмила, й Антоніна – авторки деяких аудіоуроків проєкту. Разом вони виділили перевірені формати роботи з інструментом:
Антоніна Макаревич ділиться досвідом роботи з таким форматом:
“Я вмикаю записи просто на уроці – звісно, не ввесь урок, а хвилину. Це перемикає увагу учнів із мене, лектора, на інший канал інформації.
Поки вони слухають, я даю їм різні завдання: наприклад, після прослуховування створюємо мапу думок, записуємо нові слова чи враження від уривка, складаємо запитання. Або, дізнавшись щось нове із прослуханого, можемо обговорити це у форматі “світове кафе”.
“Аудіоуроки виручають, коли через повітряну тривогу потрібно спуститися в укриття. Для таких випадків я маю із собою завантажені записи: їх можна слухати в укритті, а можна і вдома, як випереджувальне завдання.
Задавати прослухати теми вдома також корисно, якщо тема складна. Тоді, навіть якщо вони не прочитають самого твору з літератури, то принаймні орієнтуються, про що мова, а не кліпають здивованими очима.” – розповідає Людмила Власенко.
Антоніна Макаревич також використовує аудіоуроки, аби через скасовані заняття не відставати від програми: “Якщо урок випадає через повітряну тривогу, то його потім однаково треба наздогнати. Аби не перевантажувати учнів у майбутньому, я прошу прослухати аудіоурок і даю до нього невеликі завдання. Помічаю, що коли учні вдома, у спокійних умовах, без відволікаючих чинників слухають матеріал, то запам’ятовують його краще, аніж після уроку”.
“Вчитель у школі не може бути лектором, цей формат зовсім не працює. Я засікала: якщо мій монолог триває понад три хвилини, то учні відволікаються. Тож маємо підлаштовуватись і давати їм більше активності.
Звісно, вчитель не має бути аніматором і постійно розважати. Але “відчитав і пішов” теж недобре. Тому аудіоуроки є для мене надійним та ефективним інструментом для роботи. Діти перемикаються з мене на інший канал інформації, їм так точно цікавіше.”
Та водночас зазначає, що просто прослухати частину запису – мало, важливо додати ще завдання. Наприклад, після прослуховування однієї випадкової хвилини запису, вгадати, про що йде мова, що будуть вивчати на уроці. Або виписати незрозумілі слова чи речення, яке діти запам’ятали.
Для вчителів формат подкасту є тією підтримкою, яка дає свободу для творчості й мобільності. Вчителю вже не треба проговорювати так багато матеріалу, а можна попрацювати в команді з учнями. Коли діти мають варіант вибору: “хочете – я вам розповім, хочете самі слухайте”, то це створює більш довірливі стосунки на уроці. Діти радіють, що їх чують і готові слухати у відповідь.
Тетяна Павліченко, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: авторка – Ольга Лещик, ГО “Смарт освіта”
Фото в тексті: особисті архіви Антоніни та Людмили
Обговорення