Теми статті: біологія, вчителям, директорам, підручники, якість освіти
26 Лютого 2024
6 630
0
Партнерський матеріал
Незрозумілі терміни, великі класифікації, заплутані описи процесів – усе це лякає учнів та учениць на уроках біології. А ще – складні лабораторні й практичні роботи. У вчителів часом виникають питання: як доступно пояснити тему уроку, та головне – як мотивувати учнів до вивчення біології?
Своїм досвідом викладання предмета та поглядом на підручники з біології з “Новою українською школою” поділився Андрій Самойлов, учитель біології та хімії Харківського ліцею № 47, відмінник освіти України, заслужений учитель України, співавтор програми “Біологія. 7–9 класи” та співавтор підручника з біології для 7 класу за новим Державним стандартом. До речі, це не перша наша розмова. Раніше ми розповідали про участь української команди з Харкова в програмі шкільних космічних експериментів у NASA, що було першим таким досвідом для України. Так ось науковим керівником харківської команди був наш сьогоднішній герой. Докладніше про проєкт читайте за посиланням.
А в новій статті розповімо про таке:
Біологія має значення не лише для тих, хто планує пов’язати майбутню професію з природничими дисциплінами, але і для всіх учнів загалом. Медичні послуги, ліки, косметологія – усе те, чим сучасна людина постійно користується – так чи так пов’язане із цією наукою. Біологію важливо знати, аби розуміти, як зберегти здоров’я та покращити якість життя, як розпізнавати різні хвороби за ранніми симптомами та запобігати їм тощо.
“Біологія – це про все живе, що нас оточує. Вона завжди цікавить дітей та дорослих: Що це за квітка? Рослина? Тварина? Гриб? Вау, мікроби! Яку користь та шкоду вони приносять? До того ж біологія – це наука про нас самих. Правильно сформовані біологічні компетентності мають стати основою для подальшого життя, де ми маємо справу з медичними послугами, фармацевтичними препаратами, харчовими продуктами, косметичними засобами тощо.
Щоб не потрапити на гачок недоброякісної чи оманливої реклами товарів та послуг, необхідно мати підґрунтя для правильного розуміння біологічних механізмів, процесів та закономірностей.
Останнім часом, зважаючи на пропаганду та відверто маніпулятивну і брехливу інформацію, яка поширюється всесвітньою мережею чи деякими медіа, актуальним стало розуміння сучасних біотехнологій, зокрема технологій рекомбінантних ДНК, рекомбінантних препаратів, РНК-вакцин тощо. Перелік необхідності ґрунтовних біологічних знань можна продовжувати нескінченно. Зрозуміло, що в межах школи ми можемо лише формувати певний тип мислення, розуміння і навички, які необхідні для критичного аналізу інформації в подальшому житті”, – каже Андрій Самойлов.
Зараз діти перебувають в умовах постійного споживання контенту, що суттєво впливає на їхній спосіб сприйняття інформації. Це формує в дітей кліпове мислення. Учні й учениці з кліповим мисленням легко перемикаються між різними темами та завданнями, але їм складно зосередитися на чомусь одному протягом тривалого часу. Якщо раніше підручник вважався одним із головних джерел інформації й достатньо було лише тексту, то нині навчальна книга має враховувати особливості мислення та пізнавальної діяльності учнів, аби навчання було цікавим та легким.
“Здебільшого підручник – це лише один із варіантів дидактичного матеріалу, яким послуговуються вчителі та учні. Він може визначати напрям викладання предмета, бути джерелом прикладів, пояснень, ілюстрацій та, що найголовніше, завдань.
Втім, наразі більшу роль відіграють матеріали, вправи та підходи для інтерактивного викладання. Тож підручник має бути помічником, джерелом ідей та завдань для організації сучасного уроку. Не втратив підручник і своєї ролі як засіб індивідуального навчання учня, який самотужки (з різних причин) або додатково опановує матеріал. Для нього підручник має залишатися путівником для вивчення предмета”.
Інтерактивні додатки, вправи й завдання обов’язково мають бути в сучасних підручниках. Вони дають змогу зробити викладання будь-якого предмета більш наочним. Звісно, розвиток сучасних технологій є причиною змін до методології викладання шкільних предметів. Основний фокус у вихованні та навчанні дітей нині – це формування не знаннєвої бази, а компетентностей, навичок, умінь тощо. Однак варто зазначити, що здійснити це без знаннєвого підґрунтя просто неможливо.
Так, новий підручник із біології для 7 класів НУШ поєднує різні підходи та методи викладання, які використовували автори й у власному досвіді.
“Ми намагалися адаптувати шкільний підручник, акцентуючи на інформаційній доступності, максимальній яскравості та якісній ілюстрованості, системі цікавих та творчих завдань, а також завдань для розвитку всіх наскрізних компетентностей. Цей підручник не лише про біологію, а про навчання, дослідження та підготовку до освіти впродовж життя”, – зазначає автор.
Андрій Самойлов також додає, що підручник містить:
Додали до підручника й кілька завдань, що розроблені на основі досвіду авторів. Як ми вже розповідали раніше, у 2022 році Андрій Самойлов разом зі своїми учнями з харківської гімназії № 47 узяв участь у програмі шкільних космічних експериментів у NASA.
“Участь у подібних проєктах дає змогу учням спробувати себе в ролі дослідників і науковців; удосконалити вміння планувати та виконувати наукове дослідження, обґрунтовувати його важливість, шукати інформацію в різних джерелах та опрацьовувати її; будувати зв’язки з іншими учасниками програми та спілкуватися з науковцями міжнародного рівня; удосконалити англійську. А ще участь у такому проєкті може стати важливим пунктом у CV чи родзинкою мотиваційного листа для вступу в найпрестижніші університети світу”, – поділився думками про проєкт вчитель.
На основі експерименту, який проводили учні Андрія Самойлова, він запропонував у своєму підручнику декілька практичних досліджень. Їх зможуть провести інші вчителі й школярі з усієї країни. Наприклад, таким є дослідження із проростання насіння.
На думку автора, нині на уроках біології якраз найбільше бракує практики та активної діяльності учнів. Щоб школярі краще розуміли навчальний предмет, із ними потрібно проводити наочні експерименти. Утім, матеріально-технічна база й підготовка вчителів наразі недостатня.
Урахувавши сучасні реалії українських шкіл, автори підручника запропонували в ньому не лише вже відомі практичні й лабораторні роботи, але й нові дослідження. Серед них
Завдання розроблені так, щоб учні не лише проводили якісь експерименти, а й активно їх обговорювали. На думку авторів, поєднання практичної роботи з аналізом результатів дасть змогу краще опановувати предмет.
Підручник “Біологія” для 7 класу доповнений завданнями на інтерактивній платформі іЗЗі та передбачає використання різних застосунків для виконання завдань, зокрема створення інформаційно-пошукових проєктів. Адже розвиток навичок роботи з мережею та технологіями на уроках також важливий.
“Ґаджети та інтернет – це потужні інструменти навчання. Саме тому ми маємо їх використовувати, поєднавши чітким і зрозумілим змістом та системою завдань. Це активне навчання. Воно звичне для сучасних дітей” – каже Андрій Самойлов.
Ще одна особливість підручника – його доповнення завданнями на знання англійської мови. Англійська нині є не лише мовою міжнародного спілкування, а й мовою науки, якою колись, наприклад, була латина. Андрій Самойлов переконаний, що сьогодні важливо вивчати англійську не лише власне на уроках англійської, але й інтегрувати завдання на знання іноземної мови до інших навчальних предметів. Це дає змогу виховувати майбутніх дослідників і науковців, здатних працювати з англомовною інформацією.
“Англійська, як свого часу й латина, стала не лише мовою міжнародного, а й наукового спілкування. Одна лише Common English, що вивчається в школі чи на мовних курсах, не може задовольнити всіх потреб людини, особливо, які стосуються технологій, науки, медицини, природи тощо.
Ідея в тому, аби дати інструмент, який за період базової школи (7–9 клас) розширить компетентності школяра з англійської мови до розуміння інформації в галузі всіх сфер життя та науки.
Тоді в старшій школі учень чи учениця зможе обирати цілі курси англійською мовою, щоб у майбутньому брати участь міжнародних програмах та конкурувати зі студентами з інших країн”.
Загалом Андрій Самойлов радить на уроках проводити більше обговорень. З власного досвіду автор ділиться, що спілкування з учнями є однією з найкращих методик викладання. Наприклад, слід активніше працювати з розділами підручника “Поміркуй” і “Відкритий мікрофон”, де є питання для обговорення в класі. Практика на уроках також важлива, тому за можливості варто проводити різні дослідження та лабораторні роботи.
Редакція НУШ, видавництво “Ранок”, спеціально для “Нової української школи”
Усі фото: видавництво “Ранок”
Обговорення