Теми статті: вчителям, хімія, якість освіти
28 Лютого 2024
7 163
0
Українські школярі починають вчити хімію в 7 класі. Частина дітей у передчутті дива – вони очікують видовищних експериментів на кожному уроці. Натомість інша частина учнів і учениць наперед упевнені, що хімія – це складно, нудно і взагалі непотрібно. Видовищні досліди справді не є складником кожного уроку. А вчитися дійсно варто систематично та наполегливо.
Про те, як навчати дітей хімії цікаво та легко, інтегрувати в уроки безпечні досліди, які допоможуть повернути драйв та мотивацію до навчання з “Новою українською школою” поділилася найкраща вчителька хімії за версією Global Teacher Prize Ukraine-2020 Наталія Зима. Зберігайте та використовуйте.
У добірці від Наталії про:
“Традиційно перший урок у 7 класі я починаю зі своєрідної інтелектуальної провокації: пропоную дітям довести, що хімію можна не вивчати, – ділиться Наталія Зима. – Якщо наприкінці уроку ми всі дійдемо висновку, що хімія не потрібна в повсякденному житті – вчити нічого не будемо. Учителю важливо розумно фасилітувати цей процес пошуку аргументів, не висловлюючи свою думку, але акцентуючи на використанні хімічних знань у побуті.
Цікаво, що висновок після такого першого уроку завжди один: без хімії неможливо”.
⚙ Які навички розвиваємо?
Усі знають, що найважливіше в хімії – періодична система хімічних елементів. Але просто заучувати назви хімічних елементів – нудно. Запропонуйте учням і ученицям попрацювати з інтерактивною періодичною системою. Не треба хвилюватися, що це англомовний ресурс, адже крім знань мови допоможе автоматичний контекстний переклад.
Після ознайомлення запропонуйте учням і ученицям придумати свій особистий герб, використавши символ хімічного елемента, який, на їхню думку, відповідає особливостям їхнього характеру. У такий спосіб можна закрити потребу учнів та учениць у самовираженні. Герби виходять дуже різноманітні: цікаво, що практично ніхто з учнів та учениць не використовує елементи з першої двадцятки. Герби можуть бути намальовані, створені за допомогою аплікації або інших технік, створені в електронному форматі. Також можна запропонувати учнівству використати можливості штучного інтелекту.
⚙ Які навички розвиваємо?
Найкраще запам’ятовується той матеріал уроку, який забарвлений емоційно. Як можна додати емоції на уроці хімії? Звісно, через історії! Наприклад, ви можете обговорити, як Фрідріху Кекуле наснилася структурна формула бензену, а також додати проблемне запитання – чому нам сняться такі сни? Або дослідіть, як повʼязані котики із відкриттям йоду.
“Важливо зробити хімію живою та емоційною, розглядати світовий контекст, пірнати в історії наукових відкриттів, перемог та невдач, які насправді також згодом ставали перемогами, – радить вчителька.
– Пов’яжіть це з розповідями про традиційні та нові професії, пов’язані з хімією. Певна, що учням та ученицям було би цікаво почути історію створення шоколаду та обговорити технологічні особливості із шоколатьє. Чи дослідити, як розвивається стоматологія, використовуючи нові хімічні матеріали”.
⚙ У такий спосіб ми не лише розвиваємо різні види мислення, а й формуємо умови для усвідомленого вибору професії.
Правила безпечної поведінки з речовинами – базова навичка під час вивчення хімії. Звичайно, усі учні й учениці мають знати правила безпеки в кабінеті хімії та правила роботи під час виконання лабораторних чи практичних робіт. Але просто знати правила не завжди означає свідомо їх дотримуватися. І тут можуть стати в пригоді безпечні відеодосліди з YouTube.
Пропонуємо учням і ученицям просте завдання: зафіксувати всі випадки порушення правил, які вони зможуть помітити у відео. А потім можна створити алгоритм правильної поведінки під час таких дослідів. Цю вправу можна виконувати у всіх класах – із 7 до 11 (навіть на профільному рівні навчання).
⚙ Які навички розвиваємо?
Хімія – це наука, яка має великий інтеграційний потенціал. Кожного уроку ви можете повʼязати хімію з іншими науками чи повсякденним життям.
“Раджу використовувати візуальні мотиваційні гачки, які допомагають зберігати інтригу впродовж усього уроку. Підготуйте яскраві малюнки або презентаційні слайди, які стосуються речовин або процесів, що вивчаються. Однак важливо, щоб цей зв’язок не був очевидним”, – радить Наталія Зима.
Наприклад, що може бути спільного між ванільною булочкою, легендарними парфумами “Шанель№ 5” та темою “Альдегіди”? Учням і ученицям точно буде цікаво про це дізнатися. Ви можете доручити учнівству пошук таких візуальних гачків, а ще – запропонувати створити свої за допомогою штучного інтелекту.
⚙ Які навички розвиваємо?
Спробуйте пограти з дітьми, наприклад, у “Крокодила”.
Правила гри: обираємо людину, яка буде “пояснювати” хімічний термін / речовину / процес, використовуючи жести й міміку, танці, стрибки й кривляння; приймаючи будь-які позиції; показуючи слово цілком або частинами; даючи однозначні відповіді “так” і “ні” на запитання. Під час демонстрації заборонено писати й малювати; вимовляти склади й букви (навіть без звуку); показувати літери.
Запропонуйте учням і ученицям, наприклад, пояснити терміни
У такий спосіб можна додати легкості та позитивних емоцій, а потрібний термін запам’ятають усі.
Як ваші учні й учениці презентують результати своїх проєктів? Найчастіше це презентація, відео або текстовий файл. Інколи це можуть бути вірші, пісні, макети та моделі.
“Раджу запропонувати учнівству створити настільну гру за темою, яка вивчається в класі або є темою проєкту.
З власного досвіду скажу, що робота над грою дає змогу глибоко дослідити тему, допоможе залучити всіх учнів і учениць до спільної роботи та створить позитивне підкріплення навчанню”, – додає вчителька.
Потреба ставити запитання, досліджувати навколишнє середовище – одні з базових потреб дитини. Запитання – це зацікавленість, бажання дізнатися більше, зануритися в тему. Запропонуйте учнівству сформулювати питання до теми, що вивчається.
Ви можете навіть створити імпровізовану “банку запитань” (запитання запишіть на стікерах та складіть у “банку”). Спочатку це будуть репродуктивні запитання, але якщо ви систематично працюватимете із цим форматом, то помітите, як змінюватиметься зміст і форма запитань.
Тоді варто обговорити ці відмінності з вашими учнями й ученицями й наступного разу обрати для різного виду запитань стікери різного кольору. Використовуйте “банку запитань” на уроках систематизації та узагальнення знань, під час підготовки до контрольної роботи.
Хімія – це все ж таки про досліди. Запропонуйте дітям зняти власний відеодослід. Важливо: це має бути безпечний для виконання в домашніх умовах та із застосуванням відповідних речовин, що використовуються в побуті, експеримент. Бажано, у супроводі дорослих.
Зняти таке відео або фотозвіт у кабінеті хімії нині не складно. А тисячі переглядів у Тік-Тоці учням і ученицям гарантовано 🙂
Наталія Зима, Катерина Молодик, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: Elena Stolnikova, dribbble.com
Обговорення