Теми статті: батькам, гендерна рівність, дошкільна освіта, дружня школа
2 Березня 2024
1 961
0
“Коли дитина народжується, хлопчика від дівчинки відрізняють лише статеві органи. На момент приходу в цей світ діти повністю рівні, і для лікаря їхня стать не має значення. Усе починається з пелюшок, у прямому сенсі: рожеві чи блакитні, з мереживом чи ні – речі від пінеток до чепчика повинні вказувати на стать дитини, принаймні в поширеному сприйнятті. Доходить до абсурду, коли дитину не в синьому, а в бежевому зимовому комбінезоні автоматично вважають дівчинкою – випадок з особистого досвіду”, – ділиться у своїй статті на ресурсі “Гендер в деталях” Галина Михайлова, мама, журналістка, феміністка.
Авторка додає, що все ж здоровий глузд перемагає і на вулицях зараз усе рідше трапляється “тотал пінк” [повністю рожевий – ред.] на дівчатках до трьох років. Це дуже вразливий вік (від 0 до 4), коли формуються типи поведінки. Саме з трьох років діти починають ідентифікувати себе як певну стать. У цьому ж віці визначають свою гендерну ідентифікацію трансгендери та люди без статі.
“Малята розуміють, що таке бути дівчинкою чи хлопчиком, завдяки батькам та іншим близьким дорослим. Наприклад, якщо в мами коротка зачіска, у дитини не виникне стереотип, ніби дівчата носять винятково коси. Проте важливо відстежувати гендерні стереотипи, які від самого народження нав’язує суспільство. Ляльки – дівчатам, машинки – хлопцям, дівчата не бігають, хлопці не плачуть. Таке тло змушує дитину ніяковіти від бажання погратися іншою іграшкою. Справа батьків – розширити вибір малятам. Тут варто запитати себе: якби моя дитина була іншої статі, чи сподобалося б йому або їй гратися такими іграшками?” – продовжує Галина.
Далі публікуємо текст Галини Михайлової в майже незмінному вигляді. Джерело матеріалу – “Гендер в деталях“.
Найчутливіший до таких питань батьків ринок іграшок. Згідно з даними Української асоціації індустрії іграшок (УАІІ), з 2017 року обсяг ринку іграшок в країні стабільно зростав на 10-15%. У 2020 році через пандемію ковіду розвиток галузі призупинився. Але за І півріччя 2021 обсяг знову зріс на 6,2% та вийшов на суму в $693 млн до кінця року. “За всіма показникамами 2022 рік обіцяв зростання ринку іграшок, але сталося повномасштабне вторгнення”, – пише Павло Овчинніков, президент Української асоціації індустрії іграшок.
На іграшки завжди був попит.
Традиційно іграшки мали готувати дітей до виконання хатніх і сімейних обов’язків, тренувати їх. Нині немає потреби вчити дівчинку змалечку доглядати за братами й сестрами, доки батьки в полі. Іграшки виконують суто розважальну функцію. Хоча сортери й інші подібні іграшки можуть навчати дитину, але лише в спільній грі з дорослим.
Показова еволюція іграшок на прикладі Барбі. Лялька, створена в 1959 році, пережила декілька метаморфоз, знакових для фемінізму й гендерної рівності. Наприклад, за чотири роки до висадки на Місяць дівчата наочно побачили лялькову жінку-астронавтку. А на хвилі боротьби за рівні права у 80-х роках з’явилася директорка Барбі. Барбі взяла участь навіть у президентських перегонах – ще в 1992 році для неї створили образ, який нагадував Гілларі Клінтон. Зрозуміло, що виробники реагують на потреби ринку й запит покупців.
Дослідження в цій сфері демонструють, що певні гендерні відмінності за вибором іграшок є навіть на першому році життя. Шведське перехресне дослідження 1999 року фіксувало, чому віддають перевагу 38 однорічних, 33 трирічних і 35 п’ятирічних дітей, які могли обирати між десятьма різними іграшками (з них чотири “жіночі”, чотири “чоловічі” і дві нейтральні). Діти грали 7 хвилин наодинці й ще 7 хвилин разом із дорослим, який їх супроводжував. Результати дослідження показали, що дівчата і хлопці обирають різні іграшки вже з одного року. Ці статеві відмінності було виявлено у всіх трьох вікових категорій. Втім, на відміну від попередніх досліджень, ці результати засвідчили, що “жіночі” іграшки з віком стали менш цікавими й для дівчат, і для хлопців.
Від чого це залежить? Крім як просто копіювати дорослих навколо, діти сподіваються отримати схвалення (або уникнути несхвалення) від своїх товаришів по іграх. Вони так само чекають похвали від батьків за хорошу поведінку.
Багато батьків стурбовано тим, що хлопчики можуть гратися ляльками або предметами домашнього вжитку, але немає жодних доказів, що такі іграшки розвивають у хлопців негативні навички.
Батьки не знають про це й можуть тиснути на синів, аби ті уникали іграшок, які вважаються “дівчачими”. Своєю чергою, ігри дівчат в останні роки стали більше нагадувати ігри хлопців. Дівчатка ототожнюють себе із супергероїнями, граються в пригодницькі ігри, насолоджуються вантажівками, ракетами, динозаврами й хімічними наборами – про це свідчать дані Канадської ради з тестування іграшок.
Хлопці й дівчата в будь-якому віці потребують різноманітного ігрового досвіду. Батьки з традиційним ставленням схильні купувати іграшки статевого типу, та все-таки гра – імітація дорослого життя. І хоча від навичок, здобутих у процесі гри, майбутнє дитини вже не залежить, певну базу гра все ж закладає.
Виробники часто упаковують і продають іграшки “для хлопчиків” або “для дівчат”. Водночас обидві статі потребують різноманітного ігрового досвіду, щоб розвинути навички. Тому в описах іграшок дедалі частіше з’являються “товари для дітей”. Так, на сайті Розетки, одного з найбільших ритейлерів України, на запит “дитячі кухні” пропонується багато гендерно нейтральних варіантів без традиційних рюшів і рожевого. А на промофото різних іграшок часто діти різної статі граються разом.
Ініціатива виробників – це відповідь на чіткий запит суспільства й соціальну активність. Наприклад, у Великій Британії внаслідок кампанії “Let Toys Be Toys” уніфікували дитячі відділи в магазинах.
Кампанія вимагає, щоб виробники й видавці припинили обмежувати інтереси дітей та пропагувати певні іграшки й книжки як придатні лише для дівчат або лише для хлопців.
За даними Товариства Фосетта – провідної доброчинної організації Великої Британії для забезпечення гендерної рівності прав жінок на роботі, вдома та в суспільному житті – 60 % батьків у країні занепокоєно гендерним розділенням дитячих товарів.
В Україні дуже рідко зустрінеш супергероїнь, дівчат-солдатів чи піраток на маскарадах і в дитячих садочках, а от у США історія Алісеани Беллінґ чотири роки тому стала вірусною. Дівчинка захотіла на Геловін бути Капітаном Америкою, і хоча дівчачих розмірів цього костюма не знайшлося, Алісеана таки була ним. У штаті Вісконсін це здалося простою дитячою примхою і водночас порушило низку соціальних питань. В Україні ж на дівчинку могли подивитися з осудом, а батькам зробили б зауваження.
У Disney Store вже декілька років немає маркування для дівчат і хлопців. До монстрів торгівлі, які за гендерну рівність змалечку, долучилися Target, Amazon, Mattel, де є фігурки DC Super Hero Girls. На ринку іграшок із принцесами успішно конкурують супергероїні, а для хлопчиків створили своїх ляльок.
Чітко простежується головна тенденція – уніфікація іграшок.
Дедалі популярнішими стають нейтральні кольори – жовтий, зелений, червоний. Для батьків, які досі в полоні стереотипів, випускають нестереотипні за функцією іграшки в кольорах, які асоціюються з певною статтю, як-от рожевий конструктор. На щастя, дівчата, які ганяють у футбол, чи хлопці, які грають у приготування їжі, уже нікого не дивують. Сподіваємося, тенденція пошириться, і це дасть змогу нашим дітям бути вільнішими у виборі, мати розмаїтіші інтереси й професійний вибір.
Галина Михайлова, “Гендер в деталях”
Титульне зображення: Ran Zheng, NPR
Обговорення