Теми статті: вчителям, директорам, освітнім управлінцям, якість освіти
11 Квітня 2024
25 265
0
Позапланові перевірки та інституційні аудити в закладах освіти проводять і в умовах воєнного стану. Однак тепер Державна служба якості освіти України (ДСЯО) може ухвалювати рішення про проведення цих заходів самостійно, без погодження з МОН.
У Службі кажуть, що закладам освіти не варто боятися позапланових перевірок та інституційних аудитів, оскільки їхня мета не суто виявити порушення, а дати можливість їх усунути та отримати рекомендації, як запобігти їхній появі.
Про те, що варто знати про ці позапланові заходи під час воєнного стану, у яких випадках їх можуть проводити та чи можна закладам освіти якось підготуватися, “Нова українська школа” поговорила із Русланом Гураком, головою Державної служби якості освіти України.
З нового матеріалу ви дізнаєтеся:
На час воєнного стану накладено мораторій на проведення планових перевірок у низці сфер державної діяльності. Це стосується й освіти. Однак позапланові перевірки та позапланові інституційні аудити в закладах освіти не втрачали свою чинність і продовжують діяти, як і до повномасштабного вторгнення, пояснює Руслан Гурак, голова ДСЯО.
За його словами, до ухвалення рішення, затвердженого наказом № 137 МОН від 7 лютого 2024 року, Служба мала отримувати від МОН погодження на такі перевірки та інституційні аудити.
Однак новий наказ мінімізує бюрократичний складник та дає змогу ДСЯО самостійно ухвалювати рішення про перевірки без звернення до міністерства.
“У нас досить велика структура. У кожному регіоні ми маємо свої територіальні органи. Тож тепер, коли обласне управління Служби вважає, що є необхідність провести позапланову перевірку чи позаплановий інституційний аудит, йому буде достатньо лише погодження центрального апарату ДСЯО”, – розповідає Руслан Гурак.
Він акцентує, що варто розрізняти позапланову перевірку та позаплановий інституційний аудит:
“Якщо за результатами перевірок ми видаємо акт про встановлені порушення і розпорядження про їх усунення, то в інституційних аудитах наслідком є висновки й рекомендації.
Тобто наша мета не лише виявити порушення та недоліки в роботі закладу, а дати можливість це усунути та залишити рекомендації для покращення роботи”, – додає Руслан Гурак.
Загалом позапланові перевірки фахівці ДСЯО можуть проводити у випадку загрози, яка має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя і здоров’я вихованців, учнів, студентів, педагогів, науково-педагогічних працівників. Про це йдеться на сайті Служби.
Що може спровокувати позапланову перевірку в закладі освіти:
Такі перевірки ДСЯО проводить у закладах дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти.
Звертатися до ДСЯО можна як із питань порушень у створенні безпечного освітнього середовища (як-от робота укриттів / бомбосховищ, харчування, матеріально-технічне забезпечення), так і щодо навчання, булінгу, мобінгу тощо, розповідає Руслан Гурак.
Нагадаємо, що разом зі зверненням громадяни мають додати (за наявності) відповідні документи чи їхні копії, які підтверджують порушення. Це можуть бути як фото-, так і аудіо-, відеофіксація. Однак, якщо таких документів немає, Служба збиратиме їх самостійно. Тому неанонімне звернення обов’язково розглянуть протягом місяця.
Так, за словами Руслана Гурака, до ДСЯО часто звертаються батьки із питаннями
Нерідко в закладах освіти укриттів просто немає, а дітей змушують ходити на очне навчання.
“Також пригадую нещодавній обурливий випадок в Івано-Франківську щодо булінгу дитини в школі. Керівництво закладу ніяк не реагувало на звернення матері, тому вона змушена була надати розголосу в соцмережах. Тоді до нас звернувся освітній омбудсмен із проханням перевірити цей заклад освіти.
Під час перевірки школи ми з’ясували, що там навіть не було антибулінгової програми. А діти не знають, куди звертатися із цією проблемою (порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти на сайті не було розміщено). Тому наші експерти склали розпорядження про усунення тих недоліків, які ми виявили під час перевірки”, – розповідає Руслан Гурак.
Ще один великий блок звернень стосується форми навчання. У батьків часто виникають питання про організацію дистанційного, змішаного навчання, екстернату, сімейної (домашньої) форми здобуття освіти. Зокрема, деякі батьки скаржаться на те, що заклади освіти недостатньо комунікують з учнями про особливості тої чи тої форми навчання. Тож не всі діти розуміють свій розклад, особливо за умови змішаного навчання. Такі питання Служба теж допомагає розвʼязувати, комунікуючи із закладами освіти та надаючи рекомендації.
Та Руслан Гурак наголошує, що не обов’язково кожне звернення є підставою для проведення позапланової перевірки.
Служба закликає всіх учасників освітнього процесу спочатку спробувати врегулювати питання на місцях. Адже, за словами голови ДСЯО, левова частка звернень стосується тих ситуацій, які можна розвʼязати на рівні керівника закладу освіти, управління освіти чи засновника.
“Однак, звісно, будь-яка особа має право звернутися до ДСЯО з обґрунтованою заявою і відповідними фактами щодо того чи того порушення в закладі освіти. Наші фахівці аналізують кожне звернення (крім анонімного). За потреби вони можуть звернутися до заявника та закладу освіти по додаткові пояснення, аби врегулювати ці питання, не приходячи до закладу освіти безпосередньо.
Тобто не кожне звернення є наслідком того, що ми поїхали до школи чи садочка й починаємо там щось перевіряти. Ба більше, чимало звернень не знаходять свого підтвердження в процесі розгляду”, – додає він.
Що ще закладам освіти варто знати про позапланові перевірки:
“Завдання Служби та її комісії не суто виявити й зафіксувати порушення, але й дати можливість їх усунути й запобігти їхній появі. Тому в розпорядженні, складеному на підставі акта перевірки, зазначається термін усунення порушень (не більше як рік)”, – додають у ДСЯО.
Докладніше про особливості позапланових перевірок у різних закладах освіти можна прочитати на сайті.
“Тобто немає такого, що Служба чи її територіальні органи просто так приходять перевіряти школи чи інші заклади освіти. Як це часом, до речі, без законних підстав роблять деякі місцеві органи управління освіти. Коли ж ДСЯО йде на перевірку, то обов’язково формується наказ про її проведення, де чітко прописані підстави й що саме буде перевірятися. Тому тут треба розмежовувати роботу Служби та зловживання органів управління освіти“, – додає Руслан Гурак.
Він також додає, що на сайті ДСЯО постійно комунікують, на що закладам освіти звернути увагу, аби не порушувати законодавство та права учасників освітнього процесу. Зокрема, там розміщено Абетку для директора з методичними рекомендаціями.
Крім цього, заклади освіти можуть звертатися за необхідними роз’ясненнями щодо дотримання освітнього законодавства до територіальних органів ДСЯО.
Інституційний аудит – це зовнішнє оцінювання роботи школи, під час якого незалежні експерти оцінюють
Як розповідає Руслан Гурак, планові інституційні аудити зараз не проводять з огляду на мораторій під час воєнного стану. Однак таке оцінювання може відбуватися позапланово з ініціативи засновника або ж самого директора, педагогічного колективу чи наглядової ради школи.
Водночас позаплановий аудит можуть провести й у тому закладі освіти, який має низьку якість освітньої діяльності (якщо це підтверджено результатами незалежного зовнішнього моніторингу якості освіти відповідно до законодавства).
“Хочу акцентувати, що інституційний аудит не має каральної функції. Він може здійснюватися і за ініціативою самого закладу освіти, який хоче впевнитися, чи відповідає всім вимогам.
Також, наприклад, якщо заклад хоче отримати статус наукового ліцею, він обов’язково має пройти інституційний аудит”, – додає голова ДСЯО.
Що ще варто знати про позаплановий інституційний аудит:
Загалом, додає Руслан Гурак, наслідками інституційного аудиту є висновки про якість освітньої та управлінської діяльності закладу освіти, внутрішню систему забезпечення якості освіти та рекомендації для удосконалення діяльності закладу освіти.
Наприклад, у висновках експерти можуть вказувати як на позитивні тенденції (що школі вдалося зробити найкраще, у чому її унікальність тощо), так і на ті сторони, які ще варто поліпшити. Також прописують, на якому рівні перебуває школа на час проведення аудиту (високий, достатній, на рівні, що вимагає покращення, та низький).
“Інституційного аудиту не варто боятися, його потрібно сприймати, як поштовх до руху вперед, вдосконалення та, зрештою, підвищення якості освітньої діяльності”, – зауважує Гурак.
А ті, хто ще сумнівається у своїх “силах” і хочуть краще зрозуміти можливі результати інституційного аудиту для своєї школи, можуть скористатися інформаційно-аналітичною системою для самооцінювання “EvaluEd”.
Вона дає змогу освітянам проводити комплексне самооцінювання за тими ж критеріями й показниками, за якими проводять інституційні аудити. Більше про систему – за посиланням.
“У нашій освітній системі є чимало порушень і їх комусь потрібно виявляти. Звісно, мало кому подобається, коли його перевіряють. Але наша освіта має регулюватися певними заходами державного контролю.
Раджу закладам освіти ставитися до цих перевірок та інституційних аудитів не як до чогось карального, а радше як до ще однієї можливості стати кращими та побачити свої сильні й слабкі сторони”, – підсумував Руслан Гурак.
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Фото: Facebook-сторінка ДСЯО, Чернігівська область
Обговорення