Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Адвент-календар із математики: додаємо цікавості на уроках перед канікулами

Натхненні прийдешніми різдвяними й новорічними святами, ділимося математичним адвент-календарем для вчителів, які шукають креативні освітні ідеї на свої уроки.

Завдання із цього календаря можна видрукувати й повісити в класі на прищепках. Учні із цікавістю чекатимуть на відкриття кожної комірки з прикладами – це те, що може зробити передноворічні дні цікавішими для вашого класу – у період, коли всі думки дітей уже на канікулах.

У цьому матеріалі ви знайдете зразок математичний адвент-календаря. Звісно, деякі завдання можна й потрібно коригувати під ваш клас. Так само можна змінювати й послідовність завдань, залежно від того, що саме ви вивчаєте, за яким планом ідете.

Календар орієнтований на те, що кожного дня ви виконуватимете з класом по 3-4 завдання, аби встигнути до кінця цього семестру. Найкраще календар підійде для учнів 5–6 класів, які здебільшого мають 5 уроків математики на тиждень.

Використовуйте та діліться з колегами!

ДЕНЬ 1

Завдання 1. Вивчення або повторення теми “Рівність фігур. Симетрія”.

Запропонуйте учням та ученицям вирізати сніжинки. Попередньо закцентуйте саме на ознаках фігур, які вважаються рівними.

Надайте дітям простий алгоритм – у відеоформаті, або ж у вигляді текстової інструкції.

Пізніше сніжинками можна прикрасити клас, кімнату вдома, шкільне укриття тощо.

Завдання 2. Вивчення, закріплення, повторення теми пропорцій.

Попросіть, аби діти розпитали у своїх мам/тат рецепт печива (можна спільно знайти якийсь рецепт в інтернеті чи кулінарній книзі). Під час уроку на основі рецептів поставте дітям питання про пропорції.

Джерело: 5 канал

Ось приклад. Інгредієнти для печива:

  • 2 чашки борошна,
  • 1 чашка цукру,
  • 1/2 чашки вершкового масла,
  • 1 яйце,
  • 1 ч. ложка ванільного цукру,
  • 1/2 ч. ложка соди.

Запитання:

  1. Запропонуйте дітям порахувати, скільки всього чашок інгредієнтів потрібно для рецепта.
  2. Попросіть їх обчислити пропорції. Наприклад, якщо одна порція борошна – дві чашки, то скільки чашок цукру потрібно для 3 порцій печива такого ж обсягу?
  3. Далі учні та учениці дізнаються, яка частина кожного інгредієнта є відношенням до всієї кількості. Наприклад, якщо всього треба 4 чашки цукру, а ви вже додали 1 чашку, то яка частина вже використана? (можна це перевести у відсотки).
  4. Попросіть їх поділити робочу зону на декілька частин, використовуючи різні інгредієнти. Наприклад, вони можуть визначити частину для борошна, частину для цукру й так далі.

Наголосіть, що під час приготування печива важливо дотримуватися правильних пропорцій, аби продукт вийшов смачним і схожим на те, що було задумано. Це завдання не лише дає змогу дітям використовувати математику на практиці, але також розвиває навички вимірювання і розуміння пропорцій.

Завдання 3. Геометричний зимовий сніговик.

Запропонуйте дітям створити сніговика за допомогою геометричних фігур, визначте кількість кожного виду фігур та обчисліть їхню суму.

Джерело: “На Урок”

ДЕНЬ 2

Завдання 4. Визначення площі подарунків.

Оберіть декілька подарунків, які ви планували комусь дарувати, або які отримали самі. Виміряйте їхні сторони й обчисліть площу. Потім порівняйте, який подарунок має більшу площу. Можете також порахувати його об’єм.

Завдання 5. Шифр числами.

Створіть шифр числами: призначте кожній літері числове значення, використовуючи номер українського абеткового порядку (A=1, Б=2,…, Я=33). У такий спосіб напишіть цифрами привітання з новим роком та Різдвом.

Завдання 6. Складання святкових прикладів.

Запропонуйте дітям завдання на складання прикладів для кожного дня. Наприклад, розставити між числами сьогоднішньої дати знаки арифметичних дій, щоб отримати найбільше значення цього числового виразу.

ДЕНЬ 3

Завдання 7. Календар математичних фактів.

Запропонуйте знайти в інтернеті цікавий математичний факт чи винахід, який пов’язаний із цим днем. Це може бути, наприклад, день народження відомого вченого-математика.

Завдання 8. Гра “Знайди геометричну фігуру”.

Розташуйте геометричні фігури на аркуші й попросіть дітей знайти та назвати їхню кількість.

Такий малюнок можна створити самостійно в Paint, Canva тощо.

Приклад малюнку для підрахунку геометричних фігур.

Завдання 9. Знайди зайве число.

Напишіть послідовність чисел та попросіть дітей визначити, яке із чисел є зайвим у цьому рядку. Наприклад, це можуть бути послідовності, де зайве число не підпадатиме під якусь ознаку подільності.

ДЕНЬ 4

Завдання 10. Математична казка.

Нехай діди додадуть до неї деталей або самостійно складуть нову.

Ось коротка математична казка “Пригоди Цифраленда”.

Жили-були числа у веселому Цифраленді. Одного дня вони вирішили покликати своїх друзів – математичні операції, аби разом подолати головоломки.

Герої:

  • Цифри 1–9: Головні герої Цифраленду.
  • Додавайко: Допомагає додавати числа разом.
  • Множинко: Має здатність збільшувати.
  • Віднімачко: Займається відніманням та розвʼязує проблеми.
  • Діленко: Допомагає числам ділитися на рівні частки.

Сюжет: Одного разу, Числа втратили деякі свої цифри, і Цифраленд занурився в темряву. Друзі вирішили вирушити на пошуки та розв’язати числові головоломки, які зустрічалися на шляху.

Гора “Ай- Доданок”: Друзі подолали гору, розв’язавши приклади та знаходячи суму чисел.

Ліс Різанок: Вони пройшли через ліс, розгадуючи завдання на віднімання та розподіл.

Ріка Множинок: Друзі знайшли міст через ріку, помноживши числа для визначення довжини мосту.

На кінці їхньої подорожі цифри знову об’єднались у числа, деякі цифри залишилися самостійними числами знову стали разом, і Цифраленд засяяв яскравими кольорами. Герої виявили, що разом вони найсильніші та веселіші, коли розв’язують числові завдання!

Завдання 11. Сезонні пропорції.

Порівняйте розміри сезонних фруктів та овочів (яблука, мандарини). Знайдіть співвідношення їхніх розмірів та порівняйте відношення мас (підготовка до вивчення густини тіла на фізиці в 7 класі). Можна запропонувати вирізати кубики різних овочів і порівняти їхні маси, зваживши на кухонних вагах.

Завдання 12. Геометричний декор.

Створіть геометричний декор для своєї кімнати, використовуючи трикутники, прямокутники та круги. Обчисліть площу кожного елемента та загальну площу декору.

Приклад геометричного декору. Джерело: Самотужки

ДЕНЬ 5

Завдання 13. Встановлюємо ялинку.

Намалюйте в масштабі план своєї кімнати й розгляньте різні варіанти розміщення новорічної ялинки в ній.

Завдання 14. Діаграма дня.

Побудуйте діаграму проведеного вами дня.

Джерело: підручник Дж. Біоса

Завдання 15. Площа сфери чи площа кулі.

Наведене нижче твердження вивчають в 11 класі. Втім, це може бути цікаво й дітям у 5 та 6 класах.

Площа сфери (площа поверхні кулі) у чотири рази більша за площу великого круга кулі.

Як це перевірити?

  1. Візьміть апельсин, що має форму найбільш наближену до кулі, і розріжте його по великому кругу;
  2. обведіть цей круг на папері 4 рази;
  3. заповніть ці 4 круги шкіркою апельсина.

Джерело: сайт “МатематикаНова”

Завдання 16. Логічна задача.

Наведіть фрагмент із фільму “Гаррі Поттер та філософський камінь” (або зачитайте уривок книги).

Кадр із фільму

У пошуках філософського каменя, останньою перешкодою стала логічна загадка професора Снейпа. При вході в кімнату біля обох дверей (до якої увійшли, і в яку можна було пройти далі) спалахував вогняний бар’єр. У кімнаті стояв стіл, на якому було 7 пляшечок із рідинами й записка.

У записці у віршованій формі розповідалося, що одна з рідин допомагала повернутися назад, інша – пройти вперед, у двох пляшках було вино, а в трьох – отрута. Герміона швидко розгадала загадку, але в пляшечці, рідина якої пропускає через вогонь далі, було зілля лише для однієї людини. За наполяганням Гаррі, Герміона випила зілля, повернулася назад до Рона, забрала його і, повернувшись у кімнату з ключами, полетіла на мітлі за медичною допомогою. Гаррі пройшов уперед.

Сама загадка:

Попереду загроза, безпека вже позаду,

та дві з нас можуть розповісти, як дати собі раду.

Одна із семи підкаже, як досягти мети,

як іншу раптом вип’єш – назад повернеш ти.

У двох із нас налите вино із кропиви,

а ще в трьох – отрута для шлунка й голови.

Тож вибирай, інакше – назавжди тут заснеш,

щоб вижити, чотири підказки ти знайдеш.

По-перше: як підступно отруту не ховай,

вона завжди ліворуч від кропиви – вважай!

По-друге: різні пляшечки стоять по два кінці,

як хочеш рушити вперед – не руш пляшчини ці.

По-третє: усі ці пляшечки за розмірами різні,

але ні карлик [ред. – людина низького зросту], ні гігант не містять трунки грізні.

І по-четверте: другі скраю – однакові на смак,

хоч зовні близнюками їх ти не назвеш ніяк.

https://habrastorage.org/r/w1560/getpro/habr/post_images/b5d/50d/de6/b5d50dde65c2e9637de6812648079c22.png

Розгадка

  • Зелені зілля позначають отруту,
  • помаранчеві – безпечні напої,
  • синя – переміщує назад,
  • пурпурова – переміщує вперед.

Андрій Бован, учитель математики та фізики, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: teachstarter.com

Матеріали за темою

Обговорення