Теми статті: батькам, вчителям, російська агресія, учням
27 Травня 2023
6 777
0
Ще на початку 2023 року в Україні зафіксували майже 6 500 дітей, які під час повномасштабної війни залишилися без батьківського піклування з різних причин (позбавлення батьківських прав, батьки зникли безвісти, залишилися на окупованій території чи перебувають в полоні). З них 1 233 дитини втратили одного або обох батьків.
Втрата когось із рідних може по-різному впливати на дітей: від проявів пригніченого стану та відстороненості до агресії та імпульсивності.
Саме тому і вчителі, й учні мають знати, як себе поводити поруч з однокласниками, які втратили рідних. Адже школа є одним із тих місць, які допомагають дітям повернутися до рутини та відчути стабільність. Тож учням, які переживають втрату, важливо відчути підтримку, але при спілкуванні з ними потрібно знайти баланс між гіперопікою та ігноруванням втрати.
“Нова українська школа” зібрала поради для вчителів та учнів про правила підтримки та взаємодії з дітьми, які втратили когось із рідних.
У новій статті читайте:
Своїми рекомендаціями поділилися Людмила Романенко, психологиня, тренерка, супервізорка Центру психосоціальної реабілітації НаУКМА, психологиня БФ “Голоси дітей“, та Світлана Ройз, сімейна та дитяча психологиня.
Однією з ознак, що дитина втратила когось із близьких, є її різка зміна поведінки, розповіла Людмила Романенко. Наприклад, раніше дитина була весела, активна вдома, на уроках чи перервах, а тепер не хоче спілкуватися з однолітками та дорослими, стала апатичною, замкненою, у неї знизилась успішність. Або ж поведінка дитини стала агресивною та імпульсивною. Тому вчителям важливо моніторити стани дітей і пояснювати іншим, чому так відбувається.
“На жаль, часом у нашому суспільстві спостерігається практика ігнорування чиєїсь втрати. Нерідко батьки й вчителі кажуть іншим дітям не зачіпати розмов на тему смерті чи війни, не згадувати про батьків, щоби нібито знову не травмувати іншу дитину. Для них ігнорування – ніби захисний механізм. Але від цього потрібно відходити. Адже людям потрібна підтримка, питання лише в правильній та ненав’язливій подачі.
Звісно, це не означає, що кожен урок потрібно починати зі згадки про загибель когось із рідних учнів. Але не можна вдавати, що немає війни, немає втрат, якщо це вже поруч і навіть торкнулося когось із класу”, – наголосила психологиня.
З дітьми, які втратили когось із рідних, потрібно говорити про це як близьким, так і вчителям. Адже часом діти за браком інформації можуть дофантазовувати собі хід подій. Наприклад, хтось із них посварився з татом, а потім він пішов на фронт, де загинув. І якщо дитині не пояснити ситуації, вона може подумати, що якби вона не посварилася з татом тоді, то він би був живий. Тож треба проговорювати такі історії з дітьми, щоби потім це не переросло в почуття провини.
У вчителів має бути індивідуальний підхід до дітей, які переживають втрату. Адже кожен по-різному може реагувати на такі події.
Часто буває так, що про втрату рідних когось з однокласників, учні та вчителі дізнаються досить швидко (соцмережі, медіа або знайомі). У такому випадку, коли дитина прийшла через якийсь час до школи, не потрібно на весь клас розповідати про втрату й публічно її жаліти.
“Варто просто прийняти дитину, як завжди, – нехай вона сяде на своє звичне місце, поруч із друзями, і в такий спосіб повернеться в шкільну рутину. А потім на перерві вчитель чи вчителька можуть індивідуально поговорити з учнем”, – додала Людмила Романенко.
Можна запитати, яка допомога потрібна дитині, та наголосити, що вона завжди може звернутися до вас у разі потреби. Не варто боятися відверто говорити сам на сам із дітьми. Горювання – це процес і ми маємо дозволити психіці дитині його пройти. Ми можемо запропонувати їй розповісти про близького, якого вона втратила. Так ми даємо місце – і горю дитини, і її любові.
Якщо ж ігнорувати стани дітей, це може ускладнити процес переживання втрати. Тож вчителі мають моніторити стан учнів і вчасно звертатися по допомогу до шкільних психологів.
Також, на думку Людмили Романенко, вчителі мають більше знати про сам процес горювання, які його симптоми, як він проходить тощо.
“Тут немає фіксованого порядку “стадій”, у яких проявляються різні емоції чи поведінка під час горювання. Ці стадії умовні й вчителям не обов’язково їх чітко розрізняти.
Процес горювання і його тривалість у кожного індивідуальні й залежать від багатьох чинників. Але якщо вчителі бачать такі затяжні симптоми в дітей, які тривають понад пів року, а стан навпаки тільки погіршується, то варто звернутися за кваліфікованою допомогою (погодивши це з рідними дитини)“, – додала психологиня.
Треба поговорити з дитиною, визначити її емоції й сказати:
Учителі можуть самостійно підійти до психолога й попросити його поговорити з дитиною, яка пережила втрату. Тоді фахівець зможе знайти правильний підхід до дитини, якщо педагоги почуваються невпевнено.
“Однак не варто всіх дітей, які втратили когось із рідних, одразу направляти до психолога. Мовляв, у тебе хтось загинув, отже, у тебе травма й ти потребуєш допомоги. Не всім потрібна психологічна підтримка, адже це індивідуальні процеси. Але вчителі мають спостерігати за учнями. Якщо такі учні сумують тиждень, місяць чи два – це природно. Але якщо процес затягнувся (пів року, рік), почалися прояви депресії, то тоді потрібно ініціювати кваліфіковану допомогу психологів”, – радить Людмила Романенко.
За словами Світдани Ройз, природно, коли дитина відволікається, починає грати чи спілкуватися з іншими дітьми, а потім знов намагається усамітнитися. Природно й те, що дитина може поводитися так, наче хоче помститися тим, хто не втратив близьких. Ми маємо одночасно проявляти співчуття і окреслювати кордони в поведінці всіх дітей.
За словами Людмили Романенко, дітям, які пережили втрату, не варто довго відкладати похід до школи та повернення в соціум. Коли людина пережила травмуючу подію, вона може відчувати розрив “лінії часу”, розрив між минулим та майбутнім. Тож найкраще повернути в життя звичні моменти рутини. Для дітей це може бути навчання в школі.
Однокласники мають поводитися, як і зазвичай. Важливо залучати дітей, що переживають процес горювання, до дії: запрошувати до спільних ігор, робити в групах якісь проєкти тощо.
Звісно, це не означає, що не потрібно співчувати дитині, коли, наприклад, вона плаче або ж сама почала розмову про загибель когось із рідних. Тоді інші учні мають вислухати її й підтримати, але не словами “не плач”, “не переживай”, “зате в тебе залишилася мама/тато”, “зате ти живий” тощо. Подібні фрази тільки знецінюють наші емоції. Дітей у класі варто навчити виражати співчуття. Це можуть бути слова “мені так шкода”, або ж можна просто щиро сказати “я не знаю, які слова підібрати і як тебе підтримати. Ти знай, що я з тобою і завжди готовий допомогти”.
На своїй сторінці у Facebook Світлана Ройз також ділилася порадами, як дітям (вік 7+) підтримати своїх однокласників, які втратили близьких, і як батькам поговорити зі своїми дітьми, щоби вони були готові до реакцій друзів:
Варто заспокоїти дитину, сказавши, що ви зараз робите все можливе, аби бути поруч;
“Я дізналася / дізнався сумну новину. Батько / матір (додати ім’я друга чи подруги і не використовувати займенник “твого”, щоб не було випадкової ідентифікації) загинув/ла на війні. Це дуже страшна та сумна новина. Зараз всій родині складно. І, можливо, (ім’я друга чи подруги) потрібна підтримка. Як ти думаєш, що ми чи однокласники можемо зробити для друга чи подруги?”.
Потім слухаємо відповіді й підтримуємо ті, які будуть коректними;
За словами Людмили Романенко, досить важливо знайти баланс:
Також Людмила Романенко радить вчителям та учням переглянути відеоролик (з українськими субтитрами) про емпатію з порадами, як краще підтримати інших.
Додаємо кілька цитат із відео про емпатію і підтримку друзів:
Якщо конфлікт почали однокласники, то варто провести з ними індивідуальні бесіди. Спершу варто зʼясувати причину – часом діти можуть ображати інших, бо в самих, на їхню думку, ситуація може бути ще гіршою (наприклад, дитина є жертвою насильства в сімʼї). Тоді їй теж потрібна допомога та підтримка.
Якщо ж агресію почала проявляти дитина, яка втратила рідних, то треба пояснити решті учнів, чому так сталося і що зараз відбувається з психікою цієї дитини. Можна запитати: “А як себе поводили ви, коли були не в настрої. Можливо, ви теж розкривали свої речі та ображалися на інших”. Тобто перейти до реальних прикладів, щоб діти порозмірковували самостійно.
Також у такий момент учнів можна заспокоїти вправами:
“Важливо такі вправи тренувати з дітьми й до кризового моменту. Нехай вони стануть для них рутиною, тоді діти швидше перемикатимуться. А якщо ви ніколи не застосовували таких практик і вони є незнайомими для дітей, то навряд чи допоможуть у кризовій ситуації та швидко стабілізують стан учнів.
Якщо ж у дитини сталася сильна істерика, то її можна вивести з класу й поговорити сам на сам, зробити дихальні вправи або ж зводити до шкільного психолога за наданням кваліфікованої допомоги”, – додала експертка.
Учителям потрібно уважно ставитися до таких дітей під час тематичних свят та заходів у школі, де згадуватимуть тему родини, батьків тощо. Напередодні варто поговорити з дитиною, яка пережила травму, та запитати, чи хоче вона щось розповісти про свого тата чи маму. Адже багато дітей пишаються подвигом батьків-захисників.
Не треба ізолювати дітей від таких свят. Можна посадити їх поруч із друзями або родинами друзів. Підтримку також мають надати й самі класні керівники. Не варто залишати учнів, які пережили втрату, на самоті, а навпаки – підходити до них та підтримувати.
Підсумуємо, як можна допомогти дітям пережити втрату близьких:
Інші корисні ресурси із порадами щодо стабілізації психологічного стану:
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне фото: proukrainu.blesk.cz
Обговорення