Теми статті: батькам, вчителям, географія, НМТ, учням
2 Листопада 2023
10 141
0
На НМТ-2024 учні знову зможуть складати географію – її додали в список предметів на вибір. Нагадаємо, що у 2023 році географії на тестуванні не було.
Загалом у 2024 році НМТ планують провести вже в травні, тож саме час розпочати підготовку до іспиту. Як зазначили в УЦОЯО, готуватися до тесту з географії можна за завданнями попередніх років, оскільки зміст тестування відповідатиме чинній програмі ЗНО.
“Нова українська школа” розповідає, як зробити підготовку до НМТ із географії ефективною та на що звернути увагу.
У матеріалі читайте:
Своїми порадами поділилися вчительки географії Тетяна Копійка та Алла Євтушенко.
Перед початком підготовки Алла Євтушенко радить провести пробне тестування для визначення свого початкового рівня. Варто звернути увагу на час, за який вам вдалося виконати тест, та зафіксувати свої помилки. Потім раз на місяць виконувати загальний тест для самоперевірки – це допоможе зрозуміти, наскільки ефективною є ваша підготовка.
“Якщо учень чи учениця вже зараз впевнено виконують тести на 180+ балів, то підготовку можна розпланувати в такий спосіб, щоби поступово довчити проблемні теми. Якщо бал тесту нижчий – з підготовкою зволікати не варто, адже розглянути треба буде всі теми”, – наголосила вчителька.
Готуватися до НМТ із географії Тетяна Копійка рекомендує двома шляхами:
Теми та класи можна розподілити на сім місяців, які залишилися до НМТ-2024: 6, 7 та 8 класи можна розглядати окремо кожен місяць, 9 та 10 об’єднати й наприкінці розглянути 11 клас та залишити час на систематизацію вивченого.
“Важливо розбити інформацію на блоки й не вивчати все й одразу. Саме структуризація матеріалу допомагає запам’ятати його надовше. А під час самого процесу підготовки потрібно одночасно комбінувати різні типи діяльності: теорія, вивчення карт, розв’язування задач і обов’язково проходження тестів ЗНО з географії минулих років”, – додала вчителька.
Тренуватися розв’язувати тести найкраще на сайті zno.osvita.ua. Там також доступний поділ завдань не лише за роками, а й за темами. Щоразу, як вивчили тему, треба закріплювати її, відповідаючи на питання, взяті з реального ЗНО за минулі роки, додала Алла Євтушенко.
Важливо пам’ятати, що самі тести варто розв’язувати методом виключення. Це допоможе відкинути очевидно неправильні варіанти й отримати більше часу для визначення правильної відповіді.
Якщо ж учні захочуть крім підручників черпати знання із довідників, то Тетяна Копійка рекомендує обирати ті, які містять не лише теорію, а й тести та зручні опорні схеми з основними термінами й поняттями, щоби учні могли легко підсумувати інформацію наприкінці кожної теми.
“Єдиного універсального довідника немає. Комусь зручно вчити інформацію за шкільними підручниками, а комусь потрібен лише один зразок. Тут варто обирати те, що відповідає вашим вподобанням та потребам. Головне – готуватися систематично”, – розповіла Алла Євтушенко.
ЩО ВАРТО ВРАХУВАТИ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО НМТ ІЗ ГЕОГРАФІЇ
Серед тем, які найважче даються учням, на думку Тетяни Копійки, є топографія та картографія, які вивчаються в 11 класі. Зокрема, там йдеться про використання азимутів, географічні й прямокутні координати, вимірювання за масштабом і кілометровою сіткою, способи картографічного зображення тощо. Докладніше із цим можна ознайомитися на уроках платформи ВШО.
Також, як розповіла Алла Євтушенко, часто учні губляться в питаннях з аналізом кліматичних діаграм.
У завданнях такого типу важливо правильно прочитати графік: визначити середні температури найхолоднішого та найтеплішого місяця, проаналізувати кількість та частоту випадання опадів. Ці показники будуть характерними для певного кліматичного поясу. Також дуже легко виключити варіанти, які точно не підходять, наприклад, в екваторіальному поясі весь рік спекотно та волого, отже, цей варіант точно не підходить.
Тут важливо досконально вивчати більшість термінів. Наприклад, що таке азимут, сельва, пампа, льянос, вісь Воєйкова… Розуміючи визначення, шанси відповісти правильно відразу підвищуються, зазначила Алла Євтушенко.
Карти – ваше все, каже вчителька. Без досконалого вивчення атласу й закріплення тем, сухий текст нічим не допоможе – потрібна візуалізація.
Учні мають знати картографічний матеріал, як-от материки, океани, найвищі гори, вершини, найбільші моря, озера, країни, столиці тощо. Дізнатися повний перелік можна в географічній номенклатурі за 6–9 клас та 10–11 клас, де подано всі об’єкти, назви та розташування яких мають знати учні. Обов’язково найбільше уваги приділіть географії України, адже ми повинні особливо точно знати місцевість країни, у якій мешкаємо.
Щоби запам’ятати все це, можна спочатку ознайомитися з об’єктами в атласі, а потім промальовувати їх на контурних картах, радить Алла Євтушенко.
Загалом вчительки рекомендують максимально використовувати всі карти та атласи, які у вас є.
Як розповіла Тетяна Копійка, часто в тестах трапляються задачі на визначення масштабів карт, місцевого та поясного часу, азимутів, абсолютної та відносної висоти, похилу річки, відстаней до екватора, Гринвіцького меридіана, густоти населення, природного приросту, рівня народжуваності та смертності тощо.
“Як правило, усе зводиться до легкої математики, головне – зрозуміти географічну суть питання і записати правильну цифру. Тому треба звертати увагу на умову задачі й уважно її читати, бо від цього залежить, наприклад, чи треба записати відповідь у хвилинах, годинах, кілометрах, сантиметрах, до якого значення заокруглити число, – додала Тетяна Копійка і продовжила. – Якщо ж учням складно самостійно зрозуміти якісь із задач, то не варто соромитися підійти до вчителя та попросити пояснити”.
Багато помилок учні допускають саме через поспіх та неуважність. Тож під час виконання тестів варто звертати особливу увагу на частки “не” в завданнях та розрахунки (градуси, секунди, кілометри…). І не забувати, що іноді відповідь може лежати на поверхні й не потребувати додаткових зусиль.
“Раніше часто траплялося завдання щодо вимірювання відстані до екватора в кілометрах. У завданні давали семизначне число по прямокутних координатах. Тут учням треба пам’ятати, що завжди відстанню до екватора в кілометрах будуть перші чотири цифри. Тож треба лише їх переписати, натомість у поспіху учні починають мудрувати й робити якісь обчислення”, – поділилася Тетяна Копійка.
Алла Євтушенко також радить під час виконання тесту в завданнях виписувати слова-маркери. Такі підказки допоможуть визначити основні деталі. Наприклад, у завданні про природну зону важливо підкреслити рослини й тварини, адже саме за ними можна визначити назву зони. Підкреслені варіанти легше підставляти до варіантів відповідей.
Під час повторення матеріалу Тетяна Копійка також не радить конспектувати все підряд, краще створювати опорні схеми, таблиці, виділяти інформацію різними кольорами – це допоможе швидше знайти вже пройдений матеріал та повторити основне.
Коли ви розберетеся з основами, зрозумієте, що і як пов’язано, намагайтеся помічати географію навколо себе, радить Алла Євтушенко. Наприклад, бачите погоду за вікном і розумієте, що треба брати парасольку, задумайтеся, чому погода саме така – це панування циклону чи антициклону? У фільмі побачили магазин, визначте, яка це галузь промисловості. Купуєте продукти, читайте їхні описи на етикетках та шукайте, з яких країн їх привезли. Потім визначайте, який це материк. Ставте собі питання, чому банани везуть з Еквадору, а апельсини із Середземномор’я і так далі.
Також у підготовці до НМТ із географії можуть допомогти такі онлайн-ресурси:
“Використовуйте всі варіанти підготовки. Чим раніше почнете готуватися, тим краще. Максимально використовуйте всі атласи та карти й не сумнівайтеся у своїх силах! Позитивне налаштування та шматочок чорного шоколаду перед іспитом точно додасть вам кілька балів”, – підсумувала Алла Євтушенко.
Читайте також: раніше “Нова українська школа” також готувала поради щодо підготовки до НМТ з інших предметів. Їх ви можете знайти за посиланнями нижче:
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне фото: НУШ
Обговорення