Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Готуємося до НМТ з англійської, німецької та французької: лексика, помилки, правильне читання текстів

У НМТ-2023 з іноземних мов не буде завдань з аудіювання і письмової розгорнутої відповіді. Такі зміни відбулися через те, що програмне забезпечення платформи, на якій відбудеться тестування, не дає змоги перевірити ці дві частини без залучення екзаменаторів. Загальна кількість завдань, які можна набрати на тесті з іноземних мов, – 32 (стільки ж максимальних балів).

Вчителі переконані, що скласти НМТ з іноземних мов самостійно цілком реально. Головне – систематична підготовка без довгих перерв.

“Нова українська школа” продовжує серію статей із порадами для успішної підготовки до НМТ-2023. Раніше ми розповідали про особливості тестування з української мови, математики, історії України.

У новій статті читайте:

  • як підготуватися до НМТ з іноземних мов за короткий час;
  • на які граматичні правила звернути увагу в англійській, німецькій та французькій мовах;
  • як ефективно вчити слова та читати тексти;
  • чому однакові слова в тексті та завданні не завжди гарантують правильність відповіді;
  • на яких ресурсах можна потренуватися.

АНГЛІЙСЬКА МОВА: ЯК ВЧИТИ СЛОВА, ІДІОМИ, ФРАЗИ ТА ЯКІ ПОМИЛКИ ДОПУСКАЮТЬ НАЙЧАСТІШЕ

Щоби підготовка до НМТ з англійської відбувалася без стресу та поспіху, Юлія Ходос, викладачка англійської мови, радить починати готуватися з 10 класу, два рази на тиждень. За короткий проміжок часу швидко підвищити рівень знань мови доволі непросто.

Я часто бачу в інтернеті рекламу, де обіцяють підготувати до ЗНО чи НМТ за сім днів. Це нереально! Навіть за один місяць можна лише повторити матеріал та підсумувати вивчене. Однак цьогоріч скасували дві найскладніші частини тестування: аудіювання та письмо. Тому в учнів є час сконцентруватися саме на роботі з текстом, граматикою та лексикою”, – зазначила викладачка.

Тим, хто починає готувати зараз (за три місяці до іспиту), Юлія Ходос радить приділяти увагу англійській майже кожного дня. А для того, щоби підготовка була ефективною, спочатку потрібно визначити свій рівень знань (спробувати тест від British Council або пройти тести ЗНО попередніх років).

Під час визначення свого рівня важливо врахувати помилки, проаналізувати їх. Якщо багато помилок зробили на лексику, очевидно, більше часу приділити вивченню слів, якщо помилилися в граматичних правилах – зверніть увагу на граматику”, – радить Наталія Мозгова, вчителька англійської мови.

Після визначення рівня Юлія Ходос рекомендує:

  • скласти план підготовки. Тут варто розбити велику ціль (успішно скласти НМТ) на маленькі кроки. Коли ви покроково вивчатимете матеріал, а не весь за раз, то бачитимете свій прогрес;
  • розв’язувати багато тестів, щоб ознайомитися із форматом завдань і не витрачати час на це на іспиті;
  • вчити матеріал за темами;
  • для підготовки обирати міжнародні видання підручників, як-от Cambridge, Oxford, Macmillan та інші;
  • відводити час на відпочинок.

Загалом усі теми на НМТ з англійської мови відповідатимуть чинній програмі. Юлія радить акцентувати на таких темах:

  • “Культура й суспільство”: розглянути свята, традиції, історію англомовних країн;
  • “Наука й технології”: останнім часом у світі з’явилося багато технічних та наукових новинок, як-от Chat GPT, де штучний інтелект пише тексти та веде діалоги. Це може потрапити в тексти на іспиті;
  • “Освіта”;
  • “Природа й довкілля” (проблеми глобального потепління, зміни клімату тощо);
  • “Спорт і відпочинок”;
  • “Сім’я та друзі”;
  • “Література й мистецтво”;
  • “Соціальні проблеми” (безробіття, бідність тощо);
  • “Події у світі та в Україні”.

Звісно, учням не потрібно бути експертами з усіх цих тем. Наприклад, не потрібно докладно описувати будову якогось пристрою з теми “Наука й технології”. Достатньо мати загальне уявлення про це питання та власну думку”, – додала викладачка.

За темами варто вчити й самі слова. Адже, на думку Юлії Ходос, зубріння слів за алфавітом не призводить до їхнього ефективного запам’ятовування. Краще вводити нові слова в контекст.

Вивчаєте тему “Спорт” – зберіть усі слова, вирази, ідіоми до цієї теми, випишіть їх окремо й періодично повторюйте. Також можна вчити слова за допомогою карток. Ще важливо вивчати ідіоми та фрази цілісно, не відриваючи слова одне від одного. Адже часто окремо вони мають зовсім інше значення.

У словосполученнях важливо звертати увагу на прийменники. Вони теж дуже важливі в англійській мові, бо в деяких випадках можуть кардинально змінити значення слова”, – розповіла викладачка. Ефективність вивчення слів у фразах можна розглянути на прикладі словосполучення “pay by credit card”. Якщо вчити слова окремо, то ви можете забути, що в цій фразі є прийменник “by”.

Наталія Мозгова радить записувати незнайомі слова на стікерах та розвішувати на видному місці у своїй кімнаті. Не варто вчити багато слів на день, 10–15 буде достатньо.

Важливою складовою успішного проходження тесту є систематичність. “Якщо ви один день позаймалися дві години, а потім вирішили зробити перерву на три дні, бо, мовляв, забагато вивчили – то ця стратегія неправильна. Краще менше, але кожен день”, – наголосила Наталія Мозгова.

Варто приділити увагу й базовим правилам із граматики, впевнена Юлія Ходос:

  • вивчити частини мови і як ними користуватися (морфологія);
  • засвоїти порядок слів у реченні. Це допоможе виконати багато завдань на заповнення пропусків у реченнях. Порядок слів досить строгий і це означає, що кожне слово має перебувати на певному місці. Перші дві позиції фіксовані: підмет та присудок. Далі бувають зміни. Наприклад, прислівники часу можуть змінювати позицію з кінця речення на початок;
  • засвоїти правила з артиклями. Іноді відсутність одного артикля повністю змінює суть речення. Наприклад, на запитання “Can you help me?” (“Можете мені допомогти?”) є дві відповіді: “I have little time” (без артикля) та “I have a little time” (з артиклем “a”). У першому випадку ви відмовляєте людині, бо у вас мало часу. А в іншому – навпаки, кажете, що у вас є трохи часу, тож можете допомогти. Тому треба бути уважними;
  • також важливо знати граматичні часи та вміти їх розрізняти. У цьому можуть допомогти слова-маркери. Наприклад, у реченні у вас є вислів “every day”, а це означає, що скоріш за все перед вами Present Simple.

Серед найважчих тем в англійській граматиці, за словами Юлії Ходос, є

  • Passive Voice (пасивний стан),
  • Conditionals (умовні конструкції),
  • Gerund (герундій),
  • Infinitive (інфінітив).

Для їхнього вивчення викладачка радить відвести більше часу й перед іспитом ще раз повторити.

У частині завдань може допомогти знання граматики та лексики. Потрібно уважно дивитися, що стоїть перед пропуском та після нього. Там обов’язково є підказка.

Наприклад, пропуск на початку речення, а далі – чотири варіанти відповідей. Три з них за правилами можуть стояти лише в середині речення або в кінці, і лише одне може вживатися на початку. Або ж перед пропущеним словом стоїть частка “to”, яка може бути, наприклад, прийменником напрямку або ж бути частиною фразового дієслова. На такі підказки потрібно звертати увагу.

Які помилки роблять учні на іспитах:

  • граматичні: неправильно визначили час, не звернули увагу на слова-маркери, пропустили закінчення, множину, забули про дієслово “to be” тощо;
  • плутають частини мови (морфологія) та утворення слів;
  • неуважно читають завдання;
  • не змогли розрахувати час;
  • також найчастіше помилки трапляються через паніку і страх. Тому дуже важливо себе психологічно налаштувати перед іспитом.

Перелік корисних ресурсів для вивчення англійської мови:

  • тести ЗНО минулих років;
  • безплатний курс “Ізі ЗНО” від студії онлайн-освіти EdEra;
  • сайт British Council;
  • Quizlet: ресурс, що містить навчальні матеріали та вправи з англійської;
  • EnglishCentral: онлайн-сервіс, який дозволяє слухати та переглядати відео на англійській, допомагає вивчати нові слова та вирази;
  • BBC Learning English: ресурс, який пропонує велику кількість матеріалів для навчання англійської мови, включаючи відеоуроки, аудіоуроки та інтерактивні вправи;
  • Grammarly: інтернет-сервіс, який перевіряє граматику, правопис та стиль англійського тексту;
  • Englishpage: ресурс, що містить безплатні онлайн-уроки граматики, вправи із читання, письма та аудіо;
  • Ted Talks та Ted Ed.

НІМЕЦЬКА МОВА: ЯК ЗАПАМ’ЯТАТИ АРТИКЛІ ТА ЯКІ РЕСУРСИ ДОПОМОЖУТЬ ПІДГОТУВАТИСЯ

У німецькій, як і в решті іноземних мов, перед підготовкою важливо визначити свій рівень, наголосила Віта Чорна, вчителька німецької мови спеціалізованої школи № 40 міста Києва з поглибленим вивченням німецької мови.

Сам процес та час підготовки залежить від наявних знань учнів. Звісно, з нульовими знаннями німецької досить складно за три місяці підтягти її до рівня В2. Тому потрібно ставити реалістичні цілі.

З німецькою, як і зі всіма іншими мовами, головне – систематичність. Хай це буде 30 хвилин, але щодня, без перерв.

Насправді цьогорічний варіант тесту з німецької мови виглядає легшим, адже з нього виключили аудіювання та письмо. Водночас учні мають врахувати, що за один день їм потрібно буде написати НМТ одразу з усіх обраних предметів. Тож треба добре розрахувати час”, – розповіла вчителька.

Перед тим, як почати готуватися, варто переглянути програму тестування. Там є як лексичні, так і граматичні теми. З лексики, окрім класичних тем про родину, освіту, природу, Віта Чорна радить звернути увагу й на знання традицій та звичаїв Німеччини.

Одного року більшість завдань зі ЗНО були присвячені саме культурному елементу. В одному з текстів розповідали про історію найбільшого у світі пивного фестивалю Октоберфест (das Oktoberfest), який проходить у Мюнхені. У тесті підібрали й специфічну лексику. Тож учням, які ніколи не чули про цей фестиваль, було дуже складно виконувати завдання”, – додала вчителька.

Серед граматичних тем, у яких учні часто роблять помилки, такі:

  • відмінювання прикметників за родами, особливості їхніх закінчень;
  • ступені порівняння прикметників;
  • пасивний стан дієслова;
  • вживання інфінітивних зворотів, як-от дієслова із часткою “zu” (часто учні пропускають цю частку);
  • порядок слів у реченні та місце дієслова в ньому;
  • особливості складнопідрядних речень.

Також потрібно враховувати, що іноді рід іменника в німецькій мові може не збігатися з його родом в українській мові, наголосила Лариса Попенко, вчителька німецької мови Рівненського ліцею № 7 Рівненської міської ради.

Наприклад, слово “дівчинка” в нас жіночого роду, а в німецькій мові – середнього (das Medschen). Щоб краще запам’ятовувати роди, раджу одразу вчити слова з артиклями.

Для кращої візуалізації можна виділяти артиклі окремими кольорами (чоловічий рід – der, жіночий рід – die та середній рід – das). Часом без знання артиклів неможливо виконати завдання. Як-от відмінювання прикметника перед іменником. У різних родах іменника відрізнятимуться і закінчення прикметників”, – розповіла Лариса Попенко.

Вчити слова можна й за допомогою асоціацій (наприклад, за предметами, кольорами) або утворювати асоціограми, порадила Віта Чорна. Обрати якусь центральну тему, потім утворити від неї відгалуження зі слів і в такий спосіб згадувати їх. Наприклад, тему свята можна поділити на Великдень, Різдво, день народження тощо. І вже до кожної частинки добирати знайомі слова.

Завдання на заповнення пропусків (використання мови) можна виконувати у два способи:

  • зрозуміти зміст тексту і вже відповідно до цього обирати правильну лексику;
  • дивитися на частини мови в реченні й визначати, якої не вистачає. Якщо у відповіді три варіанти є дієсловами, а четвертий – іменником, якого не вистачає в тексті, то обирайте його.

Додаткові ресурси для вивчення німецької мови:

  • тести ЗНО минулих років;
  • слова за темами та тренування на тестах можна також знайти на сайті освітнього порталу “Академія”;
  • сайт Goethe Institut, де зібрано безплатні курси з німецької мови із текстами, інтерактивними вправами, відео, поясненнями граматики тощо;
  • безплатні курси з німецької мови на сайті від німецької телерадіокомпанії Deutsche Welle. Також там можна слухати, дивитися, читати новини, статті за рівнями. Для базового словникового запасу пропонують скористатися курсом Deutschtrainer;
  • Easy German: на цьому YouTube-каналі через відео та аудіо можна вивчати німецьку, якою говорять на вулицях та серед друзів. Ведучі записують вуличні інтерв’ю з перехожими на різні теми (можливість почути, як говорять носії мови).

ФРАНЦУЗЬКА МОВА: СИСТЕМАТИЧНІСТЬ, ПРАКТИКА НА ТЕСТАХ ТА ВЕЛИКИЙ СЛОВНИКОВИЙ ЗАПАС

Учні, які планують складати НМТ із французької мови, повинні посилено готуватися до нього й починати підготовку варто вже маючи рівень А2, розповіла Оксана Якоб, вчителька французької мови Сокирницького ліцею, Закарпатської області

Завдання на НМТ зазвичай рівня В1, тому готуватися потрібно систематично, приділяючи цьому щонайменше 2–3 години на тиждень. Учням варто бути вмотивованими й докласти чимало зусиль. Адже іноземної мови не можна навчити – її можна лише вивчити”, – наголосила вчителька.

Підготовку варто почати з перегляду програми ЗНО з французької мови. Там розписані теми та граматичний матеріал, який потрібно засвоїти для вдалого складання іспиту.

Серед тем: “Я, моя родина, мої друзі”, “Одяг”, “Помешкання”, “Стиль життя”, “Відпочинок та дозвілля”, “Література”, “Музика”, “Спорт”, “Країни, мови яких вивчаються”, “Традиції та звичаї” тощо.

Чи не найбільшу увагу треба приділити вивченню слів, а вже потім переходити до граматики. Бо деякі учні концентруються на граматичному матеріалі, а про словник до тем забувають взагалі, а саме на них побудований тест.

Наприклад, часто учні роблять помилку, шукаючи схожі слова і вирази в запитаннях і в тексті. Це далеко не так, адже зазвичай слова замінені синонімами. Тому вчителька наголосила на необхідності хорошого словникового запасу.

Для ефективного засвоєння слів я рекомендую пройти різні рівні видання Vocabulqire progressif. Там подають слова в контексті, а для їхньої автоматизації є чимала кількість різних вправ”, – розповіла вчителька.

З граматичного матеріалу слід звернути увагу на:

  • множину іменників і прикметників;
  • рід іменників: чоловічий та жіночий;
  • присвійні займенники;
  • основні часові форми: Le futur simple, le futur proche, le passé composé, le conditionnel présent, le plus-que-parfait.

Типовими помилками в граматиці, які часто роблять учні, є вживання артиклів, зокрема, партитивного. Також учні добре запам’ятовують роди, але забувають, що речення може бути в заперечній формі.

“А в такому разі артикль зникає і залишається лише прийменник “de”. Ще часто помиляються у вживанні часів, як-от з le plus- que- parfait та le subjonctif. Ці теми оглядово вивчаються на рівні В1 й більше стосуються рівня В2″, – розповіла Оксана Якоб.

Корисні ресурси для вивчення французької мови:

  • тести ЗНО минулих років;
  • TV5 Monde: інтерактивний сайт від франкомовного каналу. На цій платформі мову можна вивчати із відео програм і новин. Також у базі зібрано понад 2 000 онлайн-вправ (вікторини, тести, диктанти тощо) для всіх рівнів;
  • Lingua.com: тексти французькою мовою для початківців (A1/A2) і середнього рівня (B1/B2), щоб відпрацювати навички читання та розуміння. Для початківців також є короткі текстові уроки;
  • Bonjour de France: тут є курси, вправи, тести з французької мови, а також доступні книги, аудіодиктанти та відеоуроки;
  • Liveworksheets: сайт, де розроблено тисячі готових інтерактивних сторінок для виконання вправ;
  • Le point de fle: зібрано понад 9 000 посилань на безплатні уроки для вивчення французької мови (граматика, вправи, навчальні сторінки для роботи учнів та вчителів на уроках чи самостійно).

ЯК ПРАВИЛЬНО ЧИТАТИ ТЕКСТИ НА НМТ З ІНОЗЕМНИХ МОВ

Для ефективного читання Юлія Ходос радить використовувати три техніки: scanning, skimming і careful reading:

  • під час першого способу скануємо текст очима, звертаючи увагу на власні назви, цифри, ключові слова тощо;
  • потім перечитуємо завдання до тексту та варіанти відповідей;
  • scanning – читання для знаходження певної інформації в тексті;
  • skimming – означає швидке прочитання тексту для загального уявлення та розуміння основної думки;
  • careful reading – коли ми ретельно читаємо текст і шукаємо в ньому відповіді на запитання.

Не потрібно довго зупинятися на невідомих словах. Як правило, деякі з них взагалі не впливають на суть. Тож достатньо знати 80 % слів, аби виконати завдання. Не варто витрачати час на пригадування якихось незнайомих слів, якщо вони не впливають на контекст.

  • Однакові слова в тексті й у варіанті відповіді не завжди є правильним вибором. Як правило, у запитаннях може бути написано те ж саме, що й у реченні, але за допомогою синонімів чи перефразування речення;
  • під час підготовки до іспиту варто працювати над збільшенням швидкості читання: опрацьовувати багато текстів, статей, творів тощо;

Загальні поради для успішного проходження тесту:

  • за тиждень перед іспитом можна повторити пройдений матеріал, переглянути теми, але в останній день та ніч не варто нічого вчити;
  • потрібно гарно відпочити, виспатися і налаштуватися на іспит;
  • на самому іспиті потрібно заспокоїтися, не панікувати, адже через це досить часто учні отримують не такі результати, які б хотіли;
  • звертати увагу на частинки “не” в завданнях, бути уважними;
  • не бути занадто самовпевненими й не сподіватися на те, що вгадаєте більшість завдань;
  • обов’язково мати правильний тайм-менеджмент. На іспиті завжди є ліміт часу, а тому, якщо не знаєте якоїсь відповіді, спочатку виконайте те, у чому впевнені. Але не забудьте потім повернутися до залишеного;
  • батькам варто підтримати дітей та сказати, що в них усе вийде.

Читайте також:НМТ-2023 vs НМТ-2022: що змінилося?”.

Ірина Троян, “Нова українська школа”

Титульне фото: НУШ

Матеріали за темою

Обговорення