Теми статті: батькам, вчителям, іноземна мова, НМТ, учням
16 Березня 2023
25 235
0
У НМТ-2023 з іноземних мов не буде завдань з аудіювання і письмової розгорнутої відповіді. Такі зміни відбулися через те, що програмне забезпечення платформи, на якій відбудеться тестування, не дає змоги перевірити ці дві частини без залучення екзаменаторів. Загальна кількість завдань, які можна набрати на тесті з іноземних мов, – 32 (стільки ж максимальних балів).
Вчителі переконані, що скласти НМТ з іноземних мов самостійно цілком реально. Головне – систематична підготовка без довгих перерв.
“Нова українська школа” продовжує серію статей із порадами для успішної підготовки до НМТ-2023. Раніше ми розповідали про особливості тестування з української мови, математики, історії України.
У новій статті читайте:
Щоби підготовка до НМТ з англійської відбувалася без стресу та поспіху, Юлія Ходос, викладачка англійської мови, радить починати готуватися з 10 класу, два рази на тиждень. За короткий проміжок часу швидко підвищити рівень знань мови доволі непросто.
“Я часто бачу в інтернеті рекламу, де обіцяють підготувати до ЗНО чи НМТ за сім днів. Це нереально! Навіть за один місяць можна лише повторити матеріал та підсумувати вивчене. Однак цьогоріч скасували дві найскладніші частини тестування: аудіювання та письмо. Тому в учнів є час сконцентруватися саме на роботі з текстом, граматикою та лексикою”, – зазначила викладачка.
Тим, хто починає готувати зараз (за три місяці до іспиту), Юлія Ходос радить приділяти увагу англійській майже кожного дня. А для того, щоби підготовка була ефективною, спочатку потрібно визначити свій рівень знань (спробувати тест від British Council або пройти тести ЗНО попередніх років).
“Під час визначення свого рівня важливо врахувати помилки, проаналізувати їх. Якщо багато помилок зробили на лексику, очевидно, більше часу приділити вивченню слів, якщо помилилися в граматичних правилах – зверніть увагу на граматику”, – радить Наталія Мозгова, вчителька англійської мови.
Після визначення рівня Юлія Ходос рекомендує:
Загалом усі теми на НМТ з англійської мови відповідатимуть чинній програмі. Юлія радить акцентувати на таких темах:
“Звісно, учням не потрібно бути експертами з усіх цих тем. Наприклад, не потрібно докладно описувати будову якогось пристрою з теми “Наука й технології”. Достатньо мати загальне уявлення про це питання та власну думку”, – додала викладачка.
За темами варто вчити й самі слова. Адже, на думку Юлії Ходос, зубріння слів за алфавітом не призводить до їхнього ефективного запам’ятовування. Краще вводити нові слова в контекст.
“Вивчаєте тему “Спорт” – зберіть усі слова, вирази, ідіоми до цієї теми, випишіть їх окремо й періодично повторюйте. Також можна вчити слова за допомогою карток. Ще важливо вивчати ідіоми та фрази цілісно, не відриваючи слова одне від одного. Адже часто окремо вони мають зовсім інше значення.
У словосполученнях важливо звертати увагу на прийменники. Вони теж дуже важливі в англійській мові, бо в деяких випадках можуть кардинально змінити значення слова”, – розповіла викладачка. Ефективність вивчення слів у фразах можна розглянути на прикладі словосполучення “pay by credit card”. Якщо вчити слова окремо, то ви можете забути, що в цій фразі є прийменник “by”.
Наталія Мозгова радить записувати незнайомі слова на стікерах та розвішувати на видному місці у своїй кімнаті. Не варто вчити багато слів на день, 10–15 буде достатньо.
Важливою складовою успішного проходження тесту є систематичність. “Якщо ви один день позаймалися дві години, а потім вирішили зробити перерву на три дні, бо, мовляв, забагато вивчили – то ця стратегія неправильна. Краще менше, але кожен день”, – наголосила Наталія Мозгова.
Варто приділити увагу й базовим правилам із граматики, впевнена Юлія Ходос:
Серед найважчих тем в англійській граматиці, за словами Юлії Ходос, є
Для їхнього вивчення викладачка радить відвести більше часу й перед іспитом ще раз повторити.
У частині завдань може допомогти знання граматики та лексики. Потрібно уважно дивитися, що стоїть перед пропуском та після нього. Там обов’язково є підказка.
Наприклад, пропуск на початку речення, а далі – чотири варіанти відповідей. Три з них за правилами можуть стояти лише в середині речення або в кінці, і лише одне може вживатися на початку. Або ж перед пропущеним словом стоїть частка “to”, яка може бути, наприклад, прийменником напрямку або ж бути частиною фразового дієслова. На такі підказки потрібно звертати увагу.
Які помилки роблять учні на іспитах:
Перелік корисних ресурсів для вивчення англійської мови:
У німецькій, як і в решті іноземних мов, перед підготовкою важливо визначити свій рівень, наголосила Віта Чорна, вчителька німецької мови спеціалізованої школи № 40 міста Києва з поглибленим вивченням німецької мови.
Сам процес та час підготовки залежить від наявних знань учнів. Звісно, з нульовими знаннями німецької досить складно за три місяці підтягти її до рівня В2. Тому потрібно ставити реалістичні цілі.
З німецькою, як і зі всіма іншими мовами, головне – систематичність. Хай це буде 30 хвилин, але щодня, без перерв.
“Насправді цьогорічний варіант тесту з німецької мови виглядає легшим, адже з нього виключили аудіювання та письмо. Водночас учні мають врахувати, що за один день їм потрібно буде написати НМТ одразу з усіх обраних предметів. Тож треба добре розрахувати час”, – розповіла вчителька.
Перед тим, як почати готуватися, варто переглянути програму тестування. Там є як лексичні, так і граматичні теми. З лексики, окрім класичних тем про родину, освіту, природу, Віта Чорна радить звернути увагу й на знання традицій та звичаїв Німеччини.
“Одного року більшість завдань зі ЗНО були присвячені саме культурному елементу. В одному з текстів розповідали про історію найбільшого у світі пивного фестивалю Октоберфест (das Oktoberfest), який проходить у Мюнхені. У тесті підібрали й специфічну лексику. Тож учням, які ніколи не чули про цей фестиваль, було дуже складно виконувати завдання”, – додала вчителька.
Серед граматичних тем, у яких учні часто роблять помилки, такі:
Також потрібно враховувати, що іноді рід іменника в німецькій мові може не збігатися з його родом в українській мові, наголосила Лариса Попенко, вчителька німецької мови Рівненського ліцею № 7 Рівненської міської ради.
“Наприклад, слово “дівчинка” в нас жіночого роду, а в німецькій мові – середнього (das Medschen). Щоб краще запам’ятовувати роди, раджу одразу вчити слова з артиклями.
Для кращої візуалізації можна виділяти артиклі окремими кольорами (чоловічий рід – der, жіночий рід – die та середній рід – das). Часом без знання артиклів неможливо виконати завдання. Як-от відмінювання прикметника перед іменником. У різних родах іменника відрізнятимуться і закінчення прикметників”, – розповіла Лариса Попенко.
Вчити слова можна й за допомогою асоціацій (наприклад, за предметами, кольорами) або утворювати асоціограми, порадила Віта Чорна. Обрати якусь центральну тему, потім утворити від неї відгалуження зі слів і в такий спосіб згадувати їх. Наприклад, тему свята можна поділити на Великдень, Різдво, день народження тощо. І вже до кожної частинки добирати знайомі слова.
Завдання на заповнення пропусків (використання мови) можна виконувати у два способи:
Додаткові ресурси для вивчення німецької мови:
Учні, які планують складати НМТ із французької мови, повинні посилено готуватися до нього й починати підготовку варто вже маючи рівень А2, розповіла Оксана Якоб, вчителька французької мови Сокирницького ліцею, Закарпатської області
“Завдання на НМТ зазвичай рівня В1, тому готуватися потрібно систематично, приділяючи цьому щонайменше 2–3 години на тиждень. Учням варто бути вмотивованими й докласти чимало зусиль. Адже іноземної мови не можна навчити – її можна лише вивчити”, – наголосила вчителька.
Підготовку варто почати з перегляду програми ЗНО з французької мови. Там розписані теми та граматичний матеріал, який потрібно засвоїти для вдалого складання іспиту.
Серед тем: “Я, моя родина, мої друзі”, “Одяг”, “Помешкання”, “Стиль життя”, “Відпочинок та дозвілля”, “Література”, “Музика”, “Спорт”, “Країни, мови яких вивчаються”, “Традиції та звичаї” тощо.
Чи не найбільшу увагу треба приділити вивченню слів, а вже потім переходити до граматики. Бо деякі учні концентруються на граматичному матеріалі, а про словник до тем забувають взагалі, а саме на них побудований тест.
Наприклад, часто учні роблять помилку, шукаючи схожі слова і вирази в запитаннях і в тексті. Це далеко не так, адже зазвичай слова замінені синонімами. Тому вчителька наголосила на необхідності хорошого словникового запасу.
“Для ефективного засвоєння слів я рекомендую пройти різні рівні видання Vocabulqire progressif. Там подають слова в контексті, а для їхньої автоматизації є чимала кількість різних вправ”, – розповіла вчителька.
З граматичного матеріалу слід звернути увагу на:
Типовими помилками в граматиці, які часто роблять учні, є вживання артиклів, зокрема, партитивного. Також учні добре запам’ятовують роди, але забувають, що речення може бути в заперечній формі.
“А в такому разі артикль зникає і залишається лише прийменник “de”. Ще часто помиляються у вживанні часів, як-от з le plus- que- parfait та le subjonctif. Ці теми оглядово вивчаються на рівні В1 й більше стосуються рівня В2″, – розповіла Оксана Якоб.
Корисні ресурси для вивчення французької мови:
Для ефективного читання Юлія Ходос радить використовувати три техніки: scanning, skimming і careful reading:
Не потрібно довго зупинятися на невідомих словах. Як правило, деякі з них взагалі не впливають на суть. Тож достатньо знати 80 % слів, аби виконати завдання. Не варто витрачати час на пригадування якихось незнайомих слів, якщо вони не впливають на контекст.
Загальні поради для успішного проходження тесту:
Читайте також: “НМТ-2023 vs НМТ-2022: що змінилося?”.
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне фото: НУШ
Обговорення